Kommunfullmäktiges mål och måluppfyllelse

Mål och inriktningar Bedömning   Trend
1. Ekonomisk hållbarhet – Nynäshamns kommun har en gynnsam tillväxt Målet uppfylldes till stor del Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Antalet kommuninvånare ska öka Målet uppfylldes Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Antalet arbetstillfällen ska öka Målet uppfylldes till stor del Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Företag och kommuninvånare ska vara nöjdare med kommunens service Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Företag och kommuninvånare ska vara nöjdare med kommunens infrastruktur Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Kommunens ekonomi ska vara enligt god ekonomisk hushållning Målet uppfylldes till stor del Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

2. Social hållbarhet – Nynäshamn är attraktivt att bo, leva i och besöka Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Kommuninvånarna ska känna sig tryggare Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Kunskapsnivån i skolan ska öka Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Kommuninvånarna ska känna sig nöjdare Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Attraktiviteten för besökare ska öka Målet går ej att bedöma Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Likvärdigheten för kommuninvånarna ska öka Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Kommuninvånarnas hälsa ska förbättras Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Nynäshamns kommun ska erbjuda ett utbildningssystem med hög kvalitet Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Kommuninvånarna ska ha god tillgång till kultur- och fritidsaktiviteter Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

3. Ekologisk hållbarhet – Nynäshamns kommuns verksamheter främjar
biologisk mångfald samt ett hållbart och klimatneutralt samhälle
Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Målområde 1: Klimat, energi och luft Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Målområde 2: Hållbar planering och god bebyggd miljö Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Målområde 3: Fungerande ekosystem och friska vatten Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad

Målområde 4: Giftfria och resurssnåla kretslopp Målet uppfylldes delvis Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Trend oförändrad

Trend oförändrad


1. Ekonomisk hållbarhet – Nynäshamns kommun har en gynnsam tillväxt

Bedömning: Målet uppfylldes till stor del


Antalet kommuninvånare ska öka

Bedömning: Målet uppfylldes

Antalet invånare fortsatte att öka. Den 31 december hade kommunen 28 811 invånare, en ökning med totalt 236 personer. Inflyttningen var större än utflyttningen, vilket gav ett positivt flyttnetto på 209 personer. Enbart inrikes flyttnetto uppgick till 129 personer.

SCB:s medborgarundersökning innehåller ett index för hur man trivs i kommunen i ett regionalt perspektiv. Från 2016 till 2019 sjönk det från 55 till 53. För trygghet och bostäder hamnade kommunens betyg nära snittet i regionen. Övriga frågeområden som kommersiellt utbud, utbildningsmöjligheter, kommunikationer och fritidsmöjligheter fick lägre betyg. Mätningen visade att invånarna lade störst vikt vid bostäder, trygghet och fritidsmöjligheter. Förbättringar här får alltså störst effekt på indexet. Resultaten för trygghet och fritidsmöjligheter försämrades tydligt. Av de 19 kommuner i Stockholms län som genomförde undersökningen hade Nykvarn och Nynäshamn utmärkande låga värden för fritidsaktiviteter.

Ett sätt att ge kommunen förutsättningar att växa är att det byggs nya bostäder. Kommunen arbetar efter samhällsbyggnadsprocessen för att möta medborgares, politikers och exploatörers förväntningar och behov. Två gånger 2020 sågs listan på samhällsbyggnadsprojekten över för eventuella omprioriteringar.

Antalet detaljplaner med planuppdrag var 29. Av dem var 12 interna, medan 9 var vilande av skäl som planenheten inte rådde över, som förhandlingar om markpriser eller väntan på återkoppling från exploatörer. Två detaljplaner väntade på planuppdrag och ytterligare 9 hade positiva planbesked. Två detaljplaner vann under året laga kraft, Kullsta 2 och Älgen 18.


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Invånare totalt, antal 27 752 28 109 28 290 28 575 28 811
Förändring i antal invånare, procent 0,9 1,3 0,6 1,0 0,8
Nöjd regionindex helhet 55 53 * 53 *

* Ingen medborgarundersökning genomfördes 2018 eller 2020.


Antalet arbetstillfällen ska öka

Bedömning: Målet uppfylldes till stor del

Arbetsmarknadsstatistiken från SCB (RAMS) har nästan två års fördröjning, men håller mycket hög kvalitet. Den visar att antalet arbetstillfällen i kommunen successivt ökade från cirka 7 280 år 2015 till cirka 7 650 år 2019. Även andelen förvärvsarbetande invånare ökade från 79,4 till 81,0 procent.

Både antalet in- och utpendlare har ökat länge. Antalet nettopendlare (inpendlare minus utpendlare) i förhållande till antalet förvärvsarbetande som bor i kommunen låg dock på



en oförändrad nivå från 2015 till 2019 (–44). Det negativa värdet indikerar att fler arbetspendlar ut från än till kommunen. Snittvärdet för samtliga kommuner var –12. I närliggande Haninge och Huddinge var antalet nettopendlare –35 respektive –16.

Effekterna av pandemin syns ännu inte i RAMS-statistiken. Emellertid syns de tydligt i Arbetsförmedlingens statistik, som redovisar andelen arbetssökande av den registerbaserade arbetskraften. Andelen 16–64 år ökade från 5,8 procent 2019 till 7,4 procent. Bland unga 18–24 år ökade andelen från 8,6 till 11,1 procent.


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Förvärvsarbetande dagbefolkning, antal arbetstillfällen 7 466 7 561 7 544 7 653 *
Utpendling, antal 7 479 7 589 7 654 7 776 *

* Utfallet 2020 blir tillgängligt vecka 49 2021. (Källa: SCB, registerbaserad arbetsmarknadsstatistik)


Företag och kommuninvånare ska vara nöjdare med kommunens service

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Insikt mäter servicen i kommunernas myndighetsutövning. Alla som deltog i undersökningen hade haft kontakt med kommunen i ett av fem myndighetsområden. Tabellen nedan visar resultatet bland gruppen företagare. Antalet svar var i vissa myndighetsområden lågt, men resultatet ger ändå en fingervisning om hur servicen fungerade. Mätningen gjordes av ett externt företag i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).



