Förvaltningsberättelse |
Händelser av väsentlig betydelse
Kommunövergripande verksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Genom aktiv omvärldsorientering svarar verksamheten för kommunens näringslivsutveckling, information, marknadsföring och mellankommunalt samarbete.
Övergripande utvecklingsarbete bedrivs för att skapa en hållbar och framtidsinriktad kommun med bestående folkhälsa, trygghet, säkerhet, lokalförsörjning, kollektivtrafik och planering av infrastruktur.
Kontinuerlig uppföljning av mål och måluppfyllelser är en viktig del av utvecklingsarbetet. Insatserna för att få medborgarna mer delaktiga i samhället och de kommunala processerna behöver utvecklas, för att kommunen ska komma närmare visionen Sjöbo – en plats vi skapar tillsammans.
Förändringar i verksamheten
För att skapa en långsiktig lokalförsörjningsplan ökas kommunbidraget med 1,0 mnkr.
Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,2 mnkr. Det innebär en nettoökning med 1,2 mnkr.
Det finns 2,0 mnkr i investeringsmedel för verksamhetsutveckling, exempelvis digitalisering, som verksamheterna kan få del av efter ansökan.
Strategiska uppdrag
Resursfördelningsmodellen har länge fungerat väl för verksamheter vars kostnader väsentligt påverkas av befolkningsutvecklingen. Teknisk skattefinansierad verksamhet får automatiskt förändrad tilldelning efter antalet kvadratmeter gata och cykelväg. Uppdraget är att se över hela resursfördelningsmodellen, dels med inriktning på att eventuellt bredda den, dels på att uppmärksamma eventuella förändringar i verksamheten.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.12 | Andel återbrukade möbler och inredning inom kommunen och kommunala bolag, procent | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.3 | Utsläpp till luft av växthusgaser totalt, ton CO2-ekvivalenter per invånare | Minska | 7,58 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.5 | Känsla av otrygghet | Minska | 1,8 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per 100 000 invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
I samband med att Bränneriet bebyggs, behöver området kring resecentrum utvecklas.
Sjöbo har gjort digitala framsteg under coronakrisen, men mycket återstår. Kommunen behöver arbeta systematiskt med att minska administrationen samt öka samordning och digitalisering. Det finns medel avsatta för utvecklingsprojekt som kan bidra.
Kommunen behöver bli bättre på samverkan såväl externt som internt. Tillgänglighet och bemötande får icke godtagbara betyg i mätningar. Alla medarbetare kommer att bli involverade på ett eller annat sätt i utvecklingsarbetet som inletts.
År 2024 byggs hållplatser om, så de klarar Skånetrafikens superbussar. För ändamålet finns 3,0 mnkr i investeringsbudgeten, vilket motsvarar Sjöbos andel av utgifterna.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 36,9 | 7,3 | 7,3 |
Kostnader | 93,4 | 69,7 | 70,9 |
Kommunbidrag | 56,5 | 62,4 | 63,6 |
Investeringar | 8,5 | 6,3 | 4,5 |
Politisk verksamhet
Verksamhetsbeskrivning
I verksamheten ingår kostnaderna för nämnder, styrelse, kommunfullmäktige, överförmyndare och revision. Därutöver finns stöd till politiska partier.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
5.6 | Självmord 15– år, antal per 100 000 invånare | Minska | 21,8 |
Förändringar
År 2022 är det val till riksdag, region och kommun. För att hantera det utökas budgeten med 1,0 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader är 0,3 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 1,3 mnkr.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 0,2 | 0,3 | 0,2 |
Kostnader | 13,6 | 15,2 | 16,4 |
Kommunbidrag | 13,4 | 14,9 | 16,2 |
Verksamhet för personer med funktionsnedsättning
Verksamhetsbeskrivning
Personer under 65 år erbjuds hemtjänst och andra insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Dessutom erbjuds tekniska hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag samt kommunal hälso- och sjukvård för den som inte kan ta sig till vårdcentralen.
Socialpsykiatrin erbjuder vuxna med psykisk ohälsa råd och stöd, sysselsättning och boendestöd.
Personer som har rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska försäkras goda levnadsvillkor genom insatser som personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson, korttidstillsyn, korttidsvistelse, bostad med särskild service och daglig verksamhet.
Daglig verksamhet bedrivs dels individintegrerad på ordinarie arbetsplatser, dels i egna verksamheter. Personlig assistans bedrivs inte i kommunal regi.
Det finns 51 lägenheter med inriktning på gruppboende och bostad med särskild service.
Korttidsboende för barn och vuxna erbjuds i kommunen och genom avtal med Ystads kommun. Korttidstillsyn för ungdomar över 12 år köps av familjenämnden och bedrivs i samverkan med särskolan.
Förändringar i verksamheten
Flytt av hyreskostnader minskar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 2,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 1,9 mnkr.
Investeringarna uppgår till 0,2 mnkr och rör bland annat inköp av inventarier.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.2 | Brukarbedömning daglig verksamhet LSS – brukaren får bestämma om saker som är viktiga, andel, procent | Öka | 65 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
Framtid
Nya bostäder enligt LSS behöver planeras. I första hand gäller det servicelägenheter med inflyttning 2023. Lite senare behövs ytterligare en gruppbostad.
