Händelser av väsentlig betydelse
Sjöbohem
Leveransproblem av varor och produkter blev större än under pandemin, vilket påverkade arbetet med underhåll och projekt. Trots att inflationen och styrräntan kraftigt ökade kostnaderna, låg resultatet efter finansiella poster på 15,5 mnkr, vilket var 5,9 mnkr bättre än budget.
En mild vinter resulterade i låga kostnader för vinterväghållning. Energisparande åtgärder och bundna energiavtal höll kostnaderna nere för el och uppvärmning. Omorganisation vid avslutade tjänster och vakanser innebar lägre personalkostnader.
Sjöbo Elnät
Resultatet före skatt och bokslutsdispositioner var 9,2 mnkr, vilket var 5,7 mnkr sämre än budget. Avskrivningarna ökade med 5,7 mnkr, vilket berodde på rättningar i anläggningsregistret. En person slutade och det ledde till lägre personalkostnader men högre kostnader för köpta tjänster.
Nättarifferna höjdes vid två tillfällen men uppfyllde fortfarande direktivet att vara under genomsnittet för jämförbara nät.
Kommunövergripande verksamhet
Säkerhetsorganisationen byggdes upp. Samverkan mellan Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn fortsatte med tjänsteperson i beredskap, risk och sårbarhetsanalys samt effektiv samordning för trygghet. I april införde Sjöbo en gemensam visselblåsarfunktion med Tomelilla, där kommunerna bereder och utreder varandras anmälningar om oegentligheter.
Medborgarna lämnade förslag på förbättringar för landsbygdsutvecklingen. Kommunen började med utegymmet i Blentarp och arbetar vidare med arrendefrågan i Knickarp samt planeringen av Sövde. Förslagsinlämning och röstning skedde i Öved, Bjärsjölagård och Vollsjö.
Arbetet med digitaliseringen fortsatte och kommunen fick tillgång till plattformar för exempelvis e-tjänster och automatisering. Samtidigt infördes det nya ekonomisystemet. Utredningen kring ett samlat kommunhus presenterades. Utredningen gjordes av externa konsulter och utmynnade i fyra tänkbara utfall.
Resultatet var ett underskott om 4,2 mnkr. Kommunstyrelsens underskott var 0,8 mnkr, finansieringsansvarets 1,2 mnkr och vård- och omsorgsnämndens kostenhet 2,2 mnkr. Styrelsens underskott berodde främst på att färdtjänsten var 0,5 mnkr dyrare än budget, men också på att kontaktcentret och HR hade högre personalkostnader. Finansieringsansvarets underskott berodde på att migreringsprojektet (övergången till IT kommuner i Skåne) blev 0,7 mnkr dyrare än beräknat och kostnader för trygghetssamordnare.
I vård- och omsorgsnämnden var det både högre livsmedelskostnader (1,5 mnkr) och personalkostnader (1,0 mnkr) som gav underskott. Delar av underskottet möttes av högre intäkter om 0,3 mnkr. Livsmedelskostnaderna ökade med 19 procent. Nuvarande måltidsavtal från 2013 behöver ses över.
Politisk verksamhet
Kommunfullmäktige, nämnder och styrelser återgick till fysiska sammanträden. Digitalisering av möteshanteringen, förtroendemannaregister och ett system för att publicera sammanträdeshandlingar upphandlas 2023.
Överförmyndarverksamheten hade stora svårigheter att rekrytera ställföreträdare. Nämnden beslutade att höja körersättningen för att förhindra ett tapp av ställföreträdare.
Politisk verksamhet hade ett överskott om 0,5 mnkr. Lägre arvodesutbetalningar gjorde att överförmyndarverksamheten hade ett positivt resultat om 0,2 mnkr. Utfallet för kommunstyrelsens politiska verksamhet var ett överskott på 0,5 mnkr, eftersom delar av personalen arbetade med valet (som delvis finansieras av statsbidrag). Både valnämnden och familjenämnden fick mindre underskott om 0,1 mnkr på grund av högre arvoden än budgeterat.
Verksamhet för personer med funktionsnedsättning
Pandemin påverkade verksamheterna med hög sjukfrånvaro och vård av barn. Tre toppar av smittspridning drabbade extra kraftigt. Ett nytt sätt att arbeta med schemaläggning, höjd grundbemanning, önskad sysselsättningsgrad och samplaneringspass infördes. Svårigheter i införandet samt brister i uppföljning och kontroll bidrog till underskottet.
Av underskottet på 5,1 mnkr fanns största delen i LSS-boenden i egen regi (5,2 mnkr). Det bestod av högre personalkostnader för sjuklöner, övertid och mer arbetad tid. En behovsanalys för kunder i gruppbostad och servicelägenheter genomfördes. Analysen visade att budgettilldelningen var rimlig i förhållande till kundernas behov, men behöver justeras mellan boenden.
