Noter
Not 1 – Redovisningsprinciper
Lerums kommun följer lag om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) med undantag för redovisning av pensioner intjänade före 1998. Kommunen följer även, om inget annat anges nedan, de rekommendationer som Rådet för kommunal redovisning (RKR) lämnar samt övrig redovisningspraxis.
Förändrade redovisningsprinciper
Från och med 2023 tillämpar Lerums kommun Rekommendation R5 Leasing, Rådet för Kommunal Redovisning (RKR). Förändringen är en anpassning till den befintliga rekommendationen. Någon justering av jämförelseposter har inte gjorts för tidigare år vilket avviker från RKR rekommendation 12. Effekten 2023 av ändringen påverkar räkenskaperna genom att tillgångarna har ökat med cirka 545,4 miljoner kronor, skulderna har ökat med -548,6 miljoner kronor och resultatet har påverkats med cirka 3,2 miljoner kronor i högre kostnader. Soliditeten har försämrats med drygt 3 procent genom förändringen.
Allmänt
I allt väsentligt har kostnader och intäkter hänförliga till redovisningsåret bokförts på rätt år. Tillgångar och skulder har, där inget annat anges i redovisningsprinciperna, upptagits till anskaffningsvärde.
Jämförelsestörande poster
För att en post ska ses som jämförelsestörande ska den inte betraktas som normal verksamhet och uppgå till ett väsentligt belopp. Slutredovisning av exploateringsprojekt redovisas alltid som jämförelsestörande post. Årets jämförelsestörande poster redovisas i not 10.
Sammanställda räkenskaper
I kommunens sammanställda räkenskaper ingår de bolag i vilka kommunen har ett väsentligt inflytande det vill säga Lerum Energi AB och KB Hedehem. I övriga företag, där kommunen innehar aktier anses kommunen, enligt LKBR, inte ha väsentligt inflytande och företaget har inte särskild betydelse för kommunens verksamhet eller ekonomi och därmed ingår det inte i de sammanställda räkenskaperna.
Vid upprättandet av de sammanställda räkenskaperna har proportionell konsolidering använts. Det innebär att tillgångar, skulder och resultat tagits upp i proportion till kommunens ägda andel av det kommunala koncernföretaget i den sammanställda resultat- och balansräkningen samt i kassaflödesanalysen.
Ekonomiska mellanhavanden mellan kommunen och koncernföretagen eller mellan koncernföretagen har eliminerats. Det har inte skett några justeringar på grund av skillnader i redovisningsprinciper mellan kommunen och koncernföretagen då det inte har någon väsentlig påverkan på de sammanställda räkenskaperna eller de antagna finansiella målen.
Värdering av anläggningstillgångar
Anläggningstillgångar har i balansräkningen värderats till anskaffningsvärdet med avdrag för avskrivningar och eventuella nedskrivningar. Kommunens beloppsgräns för investeringar är två tredjedels prisbasbelopp. Vid större inventarieanskaffning gäller beloppsgränsen det samlade anskaffningsvärdet. Investeringen ska även ha en ekonomisk livslängd som överstiger tre år för att klassificeras som en anläggningstillgång, samt att det är sannolikt att de framtida ekonomiska fördelarna eller servicepotential av tillgången kommer kommunen till del.
Avskrivningar
Avskrivningstiderna baseras på en schabloniserad bedömning av den tid respektive tillgångstyp nyttjas. Avskrivningstiderna har fastställts med utgångspunkt från RKR:s idéskrift om avskrivningar, men med en egen bedömning av tillgångarnas beräknade nyttjandetid i Lerum. I kommunen tillämpas normalt följande avskrivningstider:
Mark och konst | 0 år |
Datorer och övrig it-utrustning | 3 år |
Inventarier, fordon och maskiner | 5 till 10 år |
Verksamhetsfastigheter (förråd), till- och ombyggnader, gång- och cykelvägar, fritidsanläggningar | 10 till 100 år |
Verksamhetsfastigheter (skolor, förskolor och äldreboenden) samt affärsfastigheter (vatten- och avloppsledningar) | 10 till 100 år |
Sedan 2016 har kommunen tillämpat komponentavskrivning på nyanskaffade verksamhetsfastigheter, vägar samt vatten- och avloppsanläggningar.
