Händelser av väsentlig betydelse

image6

KOMMUNÖVERGRIPANDE VERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Genom aktiv omvärldsorientering svarar verksamheten för kommunens näringslivsutveckling, information, marknadsföring och mellankommunala samarbeten.

Övergripande utvecklingsarbete bedrivs för att skapa en hållbar och framtidsinriktad kommun med bestående folkhälsa, trygghet, säkerhet, lokalförsörjning, kollektivtrafik och planering av infrastruktur.

Kontinuerlig uppföljning av mål och måluppfyllelser är en viktig del av utvecklingsarbetet. Insatserna för att få medborgarna mer delaktiga i samhället behöver utvecklas, liksom de kommunala processerna, för att kommunen ska komma närmare visionen Sjöbo – en plats vi skapar tillsammans.

Förändringar i verksamheten

För att långsiktigt skapa en lokalförsörjningsplan utökades kommunbidraget med 1,0 mnkr 2022. Utökningen kvarstår ej 2023.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 2,8 mnkr.

För att skapa förutsättningar för att kunna återanvända möbler inom kommunens verksamheter finns en Ge och Få-verksamhet. Tillsammans med ett fritidsbibliotek kan verksamheten bland annat bidra till praktikplatser för personer som behöver etablera sig på arbetsmarknaden. Då Ge och Få-verksamheten nu är etablerad förväntas kostnader för möbelinköp minska med 0,1 mnkr.

För likvärdigheten och för att öka möjligheten att styra ekonomiresurserna flyttas 0,1 mnkr i kommunbidrag från miljö- och hälsoskyddsverksamheten. Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,7 mnkr.

Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 4,4 mnkr. Strategiska lönesatsningar 2022 utökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Netto innebär det att kommunbidraget ökar med 5,7 mnkr.

Det finns 1,0 mnkr i investeringsmedel för verksamhetsutveckling, exempelvis digitalisering, som verksamheterna kan få del av efter ansökan. Till det kommer medel om 1,5 mnkr för landsbygdsutveckling, medel om 1,0 mnkr i investeringsmedel till kommunstyrelsens förfogande samt medel för investeringar i it och inventarier.

Strategiska uppdrag

Det finns områden där samverkan bedöms kunna leda till kvalitetsförbättringar alternativt lägre kostnader. Kommunen bör öka samverkan med andra i upphandlingsärenden för att kunna få lägre priser genom ökade inköpsvolymer. Likaså ska kommunen söka samverkan med andra kring löneadministration.

Uppdraget är också att öka effektiviteten genom att arbeta för ökat samarbete mellan förvaltningarna genom delade personalresurser.

Framtid

Kommunens arbete har de senaste åren förändrats radikalt. Framtiden behöver präglas av effektiviseringar för att välfärden ska klaras. Verksamhetsutveckling genom digitalisering blir än viktigare, vilket innebär helt nya sätt att tänka på hur kommunal välfärd bedrivs. Kommunen behöver samverka i högre utsträckning med omgivande samhälle, till exempel med medborgare, företag och föreningar. Samtidigt behövs beredskap avseende olika sorters samhällsstörningar som akut kan komma att påverka alla verksamheter. Utmaningarna ställer krav på högre tempo i omställningarna.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 38,2 7,3 8,7
Kostnader 103,9 70,9 78,0
Kommunbidrag 65,7 63,6 69,3
Investeringar 3,2 4,5 10,4

POLITISK VERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

I den politiska verksamheten ingår kostnaderna för nämnder, styrelse, kommunfullmäktige, överförmyndarverksamhet och revision. Därutöver finns stöd till politiska partier.

Förändringar

År 2023 är det inget val till riksdag, region och kommun vilket minskar kommunbidraget med 1,0 mnkr. För att kunna erbjuda nyvalda och tidigare valda ledamöter utbildning utökas budgeten med 0,5 mnkr.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta minskas kommunbidraget med 0,1 mnkr.

För att förbättra rekryteringsläget avseende gode män har arvodena höjts väsentligt. Överförmyndarverksamheten har därför stärkts med 0,4 mnkr i ökat kommunbidrag.

