Förvaltningsberättelse

Händelser av väsentlig betydelse

image6

Kommunövergripande verksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Genom aktiv omvärldsorientering svarar verksamheten för kommunens näringslivsutveckling, information, marknadsföring och mellankommunalt samarbete.

Övergripande utvecklingsarbete bedrivs för att skapa en hållbar och framtidsinriktad kommun med bestående folkhälsa, trygghet, säkerhet, lokalförsörjning, kollektivtrafik och planering av infrastruktur.

Kontinuerlig uppföljning av mål och måluppfyllelser är en viktig del av utvecklingsarbetet. Insatserna för att få medborgarna mer delaktiga i samhället och de kommunala processerna behöver utvecklas, för att kommunen ska komma närmare visionen Sjöbo – en plats vi skapar tillsammans.

Förändringar i verksamheten

För att skapa en långsiktig lokalförsörjningsplan ökas kommunbidraget med 1,0 mnkr.

Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,2 mnkr. Det innebär en nettoökning med 1,2 mnkr.

Det finns 2,0 mnkr i investeringsmedel för verksamhetsutveckling, exempelvis digitalisering, som verksamheterna kan få del av efter ansökan.

Strategiska uppdrag

Resursfördelningsmodellen har länge fungerat väl för verksamheter vars kostnader väsentligt påverkas av befolkningsutvecklingen. Teknisk skattefinansierad verksamhet får automatiskt förändrad tilldelning efter antalet kvadratmeter gata och cykelväg. Uppdraget är att se över hela resursfördelningsmodellen, dels med inriktning på att eventuellt bredda den, dels på att uppmärksamma eventuella förändringar i verksamheten.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.12 Andel återbrukade möbler och inredning inom kommunen och kommunala bolag, procent Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.3 Utsläpp till luft av växthusgaser totalt, ton CO2-ekvivalenter per invånare Minska 7,58
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.5 Känsla av otrygghet Minska 1,8
5.6 Självmord 15– år, antal per 100 000 invånare Minska 21,8

Framtid

I samband med att Bränneriet bebyggs, behöver området kring resecentrum utvecklas.

Sjöbo har gjort digitala framsteg under coronakrisen, men mycket återstår. Kommunen behöver arbeta systematiskt med att minska administrationen samt öka samordning och digitalisering. Det finns medel avsatta för utvecklingsprojekt som kan bidra.

Kommunen behöver bli bättre på samverkan såväl externt som internt. Tillgänglighet och bemötande får icke godtagbara betyg i mätningar. Alla medarbetare kommer att bli involverade på ett eller annat sätt i utvecklingsarbetet som inletts.

År 2024 byggs hållplatser om, så de klarar Skånetrafikens superbussar. För ändamålet finns 3,0 mnkr i investeringsbudgeten, vilket motsvarar Sjöbos andel av utgifterna.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 36,9 7,3 7,3
Kostnader 93,4 69,7 70,9
Kommunbidrag 56,5 62,4 63,6
Investeringar 8,5 6,3 4,5

Politisk verksamhet

Verksamhetsbeskrivning

I verksamheten ingår kostnaderna för nämnder, styrelse, kommunfullmäktige, överförmyndare och revision. Därutöver finns stöd till politiska partier.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
5.6 Självmord 15– år, antal per 100 000 invånare Minska 21,8

Förändringar

År 2022 är det val till riksdag, region och kommun. För att hantera det utökas budgeten med 1,0 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader är 0,3 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 1,3 mnkr.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 0,2 0,3 0,2
Kostnader 13,6 15,2 16,4
Kommunbidrag 13,4 14,9 16,2

Verksamhet för personer med funktionsnedsättning

Verksamhetsbeskrivning

Personer under 65 år erbjuds hemtjänst och andra insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Dessutom erbjuds tekniska hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag samt kommunal hälso- och sjukvård för den som inte kan ta sig till vårdcentralen.

Socialpsykiatrin erbjuder vuxna med psykisk ohälsa råd och stöd, sysselsättning och boendestöd.

Personer som har rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska försäkras goda levnadsvillkor genom insatser som personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson, korttidstillsyn, korttidsvistelse, bostad med särskild service och daglig verksamhet.

Daglig verksamhet bedrivs dels individintegrerad på ordinarie arbetsplatser, dels i egna verksamheter. Personlig assistans bedrivs inte i kommunal regi.

Det finns 51 lägenheter med inriktning på gruppboende och bostad med särskild service.

Korttidsboende för barn och vuxna erbjuds i kommunen och genom avtal med Ystads kommun. Korttidstillsyn för ungdomar över 12 år köps av familjenämnden och bedrivs i samverkan med särskolan.

Förändringar i verksamheten

Flytt av hyreskostnader minskar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 2,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 1,9 mnkr.

Investeringarna uppgår till 0,2 mnkr och rör bland annat inköp av inventarier.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.2 Brukarbedömning daglig verksamhet LSS – brukaren får bestämma om saker som är viktiga, andel, procent Öka 65
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81

Framtid

Nya bostäder enligt LSS behöver planeras. I första hand gäller det servicelägenheter med inflyttning 2023. Lite senare behövs ytterligare en gruppbostad.

