Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen ansvarar bland annat för kommunens ekonomiska förvaltning, övergripande personalfrågor, arbetsmarknads- och näringslivsfrågor, plan- och byggfrågor, övergripande planering, exploatering av mark samt civilt försvar och beredskap. Kommunstyrelseförvaltningen är kommunstyrelsens tjänstepersonsorganisation och ska i den rollen leda, samordna och stödja verksamheten inom kommunstyrelsens ansvarsområden.

Inledning och sammanfattande analys

Kommunstyrelsens arbete anpassades efter rådande läge i omvärlden. Coronapandemin drabbade hela samhället och medförde stora krav på organisationen att snabbt ställa om arbetet för att hantera dess följder. Ett antal projekt, utbildningsinsatser och visst utvecklingsarbete fick skjutas fram. Det innebar i sin tur att kommunstyrelsen redovisade ett överskott om 11,3 mkr.

Investeringarna låg i linje med den utökade investeringsramen för 2020, som hörde samman med förvärvet av Alkärrsplans Utvecklings AB i april.

Kommunstyrelsen fullföljde åtagandena i målområdena ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet, även om vissa aktiviteter anpassades efter den rådande pandemin och fick skjutas upp. Den sammanvägda bedömningen visade en god måluppfyllelse.

Sammanvägd bedömning för måluppfyllelsen

  • Ekonomisk hållbarhet – Nynäshamn har en gynnsam tillväxt. Målet uppfylldes till stor del.
  • Social hållbarhet – Nynäshamn är attraktivt att bo, leva i och besöka. Målet uppfylldes till stor del.
  • Ekologisk hållbarhet – Nynäshamns kommuns verksamheter främjar biologisk mångfald samt ett hållbart och klimatneutralt samhälle. Målet uppfylldes delvis.

Viktiga händelser som bidrog till måluppfyllelsen

  • Krishantering och arbete med följderna av pandemin.
  • Arbetet med rekommendationerna i organisationsutredning för Nynäshamns kommun påbörjades. De handlar bland annat om att det behövs en ny vision med tydliga mål och prioriteringar, en effektivare styrmodell, ett handlingskraftigt ledarskap och ökat engagemang genom bättre kommunikation och samverkan.
  • Två detaljplaner vann laga kraft: Kullsta 2, flerfamiljshus med 80 lägenheter vid Nynäsgård station och Älgen 18, flerfamiljshus med 80 lägenheter vid Höjdgatan– Skolgatan. Nio andra samhällsbyggnadsprojekt gick från initierings- till planeringsfas.
  • Kommunen förvärvade resterande 81 procent av aktierna i Alkärrsplans Utvecklings AB och äger nu fastigheten Nornan 32, där sjukhusfastigheten i centrala Nynäshamn är en del.
  • Kommunstyrelsens näringslivsberedning behandlade en handlingsplan för bättre näringslivsklimat. En styrgrupp för näringslivsfrågor inrättades, som ska se till att arbetet med aktiviteterna i handlingsplanen framskrider.
  • De nya riktlinjerna för ekonomistyrning började införas.
  • Kommunstyrelsen beslutade var den nya förskolan i Ösmo ska ligga och att utreda placeringen av Ösmos nya simhall.
  • En ny förskola ska byggas i Sunnerby, enligt fullmäktigebeslut.
  • Kommunstyrelsen deltog i en stor totalförsvarsövning (TFÖ 2020).
  • E-förslag ska införas på försök under ett år.
  • Återuppbyggnaden av Lilla Gröndal godkändes. Den ska ge fler skolplatser i Nynäshamns tätort.

Måluppfyllelse – en sammanfattning

Målet för ett ekonomiskt hållbart Nynäshamn uppfylldes till stor del. Antalet arbetstillfällen fortsatte att öka. Strategin för ett bättre företagsklimat blev klar och en handlingsplan togs fram. Kommunen försämrade dock sin placering i Svenskt Näringslivs rankning av företagsklimatet. Mycket arbete kvarstår och det kan ta tid innan strategins effekter märks. Nynäshamn var bland kommunerna med högst tillgänglighet via både telefoni och e-post. Tillgången till exploateringsbar verksamhetsmark är god, men det saknas färdiga detaljplaner.

Målet för ett socialt hållbart Nynäshamn uppfylldes till stor del. Antalet hyresrätter per 1 000 invånare låg betydligt högre än genomsnittet i länet. Krisledningsarbetet för att hantera pandemin genomfördes med bland andra Samverkan i

Stockholmsregionen (SSR). Det brottsförebyggande arbetet gick enligt plan, medan arbetet med krisberedskap och civilt försvar bromsades delvis av pandemin, liksom arbetet för att öka likvärdigheten.