Ny politisk organisation förändrar kommunbidraget för framför allt familjenämnden. Det lägre antalet ledamöter i familjenämnden och familjenämndens arbetsutskott medför att kommunbidraget minskar med 0,2 mnkr. Förändringar i antalet ledamöter i kommunfullmäktige och kommunstyrelse beräknas motsvara de ökade kostnader för inrättande av oppositionsråd.

Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader är 0,9 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 0,5 mnkr.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 0,2 0,2 0,2
Kostnader 14,7 16,4 16,9
Kommunbidrag 14,5 16,2 16,7

VERKSAMHET FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING

Verksamhetsbeskrivning

Personer under 65 år erbjuds hemtjänst och andra insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Dessutom erbjuds tekniska hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag samt kommunal hälso- och sjukvård för den som inte kan ta sig till vårdcentralen.

Socialpsykiatrin erbjuder vuxna med psykisk ohälsa råd och stöd, sysselsättning och boendestöd.

Personer som har rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska försäkras goda levnadsvillkor genom insatser som personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson, korttidstillsyn, korttidsvistelse, bostad med särskild service och daglig verksamhet.

Daglig verksamhet bedrivs dels individintegrerad på ordinarie arbetsplatser, dels i egna verksamheter. Personlig assistans bedrivs inte i kommunal regi.

Det finns 51 lägenheter med inriktning på gruppboende och bostad med särskild service.

Korttidsboende för barn och vuxna erbjuds i kommunen och genom avtal med Ystads kommun. Korttidstillsyn för ungdomar över 12 år köps av familjenämnden och bedrivs i samverkan med särskolan.

Förändringar i verksamheten

Nytt LSS-boende med sex platser tillkommer under året. För detta utökas kommunbidraget med 2,2 mnkr 2023 och ytterligare 4,3 mnkr 2024.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,2 mnkr.

När staten förändrar kraven på verksamheten eller förändrar statsbidragen påverkar det verksamheten. Staten har justerat de generella statsbidragen avseende stärkt rätt till assistans vilket bedöms minska kommunens åtagande. Det minskande åtagandet medför att kommunbidraget minskar med 0,4 mnkr 2023 och ytterligare 0,3 mnkr 2024.

För att skapa förutsättningar för att kunna återanvända möbler inom kommunens verksamheter finns en Ge och Få-verksamhet. Då Ge och Få-verksamheten nu är etablerad förväntas kostnader för möbelinköp minska med 0,1 mnkr.

Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 7,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 9,0 mnkr.

Investeringarna uppgår till 0,2 mnkr och rör bland annat inköp av inventarier.

Framtid

Nya bostäder enligt LSS behöver planeras. I första hand gäller det servicelägenheter med inflyttning 2023. Lite senare behövs ytterligare en gruppbostad.

På senare år har en särskild grupps behov identifierats. Det gäller människor med psykisk funktionsnedsättning som har stora svårigheter att klara sig i ordinärt boende men som inte omfattas av LSS. Deras rätt till bostad är reglerad i SoL, men Sjöbo har inga bostäder avsedda för målgruppen.

Bemanningsproblemen orsakar svårigheter att klara budget till exempel genom ständiga rekryteringar och ständigt pågående introduktioner, samt påverkar medarbetarnas arbetsmiljö på ett negativt sätt till exempel genom att anställda får byta arbetspass och arbeta med ovana arbetskamrater.

Kompetensförsörjningsproblem är en stor fråga. Det är få om ens några sökande till tillsvidaretjänster inom flera yrkesgrupper och få sökande med adekvat utbildning. Konkurrensen om medarbetare är mycket stor. Personalbrist hos samverkanspartners påverkar verksamheten och kunder negativt och ger ytterligare arbetsbelastning inom kommunal vård och omsorg.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 10,3 8,0 8,4
Kostnader 125,1 126,6 136,0
Kommunbidrag 114,8 118,6 127,6
Investeringar 0,9 0,6 0,3