På senare år har en särskild kundgrupps behov identifierats. Det gäller människor med psykisk funktionsnedsättning som inte omfattas av LSS, men som ändå har stora svårigheter att klara sig i ordinärt boende. Deras rätt till bostad är reglerad i SoL, men Sjöbo har inga bostäder avsedda för målgruppen.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 11,9 7,9 8,0
Kostnader 122,9 124,6 126,6
Kommunbidrag 111,0 116,7 118,6
Investeringar 0,2 0,5 0,2

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal personer med personlig assistans 23 25 25
– före detta LASS1 16 17 17
– LSS 7 7 7
Genomsnitt timmar personlig assistans LSS per person och månad 255 250 255
Antal personer med insatser enligt LSS 164 160 170
Antal platser i kommunal bostad med särskild service LSS 51 51 51
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri, genomsnitt 9 9 9
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS 72 80 80
Antal personer under 65 år med insats enligt SoL i ordinärt boende 117 125 125
Antal timmar hemtjänst dag eller kväll till personer under 65 år per månad 445 396 450

Äldreomsorg

Verksamhetsbeskrivning

Personer som har svårt att klara personlig omvårdnad, hushåll eller andra vardagliga ting erbjuds stöd i den egna bostaden efter biståndsbeslut. I stödet kan ingå matdistribution, trygghetslarm, service, städning, dagverksamhet och personlig omvårdnad. Dessutom erbjuds hemsjukvård, rehabilitering och tekniska hjälpmedel i det särskilda boendet eller i det egna hemmet, för den som inte kan ta sig till vårdcentralen. Det är också möjligt att ansöka om bostadsanpassningsbidrag.

Särskilt boende beviljas då omsorgsbehovet inte kan tillgodoses i det egna hemmet. Det finns 5 särskilda boenden i kommunen, varav 2 för personer med demenssjukdom. Ytterligare två särskilda boenden har demensavdelningar. Därutöver finns korttidsplatser för rehabilitering, avlösning och korttidsvård. Servicelägenheter finns på Kärnan och Ängsgården samt i anslutning till dagcentralerna i Vollsjö och Lövestad. I kvarteret Viljan finns bostäder anpassade för äldres behov. Kommunen ansvarar för uthyrningen. Eftersom behovet av särskilt boende för personer med demens ökar, har nämnden beslutat att servicelägenheterna på Ängsgården successivt ska övergå till boendeplatser med denna inriktning.

Förvaltningens dagcentraler har normalt ett stort utbud av aktiviteter som är viktiga för folkhälsan, bland annat för att motverka ensamhet. I en rundringning 2020 till personer mellan 80 och 85 år uppgav dock 75 procent att man inte kände sig ensam, utan var nöjd.

Hemtjänsten erbjuder valfrihet när det gäller serviceinsatser. Det innebär att den enskilda kan välja utförare.

Förändringar i verksamheten

Eftersom antalet äldre ökar behövs fler insatser i hemtjänst och hemsjukvård. Redan syns en markant ökning av biståndsbeviljade hemtjänsttimmar. År 2020 var 15,5 procent av befolkningen över 80 år. I genomsnitt har en invånare över 80 år 29,6 timmar hemtjänst i månaden. De kommande tio åren kan antalet timmar för denna åldersgrupp öka med 2 000. Belastningen på den kommunala hemsjukvården är hög och förstärkningar krävs.

Kvarboendet förväntas fortsätta öka och därmed antalet vårdtagare med hög omvårdnadsnivå. Det ställer krav på flexibilitet både avseende bemanning och kompetens. Organisationen har anpassats, men det krävs fler i direkt omvårdnadsarbete och ledningsorganisationen behöver förstärkas.

Resursfördelningsmodellen i äldreomsorgen baseras på hur befolkningen förändras i olika åldersklasser. Eftersom befolkningen åldras, ökar kommunbidraget med 0,7 mnkr.

Verksamhetens bidrag ökar med 0,8 mnkr, eftersom det nya löneavtalet ökar kostnaderna för nattpersonal. Ytterligare 4,0 mnkr satsas för att öka kvaliteten. Till det kommer att kommunbidraget utökas temporärt med 1,6 mnkr 2022 och 2023. Av utökningen avser 1,0 mnkr medel för att öka tryggheten hos äldre genom att gratis tillhandahålla trygghetslarm och 0,6 mnkr avser livskvalitethöjande åtgärder för de äldre. Kan vara till att utöka aktivitetssamordnartjänsten eller att ta de äldre på promenader, fika eller andra aktiviteter samt för att minska psykisk ohälsa.

Strategiska lönesatsningar ökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 4,9 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 12,2 mnkr.

Verksamheten har fått investeringsmedel för att införa mobil hemtjänst och för inköp av bland annat inventarier.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.1 Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – bemötande, förtroende och trygghet, andel, procent Öka 32
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Framtid

Den äldre befolkningen fortsätter att växa. Fram till och med 2030 beräknas gruppen över 65 år ha ökat med cirka 580 personer. De som är 85 år och äldre förväntas att öka med drygt 250 till 770 personer. De står för 44 procent av befolkningsökningen. I Sjöbo är andelen äldre (+80 år) 5,7 procent, medan rikets genomsnitt är 5,3 procent. Däremot är andelen invånare över 90 år lägre än rikets snitt. Andelen som erhåller hemtjänst, korttidsvård och särskilt boende är också lägre.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 105,6 36,6 48,1
Kostnader 331,9 272,9 296,6
Kommunbidrag 226,3 236,3 248,5
Investeringar 0,4 3,8 2,3

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal invånare 65– år 4 537 4 586 4 602
65–79 år 3 421 3 441 3 432
80–89 år 927 948 980
90– år 189 197 190
Antal platser i särskilt boende 149 149 152
– varav demensplatser 61 71 71
Beläggningsgrad särskilt boende, procent 94 98 98
Antal dygn korttidsvård per månad 191 250 250
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad 38 46 46
Antal personer över 65 år med insats enligt SoL i ordinärt boende i genomsnitt per månad 546 545 550
– varav med hemtjänst 242 240 255
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad 8 450 8 000 9 000
Andel av befolkningen över 65 år med insats, procent 15,1 14,6 15,1
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster 52 200 200

Individ- och familjeomsorg

Verksamhetsbeskrivning

Verksamheten är till stor del lagreglerad och styrs av socialtjänstlagen (SoL), lag om vård av unga (LVU) och lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). En central uppgift är myndighetsutövning, samtidigt som tidiga och förebyggande insatser eftersträvas. Insatserna ges efter behov genom samverkan inom förvaltningen och externt med andra aktörer i samhället.