På senare år har en särskild kundgrupps behov identifierats. Det gäller människor med psykisk funktionsnedsättning som inte omfattas av LSS, men som ändå har stora svårigheter att klara sig i ordinärt boende. Deras rätt till bostad är reglerad i SoL, men Sjöbo har inga bostäder avsedda för målgruppen.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 11,9 | 7,9 | 8,0 |
Kostnader | 122,9 | 124,6 | 126,6 |
Kommunbidrag | 111,0 | 116,7 | 118,6 |
Investeringar | 0,2 | 0,5 | 0,2 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal personer med personlig assistans | 23 | 25 | 25 |
– före detta LASS1 | 16 | 17 | 17 |
– LSS | 7 | 7 | 7 |
Genomsnitt timmar personlig assistans LSS per person och månad | 255 | 250 | 255 |
Antal personer med insatser enligt LSS | 164 | 160 | 170 |
Antal platser i kommunal bostad med särskild service LSS | 51 | 51 | 51 |
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri, genomsnitt | 9 | 9 | 9 |
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS | 72 | 80 | 80 |
Antal personer under 65 år med insats enligt SoL i ordinärt boende | 117 | 125 | 125 |
Antal timmar hemtjänst dag eller kväll till personer under 65 år per månad | 445 | 396 | 450 |
Äldreomsorg
Verksamhetsbeskrivning
Personer som har svårt att klara personlig omvårdnad, hushåll eller andra vardagliga ting erbjuds stöd i den egna bostaden efter biståndsbeslut. I stödet kan ingå matdistribution, trygghetslarm, service, städning, dagverksamhet och personlig omvårdnad. Dessutom erbjuds hemsjukvård, rehabilitering och tekniska hjälpmedel i det särskilda boendet eller i det egna hemmet, för den som inte kan ta sig till vårdcentralen. Det är också möjligt att ansöka om bostadsanpassningsbidrag.
Särskilt boende beviljas då omsorgsbehovet inte kan tillgodoses i det egna hemmet. Det finns 5 särskilda boenden i kommunen, varav 2 för personer med demenssjukdom. Ytterligare två särskilda boenden har demensavdelningar. Därutöver finns korttidsplatser för rehabilitering, avlösning och korttidsvård. Servicelägenheter finns på Kärnan och Ängsgården samt i anslutning till dagcentralerna i Vollsjö och Lövestad. I kvarteret Viljan finns bostäder anpassade för äldres behov. Kommunen ansvarar för uthyrningen. Eftersom behovet av särskilt boende för personer med demens ökar, har nämnden beslutat att servicelägenheterna på Ängsgården successivt ska övergå till boendeplatser med denna inriktning.
Förvaltningens dagcentraler har normalt ett stort utbud av aktiviteter som är viktiga för folkhälsan, bland annat för att motverka ensamhet. I en rundringning 2020 till personer mellan 80 och 85 år uppgav dock 75 procent att man inte kände sig ensam, utan var nöjd.
Hemtjänsten erbjuder valfrihet när det gäller serviceinsatser. Det innebär att den enskilda kan välja utförare.
Förändringar i verksamheten
Eftersom antalet äldre ökar behövs fler insatser i hemtjänst och hemsjukvård. Redan syns en markant ökning av biståndsbeviljade hemtjänsttimmar. År 2020 var 15,5 procent av befolkningen över 80 år. I genomsnitt har en invånare över 80 år 29,6 timmar hemtjänst i månaden. De kommande tio åren kan antalet timmar för denna åldersgrupp öka med 2 000. Belastningen på den kommunala hemsjukvården är hög och förstärkningar krävs.
Kvarboendet förväntas fortsätta öka och därmed antalet vårdtagare med hög omvårdnadsnivå. Det ställer krav på flexibilitet både avseende bemanning och kompetens. Organisationen har anpassats, men det krävs fler i direkt omvårdnadsarbete och ledningsorganisationen behöver förstärkas.
Resursfördelningsmodellen i äldreomsorgen baseras på hur befolkningen förändras i olika åldersklasser. Eftersom befolkningen åldras, ökar kommunbidraget med 0,7 mnkr.
Verksamhetens bidrag ökar med 0,8 mnkr, eftersom det nya löneavtalet ökar kostnaderna för nattpersonal. Ytterligare 4,0 mnkr satsas för att öka kvaliteten. Till det kommer att kommunbidraget utökas temporärt med 1,6 mnkr 2022 och 2023. Av utökningen avser 1,0 mnkr medel för att öka tryggheten hos äldre genom att gratis tillhandahålla trygghetslarm och 0,6 mnkr avser livskvalitethöjande åtgärder för de äldre. Kan vara till att utöka aktivitetssamordnartjänsten eller att ta de äldre på promenader, fika eller andra aktiviteter samt för att minska psykisk ohälsa.
Strategiska lönesatsningar ökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 4,9 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 12,2 mnkr.
Verksamheten har fått investeringsmedel för att införa mobil hemtjänst och för inköp av bland annat inventarier.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.1 | Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – bemötande, förtroende och trygghet, andel, procent | Öka | 32 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
Den äldre befolkningen fortsätter att växa. Fram till och med 2030 beräknas gruppen över 65 år ha ökat med cirka 580 personer. De som är 85 år och äldre förväntas att öka med drygt 250 till 770 personer. De står för 44 procent av befolkningsökningen. I Sjöbo är andelen äldre (+80 år) 5,7 procent, medan rikets genomsnitt är 5,3 procent. Däremot är andelen invånare över 90 år lägre än rikets snitt. Andelen som erhåller hemtjänst, korttidsvård och särskilt boende är också lägre.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 105,6 | 36,6 | 48,1 |
Kostnader | 331,9 | 272,9 | 296,6 |
Kommunbidrag | 226,3 | 236,3 | 248,5 |
Investeringar | 0,4 | 3,8 | 2,3 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal invånare 65– år | 4 537 | 4 586 | 4 602 |
65–79 år | 3 421 | 3 441 | 3 432 |
80–89 år | 927 | 948 | 980 |
90– år | 189 | 197 | 190 |
Antal platser i särskilt boende | 149 | 149 | 152 |
– varav demensplatser | 61 | 71 | 71 |
Beläggningsgrad särskilt boende, procent | 94 | 98 | 98 |
Antal dygn korttidsvård per månad | 191 | 250 | 250 |
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad | 38 | 46 | 46 |
Antal personer över 65 år med insats enligt SoL i ordinärt boende i genomsnitt per månad | 546 | 545 | 550 |
– varav med hemtjänst | 242 | 240 | 255 |
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad | 8 450 | 8 000 | 9 000 |
Andel av befolkningen över 65 år med insats, procent | 15,1 | 14,6 | 15,1 |
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster | 52 | 200 | 200 |
Individ- och familjeomsorg
Verksamhetsbeskrivning
Verksamheten är till stor del lagreglerad och styrs av socialtjänstlagen (SoL), lag om vård av unga (LVU) och lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). En central uppgift är myndighetsutövning, samtidigt som tidiga och förebyggande insatser eftersträvas. Insatserna ges efter behov genom samverkan inom förvaltningen och externt med andra aktörer i samhället.