Resultatet för företag visade att den positiva trenden som registrerats sedan 2012 brutits. Nöjd kundindexet (NKI) minskade från 71 år 2018 till 67. Det var främst det försämrade resultatet för bygglov som påverkade värdet negativt. Insikt mäter även servicen till privatpersoner för bygglovsärenden. När de inkluderades låg resultatet kvar på oförändrade NKI 57. Företagsärendena är betydligt färre än privatpersonsärendena, vilket gör att ett lågt omdöme från en företagskund får större effekt på det totala företagsresultatet.


Index myndighetsområden

Totalt NKI 2016 2017 2018 2019 Riket, ovägt
medelvärde 2019
Samtliga 68 Röd 70 Gul 71 Gul 67 Röd 73
Brandskydd - grå - grå - grå 76 Röd 81
Bygglov 58 Gul 55 Röd 64 Gul 49 Röd 68
Livsmedelskontroll 78 Gul 82 Grön 77 Gul 82 Grön 77
Markupplåtelse 65 Gul 69 Gul - grå 86 Grön 74
Miljö- och hälsoskydd 65 Gul 62 Röd 60 Röd 63 Röd 70
Serveringstillstånd - grå 71 Röd 74 Gul - grå 79

Index serviceområden

Totalt NKI 2016 2017 2018 2019 Riket, ovägt
medelvärde 2019
Bemötande 76 Gul 77 Gul 76 Gul 73 Röd 79
Effektivitet 64 Röd 70 Gul 68 Röd 67 Röd 73
Information 66 Röd 71 Gul 72 Gul 66 Röd 72
Kompetens 70 Gul 71 Gul 73 Gul 70 Röd 75
Rättssäkerhet 69 Röd 74 Gul 76 Gul 73 Gul 75
Tillgänglighet 66 Röd 67 Röd 73 Gul 68 Röd 74

Färgkodningen visar kommunens resultat jämfört med andras. För varje nyckeltal rangordnas kommunerna efter sina resultat. Den fjärdedel som har bäst resultat får grönt, fjärdedelen med sämst resultat får rött och de i mitten gult.


Nynäshamns placering på Svenskt Näringslivs rankning för företagsklimat försämrades från plats 201 till 219.

Tillgängligheten via telefon och e-post har förbättrats de senaste åren. Vid de två senaste kvalitetsmätningarna fick kommunen toppbetyg när det gällde att besvara e-post; samtliga fick svar inom en dag. Även tillgängligheten via telefon var

mycket god. Fler än 8 av 10 som ringde kommunen via kontaktcenter fick ett direkt svar på en enkel fråga, vilket gjorde kommunen till en av de bästa i landet. Samtal som inte kan besvaras av kontaktcenter kopplas vidare till förvaltningarna. Om resultatet ska förbättras ytterligare, är det främst de vidarekopplade samtalen som kan besvaras i högre grad.


Andel i procent som får ett direkt svar på en enkel fråga när de ringer kommunen, jämförelse mellan kommuner som deltog i KKiK 2020

Här visas ett diagram med innehåll enligt den nyss upplästa rubriken

Även de som ringde till kommunen via kontaktcenter fick så gott som alltid ett mycket gott bemötande. Kommunens bemötande fick 90 procent av maxpoängen (vid maxpoäng 100 procent får samtliga telefonkontakter omdömet ”mycket bra”). Den blå pilen visar stapeln för Nynäshamns kommun.


Andel i procent som får ett direkt svar på en enkel fråga när de ringer kommunen, jämförelse mellan kommuner som deltog i KKiK 2020

Här visas ett diagram med innehåll enligt den nyss upplästa rubriken



Ny16Cyklistp klippa JohanGustafsson

Indikator Utfall Utfall Nynäshamn
2016 2017 2018 2019 2020
Företagsklimat enligt Svenskt Näringsliv, placering 233 222 249 201 219
Företagsklimat enligt Insikt totalt,NKI 68 70 71 67 *
Andel som får svar på e-post inom en dag, procent - 98 94 100 100
Andel som tar kontakt med kommunen via telefon som får ett direkt
svar på en enkel fråga, procent
36 58 69 69 83
Gott bemötande vid kontakt med kommun, andel av maxpoäng,
procent
78 84 92 90 90

Företag och kommuninvånare ska vara nöjdare med kommunens infrastruktur

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Medborgarundersökningen mäter hur nöjda medborgarna är med gator och vägar samt med gång- och cykelvägar. De aspekter som mäts är belysning, underhåll och skötsel, snöröjning och trafiksäkerhet. Den senaste mätningen

2019 visade att de försämrade resultaten från 2017 låg kvar. Samtliga fyra områden fick lägre betyg än snittet för alla kommuner som deltog.

Antalet sjukhusrapporterade trafikolyckor per 100 000 invånare minskade 2018 till 191, för att 2019 öka kraftigt till 276. Motsvarande i länet var 246 och i riket 331.


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Nöjd medborgarindex gator och vägar 50 44 * 46 *
Nöjd medborgarindex gång- och cykelvägar 51 46 * 45 *

* Ingen medborgarundersökning genomfördes 2018 eller 2020.


Kommunens ekonomi ska vara enligt god ekonomisk hushållning

Bedömning: Målet uppfylldes till stor del

I tabellen nedan presenteras nettokostnadsavvikelser i kommunens stora verksamheter. Avvikelsen jämför kommunens nettokostnad mot en referenskostnad, som är den statistiskt förväntade. Positiva värden indikerar högre

kostnadsläge än förväntat och negativa värden lägre. Den totala nettokostnadsavvikelsen var negativ, vilket visar att kommunen hade lägre kostnader än förväntat 2019. Det tyder på god kostnadseffektivitet. Kvaliteten kan studeras parallellt, för att man ska kunna kontrollera att kostnadseffektiviteten inte påverkat kvaliteten negativt. Resultatet 2020 blir tillgängligt vecka 25 2021.


