Noter

Not 1 Redovisningsprinciper

Årsredovisningen upprättades i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR).

Inga redovisningsprinciper förändrades.

Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper

I den kommunala koncernen ingår samtliga bolag och kommunalförbund där kommunen har 20 procents inflytande. Redovisningen upprättades enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Med det menas att endast eget kapital som intjänats efter förvärvet ingår, och så stor del av företagets resultat- och balansräkning som svarar mot kommunens ägarandel. Kommunkoncernens medlemmar och ägarandelar framgår av organisationsbilden i förvaltningsberättelsen. Redovisningen upprättades enligt förvärvsmetoden.

År 2021 blev kommunen delägare i IT kommuner i Skåne. Ägarandelen uppgår till knappt 17 procent.

Bolag Ägarandel, procent
AB Sjöbohem 100
Sjöbo Elnät AB 100
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund 23

Övriga samägda förbund och företag ingår inte i de sammanställda räkenskaperna, eftersom deras andel av koncernens omsättning och omslutning är obetydlig.

Av gjorda bokslutsdispositioner redovisas 20,6 procent som uppskjuten skatt och resterande 79,4 procent förs till eget kapital.

Värderings- och omräkningsprinciper

Anläggningstillgångar

Anskaffningsvärde

Anskaffningsvärdet motsvarar utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. I anskaffningsvärdet för en förvärvad tillgång ingår utöver inköpspriset även utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet.

Avskrivningar

Avskrivning av materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning, baserad på anskaffningsvärdet exklusive eventuellt restvärde. På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar.

Avskrivningstiderna bestäms individuellt för varje investering efter bedömd nyttjandeperiod. En tillgång ska delas upp i olika komponenter och skrivas av separat, om den förväntade skillnaden i nyttjandeperioden mellan de olika komponenterna är väsentlig. Understiger värdet av tillgången 100 tkr görs aldrig någon uppdelning.

Kommunen kan bekosta förbättringsutgifter i annans fastighet, förutsatt att kommunen hyr den. Om sådant arbete avser ny-, till- eller ombyggnad av värdehöjande slag ska avskrivning ske av nedlagda utgifter. Avskrivningstiden bestäms av investeringens nyttjandeperiod och hyresförhållandet. Det medför att avskrivningstiden inte kan vara längre än kontraktstiden. Är fastigheten avsedd att nyttjas kortare tid än tre år kostnadsförs förbättringsutgifterna direkt.

Utvecklingsarbete och immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Med väsentligt värde menas minst 0,5 prisbasbelopp. Rättigheter utan begränsad nyttjandeperiod, som till exempel ledningsrätter, tas upp som immateriell tillgång oavsett beloppsgräns. Immateriella anläggningstillgångar tas upp till anskaffningsvärde minus avskrivning och eventuell nedskrivning. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtalstiden.

En samlad bedömning av nyttjandeperioden för respektive tillgångstyp görs. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används den planerade verkliga nyttjandeperioden som avskrivningstid.

Gränsdragning mellan kostnad och investering

Det finns en investeringspolicy som bland annat berör gränsdragningen mellan kostnad och investering. För mindre investeringar tillämpas policyns gränsvärde. Inköp av inventarier räknas som en investering, om tillgångarna har en nyttjandeperiod på minst tre år och en anskaffningsutgift som överstiger ett halvt prisbasbelopp exklusive moms.

Omsättningstillgångar

Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta.

För finansiella instrument värderade till verkligt värde används börskursen den 31 december.

Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt efter yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken.

Leasing

Samtliga leasingavtal redovisas som operationella. Arbete pågår med att omklassificera kommunens leasingavtal och långa hyresavtal, så att redovisningen framöver följer normgivningen enligt LKBR och RKR R5 Leasing.

Skulder och avsättningar

Anslutningsavgifter och offentliga investeringsbidrag bokförs som förutbetalda långfristiga skulder, samtidigt som investeringsutgiften bokförs som en tillgång.

I samma takt som tillgångens värde minskar i form av avskrivningar i resultaträkningen, minskar även den förutbetalda intäkten, genom att skulden minskar när delar av bidraget intäktsförs i resultaträkningen.

Pensioner

Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld (RIPS 21). Under avsättningar redovisas kompletterande ålderspension, särskild avtalspension före 65 år och efterlevandepension. Som kortfristig skuld redovisas de pensioner som intjänats av de anställda under perioden, men som betalas ut kommande period. Beräkningen gjordes den 31 december 2022.

Kompletterande ålderspension, det vill säga förmånsbestämd pension för anställda som tjänar över 7,5 basbelopp, försäkras genom inbetalning av försäkringspremie löpande under året. Kommunen följer RKR:s yttrande med anledning av diskonteringsräntan i RIPS 21.

De pensionsförpliktelser som intjänats före 1998 och ännu inte lösts via försäkringen redovisas som ansvarsförbindelse.

Visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning, när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse.

