Nämndernas verksamhet

Kommunstyrelsen

Nämndens ansvarsområde

I kommunstyrelsens ansvarsområde ingår kommungemensamma funktioner som leder, styr och ger stöd inom gemensamma verksamhetsområden, bland annat ekonomi, hr, kommunikation, it, digitalisering, trygghets- och säkerhetsarbete, hållbarhets- och folkhälsofrågor, juridik, registratur, nämndadministration, kommunarkiv och kundcenter.

Kommunstyrelsen har också ansvar för Plattform Lerum (kommunens verksamhet för stöd till ungdomar och föräldrar), översiktsplanering, strategisk lokalförsörjning och trafikförsörjning inklusive kollektivtrafik, vuxenutbildning, arbetsmarknad och sysselsättning, näringsliv, besöksnäring och turism. Kommunstyrelsen är även anställningsmyndighet, arbetslöshetsnämnd och arkivnämnd och ansvarar för räddningstjänst.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

Kommunstyrelsen är kommunens ledande politiska förvaltningsorgan med ett helhetsansvar för kommunens verksamheter, utveckling och ekonomiska ställning. Kommunstyrelsen leder och samordnar förvaltningen av kommunens angelägenheter och har uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Kommunstyrelsen har också uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund.

För att fullfölja grunduppdraget har kommunstyrelsen identifierat fem framgångsfaktorer:

  • kommunstyrelsens ledande och samordnande roll
  • strategisk kompetensförsörjning för ett hållbart arbetsliv
  • attraktivt näringslivsklimat
  • trygghet och säkerhet
  • verksamhetsutveckling genom digitalisering och ökad digital mognad.

Under året har kommunstyrelsens arbetsutskott träffat nämndernas presidium som informerat om aktuella frågor inom verksamheten, ekonomisk uppföljning och måluppföljning inom ramen för sin uppsiktsplikt. Kommunfullmäktige har antagit ett nytt ägardirektiv för Lerum Energi AB med dotterbolag. Kommunstyrelsen har också arbetat med att starta trygghetsråd i kommunen.

Arbetet med att ta fram en kompetensförsörjningsstrategi har pågått och kommunstyrelsens arbetsutskott har, utifrån det framtagna förslaget, belyst några delar som de vill få med i strategin. Arbetet med strategin fortsätter 2024. Arbete har även pågått för att höja andelen medarbetare med rätt utbildning och kompetens, och både undersköterskor och barnskötare har utbildats via vuxenutbildningen.

Det långsiktiga och strategiska arbetet med att förbättra företagsklimatet i Lerums kommun har lett till årliga förbättringar i Svenskt Näringslivs rankning av företagsklimat. År 2023 klättrade Lerum från plats 130 till plats 86 av Sveriges 290 kommuner, vilket var den största förbättringen i Västra Götalandsregionen.

Förvaltningen har fortsatt sin digitaliseringsresa och har etablerat nya arbetssätt för att bättre samordna gemensamma behov och samarbeta över verksamhetsgränser. För kommuninvånarna har kontakten med kommunen underlättats genom fler e-tjänster, bland annat för att ansöka om ekonomiskt bistånd och utökad tid i förskola eller fritidshem. Arbetet med smarta sensorer för att mäta fyllnadsgrader i papperskorgar och fuktnivåer i växtodlingar har fortsatt, vilket gör parkskötsel och renhållning effektivare.

Den samlade bedömningen är att kommunstyrelsen i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

För kommunstyrelsen har kommunfullmäktige beslutat om tolv prioriterade inriktningar för 2023. Bland annat avskaffades Vision 2025 i början av året och ersattes av Agenda 2030 som ramverk för kommunens verksamheter.

För att vara en attraktiv arbetsgivare har kommunstyrelsen dels genomfört grundutbildning i utvecklande ledarskap för chefer, dels säkerställt chefernas grundkunskaper i systematiskt arbetsmiljöarbete och organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetet med kompetensförsörjningsstrategin har fortsatt.