Lånekostnader i samband med investering
I de fall en investering tar två år eller mer att färdigställa och den upparbetade investeringsutgiften uppgår till 20 miljoner kronor eller mer kan en investering, enligt kommunens investeringsanvisning, belastas med räntekostnader. En förutsättning är att kommunen har haft externa räntekostnader som minst motsvarar investeringens räntekostnader. Under 2023 har inga räntekostnader belastat anskaffningsvärdet i stället för resultatet.
Skatteintäkter
Redovisade skatteintäkter utgörs av årets preliminära skatteinbetalningar, prognostiserad slutavräkning för redovisningsåret samt en justering av föregående bokslutsårs skatteintäkter. Lerums kommun använder sig av Sveriges Kommuner och Regioners skatteunderlagsprognos per december för beräkning av skattens slutavräkning.
Investerings- och exploateringsintäkter
Anslutningsavgifter och investeringsbidrag bruttoredovisas och intäktförs över anläggningstillgångens hela livslängd. Gatukostnadsersättningar och exploateringsbidrag intäktsförs i sin helhet i samband med att projekt avslutas.
Redovisning av exploateringsverksamhet
Kostnader och intäkter för pågående exploateringsprojekt redovisas som omsättningstillgångar. Enligt lag ska intäkter från försäljning av mark samt kostnaderna för iordningsställande av mark redovisas i resultaträkningen i direkt anslutning till försäljningen. Då det kan vara förenat med en risk att beräkna kostnaderna, och därmed även vinsten, på ett tillförlitligt sätt innan hela, eller större etapper, färdigställts har Lerums kommun valt att det är först när hela eller större etapper av ett projekt färdigställts som slutredovisning av exploateringsprojekt sker. Kommunen avviker i det här fallet från RKR:s rekommendation om intäkter (R2) som säger att försäljning av mark ska redovisas i resultaträkningen direkt i anslutning till försäljningen.
Avsättning för pensioner
Enligt lagen om kommunal redovisning ska pensionsförpliktelser som tjänats in före år 1998 inte tas upp som skuld eller avsättning. Lerums kommunstyrelse har beslutat att från och med 2004 redovisa hela pensionsåtagandet som en avsättning i balansräkningen, trots att det strider mot gällande lag. Motivet är att ge en rättvisande bild av kommunens finansiella ställning och minska den framtida belastningen på kommunen när utbetalningarna av pensioner ökar. De pensioner som intjänats från och med 1998 redovisas enligt de föreskrifter som RKR fastställt. Den årliga förändringen av kommunens samlade pensionsavsättning redovisas bland verksamhetens kostnader i resultaträkningen. Den individuella delen redovisas som en kortfristig skuld i bokslutet och betalas ut under efterföljande år. Det beräkningsunderlag som använts i bokslutet för att ge en prognos för pensionsavsättningen kommer från KPA och följer RIPS 21. Särskild löneskatt på pensioner har beaktats på samtliga pensionsavsättningar (24,26 procent). På sidorna 62-63 redovisas resultaträkning och balansräkning enligt blandmodellen.
Övriga avsättningar
Avsättningar redovisas när kommunen har en befintlig förpliktelse (legal eller informell) och som en följd av en inträffad händelse, där det är sannolikt att ett utflöde av resurser kommer att krävas för att reglera förpliktelsen. För att en avsättning ska kunna redovisas ska även en tillförlitlig uppskattning av beloppet göras. Kommunens avsättningar har skett med det belopp som är den befintliga förpliktelsen på balansdagen. Årets gjorda avsättningar redovisas i not 20.
Lerums kommuns pensionsfond
År 2002 upprättades en värdepappersportfölj för att minska likviditetsbelastningen i samband med ökade pensionsutbetalningar kopplade till pensionsåtaganden uppkomna före år 1998.
Värdepappersportföljen benämns Lerums kommuns pensionsfond och har en egen placeringspolicy. Portföljen består av värdepapper som handlas på öppen marknad och med olika egenskaper vad gäller avkastning och risk. Tillgångsallokeringen uttrycks som en normalportfölj. Om avvikelse från normalportföljens fördelning uppstår till följd av värdeförändring korrigeras det genom rebalansering. Pensionsfonden värderas kollektivt. Fonden redovisas som omsättningstillgång. Instrument ingående i portföljen består av fondandelar som handlas på en aktiv marknad och värderas till verkligt värde.
