Social omsorg och sociala myndighetsnämden

Verksamhetsområde

Social omsorg består till största delen av området myndighetsutövning, men också av arbetsmarknadsenheten och flyktingenheten. Verksamheten är från den 1 september indelad i tre verksamhetsområden:

  • barn och familj.
  • arbete och försörjning.
  • vuxenstöd och funktionshinder.

Barn och familj består av mottagning, utredning och uppföljning barn och ungdom, familjerätt, familjehem, utredning och våld i nära relation. Här finns även familjecentralerna.

Vuxenstöd och funktionshinder har huvudområdet myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enheten beslutar bland annat i frågor som rör äldre och insatser till personer med funktionsnedsättning samt avgifter i omsorgen för äldre och funktionshindrade.

Arbete och försörjnings huvuduppgifter är handläggning av försörjningsstöd och arbete med personer som står utanför arbetsmarknaden av någon anledning. Feriearbete för skolungdom och det kommunala aktivitetsansvaret ingår också i uppdraget, liksom etableringsinsatser och introduktion för nyanlända som omfattas av lagen om etablering, kvotflyktingar och anhöriga.

Social omsorgs verksamhet flyttades till sociala myndighetsnämnden den 1 september. Budgeten flyttades den 1 januari 2022.

Åsa Söderberg_mellanfjärden

Viktiga händelser under perioden

  • Verksamheten omorganiserades till den nuvarande strukturen.
  • E-tjänster och robotisering för ekonomiskt bistånd infördes.
  • Flera projekt pågick för att främja etablering på arbetsmarknaden och i samhället för både nyanlända och andra. Projekten finansieras av länsstyrelsen och Europeiska socialfonden.

Verksamhetsberättelse

Covid-19-pandemin präglade även 2021. Fysiska möten kunde inte genomföras i samma utsträckning som normalt. Pandemin innebar också en viss ökad arbetslöshet och stora svårigheter att placera deltagare på arbetsplatser för praktik, arbetsträning eller skapade anställningar. Framför allt de med mest behov fick det svårare och långtidsarbetslösheten ökade. Det medförde ökat tryck på nästan all social omsorgs verksamhet.

En större omorganisation sattes i drift den 1 september. Bakgrunden var bland annat att en extern rapport visat att det fanns väsentliga brister i ledning och styrning som var angelägna att åtgärda.

Antalet sjuktimmar i social omsorg var något högre. Det kan delvis förklaras av pandemin, då även mindre förkylningar ledde till att personal behövde stanna hemma från arbetet.

I verksamhetsområdet ekonomiskt bistånd infördes en e-tjänst och robotisering för att stödja handläggningen. Området följer utvecklingen för att se hur e-tjänsten används vid de cirka 1 250 årliga ansökningarna. Antalet hushåll med ekonomiskt bistånd uppgick till 203, av dem var 138 ensamhushåll och 72 hade varit aktuella mer än 12 månader.

Bild 2

 

Biståndsenheten inledde ett förbättrings- och utvecklingsarbete av myndighetsutövningen med fokus på en rättssäker och effektiv handläggningsprocess, effektiva arbetsflöden, en tydlig organisation samt ansvarsfördelning med god service och hög tillgänglighet.

I arbetsmarknadsenheten pågår ett större arbete för att utveckla metoder för att bryta långvarigt behov av försörjningsstöd och insatstid.

Enheten bedriver flera projekt som finansieras av länsstyrelsen och Europeiska socialfonden.

Enheten administrerade de 46 feriearbetsplatser som ingick i ordinarie budget. Därutöver skapades två jobb inom den statliga satsningen Jobb för unga.

Enhetens framgångsrika arbete med stödstrukturer för arbetsintegrerade sociala företag uppmärksammades regionalt och nationellt och enhetens erfarenheter efterfrågades vid konferenser och liknande.

Enligt lagen och det fastlagda kommuntalet skulle Nordanstig ta mot 15 nyanlända i organiserad och anvisad form. Anvisningstalet uppfylldes i oktober.

Det finns en bra samverkan mellan länets flyktingverksamheter. Det ger en god grund för ett kvalitetssäkrat och sammanhållet mottagande.

Inför kommande år

Arbetet med omorganisationen och för att nå budget i balans fortsätter. Det senare kräver ett inriktningsbeslut.

En gemensam nämnd, där hela social omsorg ingår, ger förutsättningar för en bättre helhet i verksamheten. Att myndighetsutövningen finns i en nämnd och verkställigheten ligger under utskott ger den tydlighet som saknats. Det gör det lättare för chefer och tjänstemän att utföra sina arbeten.

Fokus ska ligga på samverkan och på att utveckla metoder för att stödja människors förändringsresa till egen försörjning. Olika behov av stöd ska analyseras och resultatet ligga till grund för hur stödet ska prioriteras.