För avtal med samordningsklausul utgår beräkningen från de förhållanden som är kända vid bokslutstillfället. Om inget annat är känt, görs beräkningen utifrån att ingen samordning sker.

Tillgångar och skulder i utländsk valuta

Tillgångar och skulder i utländsk valuta värderas till balansdagens kurs enligt Riksbankens webbplats. Kursen är ett beräknat medelvärde av olika bankers köp- och säljkurser.

Redovisningsprinciper i driftsredovisningen

Verksamhetsintäkter

Intäkter när det gäller icke offentliga investeringsbidrag redovisas från och med 2020 i enlighet med RKR R12 Byte av redovisningsprinciper.

Kostnader

Löner belastades löpande med ett personalomkostnadspålägg på 40,15 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader. Löner som skuldförts i bokslutet och betalas ut kommande år har ett personalomkostnadspålägg på 44,53 procent.

Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad och en kalkylränta på 1,0 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.

Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte på verksamheterna.

Skatteintäkter

Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKR:s decemberprognos i enlighet med RKR R2. I enlighet med ett yttrande från RKR redovisas statsbidrag enligt det aktuella bidragets villkor och restriktioner.

Not 2 Uppskattningar och bedömningar

Fordringar upptas till de belopp varmed de beräknas inflyta och tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet där inget annat anges.

För andra avsättningar, som avser utgifter som beräknats i dagens penningvärde och där det förväntas ske en prisutveckling, antas en årlig prisutveckling motsvarande inflationen. När prisutvecklingen till innevarande år är känd justeras avsatt belopp om skillnaden är väsentlig. Belopp som ska betalas senare än tre år från innevarande år nuvärdesberäknas. Som räntesats används ränta på ett lån med fast ränta för motsvarande tidsperiod.

Avsättningar

Framtida händelser som kan påverka förpliktelsens storlek ska återspeglas i avsättningens värde, när det finns tillräckliga, objektiva omständigheter som talar för att de kommer att inträffa. Åtagandena är nuvärdesberäknade med motsvarande belopp som inflationsuppräkningen.

Tvister

Konkursen för bolaget som bedrev verksamhet på Makadamvägen utgör en risk. Det är osäkert hur avfallet som finns på fastigheten ska hanteras. Konkurrensverket har startat ett tillsynsärende mot tekniska förvaltningen med anledning av verksamhetens direktavrop av maskin- och transporttjänster utan genomförd upphandling. Ärendet kan leda till att en sanktionsavgift utdöms.

Jämförelsestörande poster

Jämförelsestörande poster särredovisas när de förekommer i not till respektive post i resultaträkningen och/eller i kassaflödesrapporten. Som jämförelsestörande betraktas poster som är sällan förekommande och som överstiger 10 mnkr. Dessutom redovisas alltid kommunens realisationsvinster vid fastighets- och verksamhetsförsäljningar som jämförelsestörande.

Periodisering

Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisningssed.

Bidrag till statlig infrastruktur

Beslutade bidrag till statlig infrastruktur bokförs som en tillgång i balansräkningen. Upplösningen eller värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp. Tills projektet är färdigt har Sjöbo en skuld till motparten, motsvarande kommunens bidrag för projektet minskat med utgifter och inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder.

Till resultat- och balansräkning samt kassaflödesanalys

Belopp inom parentes avser föregående år.

(mnkr) Not Kommunen Sammanställd redovisning
Bokslut
2021
Bokslut
2022
Budget
2022
Bokslut
2021
Bokslut
2022
Verksamhetens intäkter 3
Verksamhetens intäkter enligt driftredovisningen 984,0 1 016,9 962,5 382,9 378,0
Avgår interna poster/eliminering inom koncernen – 702,1 – 734,6 – 713,7 0,0 0,0
Summa verksamhetens intäkter 281,9 282,3 248,8 382,9 378,0

Specifikation verksamhetens intäkter
Konsumtionsavgifter va och avfall 64,4 66,0 70,2 62,4 63,0
Konsumtionsavgifter elektricitet 0,0 0,0 0,0 62,9 56,7
Barnomsorgsavgifter 12,4 13,6 11,9 12,4 13,6
Äldreomsorgsavgifter 19,4 20,6 20,4 19,4 20,6
Försäljning av varor och tjänster 18,4 14,1 13,4 21,1 16,7
Lokalhyror och arrenden 21,0 22,7 25,4 45,2 49,5
Interkommunal ersättning för gymnasieverksamhet 22,9 22,4 21,9 22,9 22,4
Övrig försäljning av verksamhet 27,8 25,1 15,9 39,5 35,1
Bidrag från staten 94,5 97,3 69,7 94,5 97,3
Reavinst vid försäljning av materiella anläggningstillgångar 0,7 0,1 0,0 0,8 0,1
Övriga intäkter 0,4 0,4 0,0 1,8 3,0
Summa 281,9 282,3 248,8 382,9 378,0

Specifikation jämförelsestörande intäkter
3A
Reavinst försäljning materiella anläggningstillgångar 0,7 0,1 0,0 0,8 0,1
Summa 0,7 0,1 0,0 0,8 0,1