Leasing
Kommunen följer från och med 2023 rekommendation R5 Leasing från Rådet för kommunal redovisning vilket innebär att delar av kommunens leasingsåtagande klassificeras som finansiell leasing. Ett finansiellt leasingavtal är ett avtal där de ekonomiska risker och fördelar som förknippas med ägandet av en tillgång i allt väsentligt överförs från leasegivaren till leasetagaren. Övriga leasingavtal klassificeras som operationella leasingavtal.
Leasingavgifter vid operationella leasingavtal kostnadsförs linjärt över leasingperioden, såvida inte ett annat systematiskt sätt bättre återspeglar användarens ekonomiska nytta över tid.
Finansiella leasingavtal med ett avtalsvärde per objekt understigande ett halvt prisbasbelopp har klassificerats som icke uppsägningsbara operationella avtal och redovisas därför inte som anläggningstillgångar.
Inga andra redovisningsprinciper är ändrade 2023 förutom ovanstående förändring gällande finansiell leasing.
Not 2 Verksamhetens intäkter
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Försäljningsintäkter | 11,5 | 7,7 | 11,5 | 7,7 |
Taxor och avgifter | 222,1 | 232,0 | 487,2 | 512,1 |
Hyror och arrenden | 57,6 | 55,0 | 57,6 | 55,0 |
Bidrag från staten | 180,5 | 201,1 | 180,5 | 201,1 |
Övriga bidrag | 31,3 | 32,4 | 31,3 | 32,4 |
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster | 75,4 | 63,8 | 75,4 | 63,8 |
Försäljning exploateringsfastigheter | 0,0 | 13,0 | 0,0 | 13,0 |
Försäljning av anläggningstillgångar | 0,1 | 0,8 | 0,1 | 0,8 |
Summa intäkter | 578,5 | 605,7 | 843,6 | 885,8 |
Not 3 Verksamhetens kostnader
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Personalkostnader | – 1 786,7 | – 1 979,2 | – 1 827,0 | – 2 022,5 |
Lämnade bidrag | – 73,2 | – 101,2 | – 73,2 | – 101,2 |
Köp av verksamhet | – 525,5 | – 556,9 | – 525,5 | – 556,9 |
Lokalkostnader | – 372,0 | – 285,0 | – 372,0 | – 285,0 |
Övriga verksamhetskostnader | – 438,2 | – 409,9 | – 574,9 | – 579,2 |
Summa kostnader | – 3 195,6 | – 3 332,2 | – 3 372,6 | – 3 544,8 |
Not 4 Ersättning till revisorerna
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Ernst & Young AB | ||||
Revisionsuppdraget | – 1,8 | – 1,2 | – 2,0 | – 1,5 |
Övriga tjänster | – 0,1 | – 0,3 | – 0,1 | – 0,3 |
Summa ersättning till revisorerna | – 1,9 | – 1,5 | – 2,1 | – 1,8 |
Förtroendevalda revisorer |
– 0,5 | – 0,7 | – 0,5 | – 0,7 |
Not 5 Avskrivningar och nedskrivningar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Avskrivningar | – 123,4 | – 148,5 | – 175,0 | – 183,8 |
Nedskrivningar och utrangeringar | – 0,5 | – 0,8 | – 0,5 | – 0,8 |
Summa avskrivningar och nedskrivningar | – 123,9 | – 149,3 | – 175,5 | – 184,6 |
Av 2023 års avskrivningskostnader på – 149,3 miljoner kronor avser 25,0 miljoner kronor avskrivningar av leasade tillgångar |
Not 6 Skatteintäkter
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Preliminär kommunalskatt | 2 375,1 | 2 537,5 | 2 375,1 | 2 537,5 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | 50,8 | 34,2 | 50,8 | 34,2 |
Slutavräkning föregående år | 13,7 | 11,3 | 13,7 | 11,3 |
Summa skatteintäkter | 2 439,6 | 2 583,0 | 2 439,6 | 2 583,0 |
Not 7 Generella statsbidrag och utjämning
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Inkomstutjämning | 150,4 | 147,3 | 150,4 | 147,3 |
Kostnadsutjämning | 73,6 | 98,8 | 73,6 | 98,8 |
LSS utjämningsavgift | – 30,5 | – 35,5 | – 30,5 | – 35,5 |
Fastighetsavgift | 94,2 | 99,6 | 94,2 | 99,6 |
Regleringsbidrag | 119,7 | 101,6 | 119,7 | 101,6 |
Införandebidrag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tillfälligt konjunkturstöd | 0,0 | 4,8 | 0,0 | 4,8 |
Övriga generella statsbidrag | 10,4 | 1,7 | 10,4 | 1,7 |
Summa generella statsbidrag och utjämning | 417,8 | 418,3 | 417,8 | 418,3 |