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal personer med personlig assistans 21 25 25
– före detta LASS 1 16 17 17
– LSS 5 7 7
Antal platser i kommunal bostad med särskild service LSS 51 51 57
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri, genomsnitt 8 9 9
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS 72 80 80
Antal personer under 65 år med insats enligt SoL i ordinärt boende 115 125 125
Antal timmar hemtjänst dag eller kväll till personer under 65 år per månad 485 450 450

ÄLDREOMSORG

Verksamhetsbeskrivning

Personer som har svårt att klara personlig omvårdnad, hushåll eller andra vardagliga ting erbjuds stöd i den egna bostaden efter biståndsbeslut. I stödet kan ingå matdistribution, trygghetslarm, service, städning, dagverksamhet och personlig omvårdnad. Dessutom erbjuds hemsjukvård, rehabilitering och tekniska hjälpmedel i det särskilda boendet eller i det egna hemmet, för den som inte kan ta sig till vårdcentralen. Det är också möjligt att ansöka om bostadsanpassningsbidrag.

Särskilt boende beviljas då omsorgsbehovet inte kan tillgodoses i det egna hemmet. Det finns fem särskilda boenden i kommunen, varav två för personer med demenssjukdom. Ytterligare två särskilda boenden har demensavdelningar. Därutöver finns korttidsplatser för rehabilitering, avlösning och korttidsvård. Servicelägenheter finns på Kärnan och Ängsgården samt i anslutning till dagcentralerna i Vollsjö och Lövestad. I kvarteret Viljan finns bostäder anpassade för äldres behov. Kommunen ansvarar för uthyrningen. Eftersom behovet av särskilt boende för personer med demens ökar har nämnden beslutat att servicelägenheterna på Ängsgården successivt ska övergå till boendeplatser med denna inriktning.

Förvaltningens dagcentraler har normalt ett stort utbud av aktiviteter som är viktiga för folkhälsan, bland annat för att motverka ensamhet. Hemtjänsten erbjuder valfrihet när det gäller serviceinsatser. Det innebär att den enskilde kan välja utförare.

Förändringar i verksamheten

Antalet äldre ökar. Det innebär att det föreligger behov av ett ökat antal insatser inom hemtjänsten och hemsjukvården. Kvarboendet förväntas fortsätta öka, vilket innebär att antalet vårdtagare i höga omvårdnadsnivåer som vårdas i hemtjänst och hemsjukvård ökar.

Resursfördelningsmodellen i äldreomsorgen baseras på hur befolkningen förändras i olika åldersklasser. Eftersom befolkningen åldras ökar kommunbidraget med 0,5 mnkr.

Satsningar görs om 4,0 mnkr för att möjliggöra ökad kvalitet. Det innebär att den temporära utökningen som gjordes 2022 permanentas. Utökningen i 2022 års budget med 1,0 mnkr avseende att öka tryggheten hos äldre genom att gratis tillhandahålla trygghetslarm och 0,6 mnkr avseende livskvalitethöjande åtgärder för de äldre kvarstår även 2023.

När staten förändrar kraven på verksamheten eller förändrar statsbidragen påverkar det verksamheten. Staten har lagt statsbidrag avseende fast omsorgskontakt i de generella statsbidragen. För kravet på att erbjuda fast omsorgskontakt i hemtjänsten utökas kommunbidraget med 0,6 mnkr.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,4 mnkr.

För att skapa förutsättningar för att kunna återanvända möbler inom kommunens verksamheter finns en Ge och Få-verksamhet. Då Ge och Få-verksamheten nu är etablerad förväntas kostnader för möbelinköp minska med 0,1 mnkr.

Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 15,2 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 16,6 mnkr.

Verksamheten har fått investeringsmedel för införande av mobil hemtjänst och inköp av bland annat inventarier.

Framtid

Sjukfrånvaron är fortfarande betydligt högre än före pandemin och det är osäkert vad detta beror på och om siffrorna i framtiden kommer att ligga kvar på de högre nivåerna. Att skydda de sköraste äldre genom att stanna hemma vid minsta symtom har blivit en välkänd förhållningsregel.