Myndighetsutövningen innebär att bistånd prövas för enskilda efter ansökan eller anmälan och utredning. Bistånd kan omfatta insatser som kontaktperson eller -familj, öppenvård, familjehem, institutionsvård, stödboende för barn och ungdomar samt boendestöd. Försörjningsstöd söks av enskilda och behovsprövas. Verksamheten svarar även för familjerätten.
Råd- och stödenheten är organiserad med elevhälsan och erbjuder stödjande och rådgivande insatser till barn, unga, föräldrar och vuxna. Insatser sker i form av tidiga och förebyggande insatser som erbjuds i grupper och/eller individuellt. Verkställighet av biståndsbeslut omfattar allt från samarbetssamtal och föräldrastödjande insatser till behandling vid beroendeproblematik och våld i nära relation. Kommunen erbjuder familjerådgivning och budgetrådgivning.
Sjöbo samarbetar med södra Skånes kommuner om social jour efter kontorstid.
Förändringar i verksamheten
Antalet orosanmälningar gällande barn och unga fortsätter att öka. År 2012 inkom 337, vilket kan jämföras med 923 år 2020. Som en effekt ökar även antalet barnavårdsutredningar (år 2020 genomfördes 321).
En familjecentral planeras till halvårsskiftet 2022. Det är en samordning med Region Skåne av mödravård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst. Syftet är att erbjuda tidigt stöd och förebyggande insatser. Satsningen ökar kommunbidraget med 0,7 mnkr 2022 och ytterligare 0,3 mnkr 2023.
För att klara högre belastning i form av ökat försörjningsstöd samt fler och dyrare placeringar utökas kommunbidraget med 2,0 mnkr. Strategiska lönesatsningar ökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,3 mnkr. Sammanlagt utökas kommunbidraget med 4,2 mnkr.
Investeringarna består av mindre inventarieinköp.
Strategiska uppdrag
Som en följd av hårdare krav på arbetsmarknaden har vissa utsatta grupper, som nyanlända och personer utan gymnasieutbildning fått svårare att få ett arbete och därmed försörja sig själva. Arbetsmarknadens utmaning handlar till stor del om ett samspel mellan två områden som behöver samordnas: kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Det finns därmed behov av att stärka den enskildes förmåga till självförsörjning.
Uppdraget är att öka människors självförsörjning.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
Verksamheten omorganiseras för att klara ökade volymer, skärpta lagar och kravet på att samverka med andra myndigheter. Handläggning ska automatiseras och beslutsvägar kortas. Barnrättsperspektivet stärks i såväl SoL som LVU den 1 januari 2022 och beslut ska utgå från barns bästa.
För att verksamheten ska kunna ge välfärdstjänster efter behov med befintliga resurser, måste samverkan internt, med andra kommuner, huvudmän och myndigheter struktureras och förbättras.
Effektivisering och ökad tillgänglighet kräver att verksamheten utvecklar mer digitaliserade arbetssätt.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 5,6 | 5,0 | 4,6 |
Kostnader | 69,3 | 69,4 | 73,2 |
Kommunbidrag | 63,7 | 64,4 | 68,6 |
Investeringar | 0,3 | 0,1 | 1,1 |
Förskole- och fritidshems- samt grundskoleverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Utbildning syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt livslång lust att lära. Utbildningen ska också förankra respekt för mänskliga rättigheter och de demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Barn i åldrarna 1–5 år erbjuds förskola. Pedagogisk omsorg erbjuds för närvarande i familjedaghem. I Sjöbo finns 12 kommunala och 13 fristående förskolor. I centralorten erbjuds pedagogisk omsorg på obekväm tid, det vill säga kvällar, nätter och helger. Den öppna förskolan välkomnar alla barn i åldrarna 0–5 år.
Barn i åldrarna 6–12 år, vars föräldrar studerar eller förvärvsarbetar, erbjuds fritidshem på sin skola. Kommunen erbjuder även lov- och eftermiddagsverksamhet.
Det finns 9 kommunala och 3 fristående skolor. Två är resursskolor för elever som inte bedöms klara lärmiljön i den ordinarie verksamheten. Kommunen erbjuder grundsärskola i Sjöbo tätort och i viss mån individintegrerad verksamhet på respektive skola.
I alla kommundelar finns kommunal förskola, fritidshem och skola från förskoleklass till skolår 6. Ett högstadium finns för skolår 7 till 9.
Råd- och stödenheten har till uppdrag att erbjuda förebyggande och tidiga insatser av såväl elevhälsan som individ- och familjeomsorgen. Enheten bedriver en samordnad och integrerad verksamhet, där elevhälsan samt specialpedagogiskt och kurativt stöd ingår.
Förändringar i verksamheten
Antalet barn 1–5 år beräknas minska med 4 jämfört med budget 2021. Antalet barn i skolåldern beräknas öka med 99. Störst ökning finns i åldersgruppen 13–15 år med 41 barn. Förändringarna medför att kommunbidraget ökar med 12,4 mnkr enligt resursfördelningsmodellen.
Behovet av förskola för åldersgruppen 1–5 år minskar från 93,6 till 92,9 procent. Därför minskar ersättningsnivåerna i resursfördelningsmodellen med 0,9 mnkr.
För att hantera efterverkningar av pandemin tillförs skolan temporärt 1,8 mnkr. Resurserna kvarstår inte 2023.
En satsning görs om 2,0 mnkr för att förbättra skolresultaten och öka måluppfyllelsen. Till det kommer att kommunbidraget utökas temporärt med 1,5 mnkr 2022 och 2023. Utökningen är ett tvåårigt projekt för att höja måluppfyllelsen/betygen i årskurs 8-9.
Flytt av hyror medför att kommunbidraget ökar med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 7,8 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 24,8 mnkr.
Investeringarna gäller bland annat it-infrastruktur i för- och grundskola samt mindre inventarier och it-system.