I daglig verksamhet medförde främst volymökning underskott (2,8 mnkr). Antalet kunder ökade. Dessutom ökade antalet med särskilda behov, vilket krävde ökad bemanning och lokal. Det pågår en behovsanalys av samtliga kunder för att matcha bemanningen mot behovet.
Även i egenregi-korttidsvistelse (–0,5 mnkr) och boendestöd (–0,2 mnkr) pågår behovsanalys. En volymökning av hemtjänst för personer under 65 år medförde underskott på 0,4 mnkr.
Överskott i köpt verksamhet på 4 mnkr för personlig assistans, boende, korttidsvistelse och korttidstillsyn, samt överskott på 0,3 mnkr i öppen verksamhet i socialpsykiatrin minskade det totala underskottet.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal personer med personlig assistans | 23 | 21 | 25 | 24 |
Antal personer med personlig assistans före detta LASS (numera socialförsäkringsbalken, över 20 timmar per vecka) |
16 | 16 | 17 | 18 |
Antal personer med personlig assistans enligt LSS | 7 | 5 | 7 | 6 |
Antal platser i kommunal bostad med särskild service enligt LSS | 51 | 51 | 51 | 51 |
Antal personer i externa boenden enligt LSS och psykiatri, genomsnitt | 9 | 8 | 9 | 9 |
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS | 72 | 72 | 80 | 75 |
Antal timmar hemtjänst dag eller kväll för personer under 65 år per månad | 445 | 485 | 450 | 543 |
Antal personer under 65 år med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende | 117 | 115 | 125 | 124 |
Äldreomsorg
Tre perioder med hög frånvaro och hög spridning av smitta påverkade verksamheten starkt. Ett nytt sätt att arbeta med schemaläggning, höjd grundbemanning och önskad sysselsättningsgrad infördes. Införandet fungerade inte tillfredsställande. Det brast i arbetet med samplaneringspass samt kontroll och uppföljning av schemaläggning. Det var en av anledningarna till budgetunderskottet. Digital kundplanering infördes i hemtjänsten och på ett särskilt boende. Planeringen ger bättre kontroll över att beviljade insatser utförs och av personalens arbetsuppgifter.
Personalomsättningen bland legitimerad personal (sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter) var hög. Analys av orsakerna pågår. Hemsjukvården påbörjade övergången till nytt digitalt verksamhetssystem.
Under året deltog 11 vårdbiträden i äldreomsorgslyftet och beräknas bli färdiga undersköterskor våren 2023.
Stora underskott fanns i både särskilt boende (8,7 mnkr) och hemtjänst (5,3 mnkr). Underskotten bestod till största delen av personalkostnader, bland annat i form av höga kostnader för sjuklöner, semesteravtal och övrig täckning av frånvaro (exempelvis övertid). Till det kom en ökning av arbetad tid, det vill säga högre bemanning än budget. Ökningen hade delvis att göra med enskilda kunder och delvis med schemaläggning.
Arbete pågår för att få ner kostnaderna till budgeterad nivå, bland annat i form av behovsanalys och försök med central kundplanering i hemtjänsten. Personalscheman sågs över, vilket förväntas få full effekt från och med februari 2023.
Ökade volymer och speciella behov i korttidsvården bidrog till underskottet på 0,5 mnkr. Även måltidsverksamheten i äldreomsorgen hade underskott (0,6 mnkr). Höga livsmedelskostnader innebär egentligen ännu högre kostnader, men eftersom Kärnans kök och matservering höll stängt större delen av året kunde personalen täcka frånvaro på andra enheter. Det ledde till minskade personalkostnader som uppvägde högre kostnader för livsmedel.
Hemsjukvård (0,7 mnkr) och rehabverksamheten (1,5 mnkr) hade överskott. Ett prestationsbaserat statsbidrag för sjuksköterskebemanning förbättrade utfallet med 1,2 mnkr. Det övriga överskottet berodde på vakanta tjänster och hög personalomsättning bland legitimerad personal.
Lägre kostnader för bostadsanpassningsbidrag innebar överskott med 1 mnkr.
För att delvis balansera underskotten tillsattes inte den nya tjänsten som aktivitetssamordnare. De avsatta medlen för översyn av samordnare och planerare användes inte heller, vilket tillsammans gav ett överskott på 2,2 mnkr. Dessutom gav budgeterade kostnader för utbildning och andra centralt avsatta medel ett överskott om 2 mnkr.