För att öka tryggheten och säkerheten i Lerums kommun har kommunstyrelsen fastställt styrdokument för krisberedskap och gjort en säkerhetsskyddsanalys, vilket lett till en utökning av kommunens krisorganisation.

En utbildning inom våld i nära relation för kommunens medarbetare har påbörjats. Omkring 100 anställda från olika verksamheter har deltagit hittills och utbildningen fortsätter framöver.

Kommunstyrelsen har planerat för att införa en modell för så kallade välfärdsjobb, med syfte att få fler att nå arbete och egen försörjning. Modellen innebär en växling från försörjningsstöd till arbete. Ett pilotprojekt har startat för att pröva hur modellen fungerar i Lerums kommun.

Kommunen gör insatser för att skjuta upp ungdomars alkohol- och drogdebut, bland annat genom information till föräldrar om riskerna med alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel. Sociala medier används också för att informera inför större helger. I samverkan med områdespolisen har tolv narkotikasök med hund genomförts på grund- och gymnasieskolor.

Ekonomi

Årets resultat var ett överskott på 15,8 miljoner kronor jämfört med budget. Överskottet beror dels på att vakanta tjänster tillsatts senare än planerat, dels på att medel för att införa en ny politisk organisation inte behövde användas fullt ut. Även vissa riktade statsbidrag, bland annat till vuxenutbildning, blev högre än budgeterat. Kommunstyrelsen har inte heller använt sin reserv, vilket också bidrog till överskottet.

Utbildningsnämnden

Nämndens ansvarsområde

Utbildningsnämnden är ansvarig för bland annat förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, särskilda utbildningsformer och annan pedagogisk verksamhet, annan pedagogisk verksamhet enligt skollagen och utbildning enligt lagen om yrkeshögskolan.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullfölja grunduppdraget har utbildningsnämnden identifierat fyra framgångsfaktorer:

  • ändamålsenlig skol- och förskolestruktur
  • välutbildad, legitimerad och behörig personal
  • goda utbildnings- och undervisningsförutsättningar
  • välfungerande systematiskt kvalitetsarbete.

Förvaltningen har tagit fram en utvecklingsplan för framtidens skol- och förskolestruktur, som har behandlats i utbildningsnämnden.

Den nya förskolan i Olstorp startade i augusti och Berghultskolans utbyggnad till en F–9-skola blev klar och började användas. Byggnation på Torpskolan och nya Norra Hallsås skola har pågått respektive påbörjats under året.

Förvaltningen har analyserat situationen när det gäller legitimerade och behöriga lärare under läsåret 2022/2023 och konstaterat ett behov av långsiktigt arbete med rekrytering av behöriga lärare till grundskolorna.

Andra insatser för att förbättra skolans förutsättningar är dels en läromedelsutredning för att bedöma behovet av satsningar på läromedel, som utgör grund för fortsatt utredning, dels arbete med skolstruktur och utveckling av dokumentationssystem som används av lärare och förskollärare i undervisningen och i kommunikationen med elever och vårdnadshavare.

Den samlade bedömningen är att utbildningsnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

För utbildningsnämnden har kommunfullmäktige beslutat om tio prioriterade inriktningar, däribland åtgärder för att öka andelen elever som fullföljer sina studier och som går ut skolan med godkända betyg. Till utvecklingsområdena hör även insatser för att öka närvaron i grund- och gymnasieskola och tidiga insatser inom matematik. Ett så kallat närvaroteam har startat som ett samverkansteam mellan skolorna i kommunen och socialtjänsten. Teamets främsta uppgift är att stödja barn med omfattande frånvaro att bryta sin isolering och återgå till att gå i skolan. Teamet består av en socionom och en pedagog.

Resultaten läsåret 2022/2023 visar på förbättrad måluppfyllelse i gymnasieskolan medan resultaten i grundskolan var lägre än föregående år.