Verksamhetens kostnader
4
Verksamhetens kostnader enligt driftredovisningen 2 118,3 2 216,7 2 173,1 1 388,0 1 450,6
Avgår interna poster/eliminering inom koncernen – 702,1 – 734,6 – 713,7 0,0 0,0
Avgår kapitalkostnad – 35,0 – 29,3 – 32,4 0,0 0,0
Aktuell bolagsskatt 0,0 0,0 0,0 4,8 3,8
Uppskjuten bolagsskatt (20,6 procent av förändring av bokslutsdispositioner) 0,0 0,0 0,0 2,0 0,9
Summa verksamhetens kostnader 1 381,2 1 452,8 1 427,0 1 394,8 1 455,3

Specifikation verksamhetens kostnader
Löner till anställda 534,5 570,6 542,7 575,7 605,2
Sociala avgifter enligt lag och avtal 172,5 184,8 185,4 187,6 199,2
Pensioner och liknande förpliktelser 41,4 41,0 37,7 45,8 44,3
Material och förbrukningsinventarier 56,3 61,2 53,9 63,4 65,2
Fristående förskolor/skolor/interkommunal ersättning 123,2 121,3 134,2 123,2 121,3
Fristående gymnasier/interkommunala gymnasiala ersättningar 82,6 79,2 81,8 82,6 79,2
Äldre- och handikappomsorg, entreprenad och köp av verksamhet 19,0 17,4 23,7 19,0 17,4
Köp av individ- och familjeomsorgstjänster samt integration 16,8 18,0 21,0 16,8 18,0
Teknisk entreprenad 35,8 36,6 34,9 35,8 36,6
Elektricitet och liknande kostnader 10,0 10,5 10,7 29,9 32,4
Övrig entreprenad och köp av verksamhet 86,5 100,6 92,1 104,0 122,8
Lokaler och markarrenden 125,4 128,1 129,8 5,7 8,1
Försörjningsstöd 14,9 14,3 16,0 14,9 14,3
Bidrag och transfereringar 13,4 13,9 14,6 13,4 13,9
Transportkostnader 28,2 28,6 27,5 29,5 30,4
Förlust vid försäljning av anläggningstillgångar 0,0 0,7 0,0 2,5 0,7
Övrigt 20,7 26,0 21,0 45,0 46,3
Summa 1 381,2 1 452,8 1 427,0 1 394,8 1 455,3

Total kostnad för revision
1,2 1,3 1,2 1,6 1,6
varav kostnad för sakkunnigas granskning 0,9 1,0 1,0 1,2 1,3
varav kostnad för räkenskapsrevision 0,1 0,2 0,1 0,6 0,5
varav sakkunnigas kostnad för räkenskapsrevision 0,1 0,2 0,1 0,4 0,5
Leasingavgifter avseende operationell leasing
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande:
Inom 1 år 0,4 1,2 - 0,8 1,3
Senare än om 1 år men inom 5 år 0,1 0,2 - 0,2 0,2
Senare än om 5 år 0,0 0,0 - 0,0 0,0
Summa 0,5 1,4 - 1,0 1,5

Finansiella leasingavtal vars avtalstid överstiger 3 år
Totala minimileaseavgifter 0,0 0,0 - 0,0 0,0
Framtida finansiella kostnader 0,0 0,0 - 0,0 0,0
Nuvärdet av minimileaseavgifterna 0,0 0,0 - 0,0 0,0

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:
Inom 1 år 0,0 0,0 - 0,0 0,0
Senare än om 1 år men inom 5 år 0,0 0,0 - 0,0 0,0
Senare än om 5 år 0,0 0,0 - 0,0 0,0
Summa 0,0 0,0 - 0,0 0,0

Av- och nedskrivningar
5
Avskrivningar anläggningstillgångar 28,1 29,3 32,4 74,1 84,4
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar 0,0 0,0 0,0 0,2 0,2

Summa av- och nedskrivningar
28,1 29,3 32,4 74,3 84,6

Skatteintäkter
6
Preliminär skatteinbetalning 836,5 893,7 882,1 836,5 893,7
Slutavräkning 2020 3,2 0,0 0,0 3,2 0,0
Slutavräkning 2021 22,2 6,2 0,0 22,2 6,2
Slutavräkning 2022 0,0 22,8 8,5 0,0 22,8

Summa skatteintäkter
861,9 922,7 890,6 861,9 922,7

Generellt statsbidrag och utjämningsbidrag
7
Inkomstutjämning 238,6 244,2 255,7 238,6 244,2
Kostnadsutjämning – 26,1 – 24,0 – 23,3 – 26,1 – 24,0
Regleringsavgift och -bidrag 57,6 53,8 38,9 57,6 53,8
Utjämningsavgift LSS – 4,8 – 5,6 – 5,6 – 4,8 – 5,6
Kommunal fastighetsavgift (se cirkulär 10:82) 50,6 51,3 50,8 50,6 51,3
Övriga generella statsbidrag från staten 10,7 5,3 7,2 10,7 5,3