Bemanningsproblemen orsakar svårigheter att klara budget exempelvis genom ständiga rekryteringar och ständigt pågående introduktioner samt påverkar medarbetarnas arbetsmiljö på ett negativt sätt bland annat genom att anställda får byta arbetspass och arbeta med ovana arbetskamrater.

Kompetensförsörjningsproblem är en stor fråga. Det är få om ens några sökande till tillsvidaretjänster inom flera yrkesgrupper och få sökande med adekvat utbildning även till underskötersketjänster. Interna utbildningar av undersköterskor har under ett par år finansierats via statsbidrag men behovet kommer att bli ännu större framöver.

Konkurrensen om medarbetare är mycket stor. Personalbrist hos samverkanspartners påverkar verksamheten och kunder negativt och ger ytterligare arbetsbelastning inom kommunal vård och omsorg.

Den äldre befolkningen fortsätter att öka. Fram till och med 2032 beräknas gruppen över 65 år ha ökat med cirka 560 personer. 43 procent av befolkningsökningen är hänförbar till de personer som är 85 år och äldre, vilka förväntas att öka med cirka 240 personer under perioden, för att 2030 uppgå till knappt 800 personer. Invånarna i Sjöbo är något äldre än rikets genomsnitt. Andelen äldre invånare (över 80 år) är 5,7 procent i Sjöbo, att jämföra med 5,2 procent i riket. Samtidigt är andelen invånare över 90 år densamma som i riket. Andelen invånare som erhåller hemtjänst, korttidsvård och särskilt boende är lägre än i riket.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 115,9 48,1 49,6
Kostnader 354,8 300,6 318,7
Kommunbidrag 238,9 252,5 269,1
Investeringar 1,0 5,5 1,8

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal invånare 65– år 4 550 4 602 4 617
65–79 år 3 424 3 432 3 423
80–89 år 935 980 1 010
90– år 191 190 184
Antal platser i särskilt boende 150 152 152
– varav demensplatser 69 71 71
Beläggningsgrad särskilt boende (%) 94 98 95
Antal dygn korttidsvård per månad 207 250 250
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad 46 46 50
Antal personer över 65 år med insats enligt SoL i ordinärt boende i genomsnitt per månad 568 550 600
– varav med hemtjänst 258 255 260
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad 8 716 9 000 9 000
Andel av befolkningen över 65 år med insats genomsnitt per månad (%) 15,4 15,1 15,1
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster 0 200 200

INDIVID- OCH FAMILJEOMSORG

Verksamhetsbeskrivning

Verksamheten är till stor del lagreglerad och styrs av socialtjänstlagen (SoL), lag om vård av unga (LVU) och lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). En central uppgift är myndighetsutövningen, samtidigt som tidiga och förebyggande insatser eftersträvas. Insatserna ges efter behov genom samverkan inom förvaltningen och externt med andra aktörer i samhället.

Myndighetsutövningen innebär att bistånd prövas för enskilda efter ansökan eller anmälan och genomförd utredning. Bistånd kan omfatta insatser som kontaktperson eller -familj, öppenvård, familjehem, institutionsvård, stödboende för barn och ungdomar samt boendestöd. Försörjningsstöd söks av enskilda och behovsprövas. Verksamheten svarar även för familjerätten.

Råd- och stödenheten är organiserad med elevhälsan och erbjuder stödjande och rådgivande insatser till barn, unga, föräldrar och vuxna. Insatser sker i form av tidiga och förebyggande insatser som erbjuds i grupper och/eller individuellt. Verkställighet av biståndsbeslut omfattar allt från samarbetssamtal och föräldrastödjande insatser till behandling vid beroendeproblematik och våld i nära relation.

Sjöbo samarbetar med södra Skånes kommuner om social jour efter kontorstid.

I samverkan med sydöstra Skånes kommuner erbjuds familjerådgivning och Mariamottagning där även Region Skånes psykiatri ingår.

Familjecentralen är ett samarbete med Region Skåne. Där återfinns mödra- och barnhälsovård samt kommunens öppna förskola och socialtjänst.