Myndighetsutövningen innebär att bistånd prövas för enskilda efter ansökan eller anmälan och utredning. Bistånd kan omfatta insatser som kontaktperson eller -familj, öppenvård, familjehem, institutionsvård, stödboende för barn och ungdomar samt boendestöd. Försörjningsstöd söks av enskilda och behovsprövas. Verksamheten svarar även för familjerätten.

Råd- och stödenheten är organiserad med elevhälsan och erbjuder stödjande och rådgivande insatser till barn, unga, föräldrar och vuxna. Insatser sker i form av tidiga och förebyggande insatser som erbjuds i grupper och/eller individuellt. Verkställighet av biståndsbeslut omfattar allt från samarbetssamtal och föräldrastödjande insatser till behandling vid beroendeproblematik och våld i nära relation. Kommunen erbjuder familjerådgivning och budgetrådgivning.

Sjöbo samarbetar med södra Skånes kommuner om social jour efter kontorstid.

Förändringar i verksamheten

Antalet orosanmälningar gällande barn och unga fortsätter att öka. År 2012 inkom 337, vilket kan jämföras med 923 år 2020. Som en effekt ökar även antalet barnavårdsutredningar (år 2020 genomfördes 321).

En familjecentral planeras till halvårsskiftet 2022. Det är en samordning med Region Skåne av mödravård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst. Syftet är att erbjuda tidigt stöd och förebyggande insatser. Satsningen ökar kommunbidraget med 0,7 mnkr 2022 och ytterligare 0,3 mnkr 2023.

För att klara högre belastning i form av ökat försörjningsstöd samt fler och dyrare placeringar utökas kommunbidraget med 2,0 mnkr. Strategiska lönesatsningar ökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,3 mnkr. Sammanlagt utökas kommunbidraget med 4,2 mnkr.

Investeringarna består av mindre inventarieinköp.

Strategiska uppdrag

Som en följd av hårdare krav på arbetsmarknaden har vissa utsatta grupper, som nyanlända och personer utan gymnasieutbildning fått svårare att få ett arbete och därmed försörja sig själva. Arbetsmarknadens utmaning handlar till stor del om ett samspel mellan två områden som behöver samordnas: kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Det finns därmed behov av att stärka den enskildes förmåga till självförsörjning.

Uppdraget är att öka människors självförsörjning.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Framtid

Verksamheten omorganiseras för att klara ökade volymer, skärpta lagar och kravet på att samverka med andra myndigheter. Handläggning ska automatiseras och beslutsvägar kortas. Barnrättsperspektivet stärks i såväl SoL som LVU den 1 januari 2022 och beslut ska utgå från barns bästa.

För att verksamheten ska kunna ge välfärdstjänster efter behov med befintliga resurser, måste samverkan internt, med andra kommuner, huvudmän och myndigheter struktureras och förbättras.

Effektivisering och ökad tillgänglighet kräver att verksamheten utvecklar mer digitaliserade arbetssätt.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 5,6 5,0 4,6
Kostnader 69,3 69,4 73,2
Kommunbidrag 63,7 64,4 68,6
Investeringar 0,3 0,1 1,1

Förskole- och fritidshems- samt grundskoleverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Utbildning syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt livslång lust att lära. Utbildningen ska också förankra respekt för mänskliga rättigheter och de demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Barn i åldrarna 1–5 år erbjuds förskola. Pedagogisk omsorg erbjuds för närvarande i familjedaghem. I Sjöbo finns 12 kommunala och 13 fristående förskolor. I centralorten erbjuds pedagogisk omsorg på obekväm tid, det vill säga kvällar, nätter och helger. Den öppna förskolan välkomnar alla barn i åldrarna 0–5 år.

Barn i åldrarna 6–12 år, vars föräldrar studerar eller förvärvsarbetar, erbjuds fritidshem på sin skola. Kommunen erbjuder även lov- och eftermiddagsverksamhet.

Det finns 9 kommunala och 3 fristående skolor. Två är resursskolor för elever som inte bedöms klara lärmiljön i den ordinarie verksamheten. Kommunen erbjuder grundsärskola i Sjöbo tätort och i viss mån individintegrerad verksamhet på respektive skola.

I alla kommundelar finns kommunal förskola, fritidshem och skola från förskoleklass till skolår 6. Ett högstadium finns för skolår 7 till 9.

Råd- och stödenheten har till uppdrag att erbjuda förebyggande och tidiga insatser av såväl elevhälsan som individ- och familjeomsorgen. Enheten bedriver en samordnad och integrerad verksamhet, där elevhälsan samt specialpedagogiskt och kurativt stöd ingår.

Förändringar i verksamheten

Antalet barn 1–5 år beräknas minska med 4 jämfört med budget 2021. Antalet barn i skolåldern beräknas öka med 99. Störst ökning finns i åldersgruppen 13–15 år med 41 barn. Förändringarna medför att kommunbidraget ökar med 12,4 mnkr enligt resursfördelningsmodellen.

Behovet av förskola för åldersgruppen 1–5 år minskar från 93,6 till 92,9 procent. Därför minskar ersättningsnivåerna i resursfördelningsmodellen med 0,9 mnkr.

För att hantera efterverkningar av pandemin tillförs skolan temporärt 1,8 mnkr. Resurserna kvarstår inte 2023.

En satsning görs om 2,0 mnkr för att förbättra skolresultaten och öka måluppfyllelsen. Till det kommer att kommunbidraget utökas temporärt med 1,5 mnkr 2022 och 2023. Utökningen är ett tvåårigt projekt för att höja måluppfyllelsen/betygen i årskurs 8-9.