Skatteintäkter och statsbidrag i årsbokslut baseras på SKR:s cirkulär 23:56 från december. |
Not 8 Finansiella intäkter
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Utdelning aktier och andelar | 9,3 | 13,3 | 4,0 | 9,4 |
Ränteintäkter | 3,7 | 7,0 | 3,7 | 7,0 |
Försäljning och värdering finansiella omsättningstillgångar | 0,0 | 29,1 | 0,0 | 29,1 |
Övriga finansiella intäkter | 2,7 | 4,2 | 2,3 | 0,9 |
Summa finansiella intäkter | 15,7 | 53,6 | 10,0 | 46,4 |
Av erhållen utdelning avser 6,9 och 3,9 miljoner kronor utdelning från dotterbolagen Aspenäs Villastad respektive Lerums Energi. Resterande del avser utdelning från intressebolaget Förbo. Utdelningen från Aspenäs Villastad och Förbo har villkorats så att den används till bostadssociala ändamål. |
Not 9 Finansiella kostnader
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Räntekostnader reverslån | – 8,4 | – 26,1 | – 8,4 | – 26,1 |
Räntekostnader pensionsskuld | – 23,6 | – 75,6 | – 23,6 | – 75,6 |
Räntekostnader finansiell leasing | 0,0 | – 7,4 | 0,0 | – 7,4 |
Realisationsförluster pensionsfond | – 11,8 | 0,0 | – 11,8 | 0,0 |
Nedskrivning av finansiella tillgångar* | 0,0 | – 4,9 | 0,0 | 0,0 |
Övriga finansiella kostnader | – 0,8 | – 1,4 | – 0,8 | – 1,9 |
Summa finansiella kostnader | – 44,5 | – 115,4 | – 44,5 | – 110,9 |
* Nedskrivning av finansiella tillgångar avser dotterbolaget AB Aspenäs Villastad.
Not 10 Jämförelsestörande poster
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Medfinansiering av statlig infrastruktur | 0,0 | – 29,5 | 0,0 | – 29,5 |
Orealiserade vinster pensionsfond | 0,0 | 17,2 | 0,0 | 17,2 |
Realisationsvinster försäljning av finansiella placeringar | 0,0 | 77,9 | 0,0 | 77,9 |
Återföring av orealiserade vinster och förluster i värdepapper | 0,0 | – 65,2 | 0,0 | – 65,2 |
Erhållet el – stöd | 0,0 | 12,0 | 12,0 | |
Orealiserade förluster pensionsfond | – 11,8 | 0,0 | – 11,8 | 0,0 |
Sanering Dergården | – 30,0 | 0,0 | – 30,0 | 0,0 |
Sanering Aspedalens reningsverk | – 61,8 | 0,0 | – 61,8 | 0,0 |
Återbetalning bidrag från länsstyrelsen | – 8,5 | 0,0 | – 8,5 | 0,0 |
Summa jämförelsestörande poster | – 112,1 | 12,4 | – 112,1 | 12,4 |
Not 11 Immateriella anläggningstillgångar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Redovisat värde vid årets början | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Investeringar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | 0,0 | – 0,1 | 0,0 | – 0,1 |
Omklassificeringar annat tillgångsslag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa immateriella anläggningstillgångar | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod |
– | – | – | – |
Not 12 Mark, byggnader och tekniska anläggningar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Markreserv | ||||
Redovisat värde vid årets början | 134,5 | 134,8 | 170,2 | 170,2 |
Investeringar | 0,3 | 16,4 | 0,0 | 16,4 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa markreserv | 134,8 | 151,2 | 170,2 | 186,6 |
Verksamhetsfastigheter |
||||
Redovisat värde vid årets början | 1 254,2 | 1 209,9 | 1 401,8 | 1 357,6 |
Investeringar | 18,5 | 66,0 | 18,5 | 66,7 |
Leasade verksamhetsfastigheter | 0,0 | 522,6 | 0,0 | 0,0 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | – 0,8 | 0,0 | – 1,2 |
Avskrivningar och nedskrivningar | – 62,7 | – 59,6 | – 62,7 | – 61,8 |
Avskrivningar leasade verksamhetsfastigheter | 0,0 | – 17,4 | 0,0 | 0,0 |
Omklassificeringar annat tillgångsslag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa verksamhetsfastigheter | 1 209,9 | 1 720,6 | 1 357,6 | 1 361,2 |
Fastigheter för affärsverksamhet |
||||
Redovisat värde vid årets början | 830,8 | 824,2 | 1 545,7 | 1 549,1 |
Investeringar | 8,6 | 44,5 | 68,6 | 114,8 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | 0,0 | – 0,5 | 0,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | – 15,1 | – 15,7 | – 64,8 | – 26,2 |