Summa statsbidrag och utjämningsbidrag
326,6 325,0 323,7 326,6 325,0

Finansiella intäkter
8
Utdelning aktier andelar 4,0 4,2 4,1 0,0 0,0
Ränteintäkter inklusive interna räntor 7,3 7,7 6,6 0,1 1,8
Borgensavgift 4,1 4,8 4,0 0,0 0,0
Övriga finansiella intäkter 0,0 2,6 1,3 0,0 2,6
Realiserad vinst på finansiella instrument 3,5 0,0 0,0 3,5 0,0
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument 8,2 0,0 0,0 8,2 0,0
Återföring nedskrivning orealiserade vinster, värdepapper 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Intern ränta – 6,9 – 6,4 – 6,3 0,0 0,0
Summa finansiella intäkter 20,2 12,9 9,7 11,8 4,4

Finansiella kostnader
9
Räntor anläggningslån 0,0 0,0 0,0 9,8 11,0
Övriga räntekostnader 0,1 0,5 0,2 0,1 0,1
Ränta på pensionsavsättningar 0,2 0,1 0,2 0,2 0,1
Bankkostnader 0,3 0,4 0,3 0,3 0,3
Realiserad förlust, finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Värdereglering finansiella omsättningstillgångar 0,0 9,5 0,0 0,0 9,5
Summa finansiella kostnader 0,6 10,5 0,7 10,4 21,0

Immateriella anläggningstillgångar
10
Anskaffningsvärde årets början 9,1 11,4 - 18,0 20,3
Ackumulerade avskrivningar årets början – 6,5 – 7,9 - – 10,2 – 13,0
Årets investeringsutgifter 2,3 2,3 - 2,3 2,3
Årets avskrivningar – 1,4 – 0,9 - – 2,8 – 2,4
Summa immateriella anläggningstillgångar 3,5 4,9 - 7,3 7,2

 

(mnkr) Not Kommunen Sammanställd redovisning
Bokslut
2021
Bokslut
2022
Bokslut
2021
Bokslut
2022
Mark, byggnader, tekniska anläggningar 11
Anskaffningsvärde årets början 598,6 635,8 2 134,1 2 215,1
Ackumulerade avskrivningar årets början – 172,0 – 188,4 – 716,4 – 781,0
Årets investeringsutgifter 37,4 48,1 84,4 95,0
Omklassificering – 0,2 – 3,3 – 0,2 – 4,2
Bokfört värde årets avyttringar 0,0 0,0 – 3,0 – 1,5
Årets avskrivningar – 16,4 – 16,5 – 64,6 – 64,0
Nedskrivning 0,0 0,0 – 0,2 – 2,4

Summa mark, byggnader, tekniska anläggningar
447,4 475,7 1 434,1 1 457,0

Specifikation över utgående värde
Anskaffningsvärde (minskat med nedskrivning) 636,1 680,6 2 215,1 2 302,0
Ackumulerade avskrivningar – 188,4 – 204,9 – 781,0 – 845,0
Summa utgående värde 447,7 475,7 1 434,1 1 457,0

Specifikation över avskrivningar
Ackumulerade ingående avskrivningar – 172,0 – 188,4 – 716,4 – 781,0
Förändring utifrån försäljningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Årets avskrivningar – 16,4 – 16,5 – 64,6 – 64,0
Summa avskrivningar – 188,4 – 204,9 – 781,0 – 845,0

Specifikation över årets avyttringar
Försäljningspris – 0,7 0,0 – 0,7 0,0
Realisationsresultat 0,7 0,0 0,7 – 0,7
Summa bokfört värde årets avyttringar 0,0 0,0 0,0 – 0,7

Specifikation utgående värde per anläggningstyp
Allmän markreserv 39,5 36,2 86,9 90,8
Verksamhetsfastigheter 25,0 29,0 702,6 691,6
Fastigheter för affärsverksamhet 215,8 209,1 460,8 460,0
Publika fastigheter 117,9 115,5 117,9 115,5
Fastigheter för annan verksamhet 0,1 0,1 0,1 0,1
Pågående projekt 49,1 85,8 65,8 99,0
Summa utgående värde per anläggningstyp 447,4 475,7 1 434,1 1 457,0

Maskiner och inventarier
12
Anskaffningsvärde årets början 202,9 214,2 241,0 262,2
Ackumulerade avskrivningar årets början – 147,5 – 157,8 – 175,0 – 187,1
Årets investeringsutgifter 12,1 16,2 13,7 18,4
Överfört från fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 9,3 0,9
Anskaffningsvärde årets avyttringar – 0,8 – 2,9 – 1,8 – 2,9
Årets avskrivningar – 10,3 – 11,9 – 12,9 – 15,8
Ackumulerade avskrivningar årets försäljningar 0,0 2,0 0,8 2,0