Flytt av hyror medför att kommunbidraget ökar med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 7,8 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 24,8 mnkr.

Investeringarna gäller bland annat it-infrastruktur i för- och grundskola samt mindre inventarier och it-system.

Strategiska uppdrag

Utgångspunkten för utbildningsområdet är en långsiktig lärprocess som avgör etablering i samhället. Grundskolans och grundsärskolans elever ska efter slutförd utbildning ha möjlighet att välja sin utbildningsväg och vara väl förberedda för fortsatta studier. För att möjliggöra det för alla elever behövs ett målmedvetet och långsiktigt arbete enligt en tydlig strategi och riktning.

Uppdraget är att öka elevernas kunskapsutveckling och på det sättet höja betygsresultaten. En plan med strategiska initiativ för kvalitetshöjning och verksamhetsutveckling av skolan tas fram och redovisas för kommunfullmäktige i juni 2022.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
3.1 Elever i åk 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i matematik, kommunala skolor, andel, procent Öka 71
3.2 Elever i åk 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesproven i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel, procent Öka 75
3.3 Betyg åk 6, andel som uppnått kunskapskraven (A–E) i alla ämnen, procent Öka 72,7
3.4 Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel, procent Öka 84,7
3.5 Elever i åk 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel, procent Öka 77,7
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Framtid

Skolans behov av lokaler varierar, eftersom inflyttningen till de olika orterna är ojämn. Lokalbrist och -överskott kan därför uppstå samtidigt. För att Färsingaskolan ska klara en förväntad elevökning, krävs utökade lokaler inför läsåret 2022/2023. Även på Vollsjö skola råder kapacitetsbrist, medan det finns överskott på Storks och Lövestads skolor.

Förutsättningarna för barn- och ungdomsverksamheten förändras i och med att antalet barn i skola och fritidshem ökar. Det ställer stora krav på verksamheten att tillgodose behoven av lokaler och personal.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 66,4 51,7 50,2
Kostnader 457,9 455,9 479,2
Kommunbidrag 391,5 404,2 429,0
Investeringar 1,8 2,0 2,0

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal barn 1–5 år 1 084 1 080 1 076
Antal barn i förskoleverksamhet 1 007 1 011 999
Andel barn som efterfrågar förskoleplats, procent 92,9 93,6 92,9
 
Antal barn 6–12 år
1 560 1 564 1 622
Antal barn i fritidshem 933 965 970
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats, procent 59,8 61,7 59,8
 
Antal barn 6–15 år
2 160 2 200 2 299
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 131 2 200 2 299
– varav antal barn i grundsärskola 26 25 25

Gymnasieskola

Verksamhetsbeskrivning

Alla ungdomar 16–20 år erbjuds utbildning i gymnasieskolan. Utbildningen utformas efter elevernas individuella behov och finns som nationella program och gymnasiesärskola. Ungdomar som saknar full behörighet erbjuds introduktionsprogram.

Det fria skolvalet innebär att eleverna kan välja gymnasieskola inom samverkansområdet, som i huvudsak består av de skånska kommunerna. Malenagymnasiet i Sjöbo erbjuder yrkes- och introduktionsprogram.

Förändringar i verksamheten

Antalet ungdomar 16–18 år minskar med 11. Därmed minskar kommunbidraget med 1,8 mnkr i enlighet med resursfördelningsmodellen.

Högre gymnasiepriser gör att kommunbidraget ökar med 2,3 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader medför att kommunbidraget höjs med 2,0 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 2,5 mnkr.

Investeringarna gäller utbyte av fordon på Malenagymnasiet samt inköp av kopiatorer och inventarier.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
3.6 Gymnasieelever med examen inom 4 år, hemkommun, andel, procent Öka 68,6
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Framtid

Antalet ungdomar 16–18 år ökar 2023–2030 med i genomsnitt 16 per år, dock med stora svängningar mellan åren. År 2022 beräknas åldersgruppen minska, för att sedan öka igen. Prognosen är 619 personer år 2022 och 666 i slutet av 2023.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 45,3 28,6 27,1
Kostnader 146,0 130,5 131,5
Kommunbidrag 100,7 101,9 104,4
Investeringar 0,9 4,6 5,8

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal ungdomar i åldern 16–18 år 647 632 622
Antal elever i gymnasieskolan 680 657 647

Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integrationsverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Grundläggande vuxenutbildning, gymnasial vuxenutbildning, svenska för invandrare (sfi) och särvux bedrivs i egen regi. Yrkesinriktad vuxenutbildning bedrivs i såväl egen som extern regi.

Den kommunala vuxenutbildningen i samverkan med arbetsmarknadsenheten ger medborgaren utrymme för självförsörjning, motverkar utanförskap och höjer bildningsnivån. Friskfaktorer identifieras och resurser fokuserar på samhällsnyttan.

Kommunen ansvarar för att ta emot ensamkommande barn och unga som anvisats Sjöbo och tillhandahålla lämpligt boende, skolgång och stöd.

I etableringsuppgiften ingår att svara för boende och mottagande med bland annat samhällsorientering och sfi för dem som fått uppehållstillstånd. Enheten samverkar internt med försörjningsstödet, vuxenutbildningen och HR-avdelningen samt externt med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne.

Förändringar i verksamheten

Eftersom Arbetsförmedlingens uppdrag väsentligt minskas, ökar arbetsmarknadsenhetens arbetsbelastning. Det kan få effekter för den kommunala ekonomin, dels i form av ökat försörjningsstöd, dels ytterligare behov av arbetsmarknadsåtgärder. Samverkan mellan försörjningsstödet och arbetsmarknadsenheten behöver därför fördjupas.