Omklassificeringar annat tillgångsslag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa fastigheter för affärsverksamheter | 824,2 | 853,0 | 1 549,1 | 1 637,7 |
Publika fastigheter |
||||
Redovisat värde vid årets början | 610,1 | 608,6 | 610,1 | 608,6 |
Investeringar | 28,6 | 47,8 | 28,6 | 47,8 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | – 30,0 | – 31,7 | – 30,0 | – 31,7 |
Omklassificeringar annat tillgångsslag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa publika fastigheter | 608,6 | 624,7 | 608,6 | 624,7 |
Övriga fastigheter |
||||
Redovisat värde vid årets början | 0,1 | – 0,0 | 0,1 | – 0,0 |
Investeringar | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | – 0,1 | 0,0 | – 0,1 | 0,0 |
Omklassificeringar annat tillgångsslag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa övriga fastigheter | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,1 |
Pågående investeringar |
459,8 | 661,2 | 518,1 | 661,9 |
Summa mark, byggnader och tekniska anläggningar |
3 237,3 | 4 010,8 | 4 203,5 | 4 472,1 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år |
– | 32,9 | – | 32,9 |
Not 13 Maskiner och inventarier
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Maskiner och inventarier | ||||
Redovisat värde vid årets början | 64,1 | 67,5 | 71,2 | 76,1 |
Investeringar | 18,4 | 22,8 | 21,5 | 26,6 |
Leasade maskiner och inventarier | 0,0 | 15,8 | 0,0 | 0,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | – 15,0 | – 13,9 | – 16,6 | – 15,7 |
Avskrivningar leasade maskiner och inventarier | 0,0 | – 1,1 | 0,0 | 0,0 |
Avyttrat och utrangerat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa maskiner och inventarier | 67,5 | 91,1 | 76,1 | 87,0 |
Fordon |
||||
Redovisat värde vid årets början | 3,6 | 2,9 | 7,1 | 6,5 |
Investeringar | 0,0 | 3,3 | 0,0 | 3,3 |
Leasade fordon | 0,0 | 32,0 | 0,0 | 32,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | – 0,6 | – 0,6 | – 0,6 | – 0,6 |
Avskrivningar leasade fordon | 0,0 | – 6,5 | 0,0 | – 6,5 |
Summa fordon | 2,9 | 31,1 | 6,5 | 34,7 |
Summa maskiner och inventarier |
70,4 | 122,2 | 82,5 | 121,6 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år |
– | 7,2 | – | 7,2 |
Not 14 Finansiella anläggningstillgångar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Aktier och andelar | ||||
Andelar i koncernföretag | ||||
Lerum Energi AB | 29,4 | 30,3 | 0,0 | 0,0 |
Andelar i intresseföretag |
||||
Förbo AB | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Andelar i ekonomiska föreningar |
||||
Andelar i bostadsrätter | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Andelar i övriga företag |
||||
AB Aspenäs Villastad | 5,0 | 0,1 | 5,0 | 0,1 |
Renova AB | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Gryaab AB | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Nya Novahallen AB | 2,0 | 2,2 | 2,0 | 2,2 |
Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 |
Kommuninvest | 29,1 | 33,4 | 29,1 | 33,4 |
Övriga finansiella företag | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa aktier och andelar | 75,9 | 76,4 | 46,5 | 46,1 |
Långfristiga fordringar |
||||
KB Hedehem | 181,0 | 171,6 | 0,0 | 0,0 |
Nya Novahallen AB | 23,0 | 22,8 | 23,0 | 22,8 |
Övriga långfristiga fordringar | 1,3 | 1,6 | 1,3 | 1,9 |
Summa långfristiga fordringar | 205,3 | 196,0 | 24,3 | 24,7 |
Summa finansiella anläggningstillgångar |
281,2 | 272,4 | 70,8 | 70,8 |
Lerums kommun har erhållit utdelning av dotterbolaget AB Aspenäs Villastad. I samband med utdelning har Lerums kommun skrivit ned aktiernas värde till aktiekapitalets ursprung, 100 000 kronor. |
Not 15 Förråd samt exploatering
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Förråd | 2,1 | 2,7 | 7,4 | 11,5 |