Nettokostnadsavvikelse, procent 2019 Snitt samtliga kommuner 2019
Nettokostnadsavvikelse totalt (exklusive LSS) – 12,4 1,5
Nettokostnadsavvikelse fritidshem inklusive öppen fritidsverksamhet – 9,1 – 5,0
Nettokostnadsavvikelse förskola inklusive öppen förskola – 4,4 – 1,2
Nettokostnadsavvikelse grundskola F–9 – 10,8 2,0
Nettokostnadsavvikelse gymnasieskola – 6,1 2,9
Nettokostnadsavvikelse LSS 1,8 – 0,9
Nettokostnadsavvikelse individ- och familjeomsorg – 1,1 5,8
Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg – 26,3 2,1

Medarbetarundersökningen 2019 visade att benägenheten att rekommendera sin arbetsplats till andra låg på en godkänd nivå eftersom kommunens employee net promoter score (eNPS) hamnade strax under värdet 0 (eNPS –5). Medarbetarna fick på en elvagradig skala uppge sannolikheten för att de skulle rekommendera Nynäshamns kommun som arbetsplats. De som gav betyget 0–6 kallas för kritiker (38,3 procent), betyget 7–8 passiva (28,9 procent) och de som gav betyget 9 eller 10 benämns ambassadörer (32,9 procent).

Ett sätt att mäta engagemanget på en arbetsplats är HME-index, hållbart medarbetarengagemang. Det mäter både

medarbetarnas engagemang och chefernas och organisationens förmåga att ta tillvara och skapa engagemang. År 2019 sjönk HME-index från ett relativt stabilt värde på 80 till 77. Andelen som ansåg att det känns meningsfullt att gå till arbetet var mycket hög, men andelen som ansåg att mål följs upp och utvärderas på ett bra sätt var låg. Därför förenklades och förtydligades målstyrningsprocessen. Avdelningschefer utbildades i systemet och 2021 ska även enhetschefer utbildas.

Den totala sjukfrånvaron ökade från 6,5 till 8,6 procent, mycket på grund av pandemin. Trenden för den långvariga sjukfrånvaron (mer än 60 dagar) fortsatte emellertid nedåt och minskade med cirka 6 procentenheter, från 43 till 36,9 procent.


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Årets resultat som andel av skatt och generella statsbidrag kommun,
procent
1,7 0,9 1,6 0,8 6,0
Nettokostnadsavvikelse LSS, procent 2,3 4,3 3,9 1,8 *
Nettokostnadsavvikelse totalt (exklusive LSS), procent – 9,1 – 8,7 – 12,6 – 12,4 *

* Preliminärt utfall för 2020 blir tillgängligt vecka 25 2021, faktiskt utfall vecka 36. (Källa: SKR)


2. Social hållbarhet – Nynäshamn är attraktivt att bo, leva i och besöka

Bedömning: Målet uppfylldes delvis


Kommuninvånarna ska känna sig trygga

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Medborgarundersökningen från SCB mäter inställningen till att bo och leva i kommunen. Det senaste resultatet är från 2019. Det visade ett nöjd regionindex (NRI) på 53, vilket var lägre än rikssnittet 59. Kommunens resultat har inte förändrats nämnvärt i de tre senaste mätningarna (2019, 2017 och 2016). Inte heller har benägenheten att rekommendera kommunen som en plats att leva och bo på förändrats. Den upplevda tryggheten låg kvar på en lägre nivå 2017– 2019 jämfört med 2016.

Under våren genomfördes Stockholmsenkäten i årskurs 9 och år 2 på gymnasiet. Den visade att känslan av otrygghet skilde sig markant mellan pojkar och flickor. Andelen som känner sig otrygg ensam ute sen kväll i området där de bor uppgick till cirka 25 procent bland flickor och cirka 10 procent bland pojkar. Resultatet skilde sig inte nämnvärt från länssnittet eller tidigare kommunresultat.

Brottsförebyggande rådets statistik visar att antalet anmälda brott ökade från cirka 3 500 år 2019 till cirka 4 500. Det var främst skadegörelsebrott som ökade kraftigt, från cirka 1 000 till cirka 1 800. Brottstypen ökade även mest i riket, dock inte lika mycket som i Nynäshamn.

Antalet anmälda brott i kategorin brott mot person minskade något. Benägenheten att anmäla kan variera, vilket gör att statistiken bör tolkas med försiktighet.



Anmälda brott i Nynäshamn – brott mot person

Här visas ett diagram med innehåll enligt den nyss upplästa rubriken

(antal)

Stöld, rån med mera

Bedrägeri och annan oredlighet

Förskingring och annan trolöshet

Brott mot borgenärer med mera

Skadegörelsebrott

 

Anmälda brott i Nynäshamn – brott mot förmögenhet

(antal)

Skolinspektionen mätte tryggheten i kommunens skolor 2018 (årskurs 5 och 9 samt år 2 på gymnasiet). Både i gymnasiet och i årskurs 5 var tryggheten lägre än rikssnittet. På gymnasiet var tryggheten lika för pojkar och flickor, men i årskurs 5 var tryggheten högre bland pojkar. I årskurs 9 var tryggheten totalt i nivå med rikssnittet, men flickor var trygga i högre grad än pojkar. Kommunens egen mätning ställdes in på grund av pandemin.

Socialstyrelsens årliga brukarundersökning för äldreomsorgen visade att nästan 9 av 10 hemtjänsttagare känner sig trygga att bo hemma. På äldreboenden uppgav en lika hög andel att de känner sig trygga.