Lägre investeringsvolym medförde överskott på avskrivningar med 0,7 mnkr.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal invånare över 65 år totalt | 4 537 | 4 572 | 4 602 | 4 589 |
Antal invånare 65–79 år | 3 421 | 3 429 | 3 432 | 3 417 |
Antal invånare 80–89 år | 927 | 948 | 980 | 991 |
Antal invånare ≥ 90 år | 189 | 195 | 190 | 181 |
Antal platser i särskilt boende totalt | 149 | 150 | 152 | 150 |
Antal platser i särskilt boende – demens | 61 | 69 | 71 | 69 |
Beläggningsgrad särskilt boende (%) | 94 | 94 | 98 | 95 |
Antal dygn korttidsvård per månad | 191 | 207 | 250 | 275 |
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad | 38 | 46 | 46 | 46 |
Antal personer över 65 år med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende | 546 | 568 | 550 | 600 |
Varav antal personer över 65 år med hemtjänst | 242 | 258 | 255 | 268 |
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad | 8 450 | 8 716 | 9 000 | 8 715 |
Andel av befolkning över 65 år med insats | 15,1 | 15,4 | 15,1 | 16,3 |
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster | 52 | 0 | 200 | 72 |
Individ- och familjeomsorg
Orosanmälningar avseende barn och unga fortsatte att öka (+23 procent), vilket följde samma trend som i övriga landet. Många anmälningar avsåg misstanke om brott mot barn och barn som bevittnat våld. Strax över 30 procent av anmälningarna ledde till utredning. Den höga arbetsbelastningen i kombination med att verksamheten länge inte uppfyllt lagkraven om utredningstider var ett fokusområde. Rekryteringsläget var svårt.
Det första halvåret tog kommunen fram evakueringsplatser till skyddsbehövande från kriget i Ukraina efter en framställan från Migrationsverket och 34 av de 70 platserna nyttjades. Från augusti tar kommunen i stället emot skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet. Det innebär att kommunen ansvarar för boende, förskola och skola. Sjöbos anvisningstal var 40 och vid årets slut var 18 personer aviserade. Anvisningstalet 2023 är resterande 22.
Familjecentralen Björken öppnade. Barnmorskemottagning, barnhälsovård, öppna förskolan och social rådgivning samverkar om blivande föräldrar samt barn 0–6 år och deras föräldrar. Familjecentralen drivs i samverkan mellan kommun och region och är en tidigt förebyggande mötesplats.
Individ- och familjeomsorgen redovisade ett överskott om 4,0 mnkr. Störst överskott fanns i den lagreglerande verksamheten med 4,7 mnkr. Överskottet fanns hos familjehemsvård (1,7 mnkr), institutionsplaceringar av vuxna (1,2 mnkr) samt institutionsvård av barn och unga (2,2 mnkr). Däremot hade skyddat boende underskott (0,4 mnkr).
Totalt redovisades ett överskott om 2,2 mnkr för institutionsplaceringar av barn och unga. Antalet vårddygn var 2 802, vilket var 12 procent lägre än budget. Överskottet förklaras av färre vårddygn och en subvention om 25 procent som SIS (Statens institutionsstyrelse) hade på sina vårddygnskostnader. År 2023 kvarstår subventionen men inte 2024.
Under året var 28 barn placerade i familjehem, en minskning med 5. Familjehemsvården genererade ett överskott om 1,7 mnkr, bland annat beroende på ett statsbidrag om 1,0 mnkr.
Placeringar av vuxna redovisade ett överskott om 1,2 mnkr. Färre vårddygn bidrog.
Totalt redovisades ett överskott om 1,8 mnkr för försörjningsstödet. Hela året var utfallet lägre än förväntat.
Sammantaget redovisades ett underskott om 2,5 mnkr för öppenvård och administration. Individ- och familjeomsorgens övergripande administration svarade för 2,1 mnkr och öppenvården för 0,4 mnkr. Underskottet i den övergripande administrationen berodde på höga konsultkostnader för att klara lagkrav i utredningar.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal hushåll, i genomsnitt per månad, som erhåller försörjningsstöd | 130,9 | 129,7 | - | 112,6 |
Genomsnittlig bidragstid med försörjningsstöd per hushåll och månad | 5,53 | 5,97 | - | 6,54 |
Vård av barn och ungdomar – antal vårddygn på institution | 3 174 | 2 798 | 3 175 | 2 802 |
Vård av vuxna – antal vårddygn på institution | 920 | 802 | 913 | 755 |
Vuxna – antal dygn i tillfälligt boende | 911 | 1 221 | - | 591 |
Antal nyttjade platser på stödboende, ej målgrupp ensamkommande | 3 | - | - | - |
Antal barn och ungdomar placerade i familjehem | 35 | 33 | - | 28 |
Förskole- och skolbarnomsorg samt grundskoleverksamhet
För att öka elevernas kunskapsutveckling inleddes ett systematiskt utvecklingsarbete med fokus på struktur för bättre likvärdighet.