Strategiska uppdrag
Utgångspunkten för utbildningsområdet är en långsiktig lärprocess som avgör etablering i samhället. Grundskolans och grundsärskolans elever ska efter slutförd utbildning ha möjlighet att välja sin utbildningsväg och vara väl förberedda för fortsatta studier. För att möjliggöra det för alla elever behövs ett målmedvetet och långsiktigt arbete enligt en tydlig strategi och riktning.
Uppdraget är att öka elevernas kunskapsutveckling och på det sättet höja betygsresultaten. En plan med strategiska initiativ för kvalitetshöjning och verksamhetsutveckling av skolan tas fram och redovisas för kommunfullmäktige i juni 2022.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
3.1 | Elever i åk 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i matematik, kommunala skolor, andel, procent | Öka | 71 |
3.2 | Elever i åk 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesproven i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel, procent | Öka | 75 |
3.3 | Betyg åk 6, andel som uppnått kunskapskraven (A–E) i alla ämnen, procent | Öka | 72,7 |
3.4 | Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel, procent | Öka | 84,7 |
3.5 | Elever i åk 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel, procent | Öka | 77,7 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
Skolans behov av lokaler varierar, eftersom inflyttningen till de olika orterna är ojämn. Lokalbrist och -överskott kan därför uppstå samtidigt. För att Färsingaskolan ska klara en förväntad elevökning, krävs utökade lokaler inför läsåret 2022/2023. Även på Vollsjö skola råder kapacitetsbrist, medan det finns överskott på Storks och Lövestads skolor.
Förutsättningarna för barn- och ungdomsverksamheten förändras i och med att antalet barn i skola och fritidshem ökar. Det ställer stora krav på verksamheten att tillgodose behoven av lokaler och personal.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 66,4 | 51,7 | 50,2 |
Kostnader | 457,9 | 455,9 | 479,2 |
Kommunbidrag | 391,5 | 404,2 | 429,0 |
Investeringar | 1,8 | 2,0 | 2,0 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal barn 1–5 år | 1 084 | 1 080 | 1 076 |
Antal barn i förskoleverksamhet | 1 007 | 1 011 | 999 |
Andel barn som efterfrågar förskoleplats, procent | 92,9 | 93,6 | 92,9 |
Antal barn 6–12 år |
1 560 | 1 564 | 1 622 |
Antal barn i fritidshem | 933 | 965 | 970 |
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats, procent | 59,8 | 61,7 | 59,8 |
Antal barn 6–15 år |
2 160 | 2 200 | 2 299 |
Antal barn i förskoleklass och grundskola | 2 131 | 2 200 | 2 299 |
– varav antal barn i grundsärskola | 26 | 25 | 25 |
Gymnasieskola
Verksamhetsbeskrivning
Alla ungdomar 16–20 år erbjuds utbildning i gymnasieskolan. Utbildningen utformas efter elevernas individuella behov och finns som nationella program och gymnasiesärskola. Ungdomar som saknar full behörighet erbjuds introduktionsprogram.
Det fria skolvalet innebär att eleverna kan välja gymnasieskola inom samverkansområdet, som i huvudsak består av de skånska kommunerna. Malenagymnasiet i Sjöbo erbjuder yrkes- och introduktionsprogram.
Förändringar i verksamheten
Antalet ungdomar 16–18 år minskar med 11. Därmed minskar kommunbidraget med 1,8 mnkr i enlighet med resursfördelningsmodellen.
Högre gymnasiepriser gör att kommunbidraget ökar med 2,3 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader medför att kommunbidraget höjs med 2,0 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 2,5 mnkr.
Investeringarna gäller utbyte av fordon på Malenagymnasiet samt inköp av kopiatorer och inventarier.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
3.6 | Gymnasieelever med examen inom 4 år, hemkommun, andel, procent | Öka | 68,6 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
Antalet ungdomar 16–18 år ökar 2023–2030 med i genomsnitt 16 per år, dock med stora svängningar mellan åren. År 2022 beräknas åldersgruppen minska, för att sedan öka igen. Prognosen är 619 personer år 2022 och 666 i slutet av 2023.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 45,3 | 28,6 | 27,1 |
Kostnader | 146,0 | 130,5 | 131,5 |
Kommunbidrag | 100,7 | 101,9 | 104,4 |
Investeringar | 0,9 | 4,6 | 5,8 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal ungdomar i åldern 16–18 år | 647 | 632 | 622 |
Antal elever i gymnasieskolan | 680 | 657 | 647 |
Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integrationsverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Grundläggande vuxenutbildning, gymnasial vuxenutbildning, svenska för invandrare (sfi) och särvux bedrivs i egen regi. Yrkesinriktad vuxenutbildning bedrivs i såväl egen som extern regi.
Den kommunala vuxenutbildningen i samverkan med arbetsmarknadsenheten ger medborgaren utrymme för självförsörjning, motverkar utanförskap och höjer bildningsnivån. Friskfaktorer identifieras och resurser fokuserar på samhällsnyttan.
Kommunen ansvarar för att ta emot ensamkommande barn och unga som anvisats Sjöbo och tillhandahålla lämpligt boende, skolgång och stöd.
I etableringsuppgiften ingår att svara för boende och mottagande med bland annat samhällsorientering och sfi för dem som fått uppehållstillstånd. Enheten samverkar internt med försörjningsstödet, vuxenutbildningen och HR-avdelningen samt externt med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne.
Förändringar i verksamheten
Eftersom Arbetsförmedlingens uppdrag väsentligt minskas, ökar arbetsmarknadsenhetens arbetsbelastning. Det kan få effekter för den kommunala ekonomin, dels i form av ökat försörjningsstöd, dels ytterligare behov av arbetsmarknadsåtgärder. Samverkan mellan försörjningsstödet och arbetsmarknadsenheten behöver därför fördjupas.
För att kunna återanvända kommunens möbler inrättas en Ge och Få-verksamhet. Ett fritidsbibliotek startas, där medborgarna kan låna fritidsartiklar för att kunna pröva på en idrott. På så sätt kan folkhälsan, inkludering och deltagande förbättras och klimatpåverkan minskas. Det kan också ge praktikplatser för personer som behöver etablera sig på arbetsmarknaden. Finansiering av Fritidsbiblioteket och Ge och Få ökar kommunbidraget med 0,8 mnkr.
Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,4 mnkr. Sammanlagt ökar det med 1,2 mnkr.
Investeringarna består av mindre inventarieinköp.
Strategiskt uppdrag
Som en följd av hårdare krav på arbetsmarknaden har vissa utsatta grupper, som nyanlända och personer utan gymnasieutbildning fått svårare att få ett arbete och därmed försörja sig själva. Arbetsmarknadens utmaning handlar till stor del om ett samspel mellan två områden som behöver samordnas: kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Det finns därmed behov av att stärka den enskildes förmåga till självförsörjning.
Uppdraget är att öka människors självförsörjning.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
3.7 | Elever på sfi som klarat minst två kurser på studievägen av nybörjare två år tidigare, andel, procent | Öka | 24 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
Kommunens skyldighet att ta emot anvisade nyanlända för bosättning kräver även fortsättningsvis långsiktighet. Både extern och intern samverkan behöver bli bättre.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 23,6 | 24,0 | 23,2 |
Kostnader | 37,3 | 37,6 | 38,0 |
Kommunbidrag | 13,7 | 13,6 | 14,8 |
Investeringar | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal helårsstuderande | 216 | 215 | 215 |
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen | 49 | 25 | 25 |
Turism- och fritidsverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Kommunen har 5 idrottsplatser, 3 friluftsbad, 5 sporthallar och Sjöbo Simanläggning. De upplåts till skolor, allmänhet och föreningar. Verksamhet bedrivs alla veckans dagar, både dag- och kvällstid.
Friluftsbad finns i Sjöbo, Lövestad och Fränninge. Vid baden erbjuds tre veckors sommarsimskola och märkestagning för barn och ungdomar samt möjlighet för föreningar, skolor och andra aktörer att boka simbanor.
Föreningslivet kan få stöd för sin verksamhet; vanligtvis i form av lokaler. Därutöver kan föreningar söka ekonomiskt bidrag.
Invånare och besökare erbjuds fritid och rekreation genom Skåneleden, naturområden och motionsspår. Vintertid vid snötillgång kan man åka skidor och skridskor.
Orebackens camping erbjuder turistboende. Turistinformation bedrivs i samarbete med näringslivet vid infopoints. Destinationsarbete och -utveckling sker i samverkan med övriga kommuner i sydöstra Skåne.
Sjöbo marknad är kommunens största evenemang med två årliga marknader, sommarmarknad och Mikaeli marknad.
Fritidsgårdar finns i Sjöbo tätort och i Blentarp. De främjar kreativitet, inspiration och fantasi och erbjuder en meningsfull fritid. Gårdarna riktar sig till ungdomar 13–17 år.
Förändringar i verksamheten
Ett samarbete med grundskolorna håller på att formas, för att fritidsgårdarna ska kunna attrahera fler unga med positiva och utvecklande aktiviteter.
Besöksnäringen och turismen väntas öka, eftersom fler hittat ut i naturen under pandemin. Sjöbo behöver titta på hur kommunen kan bli en självklar aktör vid utomhusevenemang, eftersom de gynnar både förenings- och näringsliv.
Barn och ungdomar deltar alltmer sällan i föreningslivets aktiviteter. Enligt Riksidrottsförbundet ligger antalet deltagartillfällen i idrottsföreningar i Sjöbo kommun betydligt lägre än genomsnittet i landet. Kommunen behöver hitta nya arbetssätt för att hjälpa det ideella föreningslivet att aktivera och engagera ungdomarna.
För att budgeten bättre ska spegla redovisningen flyttas 1,7 mnkr till kulturverksamhet. Det gäller bland annat Navet och ungdoms- och kulturutvecklare. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,3 mnkr. Sammanlagt minskar kommunbidraget med 0,4 mnkr.
Investeringarna avser bland annat omläggning av konstgräsplan, Orebadet, Orebackens camping och energioptimering.
Strategiskt uppdrag
Campingen utgör en tillgång för kommunen, men innebär också ekonomiska risker. Tekniska nämnden ska ta fram en ekonomisk kalkyl baserad på planerad drift och investeringar.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
3.8 | Deltagartillfällen i idrottsföreningar, antal per invånare 7–20 år fördelade könsvis | Öka | 21 |
3.9 | Deltagartillfällen i föreningar, antal per invånare 65– år | Öka | - |
4.6 | Nöjd medborgarindex – idrotts- och motionsanläggningar | Öka | 58 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Framtid
Sjöbos anläggningar behöver resurstillskott, dels för reinvesteringar för att bibehålla funktionalitet, dels för att utveckla anläggningarna så att de lockar nya och behåller nuvarande besökare.
Utveckling av det tätortsnära Sjöbo-Ora-området med camping, friluftsbad och friluftsområde bidrar till att öka dess attraktivitet.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 4,8 | 6,7 | 10,7 |
Kostnader | 49,6 | 51,7 | 55,3 |
Kommunbidrag | 44,8 | 45,0 | 44,6 |
Investeringar | 1,4 | 1,2 | 10,4 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Föreningsverksamhet | |||
Lokalt aktivitetsstöd deltagartillfällen per år efter kön | |||
– pojkar | 52 047 | 55 000 | 55 000 |
– flickor | 42 744 | 55 000 | 55 000 |
Sporthallar | |||
Antal bokningsbara timmar | 12 900 | 12 500 | 12 500 |
Beläggningsgrad, procent | 39 | 60 | 60 |
Bad | |||
Antal badande vid simanläggningen | 49 181 | 68 000 | 68 000 |
Antal badande vid friluftsbaden | 15 340 | 25 000 | 25 000 |
Fritidsgårdar | |||
Antal besökare på fritidsgårdarna | 2 886 | 7 000 | 7 000 |
Sjöbo marknad | |||
Sjöbo marknad, antal sålda 3-metersstånd | 0 | 1 300 | 1 300 |
Mikaeli marknad, antal sålda 3-metersstånd | 0 | 300 | 300 |
Kulturverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Biblioteken erbjuder information och media, samtidigt som de utgör viktiga mötesplatser. Bibliotek finns i Sjöbo, Blentarp, Lövestad och Vollsjö. Alla folkbibliotek är meröppna. Det ger låntagarna tillgång till bibliotek med självservice utanför bemannade öppettider.