Arbetsförmedlingens reformering och ändrade arbetssätt förstärker till viss del utanförskapet för dem med svag förankring på arbetsmarknaden, som är språksvaga och har ett digitalt utanförskap. En stor utmaning är fattade beslut om att introduktionsjobb och extratjänster ska upphöra.


Det finns strukturella verksamhetsfrågor som måste prioriteras och beslutas om på verksamhetsnivå. Enheten behöver ha relevanta förutsättningar för arbetet med att utveckla handläggningen som helhet. En viktig del med hög prioritet är att uppdatera Procapita, som biståndshandläggarna använder i sin myndighetsutövning. Systemet ska också fungera som stöd i att ta fram aktuell statistik för att redovisa volymer, utredningstider, uppföljningsresultat med mera. Det är viktigt för att fortlöpande kunna kvalitetssäkra enhetens myndighetsutövning.

Stort fokus kommer att ligga på att utveckla formerna för samarbetet mellan ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser.

Antalet asylsökande har minskat de senaste åren med anledning av ändrade regelverk och från 2020 på grund av pandemin. Grunderna kvarstår 2022 med stor osäkerhet om hur pandemin slår mot människors möjlighet att resa och ta sig till och mellan länder.

Ekonomisk redovisning

SOCIALA MYNDIGHETSNÄMNDEN

(tkr) Budget
2021
Bokslut
2021
Avvikelse
mot budget
Bokslut
2020
39. Sociala myndighetsnämnden 19 121 27 935 – 8 814 25 158
Intäkter 2 125 2 866 741 4 689
Kostnader 21 246 30 801 – 9 555 29 847
Därav kapitalkostnader 0 0 0 0
Summa nettokostnad 19 121 27 935 – 8 814 25 158

SOCIAL OMSORG

(tkr) Budget
2021
Bokslut
2021
Avvikelse
mot budget
Bokslut
2020
37. Social omsorg gemensam 7 133 7 458 – 325 5 902
32. Arbetsmarknadsenheten 6 621 4 821 1 800 6 380
33. Individ- och familjeomsorg 17 033 18 487 – 1 454 16 298
36. Flyktingenheten 52 238 – 186 448
Intäkter 5 517 6 156 639 8 721
Kostnader 36 356 37 160 – 804 37 749
Därav kapitalkostnader 0 0 0 0
Summa nettokostnad 30 839 31 004 – 165 29 028

Social omsorg

Årets resultat för social omsorg var ett underskott på 165 tusen kronor.

Verksamheten lyckades inte med sitt uppdrag på grund av att det var svårt att rekrytera både kompetent personal och familjehem och stödfamiljer. Det ledde till höga kostnader för konsulter och konsultfamiljer, som var nödvändiga för att uppdragen skulle upprätthållas enligt lagkraven. Verksamheten i dessa delar gjorde ett underskott på 1,8 mnkr.

Arbetsmarknadsenheten kunde inte förbruka medlen för skapade anställningar av två tydliga huvudorsaker. Pandemin försvårade för verksamheterna att ta mot fler än ordinarie personal och det rådde hög grad av distans- och hemarbete. Den andra orsaken var Arbetsförmedlingens reformering och minskade budget för målgruppen långtidsarbetslösa. Enheten genererade ett överskott på 1,8 mnkr.

Flyktingenhetens minskade statsbidrag med anledning av det minskade mottagandet ansträngde verksamheten. Bemanningen minskades från 3 till 2 medarbetare för att man skulle anpassa kostnaderna efter intäkterna. Enheten genererade ett underskott på 180 tkr.

Sociala myndighetsnämnden

Årets resultat för sociala myndighetsnämnden var ett underskott på 8,8 miljoner kronor.

Den tidigare organisationen var otydlig med otillräckligt ledarskap. I och med omorganisationen har man större chans att arbeta integrerat mellan arbetsmarknad och försörjningsstöd, vilket kan leda till minskade kostnader.

Ekonomiskt bistånd höll inte sin budget och man arbetar för att utveckla metoder för att uppnå ett bättre resultat 2022.

Kostnaderna för placeringar inom barn och familj samt vuxenstöd till personer i målgruppen missbruk och våld i nära relation överskred budgeterade medel. Längre perioder av frånvaro hos handläggarna innebar instabilitet och reducerad personalstyrka. Det ledde till färre uppföljningar. Man kunde inte arbeta så aktivt som önskvärt vore. Det leder till höga kostnader, eftersom insatser kan pågå längre än påkallat.

Kostnaderna för resor, hembesök, hotell, utbildningar etcetera minskade på grund av restriktionerna under pandemin.

Miljöredovisning

Samtliga verksamheter arbetar efter kommunens policy.