Anmälda brott i Nynäshamn - brott mot förmögenhet

Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Nöjd regionindex trygghet 59 53 * 53 *
Elever i åk 5: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, procent 77,9 ** 80,7 ** **
Elever i åk 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, procent 84,2 ** 80,1 ** **
Gymnasieelever år 2: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, procent 90,2 ** 81,8 ** **
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg trygghet, procent 80 82 87 85 89
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg trygghet, procent 85 86 82 91 90
Brukarbedömning daglig verksamhet LSS – brukaren känner sig
trygg med alla i personalen, procent
*** *** 87 *** ***
Brukarbedömning gruppbostad LSS – brukaren känner sig trygg med
alla i personalen, procent
*** *** *** 60 ***

* Medborgarundersökningen genomfördes varken 2018 eller 2020.

** Utfallet 2020 blir tillgängligt vecka 14 2021. (Källa: Skolinspektionen). Inspektion sker vartannat år.

*** Brukarundersökningen genomfördes inte.


Kunskapsnivån i skolan ska öka

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Andelen elever som nådde gymnasiebehörighet minskade. Flera elever hade en problematisk skolfrånvaro. En del var nyanlända eller hade stora sociala utmaningar som skolan inte kunde kompensera för. Nynäshamns tre högstadieskolor har skilda strukturella förutsättningar. Eleverna är i viss utsträckning segregerade på grund av socioekonomiska faktorer, vilket får genomslag i resultaten.

Färre elever fick examen vid Nynäshamns gymnasium jämfört med 2019. Till viss del berodde det på distansundervisningen, som krävde stark motivation av eleverna och som utmanade verksamheten i att kunna ge eleverna det stöd som de behövde. Många hade omfattande stödbehov. Ett utvecklingsarbete om extra anpassningar och särskilt stöd påbörjades. Elevhälsoteamet utökades.

Både grundskolan och gymnasie- och vuxenutbildningen behöver bli bättre på att anpassa organisation och undervisning efter elevernas behov och förutsättningar. Stora elevgrupper, låg personaltäthet och trånga lokaler påverkar möjligheterna att möta alla elevers behov.

Grundskoleresultaten stod sig relativt bra i jämförelse med rikets. Diagrammet nedan visar kommunens resultat (blå linje) i förhållande till de 10 procent kommuner med bäst (grön linje) respektive sämst (röd linje) resultat. Ljusgrå linje visar medelvärdet. Det genomsnittliga meritvärdet i årskurs 9 (17 ämnen) var högre än rikssnittet, och en högre andel i årskurs 6 hade lägst betyget E i matematik jämfört med snittet för riket. Nynäshamn hade dock sämre resultat än rikssnittet sett till andelen elever i årskurs 6 med lägst betyg E i svenska.


Nyckeltal för årskurserna 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2020 (Källa: Kolada)

Här visas ett diagram med innehåll enligt den nyss upplästa rubriken


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, procent 90,5 92,6 92,7 88,2 89,0
Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor,
procent
87,5 82,0 84,0 86,7 83,0
Gymnasieelever med examen inom 4 år, kommunala skolor, procent 51,0 55,6 50,0 55,8 48,9

Kommuninvånarna ska känna sig nöjdare

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

SCB:s medborgarundersökning mäter nöjdheten i tre aspekter: hur nöjda medborgarna är med att bo och leva i kommunen (nöjd regionindex, NRI), hur nöjda de är med kommunens verksamheter (nöjd medborgarindex, NMI) och hur nöjda de är med sitt inflytande (nöjd inflytandeindex, NII). Kommunens nöjdhetsindex har länge försämrats. Vid den senaste mätningen 2019 bröts emellertid den nedåtgående trenden för både NMI och NII.

  • Nöjd regionindex har successivt minskat från 58 år 2011 till 53 år 2019. Snittet bland deltagande kommuner har legat relativt konstant på cirka 60.
  • Nöjd medborgarindex minskade från 50 år 2011 till 42 år 2017. År 2019 hamnade NMI på 44. Värdet är dock inte statistiskt säkerställt. Snittet bland deltagande kommuner har legat relativt konstant på cirka 54.
  • Nöjd inflytandeindex minskade från 43 år 2011 till 30 år 2017. År 2019 hamnade NII på 32. Inte heller detta värde är statistiskt säkerställt. Snittet bland deltagande kommuner har legat relativt konstant på cirka 40.

Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Nöjd inflytandeindex helhet 33 30 * 32 *
Nöjd medborgarindex helhet 42 42 * 44 *
Nöjd regionindex helhet 55 53 * 53 *

Attraktiviteten för besökare ska öka

Bedömning: Målet går ej att bedöma

Gästhamnsområdets kundnöjdhet mäts genom att besökarna ger sitt utlåtande via en ”knapptryckning”. Resultatet har legat på en jämn och hög nivå, och målet 2020 var att uppnå minst samma, men gärna bättre resultat.

Pandemin påverkade Nynäshamns Gästhamn & Besökscenter kraftigt. Antalet besökare begränsades och restriktioner infördes. Gästenkäten kunde därför inte genomföras.

Arbetet med nya toaletter och en ny mottagningsstation för hantering av svartvatten från skärgårdstrafiken pågår. Bytet till nya pontoner på Fiskebryggan är färdigt och bryggan togs i drift.

 

Likvärdigheten för kommuninvånarna ska öka

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Sett till uppväxthemmens ekonomiska förutsättningar försämrades jämlikheten. Andelen invånare 0–19 år som levde i ekonomiskt utsatta hushåll ökade från 7,2 procent 2017 till 8,0 procent 2018. Jämfört med riket (8,9) var andelen dock lägre.