Summa maskiner och inventarier
56,4 59,8 75,1 77,6

Specifikation över anskaffningsvärde
Anskaffningsvärde årets början 202,9 214,2 241,0 262,2
Förändring utifrån försäljningar/utrangeringar – 0,8 – 2,1 – 1,8 – 2,9
Årets investeringsutgifter 12,1 15,4 23,0 19,3
Summa utgående anskaffningsvärde 214,2 227,5 262,2 278,6

Specifikation över avskrivningar
Ackumulerade ingående avskrivningar – 147,5 – 157,8 – 175,0 – 187,1
Förändring utifrån försäljningar 0,0 2,0 0,8 2,0
Årets av- och nedskrivningar – 10,3 – 11,9 – 12,9 – 15,8
Summa ackumulerade utgående avskrivningar – 157,8 – 167,7 – 187,1 – 200,9

Specifikation över årets avyttringar
Försäljningspris – 1,1 – 0,4 – 1,1 – 0,4
Reavinst 0,3 0,1 0,3 0,1
Reaförlust 0,0 – 0,7 0,0 – 0,7
Summa bokfört värde årets avyttringar – 0,8 – 1,0 – 0,8 – 1,0

Specifikation utgående värde per tillgångstyp
Maskiner 3,3 4,4 5,0 5,8
Inventarier 16,1 18,9 28,9 29,2
Bilar och transportmedel 32,0 29,8 36,2 35,9
Förbättringsutgifter på fastigheter ej ägda av kommunen 4,0 5,7 4,0 5,7
Konst 1,0 1,0 1,0 1,0
Summa utgående värde per tillgångstyp 56,4 59,8 75,1 77,6

Aktier och andelar
13
Ingående värde 58,1 60,1 15,3 17,3
Investering finansiella anläggningstillgångar 13A 2,0 0,2 2,0 0,2

Summa aktier och andelar
60,1 60,3 17,3 17,5
Specifikation aktier och andelar
Sjöbo Elnät AB, 200 000 st (100 procent) 20,0 20,0 0,0 0,0
AB Sjöbohem, 22 400 st (100 procent) 22,4 22,4 0,0 0,0
Sydöstra Skånes räddningstjänstförbund (SÖRF) 0,5 0,5 0,0 0,0
IT Kommuner i Skåne AB, 2 000 aktier 2,0 2,0 2,0 2,0
Kommunassurans 0,8 0,8 0,8 0,8
Kommuninvest* 13,7 13,9 13,7 13,9
SYSAV 0,6 0,6 0,6 0,6
Mindre innehav 0,1 0,1 0,2 0,2
Summa aktier och andelar 60,1 60,3 17,3 17,5
*Andelskapitalet i Kommuninvest ekonomisk förening avser inbetalt andelskapital. Kommuninvest ekonomisk förening har beslutat om insatsemissioner om sammanlagt 6 387 tkr för Sjöbo kommun och Sjöbo kommun har även valt att göra en särskild insats på 9 286 tkr. Sjöbo kommuns totala andelskapital i Kommuninvest ekonomisk förening uppgick den 31 december 2022 till 20 256 tkr (16 574 tkr).

Långfristig fordran
14
Ingående värde 0,0 0,0 0,1 0,1
Minskning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0
Ökning fordran 0,0 0,0 0,0 0,1

Summa långfristig fordran
0,0 0,0 0,1 0,2

Specifikation förändring
Investeringar långfristig fordran investeringsverksamhet 14A 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning långfristig fordran investeringsverksamhet 14B 0,0 0,0 0,0 0,0
Ökning långfristig fordran finansieringsverksamhet 14C 0,0 0,0 0,0 0,1
Minskning långfristig fordran finansieringsverksamhet 14D 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa förändring 0,0 0,0 0,0 0,1

Specifikation långfristig fordran
Förlagslån Kommuninvest 0,0 0,0 0,0 0,0
Fordran jämkningsmoms 0,0 0,0 0,0 0,0
Övrigt 0,0 0,0 0,1 0,2
Summa långfristig fordran 0,0 0,0 0,1 0,2

Uppskjuten skattefordran
15
Ingående värde 0,0 0,0 6,5 5,8
Minskning fordran 0,0 0,0 – 0,7 – 0,1
Ökning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0

Summa uppskjuten skattefordran
0,0 0,0 5,8 5,7

Bidrag till statlig infrastruktur
16
Ingående balans 14,6 13,8 14,6 13,8
Årets beslut om bidrag till statlig infrastruktur 16B 0,0 1,7 0,0 1,7
Årets upplösning/värdeminskning av bidrag 16A – 0,8 – 0,7 – 0,8 – 0,7

Summa bidrag till statlig infrastruktur
13,8 14,8 13,8 14,8
Specifikation anskaffningsvärde
Anskaffningsvärde 17,6 19,3 17,6 19,3
Ackumulerad upplösning/värdeminskning – 3,8 – 4,5 – 3,8 – 4,5
Summa anskaffningsvärde 13,8 14,8 13,8 14,8

Specifikation av bidrag
Redovisat bidrag avser gång- och cykelvägen Sövde–Blentarp där kommunen finansierar halva kostnaden (6,5 mnkr av 13 mnkr), gång- och cykelvägen Veberöd–Hemmestorp där kommunen finansierar 5,8 mnkr av 12,5 mnkr samt gång- och cykelvägen Sjöbo–Marielundsvägen där kommunen finansierar 7 mnkr av 14 mnkr.
Upplösningen/värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp under 25 år. Trafikverket står som ägare till vägarna. Tills vägen är färdigställd har Sjöbo kommun en skuld till Trafikverket motsvarande kommunens bidrag för vägarna minskat med de utgifter/inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder.