För att kunna återanvända kommunens möbler inrättas en Ge och Få-verksamhet. Ett fritidsbibliotek startas, där medborgarna kan låna fritidsartiklar för att kunna pröva på en idrott. På så sätt kan folkhälsan, inkludering och deltagande förbättras och klimatpåverkan minskas. Det kan också ge praktikplatser för personer som behöver etablera sig på arbetsmarknaden. Finansiering av Fritidsbiblioteket och Ge och Få ökar kommunbidraget med 0,8 mnkr.

Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,4 mnkr. Sammanlagt ökar det med 1,2 mnkr.

Investeringarna består av mindre inventarieinköp.

Strategiskt uppdrag

Som en följd av hårdare krav på arbetsmarknaden har vissa utsatta grupper, som nyanlända och personer utan gymnasieutbildning fått svårare att få ett arbete och därmed försörja sig själva. Arbetsmarknadens utmaning handlar till stor del om ett samspel mellan två områden som behöver samordnas: kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Det finns därmed behov av att stärka den enskildes förmåga till självförsörjning.

Uppdraget är att öka människors självförsörjning.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
3.7 Elever på sfi som klarat minst två kurser på studievägen av nybörjare två år tidigare, andel, procent Öka 24
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Framtid

Kommunens skyldighet att ta emot anvisade nyanlända för bosättning kräver även fortsättningsvis långsiktighet. Både extern och intern samverkan behöver bli bättre.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 23,6 24,0 23,2
Kostnader 37,3 37,6 38,0
Kommunbidrag 13,7 13,6 14,8
Investeringar 0,1 0,1 0,1

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal helårsstuderande 216 215 215
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen 49 25 25

Turism- och fritidsverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Kommunen har 5 idrottsplatser, 3 friluftsbad, 5 sporthallar och Sjöbo Simanläggning. De upplåts till skolor, allmänhet och föreningar. Verksamhet bedrivs alla veckans dagar, både dag- och kvällstid.

Friluftsbad finns i Sjöbo, Lövestad och Fränninge. Vid baden erbjuds tre veckors sommarsimskola och märkestagning för barn och ungdomar samt möjlighet för föreningar, skolor och andra aktörer att boka simbanor.

Föreningslivet kan få stöd för sin verksamhet; vanligtvis i form av lokaler. Därutöver kan föreningar söka ekonomiskt bidrag.

Invånare och besökare erbjuds fritid och rekreation genom Skåneleden, naturområden och motionsspår. Vintertid vid snötillgång kan man åka skidor och skridskor.

Orebackens camping erbjuder turistboende. Turistinformation bedrivs i samarbete med näringslivet vid infopoints. Destinationsarbete och -utveckling sker i samverkan med övriga kommuner i sydöstra Skåne.

Sjöbo marknad är kommunens största evenemang med två årliga marknader, sommarmarknad och Mikaeli marknad.

Fritidsgårdar finns i Sjöbo tätort och i Blentarp. De främjar kreativitet, inspiration och fantasi och erbjuder en meningsfull fritid. Gårdarna riktar sig till ungdomar 13–17 år.

Förändringar i verksamheten

Ett samarbete med grundskolorna håller på att formas, för att fritidsgårdarna ska kunna attrahera fler unga med positiva och utvecklande aktiviteter.

Besöksnäringen och turismen väntas öka, eftersom fler hittat ut i naturen under pandemin. Sjöbo behöver titta på hur kommunen kan bli en självklar aktör vid utomhusevenemang, eftersom de gynnar både förenings- och näringsliv.

Barn och ungdomar deltar alltmer sällan i föreningslivets aktiviteter. Enligt Riksidrottsförbundet ligger antalet deltagartillfällen i idrottsföreningar i Sjöbo kommun betydligt lägre än genomsnittet i landet. Kommunen behöver hitta nya arbetssätt för att hjälpa det ideella föreningslivet att aktivera och engagera ungdomarna.

För att budgeten bättre ska spegla redovisningen flyttas 1,7 mnkr till kulturverksamhet. Det gäller bland annat Navet och ungdoms- och kulturutvecklare. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,3 mnkr. Sammanlagt minskar kommunbidraget med 0,4 mnkr.

Investeringarna avser bland annat omläggning av konstgräsplan, Orebadet, Orebackens camping och energioptimering.

Strategiskt uppdrag

Campingen utgör en tillgång för kommunen, men innebär också ekonomiska risker. Tekniska nämnden ska ta fram en ekonomisk kalkyl baserad på planerad drift och investeringar.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
3.8 Deltagartillfällen i idrottsföreningar, antal per invånare 7–20 år fördelade könsvis Öka 21
3.9 Deltagartillfällen i föreningar, antal per invånare 65– år Öka -
4.6 Nöjd medborgarindex – idrotts- och motionsanläggningar Öka 58
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Framtid

Sjöbos anläggningar behöver resurstillskott, dels för reinvesteringar för att bibehålla funktionalitet, dels för att utveckla anläggningarna så att de lockar nya och behåller nuvarande besökare.

Utveckling av det tätortsnära Sjöbo-Ora-området med camping, friluftsbad och friluftsområde bidrar till att öka dess attraktivitet.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 4,8 6,7 10,7
Kostnader 49,6 51,7 55,3
Kommunbidrag 44,8 45,0 44,6
Investeringar 1,4 1,2 10,4

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Föreningsverksamhet
Lokalt aktivitetsstöd deltagartillfällen per år efter kön
– pojkar 52 047 55 000 55 000
– flickor 42 744 55 000 55 000
Sporthallar
Antal bokningsbara timmar 12 900 12 500 12 500
Beläggningsgrad, procent 39 60 60
Bad
Antal badande vid simanläggningen 49 181 68 000 68 000
Antal badande vid friluftsbaden 15 340 25 000 25 000
Fritidsgårdar
Antal besökare på fritidsgårdarna 2 886 7 000 7 000
Sjöbo marknad
Sjöbo marknad, antal sålda 3-metersstånd 0 1 300 1 300
Mikaeli marknad, antal sålda 3-metersstånd 0 300 300

Kulturverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Biblioteken erbjuder information och media, samtidigt som de utgör viktiga mötesplatser. Bibliotek finns i Sjöbo, Blentarp, Lövestad och Vollsjö. Alla folkbibliotek är meröppna. Det ger låntagarna tillgång till bibliotek med självservice utanför bemannade öppettider.