Exploateringstillgångar | 0,0 | 2,2 | 0,0 | 2,2 |
Summa förråd samt exploatering | 2,1 | 4,9 | 7,4 | 13,7 |
Not 16 Fordringar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Kundfordringar | 54,2 | 58,3 | 68,7 | 81,2 |
Skattefordringar | 143,8 | 157,7 | 147,4 | 160,9 |
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 111,8 | 128,5 | 153,3 | 168,2 |
Övriga kortfristiga fordringar | 95,4 | 60,9 | 35,2 | 7,4 |
Summa fordringar | 405,2 | 405,3 | 404,4 | 417,6 |
Not 17 Kortfristiga placeringar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Ingående värde placeringar för framtida pensionsutbetalningar | 289,6 | 278,3 | 278,3 | 278,3 |
Disposition ur pensionsfonden | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Årets värdeförändring | – 11,3 | 29,8 | – 11,3 | 29,8 |
Utgående värde placeringar för framtida pensionsutbetalningar | 278,3 | 308,1 | 267,0 | 308,1 |
Not 18 Kassa och bank
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Koncernkonto | 109,3 | 74,1 | 124,0 | 87,3 |
Kassa, bank – och postgiro | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa kassa och bank | 109,3 | 74,1 | 124,0 | 87,3 |
Not 19 Eget kapital
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Ingående eget kapital | 1 202,7 | 1 290,8 | 1 462,6 | 1 578,0 |
Koncern justeringar av eget kapital | 0,5 | 0,0 | – 2,9 | – 5,4 |
Årets resultat | 87,6 | 62,2 | 118,4 | 91,5 |
Andel av årets resultat som avser resultatutjämningsreserv | 45,5 | 5,1 | 45,5 | 5,1 |
Summa eget kapital | 1 290,8 | 1 353,0 | 1 578,0 | 1 664,1 |
Specifikation av resultatutjämningsreserv |
||||
Ingående resultatutjämningsreserv | 0,0 | 45,5 | 0,0 | 45,5 |
Årets förändring av resultatutjämningsreserv | 45,5 | 5,1 | 45,5 | 5,1 |
Summa utgående utjämningsreserv | 45,5 | 50,6 | 45,5 | 50,6 |
Not 20 Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt | 206,9 | 218,1 | 206,9 | 218,1 |
Nyintjänad pension, varav | ||||
förmånsbestämd ålderspension | 10,4 | 46,8 | 10,4 | 46,8 |
särskild avtalspension | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
efterlevandepension | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
övrigt | 0,0 | – 2,5 | 0,0 | – 2,5 |
Årets utbetalningar | – 5,5 | – 5,9 | – 5,5 | – 5,9 |
Ränte – och basbeloppsuppräkning | 4,0 | 16,8 | 4,0 | 16,8 |
Förändring av löneskatt | 2,2 | 13,4 | 2,2 | 13,4 |
Summa avsatt till pensioner inklusive löneskatt | 218,1 | 286,7 | 218,1 | 286,7 |
Ingående ansvarsförbindelse pensioner inklusive löneskatt |
660,7 | 635,3 | 660,7 | 635,3 |
Ränte – och basbeloppsuppräkning | 14,9 | 44,0 | 14,9 | 44,0 |
Pension till efterlevande | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Årets utbetalningar | – 36,4 | – 38,4 | – 36,4 | – 38,4 |
Övrigt | 1,0 | – 3,2 | 1,0 | – 3,2 |
Ändrat livslängdsantagande i RIPS | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Förändring av löneskatt | – 4,9 | 0,5 | – 4,9 | 0,5 |
Summa ansvarsförbindelse till pensioner inklusive löneskatt | 635,3 | 638,2 | 635,3 | 638,2 |
Omställningsstöd |
4,9 | 2,2 | 4,9 | 2,2 |
Summa avsättning samt ansvarsförbindelse pensioner inklusive löneskatt |
858,3 | 927,1 | 858,3 | 927,1 |
Belopp om 638,2 mnkr (635,3 mnkr) avser pensionsförpliktelser som tjänats in före år 1998, det vill säga den del som enligt lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning inte ska redovisas som skuld eller avsättning, så kallad blandmodellen. |
Not 21 Övriga avsättningar
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Övriga avsättningar | 108,8 | 130,8 | 108,8 | 130,8 |
Latent skatt | 0,0 | 0,0 | 80,1 | 86,8 |
Medfinansiering av statlig infrastruktur | 21,0 | 32,8 | 21,0 | 32,8 |
Summa övriga avsättningar | 129,8 | 163,6 | 209,9 | 250,4 |
Medfinansiering av statlig infrastruktur.