Utbildningsnämnden har tagit fram en utvecklingsplan för skolstrukturen i Lerums kommun. Planen ska uppdateras årligen eller vid behov.

Ekonomi

Utbildningsnämnden redovisade ett underskott på 24,6 miljoner kronor. Det beror framför allt på högre personalkostnader än budgeterat. Underskottet beror även på att verksamheten växer till följd av utbyggnaden av Berghultskolan och Olstorps förskola. Inledningsvis innebär det att intäkterna från barn- och elevpengen inte täcker alla kostnader. Flera grundskolor har även haft delningstal (storlek på klasser) som ger färre elever per klass än vad elevpengen baseras på.

I förskoleverksamheten har antalet barn skiftat mer än normalt mellan våren och hösten, vilket har påverkat enheternas förutsättningar att behålla samma grundorganisation hela året. Andelen äldre barn i förskolan har ökat, vilket också gjort det svårt att anpassa organisationen. Antalet barn i pedagogisk omsorg blev lägre än budgeterat, vilket lett till underskott i förskoleverksamheten.

Lerums gymnasium hade till höstterminen ett lägre söktryck än budgeterat i årskurs 1 på naturprogrammet och teknikprogrammet, vilket har inneburit en ekonomisk utmaning. Lerums anpassade grundskola lämnade ett underskott som framför allt beror på fler elever än budgeterat, vilket gjort det svårt att anpassa personalorganisationen till budgetramen. Underskottet vägdes delvis upp av högre barnomsorgsavgifter än budgeterat i förskola och fritidshem. Underskotten inom kommunens egna verksamheter medför motsvarande högre bidrag till fristående verksamheter.

Utbildningsnämnden beslutade i samband med delårsrapporten 2023 att upprätta en handlingsplan för att långsiktigt kunna balansera verksamhet och ekonomi.

Stöd- och omsorgsnämnden

Nämndens ansvarsområde

Stöd- och omsorgsnämnden ansvarar bland annat för att säkerställa kommunens åtaganden inom äldreomsorg och insatser för funktionsnedsatta barn och vuxna. Nämnden ansvarar även för den kommunala primärvården.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullfölja grunduppdraget har stöd- och omsorgsnämnden identifierat tre framgångsfaktorer:

  • personcentrerat och familjecentrerat arbetssätt
  • förebyggande och tidiga insatser i alla åldersgrupper
  • aktivt arbete med kompetensförsörjning.

Förvaltningen har skapat nya strategiska samverkansforum uppdelade utifrån åldersgrupperna äldre, vuxna och barn. Syftet är att hitta nya former för samverkan och att organisera arbetet utanför den ordinarie linjeorganisationen. För att öka personcentreringen har förvaltningen skapat strukturer för multiprofessionell teamsamverkan runt den enskilde, och tillsammans med regionen för vissa målgrupper.

Förvaltningen har genomfört flera hälsofrämjande insatser för äldre, bland annat behovsanpassat stöd till invånare som enbart har insatsen trygghetslarm, hälsosamtal för att förebygga ofrivillig ensamhet och införande av demenslotsar som ger stöd och vägledning till invånare som nyligen fått en demensdiagnos.

Inför förändringarna i socialtjänstlagen arbetar förvaltningen för att skapa förutsättningar för att möta de nya lagkraven. Det förberedande arbetet utgår från att socialtjänsten får ett mer förebyggande uppdrag, likt Plattform Lerum för barn och familjer.

Skola och socialtjänst utvecklar samverkan och samarbete för att möta barns och familjers behov av tidigt stöd. Under hösten har förvaltningen startat ett så kallat närvaroteam. Teamets främsta uppgift är att stödja barn med omfattande frånvaro att bryta sin isolering och återgå till skolan.