Målet för ett ekologiskt hållbart Nynäshamn uppfylldes till viss del. Förslaget till en trafik- och mobilitetsstrategi skickades ut på remiss och transportprojektet Fossilfritt 2030 påbörjades. Riktlinjerna för hållbart byggande blev färdiga och beräknas antas av kommunfullmäktige i februari 2021. Utsläppen av växthusgaser från kommunorganisationen fortsatte att minska, tack vare fler fossilbränslefria bilar, energieffektivisering och byte från oljeeldning till bergvärme.


Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)


Ekonomisk analys

Resultaträkning
tkr
Utfall Budget Differens Budget helår Helårsprognos
Bidrag 7 814 6 608 1 206 6 608 7 699
Övriga intäkter 27 544 23 325 4 219 23 325 24 724
Kommun- eller nämndbidrag 206 097 205 200 897 205 200 205 200
Summa intäkter 241 455 235 133 6 322 235 133 237 623
Personal – 102 155 – 101 995 – 160 – 101 995 – 102 552
Drift – 127 949 – 133 138 5 188 – 133 138 – 130 790
Summa kostnader – 230 105 – 235 133 5 028 – 235 133 – 233 343
Summa netto, konto 11 350 0 11 350 0 4 280

Kommunstyrelsen redovisade ett positivt resultat på 11,3 mkr och därmed positiv avvikelse mot budget. Avvikelsen var något hög, cirka 4 procent, och berodde till viss del på svårigheter att planera arbete samt förutse intäkter och kostnader på grund av covid-19-pandemin. Kommunstyrelsen planerade om mycket av sitt arbete till förmån för krishantering och kommunikation kring pandemin.

Personal med efterfrågad kompetens lånades ut till andra delar av kommunorganisationen under pandemins första våg, för att förstärka bemanning och kommungemensam planering. Som en konsekvens av omprioriteringar fick flera projekt och utvecklingsarbeten prioriteras ned eller kunde inte genomföras på grund av reglerna kring fysisk distansering. Kommunstyrelsen redovisade på grund av detta betydligt lägre driftkostnader än budget inom områden som kan härledas till ovanstående omprioriteringar. Några exempel var kostnader för konsulttjänster, företagsträffar och intern utbildning.

Kommunstyrelsen hade även högre intäkter än budgeterat. Det berodde främst på ökade interna intäkter för datorer och användarkonton i pandemins spår, men även på att arrendeintäkterna för mark och byggnader från externa aktörer var något högre än budgeterat.

Kommunstyrelsen behöver se till att hela organisationen arbetar för att nå de nya övergripande målen. Det första målet slår fast att grunden för kommunens attraktivitet är en bra skola.

Ett starkt socialt skyddsnät är det andra övergripande målet. Det ska åstadkommas genom en sammanhållen kommun, där invånare som har behov av vård och omsorg upplever trygghet. Insatserna ska utgå från människors egna resurser, behov och delaktighet. Människor som riskerar att hamna i utanförskap ska fångas upp tidigt.

Det tredje övergripande målet handlar om att ge goda förutsättningar för näringslivet att skapa nya arbetstillfällen. Den ekonomiska nedgång som följer pandemin, gör det ännu viktigare att förbättra arbetet med näringslivs- och arbetsmarknadsfrågor.

I Nynäshamn finns flera områden där kommunen planerar för bostäder, förskolor, skolor, äldreboende, serviceutbud, ny infrastruktur och verksamhetsmark för företag. Kommunen ska fortsätta att utveckla nödvändig infrastruktur i anslutning till Norviks hamn. Särskilt fokus behöver läggas på väg 225 tillsammans med Trafikverket.


Framtid

Den demografiska utvecklingen, med färre personer i arbetsför ålder som ska försörja allt fler i förskole- och skolålder och fler äldre, ställer krav på nya arbetssätt. Utvecklingen kräver också hög investeringstakt och god kontroll över projekten. Därtill finns en underhållsskuld på fastigheter som måste hanteras. En långsiktigt hållbar takt för de samlade investeringarna är en viktig strategisk fråga.

En tydlig vision, tydliga mål och en effektiv styrmodell behövs för att arbetet ska lyckas. Kommunstyrelsens uppsiktsplikt fordrar tydlig styrning och uppföljning. Arbetet med att skapa samsyn och gott samarbete i hela kommunen ska fortsätta.

Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)