En ny organisering av skolledning och administration planeras att införas hösten 2023. Rektors ensamarbete övergår i skolledarteam som förväntas ge den stabilitet som utvecklingsarbetet behöver för att öka både elevernas kunskapsutveckling och undervisningens kvalitet.
Handlingsplanen för läs- och skrivutveckling påbörjades. Våren 2023 införs Legilexi, Sveriges mest använda digitala verktyg för att följa elevers läsutveckling. Det är ett led i läsa-skriva-räkna-garantin.
Särskilda handlingsplaner för trygghet och studiero utformades på flera skolor tillsammans med den centrala elevhälsan. Riktat chefsstöd sattes in till tre rektorer. Förstelärarorganisationen pausades tills organisationen är på plats.
Förskolan påbörjade en satsning på språkutvecklande arbetssätt tillsammans med Ifous (Innovation forskning och utveckling i förskola och skola), ett fristående forskningsinstitut.
Samverkan för bästa skola (SBS) tillsammans med Skolverket och Linnéuniversitet fokuserade det första året på att identifiera förbättringsbehov. Målet är att höja utbildningens kvalitet.
Förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamheten redovisade ett överskott om 10,6 mnkr. Fritidshems- och grundskoleverksamheten redovisade 12,7 mnkr, medan förskoleverksamheten hade ett underskott om 2,1 mnkr.
I förskoleverksamheten var det i genomsnitt 25 barn fler i åldern 1–5 år än beräknat, främst för att andelen barn som efterfrågade plats ökade. Tilläggsbeloppet överskred budget med 0,3 mnkr. Eftersom det fanns fler barn i kommunens verksamhet och högre intäkt per barn än i budget avvek intäkterna för avgifterna positivt med 1,3 mnkr. Sammantaget innebar dock de ökade kostnaderna att volymreserven om 1,2 mnkr ianspråktogs och utfallet blev ett underskott om 1,6 mnkr.
Egen förskoleverksamhet redovisade ett underskott om 0,6 mnkr. Sammanlagt redovisade kommunens förskolor ett underskott på 2,0 mnkr. Högre personalkostnader än vad volymerna medgav var en stor del av förklaringen.
Det totala utfallet för fritidshemsverksamhetens befolkningsansvar var ett överskott om 5,6 mnkr. Andelen som efterfrågade fritidshemsplats var 3,3 procentenheter lägre än budgeterat. Antalet barn 6–12 år var lägre än budget. Trots ett lägre antal totalt var antalet i de kommunala fritidshemmen högre. Det i sin tur medförde att avgiftsintäkterna var 0,9 mnkr större än budget.
Totalt var utfallet för befolkningsansvaret i förskoleklass och grundskola ett överskott om 6,2 mnkr. Det var 36 barn färre i grundskola och förskoleklass, vilket gav ett överskott med 3,0 mnkr. Volymreserven om 2,0 mnkr togs inte i anspråk. Ett domstolsutslag gjorde att medel som reserverats i bokslutet 2021 inte behövde användas, vilket ökade resultatet med 0,8 mnkr.
Egen skolverksamhet redovisade ett överskott om 0,9 mnkr. Dock redovisade skolorna totalt ett underskott om 1,4 mnkr. Det var en förbättring jämfört med prognosen. Resultat förbättrades framför allt till följd av ökade statsbidrag, 2,0 mnkr.
Den centrala skoladministrationens resultat var 2,3 mnkr. Överskottet berodde framför allt på ökade statsbidrag och minskade personalkostnader i elevhälsan, mobila skolteamet och verksamheten för studie- och yrkesvägledning. Skolskjutsverksamheten redovisade ett underskott om 0,7 mnkr till följd av dyrare turer.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal barn i åldern 1–5 år | 1 084 | 1 097 | 1 076 | 1 080 |
Antal barn i förskoleverksamhet totalt | 1 007 | 1 026 | 1 003 | 1 028 |
Varav i kommunal förskola i egen regi | 669 | 652 | 670 | 668 |
Antal barn i förskoleverksamhet – enskilt bedriven förskola | 337 | 337 | 316 | 334 |
Antal barn i förskoleverksamhet – familjedaghem | 19 | 18 | 20 | 19 |
Andel barn som efterfrågar plats i förskoleverksamheten (%) | 92,9 | 93,5 | 93,3 | 95,4 |
Antal barn i åldern 6–12 år | 1 560 | 1 579 | 1 622 | 1 600 |
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats (%) | 59,8 | 60,2 | 61,8 | 58,5 |
Antal barn i fritidshem totalt | 933 | 950 | 1 002 | 936 |
Varav i kommunala fritidshem i egen regi | 684 | 693 | 666 | 696 |
Antal barn i åldern 6–15 år | 2 160 | 2 226 | 2 299 | 2 256 |
Antal barn i förskoleklass och grundskola | 2 131 | 2 195 | 2 272 | 2 236 |
Antal barn i tränings- och grundsärskola | 26 | 27 | 27 | 26 |
Gymnasieverksamhet
Totalt tog 91 procent av eleverna på Malenagymnasiets nationella program yrkesexamen, på såväl bygg- och anläggnings- som fordon- och transportprogrammen. Samtliga eleverna övergick i anställning i direkt anslutning till avslutad utbildning, inklusive elever som inte kunde tillgodogöra sig yrkesexamen.