Folkbiblioteken i Sjöbo, Skurup, Tomelilla, Simrishamn och Ystad har ett långtgående samarbete, Bibliotek Skåne Sydost, vilket ger låntagarna tillgång till ett stort utbud av medier.

Kulturskolan erbjuder barn och unga (6–19 år) meningsfylld fritid. Det finns individuell musikutbildning i sång, blås, slagverk och stränginstrument och i musikproduktion. Därutöver ger kulturskolan kurser i dockteater och drama.

Kulturaktiviteter arrangeras för barn och unga i förskolor och skolor. Aktiviteterna har ökat de senaste åren och finansieras med externa medel från Skapande skola, Kulturrådet och Svenska Filminstitutet.

I Sjöbo finns allmän kommunal kulturverksamhet som museet Elfstrands krukmakeri, biograf på Flora och utställningar på Sjöbo konsthall.

Förändringar i verksamheten

Regionen har aviserat förändringar i tjänsterna till kommunerna. Det gör att det råder osäkerhet om utgifter och regionala medier. Nya digitala tjänster tillkommer i takt med att samhället utvecklas, vilket påverkar bibliotekens kostnader.

För att förbättra kulturutbudet utökas kommunbidraget med 0,5 mnkr.

För att budgeten bättre ska spegla redovisningen flyttas 1,7 mnkr från turism och fritid. Det gäller bland annat Navet och ungdoms- och kulturutvecklare. Strategiska lönesatsningar ökar kommunbidraget med 0,1 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,4 mnkr.

Sammanlagt ökar kommunbidraget med 2,7 mnkr.

Investeringarna avser kulturbyggnader, inventarier till kulturskola, bibliotek och konsthall samt ny teknisk utrustning till Flora.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.5 Nöjd medborgarindex – kultur Öka 62
4.7 Fysiska besök vid kommunala bibliotek, antal per invånare Öka 4
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.6 Självmord 15– år, antal per invånare Minska 21,8

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 2,1 0,9 1,0
Kostnader 20,2 18,2 21,0
Kommunbidrag 18,1 17,3 20,0
Investeringar 0,0 0,9 0,8

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Kulturskola
Antal elever i kulturskolan 309 320 300
Bibliotek
Antal besökare 74 449 85 000 85 000
Antal utlån på samtliga bibliotek 77 194 75 000 75 000
Antal utlån per invånare 4,0 4,0 4,0
Övrigt
Antal besökare på Elfstrands krukmakeri 188 500 500
Antal besök på publika biografprogram 2 141 5 200 5 000
Antal besökare i konsthallen 5 724 11 000 11 000

Teknisk verksamhet avgiftsfinansierad

Verksamhetsbeskrivning

Va-verksamheten ansvarar för att tillhandahålla konsumtionsvatten och omhänderta avloppsvatten (dag- och spillvatten) från fastigheter i kommunen. Vattenförsörjningen sker genom egna grundvattentäkter.

Avfallshanteringen (hämtning av hushållsavfall i kärl och tömning av slam från enskilda avlopp från hushåll och verksamheter) utförs av en utomstående entreprenör. Insamlingen sker genom fastighetsnära källsortering, där det är obligatoriskt att sortera matavfall.

Förändringar i verksamheten

Va-verksamhetens investeringar innebär ökade driftkostnader och leder till högre avgifter för konsumenten. Va-taxan beräknas höjas med 9,0 procent från och med den 1 juli 2021 och brukningsavgiften med 5 procent från den 1 januari 2022. Det behövs för att verksamheten ska kunna hantera kapitalkostnader i samband med investeringarna enligt va-planen och för att återställa underskott från tidigare år. För hela avfallstaxan i kärl planeras en höjning med 9,8 procent i juli 2021 och med 6,6 procent i januari 2022. Slamtaxan beräknas höjas med 6 procent 2022 och med 5 procent 2023.

För 2022 har den tekniska, avgiftsfinansierade verksamheten tilldelats 21,3 mnkr för investeringar. Merparten avser mindre investeringar på sammanlagt 15,3 mnkr. Till det kommer utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp i Hemmestorps Eke, projektering av kommunalt va i Hemmestorps Ljungbacken, modernisering av Sjöbos avloppsreningsverk, ledningsförnyelse i Malenas park och modernisering av Lövestads avloppsreningsverk.

Strategiskt uppdrag

En kretsloppsplan har antagits av kommunfullmäktige. Tekniska nämnden ska leda arbetet med att införa och följa upp den. En återrapportering ska ske i samband med årsredovisningen 2022.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.3 Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel, procent Öka 51
4.8 Abonnemang med vatten från skyddad vattentäkt, andel, procent Öka 76
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.2 Insamlat hushållsavfall totalt, kg per person Minska 629
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81

Framtid

Utbyggnaden av kommunalt vatten och avlopp i enlighet med va-planen och fastställda verksamhetsområden pågår ytterligare något år. Innan verksamhetsområdet utökas ytterligare bör va-planen ses över.

Nya, smarta vattenmätare till hushållen behöver införas. Tekniken har utvecklats snabbt och fördelarna för både huvudmannen och abonnenterna är stora.