Fordringar
17
Kundfordringar 9,9 7,0 13,2 12,8
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar 47,8 55,4 3,8 63,6
Kommunalskattefordringar 11,6 51,2 11,6 51,2
Diverse kortfristiga fordringar 23,9 9,8 63,6 13,1
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter 55,9 51,5 56,3 70,1

Summa fordringar
149,1 174,9 148,5 210,8

Specifikation fordringar
Fordringar
Ingående värde 124,4 149,1 124,6 148,5
Ökning (+) eller minskning (–) under året 17A 24,7 25,8 23,9 62,3
Summa fordringar 149,1 174,9 148,5 210,8
Förråd med mera 18
Varulager 0,1 0,1 0,3 0,8
Bostäder – exploateringsverksamhet 3,0 6,0 3,0 6,0
Industri – exploateringsverksamhet 4,2 4,2 4,2 4,2

Summa förråd med mera
7,3 10,3 7,5 11,0

Förändring förråd med mera
Ingående värde 11,0 7,3 11,2 7,5
Ökning (+) eller minskning (–) under året 18A – 3,7 3,0 – 3,7 3,5
Summa förråd med mera 7,3 10,3 7,5 11,0

Kortfristiga placeringar
19
Kortfristiga placeringar 126,3 117,9 126,3 117,9

Summa kortfristiga placeringar
126,3 117,9 126,3 117,9

Marknadsvärde korta placeringar
Räntebaserade placeringar 50,3 50,6 50,3 50,6
Fondinnehav 76,0 67,3 76,0 67,3

Marknadsvärde totalt
126,3 117,9 126,3 117,9

Förändring kortfristiga placeringar
Ingående värde 117,1 126,3 117,1 126,3
Ökning (+) eller minskning (–) under året 19A 9,2 – 8,4 9,2 – 8,4
Summa kortfristiga placeringar 126,3 117,9 126,3 117,9

Avser en räntebaserad placering på konto och 7 olika fonder.

Kassa och bank*
20
Ingående värde 104,8 138,9 104,8 138,9
Årets förändring 34,1 6,5 34,1 6,5

Summa kassa och bank
138,9 145,4 138,9 145,4
*Icke utnyttjad checkkredit uppgår till 75 mnkr (75 mnkr).

Eget kapital
21
Årets resultat 80,8 50,3 103,7 69,2
Resultatutjämningsreserv (RUR) 21A 99,4 99,4 99,4 99,4
Övrigt eget kapital 440,4 521,2 593,5 697,2
Förändrad redovisningsprincip 0,0 0,0 0,0 0,0

Utgående balans
620,6 670,9 796,6 865,8
Specifikation resultatutjämningsreserv 21A
Ingående värde 99,4 99,4 99,4 99,4
Avsättning avseende resultatet 2021 0,0 0,0 0,0 0,0
Avsättning avseende resultatet 2022 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa resultatutjämningsreserv 99,4 99,4 99,4 99,4

Angående resultatutjämningsreserv och eget kapital i koncernen
Fullmäktige har under tidigare år beslutat att avsätta 77,4 mnkr av 2010–2014 års resultat till resultatutjämningsreserven. År 2020 gjordes det en avsättning till resultatutjämningsreserven med 22,0 mnkr.

Avsättning för pensioner
22
Ingående värde 7,1 7,2 10,9 11,1
Pensionsutbetalningar – 0,6 – 0,5 – 0,8 – 0,7
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 0,1 0,1 0,2 0,2
Övrigt 0,4 0,2 0,4 0,2
Ålderspension (förtroendevalda och fd) 0,0 0,0 0,0 0,0
Nyintjänad pension 0,2 0,2 0,4 0,4

Summa avsättning för pensioner
7,2 7,2 11,1 11,2

Aktualiseringsgrad, %
99,0 99,0 99,0 99,0
Utgående kapital i överskottsfonden 6,6 0,0 6,6 0,0

Specifikation – Avsatt till pensioner
Särskild avtalspension 0,0 0,0 0,0 0,0
Förmånsbestämd ålderspension 0,0 0,0 3,1 3,2
Pension till efterlevande 0,0 0,0 0,0 0,0
PA-KL-/OPF-KL-pensioner 5,8 5,8 5,8 5,8
Visstidspensioner 0,0 0,0 0,0 0,0
Särskild löneskatt 1,4 1,4 2,2 2,2
Summa – Avsatt till pensioner 7,2 7,2 11,1 11,2