årskurs 9 som i år 2 på gymnasiet uppgav drygt 40 procent av flickorna att de ganska ofta eller mycket ofta känner sig ledsna och deppiga utan att veta varför. Motsvarande andel för pojkar var mindre än 20 procent. Totalt minskade andelen från 41 till 30 procent.

Dödligheten i lungcancer är betydligt högre i Nynäshamn än i riket. Stockholmsenkäten visade att den positiva trenden med minskad andel rökare i årskurs 9 fortsatte och låg på samma nivå som i länet, cirka 10 procent. Bland flickor har andelen på tio år minskat från 33 till 11 procent. Bland pojkar har den minskat från 13 till 7 procent.

I år 2 på gymnasiet rökte 30 procent av flickorna och 11 procent av pojkarna. Andelen rökare bland flickorna har länge varit

Andelen barn och ungdomar 0–19 år som hade minst en långtidsarbetslös förälder uppgick till 17 procent, något lägre än rikets snitt (18,6) år 2019. Jämlik hälsa och jämlika livschanser hänger mycket starkt samman med utbildningsnivå. Den är utmärkande låg i Nynäshamn. Andelen invånare 25–44 år med eftergymnasial utbildning uppgick till 32 procent 2019. Rikets snitt var 48 procent.

 

Kommuninvånarnas hälsa ska förbättras

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Ohälsotalet baseras på Försäkringskassans statistik. I både riket, länet och kommunen finns sedan några år en nedåtgående trend för antalet dagar med ohälsa. Sammanvägd statistik från bland annat Folkhälsomyndigheten visar dock att hälsoläget generellt är sämre i Nynäshamns kommun än i riket som helhet och i länet.

Stockholmsenkäten i årskurs 9 och i år 2 på gymnasiet redovisar ett index från 0 till 100, där frågor om psykisk hälsa ingår. Den psykiska hälsan i Nynäshamn var ungefär densamma som i övriga länet. Kommunen låg på ungefär samma nivå som 2018. Generellt hade pojkar bättre psykisk hälsa. I såväl omkring 30 procent, medan andelen bland pojkarna successivt minskat från 35 procent 2016 till 11 procent. Andelen flickor som röker var högre än länssnittet och andelen pojkar som röker var lägre.

Socialstyrelsens årliga undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänst och särskilt boende visade att mer än 1 av 10 hemtjänsttagare ofta besväras av ensamhet. Andelen var ungefär lika hög i särskilt boende. Av dem med hemtjänst uppgav 6 procent att de har svåra besvär av ängslan, oro eller ångest. I särskilt boende var det 14 procent. Kommunens resultat låg på ungefär samma nivå som både länet och riket, utom för andelen som ofta besväras av ensamhet på särskilt boende, där Nynäshamn visade ett något bättre resultat.


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – svåra besvär av ängslan,
oro eller ångest, procent
11 9 8 7 6
Ohälsotal, dagar 32,6 30,8 29,5 27,8 26,3
Andel elever i åk 9 som röker ibland eller dagligen, hemkommun,
procent*
13 * 13 * 9
Andel elever i åk 9 som ofta känner sig ledsna och deppiga utan att
veta varför, hemkommun, procent*
30 * 41 * 30

Nynäshamns kommun ska erbjuda ett utbildningssystem med hög kvalitet

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Gymnasiebehörigheten i årskurs 9 år 2019 var högre än 2018. De elever som gick ut årskurs 9 våren 2020 följde riksgenomsnittet.

Färre elever nådde gymnasieexamen. Till viss del berodde det på att gymnasiet införde distansundervisning på grund av pandemin.

Såväl grundskolan som gymnasie- och vuxenutbildningen behöver bli bättre på att anpassa organisation och undervisning efter elevernas behov och förutsättningar. Verksamheternas förutsättningar varierar och behöver kartläggas för att man ska kunna sätta in riktade insatser.

 

Kommuninvånarna ska ha god tillgång till kultur- och fritidsaktiviteter

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

En stor del av kommunens kultur- och fritidsverksamhet bromsades upp på grund av pandemin och aktiviteter och arrangemang gick på sparlåga.

Biblioteken fyllde en viktig funktion när många äldre sökte sig dit för att få information och för att upprätthålla vardagsrutinerna. Biblioteken försökte på ett föredömligt sätt tillgodose allmänhetens behov på ett säkert sätt, trots begränsade öppettider. Sedan december är biblioteken helt stängda.

UNG fritid fortsatte att arbeta för en meningsfull fritid för ungdomar. Verksamheten erbjöd bland annat aktiviteter som skridskoåkning både i ishallen och i Kungsträdgården, bounce, trampolinpark och skidresa till Romme. Många aktiviteter blev dock framflyttade.

Simhallen anpassade sin verksamhet efter det minskade antalet besökare och skolor avbokade simundervisningen under våren. Föreningsverksamheten påverkades i mindre grad. Simskolan var fulltecknad under sommaren. Under hösten stängdes allmänhetens bad och i december stängdes all verksamhet i simhallen.


Indikator Utfall
2016 2017 2018 2019 2020
Nöjd medborgarindex kultur 61 60 * 57 *
Nöjd regionindex fritidsaktiviteter 56 55 * 52 *
Fysiska besök vid kommunala bibliotek, antal per invånare 5,8 5,1 5,4 4,4 **
Barnbokslån i kommunala bibliotek, antal per barn 0–17 år 16,1 15,7 13,5 11,5 ***
Elevplatser i musik- eller kulturskola som andel av invånare 7–15 år,
procent
20 - 19 - ****
Deltagartillfällen i idrottsföreningar, antal per invånare 7–20 år 25 24 25 26 25

* Medborgarundersökningen genomfördes varken 2018 eller 2020.