Elever från Malenagymnasiet deltog i yrkes-SM och vann första respektive andra pris, som anläggnings- respektive lastbilsförare. Det innebär att Sjöbo kommun står som arrangörer för yrkes-SM för anläggningsförare 2023.
Totalt sett visade gymnasieverksamheten ett överskott om 4,7 mnkr som var hänförbart till befolkningsansvaret (antalet elever). Antalet gymnasieelever uppgick till 614, vilket var 33 färre än budget. Gymnasiesärskolan hade en elev mindre.
Egen verksamhet visade ett nollresultat, eftersom överskottet i central administration inklusive elevhälsa (0,6 mnkr) och skolskjutsar (0,7 mnkr) motsvarade underskottet om 1,3 mnkr i den egna gymnasieverksamheten. Avskrivningstiderna på fordonsparken gicks igenom, vilket påverkade årets resultat med 1,5 mnkr. Antalet IM-elever (introduktionsprogrammen) ökade under höstterminen, vilket medförde högre kostnader än intäkter.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal ungdomar i åldern 16–18 år | 647 | 626 | 622 | 600 |
Antal elever i gymnasieskolan | 680 | 655 | 647 | 614 |
Varav i gymnasiesärskola | 23 | 23 | 21 | 20 |
Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integration
Ett större uppsökande arbete på individnivå i kommunens aktivitetsansvar för ungdomar påbörjades. Vuxenutbildningen hade ett ökat söktryck både på yrkesutbildningar och behörighetsgivande kurser för högskola. Ett omtag i den pedagogiska processen i sfi (svenska för invandrare) resulterade i ökad genomströmning.
Arbetsmarknadens förmåga att ta emot lärlingar och praktikanter började vika nedåt på grund av det ekonomiska läget och planerade nedskärningar. Det medförde att processen mot egenförsörjning fördröjdes för arbetslösa, särskilt dem med försörjningsstöd.
Totalt visade verksamheten ett överskott om 0,9 mnkr. Det var hänförbart till integrationsverksamheten 1,2 mnkr, centralt 0,2 mkr och arbetsmarknadsenheten 0,1 mnkr, medan vuxenutbildningen visade underskott om 0,6 mnkr.
Vuxenutbildningens underskott berodde på att en buss avyttrades där försäljningspriset var lägre än restvärdet, vilket påverkade resultatet med –0,7 mnkr. Åtgärder vidtogs så att det inte händer igen. Avskrivningstiderna på resterande fordon gicks igenom vilket påverkade årets resultat med –0,2 mnkr. Kostnaderna för personal och övriga kostnader var högre än budgeterat. Det kompenserades dock av lägre kostnader för köp av utbildningar, eftersom ett nytt avtal trätt i kraft.
Totalt redovisade integrationsverksamheten ett resultat om 1,2 mnkr. Överskottet förklaras av lägre kostnader. Sjöbo erbjuder anvisningsboende för skyddsbehövande sedan augusti. Ersättningar och bidrag från Migrationsverket täckte alla kostnader som uppkom med anledning av kriget i Ukraina 2022. Kriget utgör en osäkerhetsfaktor 2023.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal helårsstuderande | 256 | 332 | 215 | 263 |
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen | 8 | 27 | 25 | 21 |
Turism- och fritidsverksamhet
Sjöbo IP byggdes om med bland annat en ny konstgräsplan och en nylagd gräsplan. Besöksantalet på friluftsbaden var gott och överträffade föregående år.
Orebackens camping överträffade med god marginal de tidigare åren i kommunal regi. Campingen utannonseras till entreprenör inför 2024.
Efter två års uppehåll arrangerades Sjöbo marknad i juli. Antalet marknadsstånd var nästan i nivå med före pandemin. Flera andra marknader tappade betydligt fler försäljare.
Fritidsgårdsbesöken minskade markant, vilket också var trenden i riket. Funktionen av enbart en plats att vara på har förändrats och efterfrågas inte i samma utsträckning.