Förvaltningen ser ökade utmaningar att säkerställa kompetensförsörjningen inom nämndens ansvarsområde. Det är både svårare att rekrytera till fasta tjänster och till verksamheterna under sommaren, jämfört med tidigare år. Förvaltningen tar emot feriearbetare, praktikanter och studenter för att de ska få möjlighet att arbeta inom verksamheterna där det finns stora behov av framtida arbetskraft.

Det pågår löpande kompetenshöjande insatser som flexutbildning, med möjlighet att utbilda sig till undersköterska på arbetstid inom äldreomsorg och funktionshinder. Äldreomsorgslyftet med statlig finansiering bidrar också till att verksamheten kan utbilda fler undersköterskor.

Den samlade bedömningen är att stöd- och omsorgsnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

För stöd- och omsorgsnämnden har kommunfullmäktige beslutat om nio prioriterade inriktningar, bland annat ett proaktivt arbete för att förebygga de risker som kan uppstå i samband med bemanningsbrist. Här är arbetet med en kompetensförsörjningsplan en viktig del.

Verksamhetsutveckling sker med stöd av digitala verktyg för att på ett effektivt sätt möta invånarnas behov av trygghet och stöd och använda digitala lösningar där det är möjligt och ger nytta för den enskilde.

Förvaltningen har anställt en samordnare inom våld i nära relation som driver arbetet på en förvaltningsgemensam nivå. Fokus har varit att vidareutbilda medarbetare för att höja kompetensen inom området.

Ekonomi

Nämnden redovisade ett överskott på 15,6 miljoner kronor. Förvaltningens fokus på förebyggande och tidiga insatser för alla åldersgrupper har medfört lägre kostnader än budgeterat för köp av tjänster/verksamhet. Andra orsaker till överskottet var högre statsbidrag än förväntat och att Ekebackens äldreboende inte öppnades som planerat.

Samtidigt har kommunens särskilda boende och hemtjänst haft stora utmaningar inom kompetensförsörjning. Hög personalfrånvaro i kombination med svårigheter att rekrytera har krävt att medarbetare beordrats in för att arbeta, vilket medfört högre personalkostnader. Nämndens verksamheter har också haft ökade kostnader för ett antal ärenden inom särskilda behov vilka kräver högre bemanning. Överskottet dämpades även av högre kostnader för mottagande och integration då verksamheten varit anpassad till ett högre mottagningstal som inte motsvarades av Migrationsverkets schablonersättning.

Samhällsbyggnadsnämnden

Nämndens ansvarsområde

Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar bland annat för fysisk planering, exploateringsverksamhet, trafikrelaterade frågor, klimatanpassnings-, geoteknik- och bullerfrågor, torghandel, avfallsverksamhet, gaturenhållning samt vatten- och avloppsverksamhet, lokalvård, kostverksamhet och vaktmästeritjänster. Samhällsbyggnadsnämnden företräder även kommunen som ägare till kommunens alla fastigheter.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullgöra grunduppdraget har samhällsbyggnadsnämnden identifierat fyra framgångsfaktorer:

  • samordnade processer
  • kompetensförsörjning och kompetensutveckling
  • kundfokus och bemötande
  • ekonomiskt ansvarstagande.

Samhällsbyggnadsnämnden har arbetat med en omfattande processkartläggning av verksamheten under året. Syftet är att ta fram ett visuellt stöd som tydliggör roller och mandat, identifiera och åtgärda flaskhalsar, skapa helhetssyn och möjliggöra samarbete över verksamhets- och sektorsgränser. Processkartläggningen har lett till en utveckling av systematiska och samordnade arbetssätt, ökad förståelse för andra enheters uppdrag, förbättrad kommunikation externt, och en bra introduktion till arbetet för nyanställda medarbetare.

En utbildning i kommunikation och bemötande erbjöds sektor samhällsbyggnads medarbetare. Utbildningen har varit användbar i det dagliga arbetet.

Förvaltningen har infört återkommande samhällsbyggnadsfrukostar för att förbättra nätverkande och dialog kring samhällsbyggnadsutvecklingen i Lerums kommun. Exploatörer och andra intressenter från näringslivet har bjudits in för att träffa representanter från förvaltning och förtroendevalda.