** Utfallet 2020 blir tillgängligt vecka 20 2021. (Källa: Kungliga biblioteket och SCB)

*** Utfallet 2020 blir tillgängligt vecka 20 2021. (Källa: Kungliga biblioteket och SCB)

**** Utfallet 2020 ännu ej tillgängligt. (Källa: Kulturrådet och SCB)


Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)


3. Ekologisk hållbarhet – Nynäshamns kommuns verksamheter främjar biologisk mångfald samt ett hållbart och klimatneutralt samhälle

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Kommunens klimat- och miljömål är kategoriserade i fyra områden. Varje målområde har en övergripande och en specifik bedömning för varje klimat- och miljömål.

 

Målområde 1: Klimat, energi och luft

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Målområdet beskriver hur kommunen ska arbeta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målen fokuserar på en ökad andel förnybara energikällor, minskad energiintensitet och kunskapshöjande insatser.

De flesta mål fortsatte att utvecklas åt rätt håll. Trots det uppnås flera mål troligen inte inom tidsramen.

Utsläppen av växthusgaser låg på ungefär samma nivå som vid den senaste uppföljningen. En svagt nedåtgående trend kan urskiljas. År 2018 hade utsläppen minskat med 36 procent sedan basåret 1990. Det indikerar att målet om 40 procents minskning till 2020 skulle kunna nås. Målet om fossilfrihet till 2045 omfattar även utsläppen från kommunens tunga industrier. Där har utsläppen endast minskat med 4 procent sedan 1990. Målet bedöms vara mycket svårt att nå inom tidsramen. Hanteringen av utsläpp från tunga industrier ligger dock utanför kommunens kontroll.

Utsläppen av växthusgaser från Nynäshamns kommunala organisation visade en positiv utveckling. Den kan till viss del förklaras av en ökad andel fossilbränslefria bilar, energieffektivisering och övergång från oljeeldad uppvärmning till bergvärme. Trenden indikerar dock att minskningen går för långsamt för att målet om en fossilbränslefri organisation till 2021 ska nås. För det krävs kraftigare åtgärder för att reducera utsläppen från energianvändning, resor och finansiella placeringar.


Mål med tillhörande
resultatindikatorer
Utfall Nynäshamn Måluppfyllelse
2017 2018 2019 2020
1.1 Utsläppen per invånare i kommunen minskar med 40 procent till 2020, exklusive handeln med utsläppsrätter, (jämfört med år 1990) och år 2045 har kommunen netto-noll-utsläpp. Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Förändring i koldioxidutsläpp (CO2e) per invånare, exklusive raffinaderi och bränslehantering, procent – 35 – 36
Koldioxidutsläpp (CO2e) per invånare, inklusive raffinaderi och bränslehantering, procent +2 – 3,8
1.2 År 2021 är den kommunala organisationen fossilbränslefri1 gällande energianvändning, resor och finansiella placeringar och minskar utsläppen med minst 80 procent (jämfört med 2015). Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Utsläpp från flyg, tåg och taxi, procent – 56 – 72 – 73 – 88
Utsläpp från kommunal fordonsflotta, procent – 14 – 32 headers="q1 54"–
Utsläpp från privat bil i tjänst, procent – 9 + 15 – 1 – 52
Utsläpp från tjänsteresor med bil per årsarbetare, procent – 19 – 35
Utsläpp från energianvändning (värme och el), ton CO2e 439 426 367 261
Andel Bra Miljöval-märkt el eller motsvarande i kommunens verksamheter och helägda bolag, procent 100 100 100 100
Andel förnybart eller återvunnet av inköpt värme, procent 99 92 97
Kommunens finanspolicy förbjuder investeringar i fossil energi. Nej Nej Nej Nej
Kommunen har en fungerande plattform för resfria möten. Nej Ja Ja Ja
1.3 Kommunala upphandlingar ska följa Upphandlingsmyndighetens avancerade kravnivå eller spjutspetsnivå gällande hållbarhet. Ingen
bedömning
Andel upphandlingar som uppfyller ”avancerad” eller ”spjutspets”
1.4 Genom informations- och kunskapsspridning ökar kommunen kunskapen om miljö, klimat och energifrågor. Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Antal genomförda kampanjer, event eller projekt med koppling till klimat och miljö 10 11 12 13
Andel kontakter (procent av invånarantal) med kommunal energi- och klimatrådgivning 0,04 0,06 0,04 0,03
Elevenkäten, andel ”vi diskuterar miljö” åk 8 2,57
av 5
2,42
av 5
2,58
av 5
1.5 Den totala energianvändningen i Nynäshamn minskar med 20 procent till år 2020 (jämfört med 2009). Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Slutanvändning MWh per invånare, procent – 25
1.6 Energianvändningen i kommunala lokaler minskar med 20 procent till 2020 jämfört med 2009. Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

El- och värmeförbrukning per m2 (förändring sedan 2009), procent 0 – 3,6 – 13 – 26
1.7 I Nynäshamn finns år 2020 minst 400 kW installerad effekt solenergi, varav minst 200 kW i kommunala lokaler. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Installerad effekt kW i kommunen 460 1 240 1 840
Installerad effekt kW på kommunala fastigheter 0 36 36 36
Andel plandokument som tar upp förnybar energi, procent 100 100 100 100
1.8 All nybyggnation av kommunala fastigheter sker enligt minst Miljöbyggnad Silver (eller motsvarande definition). Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Andel av påbörjade byggnader, procent 33 75 Inga
nybyggen
100
1.9 År 2020 har totala antalet publika tankställen för el och/eller biogas minst fyrdubblats. Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

Antal publika laddstolpar för elfordon 3 3 5 9
Antal publika tankställen för fordonsgas 0 0 0 0
1.10 År 2020 finns en heltäckande ladd- (och/eller biogas-) infrastruktur installerad för kommunens interna transporter. Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

Antal laddstolpar för internt bruk 15 17 19
Relevanta verksamheter har tillräckligt med laddinfrastruktur. Nej Nej Nej Nej
1.11 Endast fossilbränslefria fordon erbjuds vid nyinköp av fordon till kommunala verksamheter. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel fossilbränslefria fordon av antalet kommunala fordon, procent 10 11 12 14

Målområde 2: Hållbar planering och god bebyggd miljö

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Målområdet har sin utgångspunkt i hur kommunen ska planeras och bebyggas för att främja en långsiktigt god hushållning med mark, energi och andra resurser.