Turism- och fritidsverksamhet redovisade ett överskott om 1,6 mnkr. Intäkterna var 1,3 mnkr högre än budgeterat, vilket huvudsakligen berodde på intäkter från campingen, utebaden och simanläggningen. Att intäkterna på baden var högre berodde på Sparbanksstiftelsens subvention. Även kostnader för administrativa tjänster och kapitalkostnaden var lägre än budgeterat. Däremot överskred kostnaderna för arbetskraft och förbrukningsinventarier budgeten på grund av större inköp av varor på baden och högre bemanningsgrad i turismverksamheten.
En vakant tjänst medförde att kommunstyrelsens turism- och fritidsverksamhet visade ett överskott om 0,2 mnkr.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Föreningsverksamhet | ||||
Lokalt aktivitetsstöd flickor, antal deltagartillfällen per år i föreningsaktiviteter | 42 744 | 34 226 | 55 000 | 41 260 |
Lokalt aktivitetsstöd pojkar, antal deltagartillfällen per år i föreningsaktiviteter | 52 047 | 48 440 | 55 000 | 59 884 |
Fritidsgårdar | ||||
Antal besökare på fritidsgårdarna | 2 886 | 2 903 | 7 000 | 3 086 |
Sporthallar timmar | ||||
Antal bokningsbara | 12 900 | 12 120 | 12 500 | 13 460 |
Beläggningsgrad (%) | 39 | 25 | 60 | 40 |
Bad | ||||
Antal badande simanläggningen | 49 181 | 30 867 | 68 000 | 58 004 |
Antal badande på friluftsbaden | 29 690 | 32 020 | 25 000 | 33 513 |
Marknader | ||||
Sjöbo marknad, antal sålda tremetersstånd | 0 | 0 | 900 | 865 |
Mikaeli marknad, antal sålda tremetersstånd | 0 | 0 | 300 | 262 |
Kulturverksamhet
I alla kulturverksamheter ökade nyttjandegraden. Verksamheterna började återhämta sig efter nedstängningen. Biblioteken ökade både i form av besök och utlåning. Kommunen går också emot den nationella trenden gällande biblioteksutlåningen, som ökade markant i Sjöbo. Biblioteket fortsatte att arbeta med olika språkutvecklingsprojekt tillsammans med bland andra familjecentralen Björken.
Återstarten av biografverksamheten gick långsamt. En särskild satsning gjordes därför med gratis film för barn och unga, vilket bidrog till att även vuxna upptäckte biografen.
Satsningen på pedagogik visade sig vara lyckosam och ökade besöksantalet både på konsthallen och Elfstrands krukmakeri.
Kulturskolans köer minskade, eftersom antalet elever i gruppundervisning ökade. Särskilda insatser riktade till barn och unga med funktionsvariationer gjordes med hjälp av medel från Kulturrådet.
Verksamhetens resultat var ett underskott om 0,2 mnkr. Det var hänförbart till biblioteksverksamheten och berodde till stor del på högre personalkostnader och ökade it-kostnader. Biografen visade ett överskott på grund av att Svenska filminstitutet lämnade bidrag som ersatte stora delar av intäktsbortfallet med totalt 0,2 mnkr.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Kulturskolan | ||||
Antal elever i kulturskolan | 309 | 312 | 300 | 316 |
Andel inskrivna elever i aktuell åldersgrupp (%) | 15,9 | 13,8 | - | 10,0 |
Bibliotek | ||||
Antal besökare | 74 449 | 69 862 | 85 000 | 78 823 |
Antal utlån på samtliga bibliotek | 77 194 | 71 258 | 75 000 | 85 614 |
Antal utlån per invånare | 4,0 | 3,7 | 4,0 | 4,4 |
Övrigt | ||||
Antal besökande på Elfstrands krukmakeri | 188 | 375 | 500 | 787 |
Antal besök publika biografprogram | 2 141 | 2 067 | 5 000 | 6 403 |
Antal besökare i konsthallen | 5 724 | 5 365 | 11 000 | 7 463 |
Teknisk verksamhet – avgiftsfinansierad
Va-utbyggnaden i Hemmestorps Eke pågick och beräknas vara färdig under första delen av 2023. Samtidigt fortsätter arbetet med att modernisera Sjöbos avloppsreningsverk.
En plan för nödvattenhantering togs fram och det investerades i ny utrustning som nödvattentankar och ett mindre släp.
Positiv inflyttning och fler förfrågningar om att ansluta fastigheter utanför verksamsamhetsområdet gör att befintliga anläggningar och ledningsnät är i stort behov av att ses över.
Arbetet med att ta fram ABVA (allmänna bestämmelser för användande av allmänna vatten- och avloppsanläggningar) för Skånes va-huvudmän påbörjades.