Bidrag till statlig infrastruktur består av tre olika projekt som har kostnadsförts direkt över resultatet.
Projekt | Beslutat i KS |
Kostnad enligt avtal |
---|---|---|
GC Olofstorpsvägen – vägplan, bygghandling och produktion | 2020-06-17 | 11 600 000 |
Varav utbetalt | – 921 910 | |
Kvar att betala ut | 10 678 090 | |
Korsningar, Gråbovägen-Olstorpsvägen-Lundbyvägen |
2019-03-20 | 41 500 000 |
Varav utbetalt | – 20 079 592 | |
Kvar att betala ut | 21 420 408 | |
Övriga medfinansieringsavtal |
År 2023 | 1 100 000 |
Varav utbetalt | – 391 876 | |
Kvar att betala ut | 708 124 |
Not 22 Långfristiga skulder
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Reverslån | 910,3 | 1 053,5 | 1 120,3 | 1 226,0 |
Långfristig leasingskuld | 0,0 | 514,3 | 0,0 | 13,6 |
Övriga långfristiga skulder | 12,1 | 14,6 | 12,1 | 14,6 |
Va-fond | 64,7 | 63,7 | 64,7 | 63,7 |
Summa | 987,0 | 1 646,1 | 1 197,1 | 1 317,9 |
Förutbetalda intäkter som regleras över flera år |
||||
Förutbetalda investeringsbidrag ingående värde |
35,4 | 35,9 | 35,4 | 35,9 |
Nya investeringsbidrag under året | 2,0 | 0,0 | 2,0 | 0,0 |
Resultatförda investeringsbidrag | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 |
Summa förutbetalda investeringsbidrag | 35,9 | 34,5 | 35,9 | 34,5 |
Förutbetalda anslutningsavgifter ingående värde |
151,4 | 148,4 | 151,4 | 148,4 |
Nya anslutningsavgifter under året | 0,3 | 11,9 | 0,3 | 11,9 |
Resultatförda avgifter | – 3,3 | – 3,4 | – 3,3 | – 3,4 |
Summa förutbetalda anslutningsavgifter | 148,4 | 156,9 | 148,4 | 156,9 |
Summa långfristiga skulder |
1 171,3 | 1 837,5 | 1 381,3 | 1 509,3 |
Not 23 Kortfristiga skulder
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Leverantörsskulder | 156,6 | 140,9 | 172,8 | 174,8 |
Kommunalskatt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Personalens skatter och avgifter | 99,0 | 111,7 | 99,0 | 111,7 |
Semesterersättning och okompenserad övertid | 90,9 | 103,5 | 90,9 | 103,5 |
Upplupen avgiftsbestämd ålderspension | 54,0 | 50,0 | 54,0 | 50,0 |
Förutbetalda intäkter och upplupna kostnader | 52,8 | 49,9 | 92,1 | 83,8 |
Kortfristig del av långfristig skuld | 443,3 | 400,0 | 533,3 | 527,5 |
Kortfristig leasingskuld | 3,4 | 37,7 | 0,0 | 10,8 |
Övrigt | 33,8 | 23,1 | 101,5 | 78,3 |
Summa kortfristiga skulder | 933,7 | 916,7 | 1 143,5 | 1 140,3 |
Analys över upplåningens förfallostruktur
Räntebindning, intervall |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
0-1 år | 48 % | 34 % | 46 % | 37 % |
1-2 år | 22 % | 19 % | 26 % | 16 % |
2-3 år | 20 % | 20 % | 17 % | 19 % |
3-4 år | 10 % | 19 % | 11 % | 18 % |
4-5 år | 0 % | 8 % | 0 % | 10 % |
Summa | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Genomsnittlig räntebindning, år |
1,3 | 2,0 | 1,3 | 2,0 |
Kapitalbindning, intervall |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
0-1 år | 32 % | 27 % | 32 % | 30 % |
1-2 år | 30 % | 26 % | 32 % | 23 % |
2-3 år | 28 % | 20 % | 25 % | 19 % |
3-4 år | 10 % | 19 % | 11 % | 18 % |
4-5 år | 0 % | 8 % | 0 % | 10 % |
Summa | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Genomsnittlig kapitalbindning, år |
1,6 | 2,1 | 1,6 | 2,1 |
Genomsnittlig upplåningsränta, procent |