Det övergripande målet är att andelen biltrafik i kommunen ska minska med 10 procent till förmån för gång-, cykel- och kollektivtrafik (jämfört med 2015). De sammanvägda värdena indikerar en mer positiv målutveckling 2019 än 2018. Resultatet påverkades bland annat av regionens resvaneundersökning, som visade att andelen bilresor i kommunen har minskat med 4 procent sedan 2015.

Att resor med bil flyttats till andra färdmedel visades även vid uppföljningen av indikatorn ”körsträcka per invånare”. År 2019 hade den årliga körsträckan med bil minskat med 4,6 procent sedan 2015. Antalet påstigningar på buss och tåg per invånare ökade med 3 procent mellan 2018 och 2019.

Sammanfattningsvis går utvecklingen åt rätt håll. Överflyttningen till gång-, cykel- och kollektivtrafik går dock för långsamt för att det övergripande målet ska nås inom tidsramen. Att förbättra förutsättningarna för gående och cyklister, planera bebyggelse i kollektivtrafiknära lägen och informera om hållbart resande är viktiga framgångsfaktorer.


Mål med tillhörande
resultatindikatore
Utfall Nynäshamn Måluppfyllelse
2017 2018 2019 2020
2.1 Andelen biltrafik i Nynäshamn minskar med minst 10 procent till fördel för gång-, cykel- och kollektivtrafik (jämfört med 2015). Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Förändring av antalet påstigningar på buss och tåg per invånare och år sedan 2008, procent +0,4 – 0,3 +2,5
Förändringar av körsträcka per invånare, procent +0,3 – 1,4 – 4,6
Andel bilresor till och från kommunen som arbetsplats, procent 49
Andel bilresor i regionens resvaneundersökning, procent 61 61 61 57
Antal genomförda kampanjer och event för hållbart resande 2 6 6 2
Antal cyklar vid pendeltågsstationerna 175 155 852
2.2 Kommunen prioriterar gång-, cykel- och kollektivtrafik i all planering och bebyggelse. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel bostäder med maximalt 700 meters gångavstånd till en busseller tåghållplats, procent 74,9 75,6 73,6
bostäder med maximalt 1 000 meters gångavstånd till en busseller tåghållplats, procent 83,7 85,4 82,7
Andel nybyggda gång- och cykelbanor sedan 2008, procent +65,7 +66,5 +76 +82,7
2.3 All kommunal planering sker utifrån målbilden om ett fossilfritt Nynäshamn till 2030 och ett klimatneutralt Nynäshamn till 2045. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel antagna detaljplaner som tar upp kommunens klimat- och miljömål, procent 50 50 100
Andel fossilbränslefria fordon i kommunen, procent 5 5 6

Målområde 3: Fungerande ekosystem och friska vatten

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Målområde 3 beskriver hur kommunens ekosystem ska värnas och hur kommunen ska arbeta för att djur- och växtarter ska kunna leva i långsiktigt livskraftiga bestånd med tillräcklig genetisk variation.

Andelen skyddad natur ska uppgå till minst 12 procent 2021. Det är inte möjligt att nå inom tidsramen. Andelen skulle behöva öka med 5 procent för att uppfylla målet. Det motsvarar en

areal som är betydligt större än det nya tilltänkta naturreservatet i Stora Vika.

Mängden näringsämnen i referensobjektet Fitunaån har ökat. Det tros dock bero på en lång regnperiod under hösten. Andelen vattenförekomster som uppnår god ekologisk status var oförändrat och låg fortfarande bara på 8 procent.

Uppföljningen indikerar att kommunen tar alltmer hänsyn till ekosystemtjänster i planeringen. Som exempel ökade andelen antagna detaljplaner som tar upp ekosystemtjänster från 0 procent 2017 till 100 procent både 2019 och 2020.


Mål med tillhörande
resultatindikatore
Utfall Nynäshamn Måluppfyllelse
2017 2018 2019 2020
3.1 Värdet av ekosystemtjänster bevaras och utvecklas i all kommunal planering och relevanta ekonomiska ställningstaganden. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel antagna detaljplaner som tar upp ekosystemtjänster, procent 0 25 100 100
Andel bostäder med maximalt 300 meter till grönområde, procent 98,6 98,7 98,8 98,7
En tydlig modell finns för att värdera ekosystemtjänster i ställningstaganden kring markfrågor och ekonomi. Nej Nej Nej Nej
3.2 Kommunen värnar värdefull natur genom markskydd och andelen skyddad natur uppgår till minst 12 procent Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

Andel av kommunarea som är skyddad enligt SCB:s definition, procent 7 7 7 7
3.3 Kommunen tillåter ingen nybyggnation på odlingsbar mark. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel areal odlingsbar mark i förhållande till kommunens landareal, procent 14,7 14,3 14,3
3.4 Kommunen bibehåller och utvecklar förutsättningarna för lokala indikatorarter och biologisk mångfald Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Andel lövskog på kommunalägd mark, procent 22 22 22 22
Databas finns över ekar (över 40 cm i diameter) på kommunens fastigheter. Nej Nej Påbörjad Påbörjad
Kommunen frihugger ekar på kommunalägd mark. Ja Ja Ja Ja
Förekomst av 8 utvalda indikatorarter i olika naturtyper i kommunen (tjäder, mindre hackspett, sånglärka, enkelbeckasin, fiskgjuse, ejder, apollofjäril och havsöring) 7 av 8 7 av 8 7 av 8 7 av 8
Kommunen arbetar med tillskapande av faunadepåer. Ja Ja Ja Ja
3.5 Kommunen arbetar löpande för att ingen negativ påverkan av näringsämnen och andra föroreningar sker i sjöar, vattendrag och hav. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Förändring av andel fosfor i Fitunaån sedan 2000, procent – 51 – 77 – 44
Förändring av andel kväve i Fitunaån sedan 2000, procent – 42 – 71 – 3,4
Andel vattenförekomster (sjöar, vattendrag och kustvatten) som uppnår god ekologisk status, procent 8 8 8 8
Samarbeten kring vatten med markägare och andra intressenter Ja Ja Ja Ja

Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)


Målområde 4: Giftfria och resurssnåla kretslopp

Bedömning: Målet uppfylldes delvis

Målområde 4 beskriver hur spridningen av miljöskadliga ämnen ska förebyggas och minska. Det inriktar sig även på minskat avfall genom mindre matsvinn samt ökad återvinning och återanvändning.

Många mål visade en positiv utveckling. Det fanns dock fortfarande sådana som utvecklades åt fel håll. Prognoserna visar att flera mål ändå är möjliga att nå inom tidsramen. Somliga bedöms kunna nås inom ramen för kommunens nuvarande hållbarhetsarbete, medan andra kräver ytterligare åtgärder.

Andelen ekologiska livsmedel i kommunens matserveringar var 35 procent 2019, en ökning med 3 procent sedan 2018. Klimatpåverkan från den totala mängden livsmedelsinköp till kommunala verksamheter hade minskat med 36 procent från 2016. Målet om 20 procents utsläppsreduktion från livsmedelsinköp uppfylldes följaktligen med råge redan ett år före målåret, vilket visar att kostenheten bedriver ett effektivt och ändamålsenligt hållbarhetsarbete.

Andelen miljödiplomerade skolor har minskat sedan 2016 och ligger på 44 procent. Målet är att samtliga kommunala skolor ska vara miljödiplomerade 2020, vilket innebär att kommunen ligger långt från måluppfyllelse.

Mängden hushållsavfall minskade från 530 till 522 kilo per person mellan 2018 och 2019. För att målet om en total avfallsmängd på maximalt 500 kilo per person ska kunna nås till 2021 krävs en snabbare reduktionstakt. Andelen hushållsavfall som samlas in för materialåtervinning har minskat successivt sedan 2015, vilket är en utveckling åt fel håll. När det gäller matavfall är dock utvecklingen mer positiv. Andelen hushåll som samlade in matavfall för återvinning uppgick till 62 procent 2019. Den årliga ökningen har legat runt 10 procent sedan 2014 och prognosen är att målet 70 procents matavfallsåtervinning till 2020 uppnås. Även den kommunala organisationen återvinner alltmer matavfall. Målet att samtliga verksamheter ska sortera ut matavfall 2020 skulle kräva en ökning med 43 procent på ett år för måluppfyllelse.


Mål med tillhörande
resultatindikatore
Utfall Nynäshamn Måluppfyllelse
2017 2018 2019 2020
4.1 År 2020 är samtliga kommunala skolor miljödiplomerade (enligt Grön Flagg eller motsvarande). Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

Andel miljödiplomerade skolor, procent 50 47 44 35
4.2 Kommunen minskar andelen skadliga ämnen i naturliga kretslopp. Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

Andel ekologiskt odlad mark, procent 8,9 10 11,2
Andel ekologiska jordbruk av kommunens utarrenderade mark, procent 10 10 10 10
Tungmetaller i avloppsslam bly, mg/kg 9,2 8,6 11
Tungmetaller i avloppsslam kadmium, mg/kg 0,64 0,55 0,70
Tungmetaller i avloppsslam kvicksilver, mg/kg 0,83 0,49 0,53
Antal enskilda avlopp 3 288 3 198
Andel vattenförekomster som uppnår god kemisk status, procent 84 84 81 81
Verksamheter i kommunen har handlingsplaner för utfasning av så kallade u-ämnen. Nej Nej Nej Nej
Kommunen arbetar med återvinning av fosfor från slam. Ja Ja Ja Ja
Kommunen tillämpar kemikaliefri städning i samtliga lokaler. Nej Nej Nej Nej
4.3 Återanvändningen och återvinningen i Nynäshamn ökar och den totala avfallsmängden minskar till max 500 per invånare. Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

Andel hushållsavfall insamlat för materialåtervinning, procent 32 30 27
Total avfallsmängd (per invånare), kg 515 530 522
4.4 År 2020 samlas matavfall in från minst 70 procent av hushållen i Nynäshamn. Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Andel av alla hushåll som sorterar ut matavfall, procent 49 58 62
4.5 År 2020 sorterar alla kommunala verksamheter ut matavfall. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel kommunala verksamheter som sorterar ut matavfall, procent 42 54 57 60
4.6 I Nynäshamn ökar återvinningen av plast och all kommunal verksamhet återvinner plastavfall. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Andel kommunala verksamheter som återvinner plast, procent 29 27 28 28
Mängd insamlad plast per capita, kg 4,53 6,08 6,37
4.7 År 2020 är 40 procent av kommunens inköpta livsmedel ekologiskt. Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

Andel ekologiskt per helår, procent 34 32 35
4.8 Kommunen minskar miljöpåverkan (mätt i CO2e) från livsmedelsinköpen med minst 20 procent jämfört med 2016, med fokus på minskning av nötkött. Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

CO2e från inköpta livsmedel, procent – 6 – 9 – 19 – 36
4.9 Matsvinnet i kommunala verksamheter minskar (till 32 gram/portion för kökssvinn samt 12 gram/portion tallrikssvinn) år 2020. Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

Kökssvinn per portion, g 9,0 17,5 20,9 10
Tallrikssvinn per portion, g 26 27,4 22,7 28