I och med att Sjöbo växer och det planeras för bostäder på Bränneriet, behöver huvudledningsnätet för spillvatten samt avloppsreningsverkets och vattenverkets kapacitet omdimensioneras. Ledningsnätet är i stora delar från 1950- och 1960-talen och kapaciteten för fler fastigheter är begränsad. Tekniska nämnden har gett va-enheten i uppdrag att utreda behoven.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 66,1 65,0 67,0
Kostnader 66,1 65,0 67,0
Kommunbidrag 0,0 0,0 0,0
Investeringar 36,1 25,6 21,3

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Vatten och avlopp
Antal va-abonnemang 5 778 6 000 6 000
Antal meter förnyat va-ledningsnät 577 1 400 1 200
Mätare över 10 år som inte är utbytta 192 200 30
 
Avfall
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kg per invånare 204,8 200 195
Avvikelserapportering felsorterat avfall 422 420 210
Antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) 142 148 144
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper 56 65 70

Teknisk verksamhet skattefinansierad

Verksamhetsbeskrivning

Verksamheten ansvarar för drift, underhåll, förnyelse och nyttjande av allmän mark samt utbyggnad av kommunens gator, torg, vägar, grönytor, rekreationsområden och allmänna parkeringsplatser. Dessutom finns exploateringsverksamhet och allmän markreserv inom ansvarsområdet.

Långsiktig planering av trafiken sker genom trafiksäkerhetsprogram och trafikledsplaner, som ligger till grund för framtida projektering och byggande.

Förändringar i verksamheten

Förändringen av antalet kvadratmeter gator och gång- och cykelleder kompenseras via resursfördelningsmodellen för att täcka underhållskostnader och skötsel. Förändringen jämfört med föregående år är dock inte tillräcklig för att påverka kommunbidraget.

För att höja kvaliteten utökas kommunbidraget med 1,3 mnkr. Den kommungemensamma bilpoolen medför ett intäktskrav på 1,8 mnkr, vilket minskar kommunbidraget. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 0,6 mnkr.

Investeringarna handlar om medfinansiering av statlig infrastruktur när gång- och cykelvägen Illstorp-Sjöbo sommarby byggs ut. Därtill kommer investeringar i samband med hållplatser för regionens superbussar. Investeringar finns även i landsbygdsutveckling, gång- och cykelväg mellan Badgatan och Sandåkravägen, bilpool samt mindre investeringar för att öka kommunens attraktivitet.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.4 Nöjd regionindex – tillgången till parker, grönområden och natur Öka 8,0
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81
5.5 Känsla av otrygghet Minska 1,8

Framtid

I takt med att Sjöbo växer och centralorten förtätas, blir utrymmet för och regleringen av parkering viktiga frågor att ta ställning till. Kommunen kan hamna i en sådan situation att parkeringsfrågan hindrar ytterligare utbyggnad. Det råder stor efterfrågan på kommunal mark för bostadsbyggande. Behovet av beredskap för mark, detaljplaner och tomter är därför omfattande.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 10,2 10,2 13,9
Kostnader 36,9 38,1 42,4
Kommunbidrag 26,7 27,9 28,5
Investeringar 4,8 6,0 23,3

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Gata i kommunen, kommunal, meter per invånare 5,8 5,9 5,8
Cykelväg i kommunen, meter per invånare 1,9 2,1 2,2
Antal ljuspunkter – statligt vägnät som kommunen helt bekostar 801 801 775
Antal hektar grönytor inklusive naturmark och skog inom detaljplan 265 265 265

Miljö- och hälsoskyddsverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Strategiskt miljöarbete och natur- och vattenvård bedrivs bland annat genom klimat- och energirådgivning, genom att medverka i vattenråd, kandidera till biosfärområde, utarbeta planeringsunderlag, delta i översikts- och detaljplanering samt genom att ta fram och införa lokala miljömål.

Tillsynsinsatserna styrs i stor utsträckning av lagar och föreskrifter. Till de mest omfattande uppgifterna hör tillsyn och prövning enligt miljöbalken för att minimera riskerna för människors hälsa och miljön. Verksamheten utför även tillsyn och prövning enligt livsmedelslagen. Det syftar till att konsumenterna ska kunna handla, äta mat, dricka vatten och serveras livsmedel som är både säkra och redliga.

Förändringar i verksamheten

Den övergripande inriktningen är att digitalisera. Fokus ligger på fältarbete med stöd av mobila enheter som bärbara datorer och förberedelser för automatiserade webbtjänster.

Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,1 mnkr.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.10 Kommunens arbete genom sin tillsynsmyndighet med verksamhetsutövare inom kommunen för att dessa ska förebygga avfall, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81

Framtid

Strategiskt och operativt hållbarhetsarbete genom tillsyn och prövning är viktigt för kommunens strävan att nå Vision 2034. Omvärldens förväntningar på att kommunen ska arbeta för ett hållbarare samhälle ökar. Hållbarhetsarbetet är dessutom viktigt för att förbättra folkhälsan.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 2,9 2,5 2,9
Kostnader 8,0 9,1 9,6
Kommunbidrag 5,1 6,6 6,7
Investeringar 0,0 0,0 1,5

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal inspektionsbesök 599 730 700
Antal ansöknings- och anmälningsärenden 194 200 220
Antal klagomålsärenden 141 120 125

Plan- och byggverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Verksamheten svarar för fysisk planering, geodata, beviljar bygglov och bedriver tillsyn enligt plan- och bygglagen. Ett viktigt inslag är information och rådgivning till allmänheten och näringslivet i plan- och byggfrågor och tillgänglighet för funktionsnedsatta.

Förändringar i verksamheten

För att styra samhällsutvecklingen och byggandet behöver kommunen ta en aktiv roll i samhällsplaneringen och för bostadsförsörjning samt vara en stark part när det gäller marknadens efterfrågan på byggrätter och verksamhetsmark. En del i det är att ha en god plan- och markberedskap för framtida utbyggnad.

Bostadsförsörjningsprogrammet från 2017 pekar på ett årligt behov av 70 nya bostäder fram till 2030, vilket innebär att antalet invånare då skulle uppgå till 21 000.