Arbetet med att integrera kretsloppsplanen i hela kommunen fortsatte. Av de 24 indikatorerna lyftes 5 in i budgeten för att intensifiera arbetet med dem.
Mängden restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen minskade. Felsorteringsgraden minskade som förväntat sedan den nya kärlindelningen infördes.
Va-verksamheten uppvisade ett överskott om 4,6 mnkr. Bland annat utnyttjades inte budgeten för en va- ingenjörstjänst. Även kapitalkostnaderna var lägre på grund av förseningar i investeringar. Överskottet redovisas som en skuld till avgiftskollektivet. Skulden uppgick till 5,3 mnkr vid årets slut.
Avfallsverksamheten redovisade ett underskott om 0,1 mnkr, vilket ökade fordran på avgiftskollektivet (2,6 mnkr vid årets slut).
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Va – antal va-abonnemang totalt | 5 798 | 5 834 | 6 000 | 5 876 |
Antal meter förnyat va-ledningsnät | 1 760 | 790 | 1 200 | 841 |
Va-mätare över 10 år som inte är utbytta | 430 | 302 | 264 | 292 |
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kilo per invånare | 202 | 194 | 195 | 181 |
Avvikelserapportering felsorterat avfall | 355 | 320 | 210 | 152 |
Avfall – antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) | 143 | 144 | 144 | 143 |
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper | 67 | 73 | 70 | 217 |
Teknisk verksamhet – skattefinansierad
Belysningsanläggningar på en del enskilda och statliga vägar där kommunen inte är huvudman fortsatte ses över. Det innebär att anläggningar avyttras eller förses med ny belysning beroende på förutsättningarna på platsen.
En gång- och cykelväg planeras längs med Tolångavägen mellan Sandåkravägen och Badgatan. En miljöteknisk undersökning genomfördes. Det har förekommit verksamhet i området som använt DDT. Projektet utgör en viktig del i cykelvägnätet. GC-vägen ansluter även till Trafikverkets projekt med gång- och cykelväg mellan Marielundsvägen och Sandåkravägen som väntas anläggas 2024.
Skattefinansierad verksamhet visade ett positivt resultat om 0,5 mnkr, trots att intäkterna var 0,4 mnkr lägre än budgeterat, huvudsakligen beroende på färre beställningar än förväntat från va. Även personalkostnader, kostnader för kurser och avgifter, transport- och resekostnader samt kapitalkostnad var lägre. Personalkostnaderna var lägre på grund av sjukskrivningar och vakanser.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Bilväg i kommunen, meter per invånare | - | 5,8 | 5,8 | 5,8 |
Cykelväg i kommunen, meter per invånare | - | 1,9 | 2,2 | 2,1 |
Antalet ljuspunkter – statligt vägnät som kommunen helt bekostar | 801 | 812 | 775 | 799 |
Antal hektar grönytor inklusive naturmark och skog inom detaljplan | 265 | 265 | 265 | 265 |
Miljö- och hälsoskyddsverksamhet
Verksamheten kraftsamlade för att förbättra förutsättningarna för god kommunikation mellan medborgare, företagare och kommunen.
Arbetet med inventering och tillsyn av icke anmälningspliktiga miljöfarliga verksamheter prioriterades liksom att få bort den ackumulerade tillsynsskulden. Tillsynen av nylagda enskilda avlopp hade god effekt och uppskattas av fastighetsägarna. Den nationella tillsynsstrategin följs.
Samverkan med Lund inom myndighetsutövning på miljöområdet fortsatte.
Sjöbo kommuns kandidatur till biosfärområde fortskred enligt tidplan. Under året utökades det geografiska området och biosfärområdet bytte namn till Storkriket. I november antog kommunfullmäktige lokala miljömål för kommunen – Hållbart Sjöbo 2034.
Miljö- och hälsoskyddsverksamheten redovisade ett underskott om 4,1 mnkr. Det berodde huvudsakligen på en avsättningskostnad för framtidens kostnader för undersökningar, kontroller och åtgärder på Omma deponi. Det avsattes 0,3 mnkr per år för de kommande åren, sammanlagt 3,5 mnkr. Även tekniska nämndens kostnader för uppdatering av kontrollprogrammet, provtagning, skräpborttagning på gamla deponier och förorenade områden var högre än budgeterat.