Delårsuppföljningen av verksamhetsplanen pekade på ett prognosticerat underskott. Därför gav samhällsbyggnadsnämnden förvaltningen i uppdrag att ta fram en handlingsplan för en balanserad verksamhet och ekonomi.

Under året har förvaltningen även föreslagit höjningar av vatten- och avloppstaxa samt avfallstaxa för att bättre balansera intäkter och kostnader. De föreslagna höjningarna godkändes av kommunfullmäktige i november 2023.

Den samlade bedömningen är att samhällsbyggnadsnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

För samhällsbyggnadsnämnden har kommunfullmäktige beslutat om tio prioriterade inriktningar. Bland annat har samhällsbyggnadsnämnden beslutat om strategisk inriktning för planeringsstrategin. Av beslutet framgår att förvaltningen ska bereda förslag till planeringsstrategi i enlighet med prioriterade inriktningar i kommunfullmäktiges budget för 2024.

Förvaltningen arbetar kontinuerligt med att säkerställa framdrift av detaljplaner. Samhällsbyggnadsnämnden gav under året förvaltningen i uppdrag att ta fram två nya detaljplaner. Tre detaljplaner har vunnit laga kraft och ytterligare en har antagits men har överklagats.

Genomförandegraden av kommunens investeringsbudget ökade 2023 jämfört med 2022 och arbete pågår med de större investeringsprojekten tennishall, ishall och simhall.

Ekonomi

Samhällsbyggnadsnämnden redovisade ett underskott på 19,0 miljoner kronor inklusive taxefinansierade verksamheter (vatten, avlopp och avfall). Underskottet beror dels på högre kostnader för vinterunderhåll (snöröjning och halkbekämpning) än budgeterat och högre kapitalkostnader bland annat till följd av kommunens ökade investeringar. Nämndens underskott omfattar även den taxefinansierade vatten- och avloppsverksamhetens underskott på 11,7 miljoner kronor som dels består av utrangeringskostnad vad gäller pilotprojektet för förstärkt vattentäkt i Gråbo (5,2 miljoner kronor), dels på lägre intäkter än budgeterat. Tidigare års ackumulerade överskott har reserverats i en investeringsfond enligt särskilt beslut. Årets underskott för vatten- och avloppsverksamheten kan därför inte balanseras utan redovisas som ett underskott för verksamheten.

Då nämndens resultat för 2023 innebar ett underskott beslutade nämnden i samband med delårsrapporten 2023 att upprätta en handlingsplan med fokus på vintervägunderhåll och kapitalkostnader, för att hitta sätt att långsiktigt balansera verksamhet och ekonomi. Arbetet med handlingsplanen pågår och redovisas våren 2024.

Kultur- och fritidsnämnden

Nämndens ansvarsområde

I kultur- och fritidsnämndens ansvarsområde ingår folkbibliotek, öppen ungdomsverksamhet, kulturskola och att förvalta och utveckla kommunens fritidsanläggningar. Kultur- och fritidsnämnden ansvarar också för föreningsstöd till fritids- och kulturföreningar liksom bidrag till studieförbund. Nämnden ansvarar även för kommunens kulturverksamhet, konst och konstnärlig utsmyckning.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullfölja grunduppdraget har kultur- och fritidsnämnden identifierat fyra framgångsfaktorer:

  • medskapande och inflytande från barn och unga
  • mötesplatser, anläggningar och lokaler
  • digital tillgänglighet och strategisk kommunikation
  • uppsökande verksamhet.

Antalet elever inom kulturskolan ökade mer än väntat 2023 genom fler gruppaktiviteter, bredare utbud och färre elever med dubbla ämnen.