Verksamheten behöver fortsätta att ta fram detaljplaner för bostäder inom Sjöbo tätort. Det råder stor efterfrågan på fastigheter som tillåter byggande av mindre flerfamiljsbostäder. Det behövs även detaljplaner för kommunens egna behov av specialfastigheter, som LSS-boende, förskolor och liknande.

Som grund för nya detaljplaner, förtätning av tätorten och uppdatering av detaljplaner behöver den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för Sjöbo tätort ses över. En översyn görs för att beakta förändringar och utveckling som behövs. För att göra om FÖP utökas kommunbidraget med 1,9 mnkr 2021. När arbetet med FÖP inte längre pågår (2023), minskas resurserna med 2,1 mnkr inklusive satsningen 2021 om 0,2 mnkr.

För att förbättra kunskapsunderlaget när det gäller kulturmiljö och byggnader görs en inventering. För det utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr.

En satsning om 0,5 mnkr görs för att öka kvaliteten i handläggning av planer och bygglov.

Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,3 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 2,8 mnkr.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
4.10 Kommunens arbete genom sin tillsynsmyndighet med verksamhetsutövare inom kommunen för att dessa ska förebygga avfall, procent 100 0
4.11 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.13 Andel arbetsplatser i kommunens verksamheter och kommunala bolag där det finns tillgång till källsortering, procent 100 0
5.1 Handläggningstid bygglov, veckor (mediantid) 2,3
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng, procent Öka 81

Framtid

Sjöbo befinner sig mitt i en expansiv period. Den positiva utvecklingen började redan före pandemin och har sedan kraftigt påskyndats. Antalet inkomna ansökningar om planbesked och bygglov har ökat kraftigt och det finns inga tecken på att trycket mattas av.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 4,7 3,6 3,6
Kostnader 9,2 8,5 11,3
Kommunbidrag 4,5 4,9 7,7
Investeringar 0,0 0,7 1,5

Nyckeltal

Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Antal ansökningar om planbesked 4 11 8
Antal ansökningar om bygglov 329 200 250
Antal bygganmälningar 152 250 200
Plan och bygg, antal klagomålsärenden 72 40 50
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade 1 595 2 000 1 600

Räddningstjänst

Verksamhetsbeskrivning

Räddningstjänsten ska bidra till en trygg och säker miljö för människor att bo, vistas och verka i.

Förebyggande arbete bedrivs för att minska olyckor, genom att räddningstjänsten bistår med råd och anvisningar.

Räddningstjänsten är organiserad i kommunalförbundet Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF). Där ingår Simrishamns, Tomelilla, Ystads och Sjöbo kommuner.

Brandvärn finns i Klasaröd, Äsperöd och Bjärsjölagård.

Förändringar i verksamheten

Rakel Skåne är numera i SÖRF:s regi.

Medlemsavgiften baseras på invånarantalet. Kommunbidraget utökas temporärt med 0,3 mnkr som ett engångsstöd till räddningsvärnen för upprustning. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,3 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 0,6 mnkr.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 0,0 0,0 0,0
Kostnader 15,2 15,5 16,1
Kommunbidrag 15,2 15,5 16,1

Framtid

Förbundet planerar att investera i 2 höjdenheter och 5 släckbilar. Inköpen sker i olika etapper.

Exploateringsverksamhet

Verksamhetsbeskrivning

Syftet med exploateringsverksamheten är att stödja Sjöbo kommuns vision. För att skapa tillväxt och attraktivt boende krävs att det finns bra och ändamålsenliga bostäder och att kommunen kan tillgodose företagens behov av exploaterad mark.

Förändringar i verksamheten

Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,3 mnkr.

Kommunens tomtförsäljning har haft en positiv utveckling de senaste åren. För att fortsätta det goda arbetet i samhällsbyggandet avsätts 7,5 mnkr i investeringsmedel 2022. Bland annat fortsätter exploateringen med ytterligare 17 bostäder på Sjöbo Väst. Till det kommer 400 bostäder på Bränneriet. För handel och industri satsar kommunen på Åsums företagspark och Sjöbo Västs handelsområde. Projekteringen av nästa etapp på bostadsområdet Grimstofta 4:1 påbörjas.

Även en del mindre projekt behöver slutföras, så att de överensstämmer med kraven i detaljplanerna: Stampavägen Vollsjö och två mindre gator i Bäckadal och Redskapsgatan.

Mål

INDIKATOR Mål Ingångsvärde
4.9 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs, procent 100 0
5.4 Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng (%) Öka 81
5.5 Känsla av otrygghet Minska 1,8

Framtid

Exploateringen av Bränneriet är påbörjad. Under en tioårsperiod förväntas det byggas cirka 400 bostäder här. Villatomter i Sjöbo tätort, på Sjöbo Väst och Grimstofta 4:1 håller på att tas fram. Nya detaljplaner ska ge flexiblare och tätare byggande i Sjöbo och Blentarp.

Många frågor kring resecentrum i tätorten behöver lösas. Området utgör en barriär mellan södra och norra delen av Sjöbo och behöver utvecklas till ett nav. Det är entrén till Sjöbo för dem som anländer med buss och området upplevs som otryggt. Omgörningen är också nödvändig för att detaljplanen för Bränneriet ska kunna genomföras i dess helhet. Om markanvändningen kring resecentrum blir effektivare, skapas byggbar mark i ett attraktivt läge. För närvarande är marken uppbunden av bussuppställning och parkeringar. Bussuppställningen flyttas inom ett par år.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2020
Budget
2021
Budget
2022
Intäkter 4,9 0,2 0,2
Kostnader 3,2 3,1 4,4
Kommunbidrag – 1,7 2,9 4,2
Investeringar 4,8 7,3 7,5