Efter inventering och uppdatering av miljöskyddsregistret visade det sig att färre än beräknat hade tillsynsbehov. Registret är nu helt uppdaterat och därmed är en stor del av tillsynsskulden inom miljöskydd åtgärdad.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Miljö- och hälsoskydd – antalet inspektionsbesök | 599 | 606 | 700 | 669 |
Miljö- och hälsoskydd – antalet ansöknings- och anmälningsärenden | 194 | 207 | 220 | 167 |
Miljö- och hälsoskydd – antalet klagomålsärenden | 141 | 123 | 125 | 97 |
Plan- och byggverksamhet
Översiktsplan för Sjöbo kommun 2040 antogs av kommunfullmäktige. Även Bostadsförsörjningsprogram 2022–2026 antogs. Samtidigt är arbetet med den fördjupade översiktsplanen för Sjöbo tätort i gång, en kommunikationsplan togs fram och dialogarbetet är i sin slutfas.
En ändring av detaljplanen för att göra det möjligt att bygga radhus i en del av Sjöbo Väst behandlas politiskt och detaljplanen för Orans camping antogs. En ny detaljplan för flerbostadshus centralt i Sjöbo arbetades fram och är ute på granskning.
Digitaliseringen av detaljplaner fortskrider som planerat, inom ramen för Digitaliserings- och utvecklingsresan Sjöbo kommun.
Kommunen fick in 5 ansökningar om planbesked, att jämföra med 4 år 2020 och 14 år 2021. Sammantaget minskade antalet beställningar av nybyggnadskartor. Den nedåtgående konjunkturen märktes på antalet inkomna ärenden, men intresset för att bygga i kommunen är fortfarande stort och 39 enbostadshus beviljades bygglov.
En e-tjänst lanserades, som gör ansökningsprocessen enklare för medborgare som önskar att sköta sitt ärende helt digitalt.
Underskottet var 0,1 mnkr. Byggverksamheten visade ett underskott om 0,8 mnkr, medan planverksamheten visade ett överskott om 0,7 mnkr. De huvudsakliga anledningarna till byggverksamhetens underskott var högre konsultkostnader, kundförluster och 0,3 mnkr lägre intäkter än budgeterat. Planverksamhetens överskott berodde till största delen på högre intäkter än budgeterat.
Prestationstal | Utfall 2020 |
Utfall 2021 |
Budget 2022 |
Utfall 2022 |
---|---|---|---|---|
Antal ansökningar om bygglov | 329 | 318 | 250 | 236 |
Antal bygganmälningar | 152 | 137 | 200 | 169 |
Plan- och bygg – antalet klagomålsärenden | 72 | 39 | 50 | 51 |
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade | 1 595 | 1 555 | 1 600 | 1 500 |
Räddningstjänst
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF) presenterade ett nytt handlingsprogram. Programmet ska vara det övergripande politiska styrdokumentet för arbetet med skydd mot olyckor, användas som information till allmänheten och vara underlag för statens tillsyn.
På grund av lägre kostnader visade verksamheten ett mindre överskott om 0,1 mnkr.
Exploateringsverksamhet
Efterfrågan på kommunala tomter för både villor och flerfamiljsbostäder avtog. Även bland dem som står i tomtkön svalnade intresset. Det finns totalt 32 bostadstomter, 11 verksamhetstomter och 6 tomter för kombinationsboende lediga.
Infrastrukturen i form av byggator och va-ledningar på Sjöbo Väst etapp 3A genomfördes och försäljningen av tomter är i gång. I kvarteret Bränneriet blev va-ledningar och övrig infrastruktur som ingick i entreprenaden 2021 och 2022 färdiga. En markanvisningstävling för ett kvarter i exploateringsområdet genomfördes, men inget förslag lämnades in.
Förprojekteringen av exploateringsområdet Åsum beräknas vara klar våren 2023.
Trots minskad efterfrågan blev resultatet ett överskott om 6,4 mnkr. Förutom tomtförsäljningarna bidrog förutbetalda intäkter från Sjöbo Västs handelsområde till överskottet.
Finansiering
Resultatet blev ett överskott om 3,1 mnkr. Personalomkostnadspålägget gav ett överskott med 4,5 mnkr, vilket var 8,1 mnkr bättre än budget. En stor del av överskottet berodde på att kommunen betalar reducerad arbetsgivaravgift för äldre (+65 år) och yngre (15–23 år).
De förtydligade reglerna kring redovisningen av bidrag från staten gjorde att finansiering belastades med en kostnad för tre statsbidrag om 2,4 mnkr. Förändringen innebär att statsbidraget redovisas som en intäkt under generella statsbidrag i stället för ett riktat bidrag till nämnderna. För att nämnderna inte ska påverkas, hanterades statsbidragen som ett köp från förvaltningen. Kommunstyrelsens beslut om personalvårdande insatser för att förebygga och minska långtidseffekter av covid-19 belastade verksamheten med 2,0 mnkr. Till det kom att verksamheten belastas av 0,9 mnkr i befarade kundförluster.