Kommunen har under 2013 till stora delar tryggat pensionsförpliktelsen genom en försäkring. Denna försäkring har under 2015 kompletterats och avser i stort sett hela pensionsförpliktelsen.
Antal visstidsförordnanden
Förtroendevalda 1,0 1,0 1,0 1,0
Tjänstemän 0,0 0,0 0,0 0,0

Specifikation över förändring
Likvidpåverkande förändring – 0,6 – 0,5 – 0,8 – 0,7
Ej likvidpåverkande förändring 0,7 0,5 1,0 0,8

Andra avsättningar
23
Redovisat värde årets början 0,5 2,4 26,5 29,5
Nya avsättningar 2,1 3,9 2,1 3,9
Ianspråktagna avsättningar – 0,2 – 2,5 – 0,2 – 2,5
Förändring obeskattade reserver/uppskjuten skatt 0,0 0,0 1,1 0,9

Summa andra avsättningar
2,4 3,8 29,5 31,8

Specifikation över övriga avsättningar
Avsatt för återställande av deponi 0,3 3,5 0,3 3,5
Avsättning it, omorganisation 2,1 0,3 2,1 0,3
Avsättning för återställande av förorenad mark och rivning av farlig byggnad 0,0 0,0 0,0 0,0
Avsättning för skatter 0,0 0,0 27,1 28,0
Summa övriga avsättningar 2,4 3,8 29,5 31,8

Återställande av deponi för kommunen avser ett kontrollprogram på avfallsdeponin Omma. Återställandet påbörjades 2002 och beräknas vara avslutat 2031. Kommunen väntar på ett myndighetsbeslut där ärendet ska klargöras. Avsättning för it, omorganisation görs för de åtaganden kommunen har mot IT Kommuner i Skåne AB.

Specifikation över förändring
Likvidpåverkande förändring – 0,2 – 2,5 – 0,2 – 2,5
Ej likvidpåverkande förändring 2,1 3,9 3,2 4,8

Långfristiga skulder
24
Skulder till kreditinstitut 0,0 0,0 792,8 782,3
Skuld till Trafikverket 7,9 4,9 7,9 4,9
Långfristiga förutbetalda intäkter 80,0 79,6 80,0 79,6

Summa långfristiga skulder
87,9 84,5 880,7 866,8

Specifikation över skuld till kreditinstitut
Ingående värde 0,0 0,0 812,8 792,8
Nya upptagna lån 24C 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning av långfristiga lån 24D 0,0 0,0 – 20,0 – 10,5
Summa skuld till kreditinstitut 0,0 0,0 792,8 782,3

Specifikation över skuld till Trafikverket
Ingående värde 9,9 7,9 9,9 7,9
Nya upptagna lån 24C 0,0 1,7 0,0 0,0
Minskning av skulden 24D – 2,0 – 4,7 – 2,0 – 3,0
Summa skuld till Trafikverket 7,9 4,9 7,9 4,9

Specifikation över långfristiga förutbetalda intäkter
Ingående värde 78,7 80,0 78,7 80,0
Ökning av långfristiga förutbetalda intäkter 24B 4,2 2,4 4,2 2,4
Upplösning av långfristiga förutbetalda intäkter 24A – 2,9 – 2,8 – 2,9 – 2,8
Summa långfristiga förutbetalda intäkter 80,0 79,6 80,0 79,6

Specifikation över minskning av långfristiga lån
Inlösta långfristiga lån 0,0 0,0 – 20,0 – 10,0
Årets amorteringar 0,0 0,0 0,0 – 0,5
Inlösen lån med löptid högst 1 år flyttade till kortfristig skuld 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa minskning långfristiga lån 0,0 0,0 – 20,0 – 10,5

Specifikation över ökning av långfristiga förutbetalda intäkter
Nya anslutningsavgifter va 4,1 2,1 4,1 2,1
Nya investeringsbidrag 0,1 0,3 0,1 0,3
Summa ökning av långfristiga förutbetalda intäkter 4,2 2,4 4,2 2,4

Specifikation av förutbetalda intäkter som regleras över flera år
Va-anslutningsavgifter 66,0 66,0 66,0 66,0
Genomsnittlig återstående tid är 37,0 (36,4) år (vägt genomsnitt)

Investeringsbidrag
14,1 13,6 14,1 13,6
Genomsnittlig återstående tid är 26,0 (30,5) år (vägt genomsnitt)

Kortfristiga skulder
25
Korta skulder kreditinstitut 0,0 0,0 0,2 0,2
Leverantörsskulder 63,8 73,4 76,5 94,7
Semester och övertidsskuld 41,4 43,7 43,5 45,8
Förutbetalda intäkter/upplupna kostnader 97,8 100,4 112,8 120,3
Diverse kortfristiga skulder 81,8 80,1 23,9 28,5