Inom kultur och bibliotek har tillgängligheten ökat genom ett nytt it-stöd för biblioteket och ett nytt digitalt biljettsystem. Fler som inte bor där arrangemanget sker har därmed möjlighet att delta. Ett nytt bidrags- och lokalbokningssystem för att underlätta för fritids- och kulturföreningar har också införts under året.

Förvaltningen har arbetat med att utveckla mötesplatser för den öppna ungdomsverksamheten, ett arbete som kommer att fortsätta.

Förvaltningen har genomfört flera mindre och några större investeringsprojekt inom kommunens friluftsanläggningar. Underhåll av befintliga leder och ridvägar har genomförts enligt plan.

Fler barn och unga har tagit del av kultur. Kommunfullmäktige har beslutat om en reviderad riktlinje för offentlig konst i samband med nybyggnation.

Den samlade bedömningen är att kultur- och fritidsnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan och att framgångsfaktorerna och insatserna utifrån dessa har bidragit till resultatet.

Prioriterade inriktningar 2023

För kultur- och fritidsnämnden har kommunfullmäktige beslutat om sju prioriterade inriktningar, bland annat arbete med lokaler och anläggningar kopplat till förvaltningens samlade samhällsplaneringsarbete och investeringar.

Förvaltningen har utrett förutsättningar och möjligheter för att införa fysisk aktivitet på recept (FaR) eller liknande program i Lerum. Arbetet fortsätter genom att kommunen etablerar en koordinerande roll mellan regionens barn- och ungdomsmottagning och olika delar inom den kommunala verksamheten och föreningslivet.

Ekonomi

Årets resultat var ett överskott på 0,6 miljoner kronor jämfört med budget, vilket framför allt beror på svårigheten att tillsätta vikarier vid medarbetares frånvaro och minskade köpta tjänster från entreprenör samtidigt som hyresintäkterna blev högre än förväntat.

Individnämnden

Nämndens ansvarsområde

Individnämnden ansvarar för myndighetsutövning som rör enskilda personer inom individ- och familjeomsorg, funktionsstöd, hemtjänst, särskilt boende, korttidsboende, anhörigvård, mottagning och integration av nyanlända, bostadsanpassning, färdtjänst samt beslut om serveringstillstånd. Nämnden ansvarar också för myndighetsutövning inom förskola, familjedaghem, förskoleklass, grundskola, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, gymnasiesärskola och vuxenutbildning.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullfölja grunduppdraget har individnämnden identifierat tre framgångsfaktorer:

  • rättssäker myndighetsutövning
  • kompetensförsörjning och kompetensutveckling
  • samverkan kring tidiga förebyggande insatser.

Förvaltningen har arbetat med att ge invånare möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via en så kallad e-tjänstportal. Förvaltningen har även infört möjlighet att ansöka om bostadsanpassnings-, återställnings- och reparationsbidrag digitalt. Det finns möjlighet att digitalt ansöka om så kallad informationssamtal med socialsekreterare inom familjerätten.

Förvaltningen har genomfört flera insatser för att medarbetare ska söka sig till och vilja stanna kvar i socialtjänsten i Lerums kommun, bland annat bättre introduktion för nyanställda, systematiskt arbetsmiljöarbete och utbildning i utvecklande ledarskap för chefer. Förvaltningen har infört Signs of safety (en modell för utredning och stöd i familjer där det finns oro för att barn ska fara illa,) vilket har ökat tydligheten inom olika funktioner och upplevts av medarbetare som positivt för arbetsmiljön.

Den samlade bedömningen är att individnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

Kommunfullmäktige har inte beslutat om några prioriterade inriktningar för individnämnden.

Ekonomi

Individnämnden redovisade ett överskott på 4,4 miljoner kronor jämfört med budget. Verksamheten har haft stora utmaningar när det gäller kompetensförsörjning, vilket gav ett överskott på grund av vakanta tjänster. Det har varit svårt att rekrytera erfarna utredare och för att upprätthålla lagkrav behövde förvaltningen anlita konsulter. Antalet ärenden har också varit färre än budgeterat, vilket medfört ett lägre personalbehov.