Folkbiblioteken i Sjöbo, Skurup, Tomelilla, Simrishamn och Ystad har ett långtgående samarbete, Bibliotek Skåne Sydost, vilket ger låntagarna tillgång till ett stort utbud av medier.
Kulturskolan erbjuder barn och unga (6–19 år) meningsfylld fritid. Det finns individuell musikutbildning i sång, blås, slagverk och stränginstrument och i musikproduktion. Därutöver ger kulturskolan kurser i dockteater och drama.
Kulturaktiviteter arrangeras för barn och unga i förskolor och skolor. Aktiviteterna har ökat de senaste åren och finansieras med externa medel från Skapande skola, Kulturrådet och Svenska Filminstitutet.
I Sjöbo finns allmän kommunal kulturverksamhet som museet Elfstrands krukmakeri, biograf på Flora och utställningar på Sjöbo konsthall.
Förändringar i verksamheten
Regionen har aviserat förändringar i tjänsterna till kommunerna. Det gör att det råder osäkerhet om utgifter och regionala medier. Nya digitala tjänster tillkommer i takt med att samhället utvecklas, vilket påverkar bibliotekens kostnader.
För att förbättra kulturutbudet utökas kommunbidraget med 0,5 mnkr.
För att budgeten bättre ska spegla redovisningen flyttas 1,7 mnkr från turism och fritid. Det gäller bland annat Navet och ungdoms- och kulturutvecklare. Strategiska lönesatsningar ökar kommunbidraget med 0,1 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,4 mnkr.
Sammanlagt ökar kommunbidraget med 2,7 mnkr.
Investeringarna avser kulturbyggnader, inventarier till kulturskola, bibliotek och konsthall samt ny teknisk utrustning till Flora.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.5 | Nöjd medborgarindex – kultur | Öka | 62 |
4.7 | Fysiska besök vid kommunala bibliotek, antal per invånare | Öka | 4 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.6 | Självmord 15– år, antal per invånare | Minska | 21,8 |
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 2,1 | 0,9 | 1,0 |
Kostnader | 20,2 | 18,2 | 21,0 |
Kommunbidrag | 18,1 | 17,3 | 20,0 |
Investeringar | 0,0 | 0,9 | 0,8 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Kulturskola | |||
Antal elever i kulturskolan | 309 | 320 | 300 |
Bibliotek | |||
Antal besökare | 74 449 | 85 000 | 85 000 |
Antal utlån på samtliga bibliotek | 77 194 | 75 000 | 75 000 |
Antal utlån per invånare | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Övrigt | |||
Antal besökare på Elfstrands krukmakeri | 188 | 500 | 500 |
Antal besök på publika biografprogram | 2 141 | 5 200 | 5 000 |
Antal besökare i konsthallen | 5 724 | 11 000 | 11 000 |
Teknisk verksamhet avgiftsfinansierad
Verksamhetsbeskrivning
Va-verksamheten ansvarar för att tillhandahålla konsumtionsvatten och omhänderta avloppsvatten (dag- och spillvatten) från fastigheter i kommunen. Vattenförsörjningen sker genom egna grundvattentäkter.
Avfallshanteringen (hämtning av hushållsavfall i kärl och tömning av slam från enskilda avlopp från hushåll och verksamheter) utförs av en utomstående entreprenör. Insamlingen sker genom fastighetsnära källsortering, där det är obligatoriskt att sortera matavfall.
Förändringar i verksamheten
Va-verksamhetens investeringar innebär ökade driftkostnader och leder till högre avgifter för konsumenten. Va-taxan beräknas höjas med 9,0 procent från och med den 1 juli 2021 och brukningsavgiften med 5 procent från den 1 januari 2022. Det behövs för att verksamheten ska kunna hantera kapitalkostnader i samband med investeringarna enligt va-planen och för att återställa underskott från tidigare år. För hela avfallstaxan i kärl planeras en höjning med 9,8 procent i juli 2021 och med 6,6 procent i januari 2022. Slamtaxan beräknas höjas med 6 procent 2022 och med 5 procent 2023.
För 2022 har den tekniska, avgiftsfinansierade verksamheten tilldelats 21,3 mnkr för investeringar. Merparten avser mindre investeringar på sammanlagt 15,3 mnkr. Till det kommer utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp i Hemmestorps Eke, projektering av kommunalt va i Hemmestorps Ljungbacken, modernisering av Sjöbos avloppsreningsverk, ledningsförnyelse i Malenas park och modernisering av Lövestads avloppsreningsverk.
Strategiskt uppdrag
En kretsloppsplan har antagits av kommunfullmäktige. Tekniska nämnden ska leda arbetet med att införa och följa upp den. En återrapportering ska ske i samband med årsredovisningen 2022.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.3 | Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel, procent | Öka | 51 |
4.8 | Abonnemang med vatten från skyddad vattentäkt, andel, procent | Öka | 76 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.2 | Insamlat hushållsavfall totalt, kg per person | Minska | 629 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
Framtid
Utbyggnaden av kommunalt vatten och avlopp i enlighet med va-planen och fastställda verksamhetsområden pågår ytterligare något år. Innan verksamhetsområdet utökas ytterligare bör va-planen ses över.
Nya, smarta vattenmätare till hushållen behöver införas. Tekniken har utvecklats snabbt och fördelarna för både huvudmannen och abonnenterna är stora.