Summa
284,8 297,6 256,9 289,5

Specifikation kortfristiga skulder
Ingående värde 278,6 284,8 255,0 256,9
Ökning eller minskning under året 25A 6,2 12,8 1,9 32,6
Summa kortfristiga skulder 284,8 297,6 256,9 289,5

Ansvarsförbindelse till pensioner
26
Ingående värde (inklusive löneskatt) 1,7 1,5 1,7 1,5
Pensionsutbetalningar – 0,3 – 0,2 – 0,3 – 0,2
Nyintjänad pension 0,0 0,0 0,0 0,0
Visstidspension (politiker) 0,0 0,0 0,0 0,0
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Överfört till ordinarie beräkning 0,0 0,0 0,0 0,0
Övrigt 0,1 – 0,2 0,1 – 0,2

Summa ansvarsförbindelser till pensioner
1,5 1,1 1,5 1,1

Aktualiseringsgrad, %
99,0 99,0 99,0 99,0

Övriga panter och ansvarsförbindelser
27
Ingående värde 859,0 859,0 1,3 1,3
Periodens förändringar 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa övriga panter och ansvarsförbindelser 859,0 859,0 1,3 1,3

Specifikation utgående värde per motpart
Borgensåtagande avseende AB Sjöbohem för externa lån (750 utnyttjat) 800,0 800,0 0,0 0,0
Borgensåtagande avseende Sjöbo Elnät AB för externa lån (41 utnyttjat) 54,0 54,0 0,0 0,0
Borgensåtagande avseende SÖRF för externa lån (1,3 utnyttjat) 3,7 3,7 0,0 0,0
Kommunalt förlustansvar för egnahem 0,0 0,0 0,0 0,0
SYSAV, pensionsutfästelser 1,3 1,3 1,3 1,3
Summa 859,0 859,0 1,3 1,3

Sjöbo kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Sjöbo kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2022 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 540 357,1 (510 966,1) mnkr och totala tillgångar till 573 006,8 (518 679,7) mnkr. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 802,3 (815,9) mnkr och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 784,9 (826,7) mnkr.

Justering för realisationsvinster/- förluster
28
Realisationsvinst fastigheter och anläggningar 0,7 0,0 0,7 – 0,7
Realisationsförlust fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Realisationsvinst maskiner och inventarier 0,3 0,1 0,3 0,1
Realisationsförlust maskiner och inventarier 0,0 – 0,7 0,0 – 0,7

Summa justering för realisationsvinster/-förluster
1,0 – 0,6 1,0 – 1,3

Justering för övriga ej likvidpåverkande poster
29
Justering av ej likvidpåverkande förändring av pensionsavsättningar 0,7 0,5 1,0 0,8
Justering av ej likvidpåverkande förändring av övriga avsättningar, ändring av redovisningsprincip 2,1 3,9 3,2 4,8
Justering av eget kapital 0,0 0,0 1,0 0,0
Omklassificering mark/exploatering samt leasing 0,2 3,3 0,2 4,2
Förändring uppskjuten skattefordran 0,0 0,0 0,7 0,1

Summa justering för övriga ej likvidpåverkande poster
3,0 7,7 6,1 9,9

Investering i materiella anläggningstillgångar
30
Investeringsutgift i fastigheter och anläggningar – 37,4 – 48,1 – 84,4 – 95,0
Investeringsutgift i maskiner och inventarier – 12,1 – 16,2 – 13,7 – 18,4

Summa investering i materiella anläggningstillgångar
– 49,5 – 64,3 – 98,1 – 113,4

Försäljning av materiella anläggningstillgångar
31
Försäljningsvärde fastigheter och anläggningar 0,7 0,0 0,7 0,0
Försäljningsvärde maskiner och inventarier 1,1 0,4 1,1 0,4

Summa investering i materiella anläggningstillgångar
1,8 0,4 1,8 0,4

Minskning av avsättningar på grund av utbetalning
32
Minskning av avsättningar pensioner på grund av utbetalning – 0,6 – 0,5 – 0,8 – 0,7
Minskning av andra avsättningar på grund av utbetalning – 0,2 – 2,5 – 0,2 – 2,5

Summa minskning av avsättningar på grund av utbetalning
– 0,8 – 3,0 – 1,0 – 3,2

Koncerninterna förhållanden
33
Enhet/ägd andel Utdelning Försäljning
Given Mottagen Intäkt Kostnad
Kommunen 4,0 0,6 151,7

AB Sjöbohem (100 procent)
1,0 141,6 0,2
Sjöbo Elnät AB (100 procent) 3,0 6,4 0,4
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,3 procent) - 3,7 0,0
Lån Räntor och
borgensavgifter
Givare Mottagare Intäkt Kostnad
Kommunen 0,0 0,0 4,6 0,5

AB Sjöbohem (100 procent)
0,0 0,0 0,4 4,3
Sjöbo Elnät AB (100 procent) 0,0 0,0 0,1 0,3
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,3 procent) 0,0 0,0 0,0 0,0