1,0 % | 2,3 % | 1,0 % | 2,3 % |
Not 24 Panter och ansvarsförbindelser
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Koncernföretag | ||||
Lerum Energi AB | 300,0 | 300,0 | 0,0 | 0,0 |
Övriga företag | ||||
Gryaab AB | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Renova AB | 0,6 | 0,5 | 0,6 | 0,5 |
Övriga förbindelser | ||||
Sociala ändamål | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Idrottsföreningar | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
RSG (Räddningstjänsten Storgöteborg) | 6,8 | 5,9 | 6,8 | 5,9 |
Summa borgensförbindelser | 308,9 | 307,9 | 8,9 | 7,9 |
Lerums kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 295 kommuner och regioner som per 2023-12-31 var medlemmar i Kommuninvest Ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest Ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest Ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Lerums kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2023-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 551 907 miljoner kronor och totala tillgångar till 562 023 miljoner kronor. Lerums kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 1 980 miljoner kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 2 013 miljoner kronor. |
Not 25 Leasing
Miljoner kronor |
Kommun 2022 |
Kommun 2023 |
Koncern 2022 |
Koncern 2023 |
---|---|---|---|---|
Operationell leasing | ||||
Leasingkostnader | 28,6 | 30,8 | 28,6 | 30,8 |
Summa operationell leasing | 28,6 | 30,8 | 28,6 | 30,8 |
Finansiell leasing |
||||
Finansiella tillgångar under finansiella leasingavtal | ||||
Bilar | 0,0 | 25,5 | 0,0 | 25,5 |
Fastigheter | 0,0 | 505,2 | 0,0 | 0,0 |
Laddstolpar | 0,0 | 14,7 | 0,0 | 0,0 |
Summa av minimileasingavgifterna | 0,0 | 545,4 | 0,0 | 25,5 |
Totala minimileasingavgifter |
||||
Bilar | 0,0 | 7,0 | 0,0 | 7,0 |
Fastigheter | 0,0 | 20,8 | 0,0 | 0,0 |
Laddstolpar | 0,0 | 1,2 | 0,0 | 0,0 |
Summa av minimileasingavgifterna | 0,0 | 29,0 | 0,0 | 7,0 |
Framtida minimileasingavgifter som förfaller: |
||||
Inom 1 år | 0,0 | 28,4 | 0,0 | 6,3 |
varav bilar | 0,0 | 6,3 | 0,0 | 6,3 |
varav fastigheter | 0,0 | 20,9 | 0,0 | 0,0 |
varav laddstolpar | 0,0 | 1,2 | 0,0 | 0,0 |
Senare än 1 år men inom 5 år | 0,0 | 95,0 | 0,0 | 6,6 |
varav bilar | 0,0 | 6,6 | 0,0 | 6,6 |
varav fastigheter | 0,0 | 83,5 | 0,0 | 0,0 |
varav laddstolpar | 0,0 | 4,9 | 0,0 | 0,0 |
Senare än 5 år | 0,0 | 512,1 | 0,0 | 0,0 |
varav bilar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
varav fastigheter | 0,0 | 501,1 | 0,0 | 0,0 |
varav laddstolpar | 0,0 | 11,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa nuvärde av minimileasingavgifter | 0,0 | 635,5 | 0,0 | 12,9 |
Från och med 2023 har kommunen klassificerat om vissa avtal som finansiella leasingavtal och redovisar dessa i enlighet med RKR R5. Det handlar om fordon, laddstolpar och samtliga hyresavtal från KB Hedehem. Det som tidigare år har redovisats som hyreskostnader redovisas från 2023 som leasingavgifter samt ränta. I koncernen elimineras mellanhavanden vilket resulterar i att endast fordon redovisas som anläggningstillgång och skuld med ett restvärde på 25,5 miljoner kronor. |