I och med att Sjöbo växer och det planeras för bostäder på Bränneriet, behöver huvudledningsnätet för spillvatten samt avloppsreningsverkets och vattenverkets kapacitet omdimensioneras. Ledningsnätet är i stora delar från 1950- och 1960-talen och kapaciteten för fler fastigheter är begränsad. Tekniska nämnden har gett va-enheten i uppdrag att utreda behoven.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 66,1 | 65,0 | 67,0 |
Kostnader | 66,1 | 65,0 | 67,0 |
Kommunbidrag | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Investeringar | 36,1 | 25,6 | 21,3 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Vatten och avlopp | |||
Antal va-abonnemang | 5 778 | 6 000 | 6 000 |
Antal meter förnyat va-ledningsnät | 577 | 1 400 | 1 200 |
Mätare över 10 år som inte är utbytta | 192 | 200 | 30 |
Avfall |
|||
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kg per invånare | 204,8 | 200 | 195 |
Avvikelserapportering felsorterat avfall | 422 | 420 | 210 |
Antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) | 142 | 148 | 144 |
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper | 56 | 65 | 70 |
Teknisk verksamhet skattefinansierad
Verksamhetsbeskrivning
Verksamheten ansvarar för drift, underhåll, förnyelse och nyttjande av allmän mark samt utbyggnad av kommunens gator, torg, vägar, grönytor, rekreationsområden och allmänna parkeringsplatser. Dessutom finns exploateringsverksamhet och allmän markreserv inom ansvarsområdet.
Långsiktig planering av trafiken sker genom trafiksäkerhetsprogram och trafikledsplaner, som ligger till grund för framtida projektering och byggande.
Förändringar i verksamheten
Förändringen av antalet kvadratmeter gator och gång- och cykelleder kompenseras via resursfördelningsmodellen för att täcka underhållskostnader och skötsel. Förändringen jämfört med föregående år är dock inte tillräcklig för att påverka kommunbidraget.
För att höja kvaliteten utökas kommunbidraget med 1,3 mnkr. Den kommungemensamma bilpoolen medför ett intäktskrav på 1,8 mnkr, vilket minskar kommunbidraget. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 0,6 mnkr.
Investeringarna handlar om medfinansiering av statlig infrastruktur när gång- och cykelvägen Illstorp-Sjöbo sommarby byggs ut. Därtill kommer investeringar i samband med hållplatser för regionens superbussar. Investeringar finns även i landsbygdsutveckling, gång- och cykelväg mellan Badgatan och Sandåkravägen, bilpool samt mindre investeringar för att öka kommunens attraktivitet.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.4 | Nöjd regionindex – tillgången till parker, grönområden och natur | Öka | 8,0 |
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
5.5 | Känsla av otrygghet | Minska | 1,8 |
Framtid
I takt med att Sjöbo växer och centralorten förtätas, blir utrymmet för och regleringen av parkering viktiga frågor att ta ställning till. Kommunen kan hamna i en sådan situation att parkeringsfrågan hindrar ytterligare utbyggnad. Det råder stor efterfrågan på kommunal mark för bostadsbyggande. Behovet av beredskap för mark, detaljplaner och tomter är därför omfattande.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 10,2 | 10,2 | 13,9 |
Kostnader | 36,9 | 38,1 | 42,4 |
Kommunbidrag | 26,7 | 27,9 | 28,5 |
Investeringar | 4,8 | 6,0 | 23,3 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Gata i kommunen, kommunal, meter per invånare | 5,8 | 5,9 | 5,8 |
Cykelväg i kommunen, meter per invånare | 1,9 | 2,1 | 2,2 |
Antal ljuspunkter – statligt vägnät som kommunen helt bekostar | 801 | 801 | 775 |
Antal hektar grönytor inklusive naturmark och skog inom detaljplan | 265 | 265 | 265 |
Miljö- och hälsoskyddsverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Strategiskt miljöarbete och natur- och vattenvård bedrivs bland annat genom klimat- och energirådgivning, genom att medverka i vattenråd, kandidera till biosfärområde, utarbeta planeringsunderlag, delta i översikts- och detaljplanering samt genom att ta fram och införa lokala miljömål.
Tillsynsinsatserna styrs i stor utsträckning av lagar och föreskrifter. Till de mest omfattande uppgifterna hör tillsyn och prövning enligt miljöbalken för att minimera riskerna för människors hälsa och miljön. Verksamheten utför även tillsyn och prövning enligt livsmedelslagen. Det syftar till att konsumenterna ska kunna handla, äta mat, dricka vatten och serveras livsmedel som är både säkra och redliga.
Förändringar i verksamheten
Den övergripande inriktningen är att digitalisera. Fokus ligger på fältarbete med stöd av mobila enheter som bärbara datorer och förberedelser för automatiserade webbtjänster.
Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,1 mnkr.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.10 | Kommunens arbete genom sin tillsynsmyndighet med verksamhetsutövare inom kommunen för att dessa ska förebygga avfall, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
Framtid
Strategiskt och operativt hållbarhetsarbete genom tillsyn och prövning är viktigt för kommunens strävan att nå Vision 2034. Omvärldens förväntningar på att kommunen ska arbeta för ett hållbarare samhälle ökar. Hållbarhetsarbetet är dessutom viktigt för att förbättra folkhälsan.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 2,9 | 2,5 | 2,9 |
Kostnader | 8,0 | 9,1 | 9,6 |
Kommunbidrag | 5,1 | 6,6 | 6,7 |
Investeringar | 0,0 | 0,0 | 1,5 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal inspektionsbesök | 599 | 730 | 700 |
Antal ansöknings- och anmälningsärenden | 194 | 200 | 220 |
Antal klagomålsärenden | 141 | 120 | 125 |
Plan- och byggverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Verksamheten svarar för fysisk planering, geodata, beviljar bygglov och bedriver tillsyn enligt plan- och bygglagen. Ett viktigt inslag är information och rådgivning till allmänheten och näringslivet i plan- och byggfrågor och tillgänglighet för funktionsnedsatta.
Förändringar i verksamheten
För att styra samhällsutvecklingen och byggandet behöver kommunen ta en aktiv roll i samhällsplaneringen och för bostadsförsörjning samt vara en stark part när det gäller marknadens efterfrågan på byggrätter och verksamhetsmark. En del i det är att ha en god plan- och markberedskap för framtida utbyggnad.
Bostadsförsörjningsprogrammet från 2017 pekar på ett årligt behov av 70 nya bostäder fram till 2030, vilket innebär att antalet invånare då skulle uppgå till 21 000.