Miljö- och byggnadsnämnden

Nämndens ansvarsområde

Miljö- och byggnadsnämnden ansvarar för kommunens myndighetsutövning i frågor som bland annat rör bygglov och miljö- och hälsoskydd.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullfölja grunduppdraget har miljö- och byggnadsnämnden identifierat fyra framgångsfaktorer:

  • rättssäker myndighetsutövning
  • kompetensförsörjning och kompetensutveckling
  • kundfokus och bemötande
  • digitalisering.

Arbete med kundfokus och bemötande har präglat året. Under våren deltog sektor samhällsbyggnads alla medarbetare i en utbildning i kommunikation och bemötande som varit till nytta i det dagliga arbetet.

Förvaltningen har arbetat med att kartlägga och beskriva verksamhetsområdets processer under året, vilket är en viktig del i förvaltningens verksamhetsutveckling genom digitalisering.

I 2022 års NKI-undersökning (nöjd-kund-index) som presenterades våren 2023 nådde verksamhetsområdet myndighetsutövning ett resultat på 76, vilket var en förbättring. Förvaltningens egen indexmätning 2023 av nöjdhet bland privatpersoner och ideella föreningar som har fått beslut i ansöknings- och anmälningsärenden visade också ett gott resultat.

Den samlade bedömningen är att miljö- och byggnadsnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

Kommunfullmäktige har inte beslutat om några prioriterade inriktningar för miljö- och byggnadsnämnden.

Ekonomi

Miljö- och byggnadsnämnden redovisade ett underskott på 2,7 miljoner kronor till följd av lägre intäkter från bygglovsärenden än budgeterat. Intäkterna på bygglovssidan minskade med 4,5 miljoner kronor. Andelen inkomna bygglov och förhandsbesked motsvarar knappt 70 procent av inflödet föregående år och anmälningsärendena drygt 85 procent av inflödet föregående år.

Då resultatet för nämnden innebar ett underskott mot budget har nämnden vidtagit åtgärder under året för att minska underskottet, bland annat har vissa vakanta tjänster inte tillsatts. Mot bakgrund av nämndens uppdrag och att bedömningen att bostadsbyggandet väntas ta fart igen inom en inte alltför lång framtid har nämnden fokuserat på utvecklingsarbete och förvaltningsnytta med oförändrad bemanning.

Överförmyndarnämnden

Nämndens ansvarsområde

Överförmyndarnämnden, som är en myndighetsnämnd, har tillsyn över gode män och förvaltare samt tillsyn över föräldrar som förvaltar sitt omyndiga barns pengar samt särskilt förordnade förmyndare. Nämnden ansvarar även för att utse och utöva tillsyn över god man till ensamkommande barn. Överförmyndarnämndens verksamhet drivs genom avtalssamverkan med Alingsås kommun.

Grunduppdrag och framgångsfaktorer

För att fullfölja grunduppdraget har överförmyndarnämnden identifierat tre framgångsfaktorer:

  • rättssäker myndighetsutövning
  • ändamålsenlig avtalssamverkan
  • tillsyn med få anmärkningar.

Överförmyndarnämnden i Alingsås kommun har gjort en engångssatsning på kostnadsfria utbildningar för gode män och förvaltare. Genom avtalssamverkan har intresserade i både Lerum och Alingsås haft möjlighet att delta. Verksamheten har uppmärksammat behovet av mer riktad utbildning för anhöriga som har uppdrag som god man. Den samlade bedömningen är att överförmyndarnämnden i allt väsentligt har kunnat genomföra sitt grunduppdrag enligt plan.

Prioriterade inriktningar 2023

Kommunfullmäktige har inte beslutat om några prioriterade inriktningar för överförmyndarnämnden.

Ekonomi

Årets resultat var ett underskott på 0,2 miljoner kronor, vilket beror på högre kostnader än budgeterat för gode män.