Verksamheten behöver fortsätta att ta fram detaljplaner för bostäder inom Sjöbo tätort. Det råder stor efterfrågan på fastigheter som tillåter byggande av mindre flerfamiljsbostäder. Det behövs även detaljplaner för kommunens egna behov av specialfastigheter, som LSS-boende, förskolor och liknande.
Som grund för nya detaljplaner, förtätning av tätorten och uppdatering av detaljplaner behöver den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för Sjöbo tätort ses över. En översyn görs för att beakta förändringar och utveckling som behövs. För att göra om FÖP utökas kommunbidraget med 1,9 mnkr 2021. När arbetet med FÖP inte längre pågår (2023), minskas resurserna med 2,1 mnkr inklusive satsningen 2021 om 0,2 mnkr.
För att förbättra kunskapsunderlaget när det gäller kulturmiljö och byggnader görs en inventering. För det utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr.
En satsning om 0,5 mnkr görs för att öka kvaliteten i handläggning av planer och bygglov.
Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,3 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 2,8 mnkr.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
4.10 | Kommunens arbete genom sin tillsynsmyndighet med verksamhetsutövare inom kommunen för att dessa ska förebygga avfall, procent | 100 | 0 |
4.11 | Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 |
4.13 | Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent | 100 | 0 |
5.1 | Handläggningstid bygglov, veckor (mediantid) | ≤ | 2,3 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent | Öka | 81 |
Framtid
Sjöbo befinner sig mitt i en expansiv period. Den positiva utvecklingen började redan före pandemin och har sedan kraftigt påskyndats. Antalet inkomna ansökningar om planbesked och bygglov har ökat kraftigt och det finns inga tecken på att trycket mattas av.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 4,7 | 3,6 | 3,6 |
Kostnader | 9,2 | 8,5 | 11,3 |
Kommunbidrag | 4,5 | 4,9 | 7,7 |
Investeringar | 0,0 | 0,7 | 1,5 |
Nyckeltal
Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
|
---|---|---|---|
Antal ansökningar om planbesked | 4 | 11 | 8 |
Antal ansökningar om bygglov | 329 | 200 | 250 |
Antal bygganmälningar | 152 | 250 | 200 |
Plan och bygg, antal klagomålsärenden | 72 | 40 | 50 |
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade | 1 595 | 2 000 | 1 600 |
Räddningstjänst
Verksamhetsbeskrivning
Räddningstjänsten ska bidra till en trygg och säker miljö för människor att bo, vistas och verka i.
Förebyggande arbete bedrivs för att minska olyckor, genom att räddningstjänsten bistår med råd och anvisningar.
Räddningstjänsten är organiserad i kommunalförbundet Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF). Där ingår Simrishamns, Tomelilla, Ystads och Sjöbo kommuner.
Brandvärn finns i Klasaröd, Äsperöd och Bjärsjölagård.
Förändringar i verksamheten
Rakel Skåne är numera i SÖRF:s regi.
Medlemsavgiften baseras på invånarantalet. Kommunbidraget utökas temporärt med 0,3 mnkr som ett engångsstöd till räddningsvärnen för upprustning. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,3 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 0,6 mnkr.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kostnader | 15,2 | 15,5 | 16,1 |
Kommunbidrag | 15,2 | 15,5 | 16,1 |
Framtid
Förbundet planerar att investera i 2 höjdenheter och 5 släckbilar. Inköpen sker i olika etapper.
Exploateringsverksamhet
Verksamhetsbeskrivning
Syftet med exploateringsverksamheten är att stödja Sjöbo kommuns vision. För att skapa tillväxt och attraktivt boende krävs att det finns bra och ändamålsenliga bostäder och att kommunen kan tillgodose företagens behov av exploaterad mark.
Förändringar i verksamheten
Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,3 mnkr.
Kommunens tomtförsäljning har haft en positiv utveckling de senaste åren. För att fortsätta det goda arbetet i samhällsbyggandet avsätts 7,5 mnkr i investeringsmedel 2022. Bland annat fortsätter exploateringen med ytterligare 17 bostäder på Sjöbo Väst. Till det kommer 400 bostäder på Bränneriet. För handel och industri satsar kommunen på Åsums företagspark och Sjöbo Västs handelsområde. Projekteringen av nästa etapp på bostadsområdet Grimstofta 4:1 påbörjas.
Även en del mindre projekt behöver slutföras, så att de överensstämmer med kraven i detaljplanerna: Stampavägen Vollsjö och två mindre gator i Bäckadal och Redskapsgatan.
Mål
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | |
---|---|---|---|
4.9 | Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent | 100 | 0 |
5.4 | Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng (%) | Öka | 81 |
5.5 | Känsla av otrygghet | Minska | 1,8 |
Framtid
Exploateringen av Bränneriet är påbörjad. Under en tioårsperiod förväntas det byggas cirka 400 bostäder här. Villatomter i Sjöbo tätort, på Sjöbo Väst och Grimstofta 4:1 håller på att tas fram. Nya detaljplaner ska ge flexiblare och tätare byggande i Sjöbo och Blentarp.
Många frågor kring resecentrum i tätorten behöver lösas. Området utgör en barriär mellan södra och norra delen av Sjöbo och behöver utvecklas till ett nav. Det är entrén till Sjöbo för dem som anländer med buss och området upplevs som otryggt. Omgörningen är också nödvändig för att detaljplanen för Bränneriet ska kunna genomföras i dess helhet. Om markanvändningen kring resecentrum blir effektivare, skapas byggbar mark i ett attraktivt läge. För närvarande är marken uppbunden av bussuppställning och parkeringar. Bussuppställningen flyttas inom ett par år.
Ekonomi
mnkr | Bokslut 2020 |
Budget 2021 |
Budget 2022 |
---|---|---|---|
Intäkter | 4,9 | 0,2 | 0,2 |
Kostnader | 3,2 | 3,1 | 4,4 |
Kommunbidrag | – 1,7 | 2,9 | 4,2 |
Investeringar | 4,8 | 7,3 | 7,5 |