Förändringar i verksamheten

Antalet orosanmälningar gällande barn och unga ligger på en fortsatt hög nivå. År 2021 var antalet anmälningar 896 (motsvarande siffra 2020 var 923), vilket kan jämföras med 337 inkomna anmälningar 2012. Som en effekt av inkomna orosanmälningar ökar antalet utredningar och insatser. Detta påverkar socialtjänstens uppdrag såväl som förskola, skola och elevhälsa.

Familjecentralen inrättades 2022. Satsningen utökade kommunbidraget med 0,7 mnkr 2022 och utökas med ytterligare 0,3 mnkr 2023.

När staten förändrar kraven på verksamheten, förändrar statsbidragen eller vill stötta kommunerna att erbjuda stöd påverkar det verksamheten. Staten har lagt statsbidrag avseende föräldrastödsprogram i de generella statsbidragen. För att erbjuda föräldrastödsprogram utökas kommunbidraget med 0,4 mnkr.

För att klara ökad belastning i form av ökat försörjningsstöd samt fler och dyrare placeringar utökades kommunbidraget med 4,0 mnkr 2022. Då kostnadsökningen blivit mindre än befarat kvarstår halva utökningen 2023 vilket innebär att kommunbidraget minskas med 2,0 mnkr.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,2 mnkr.

Flytt av hyreskostnader till förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamheten minskar kommunbidraget med 0,2 mnkr.

Strategiska lönesatsningar 2022 ökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 4,1 mnkr. Sammanlagt utökas kommunbidraget med 3,0 mnkr.

Investeringarna består av mindre inventarieinköp.

Strategiska uppdrag

Som en följd av hårdare krav på arbetsmarknaden har vissa utsatta grupper som nyanlända och personer utan gymnasieutbildning fått svårare att få ett arbete och därmed försörja sig själva. Arbetsmarknadens utmaning handlar till stor del om ett samspel mellan två områden som behöver samordnas: kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Det finns därmed behov av att stärka den enskildes förmåga till självförsörjning.

Uppdraget är att öka självförsörjningen.

Framtid

För att möta utmaningar med ökade volymer, skärpt lagstiftning och kravet på samverkan med andra myndigheter kommer nya arbetsformer att krävas. Ett familjecentrerat arbetssätt där socialtjänst, elevhälsa samt förskola och skola optimerar sitt resursersutnyttjande är initierat och kommer att genomföras.

Handläggningsprocesser fortsätter automatiseras och beslutsvägarna kortas.

Beslutade lagändringar som trätt i kraft stärker barnrättsperspektivet och socialtjänstens krav på systematisk uppföljning av såväl placerade barn som insatser i egen regi.

Familjenämnden beslutade 2022 att sydöstra Skånes kommuner ska arbeta för en samordnad familjerättsverksamhet. Fortsatt arbete med samverkanslösningar kommer att krävs för att verksamheten ska klara behoven av välfärdstjänsterna framöver.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 6,0 4,6 5,2
Kostnader 72,1 77,2 80,8
Kommunbidrag 66,1 72,6 75,6
Investeringar 0,0 1,1 0,1

FÖRSKOLE- OCH FRITIDSHEMS- SAMT GRUNDSKOLEVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Utbildning syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Barn i åldrarna 1–5 år erbjuds förskoleverksamhet i form av förskola. Pedagogisk omsorg erbjuds för närvarande i familjedaghem. Det finns 11 kommunala förskolor och 13 fristående förskolor i kommunen. I centralorten erbjuds pedagogisk omsorg på obekväm tid, det vill säga kvällar, nätter och helger. Den öppna förskolan välkomnar alla barn i åldrarna 0–5 år.

Barn i åldrarna 6–12 år, vars föräldrar studerar eller förvärvsarbetar, erbjuds fritidshem på sin skola. Kommunen erbjuder även lov- och eftermiddagsverksamhet.

I kommunen finns 7 kommunala skolor och 3 fristående skolor. Flera skolor har särskilda undervisningsgrupper för elever som helt eller delvis inte bedöms klara av lärmiljön i ordinarie verksamhet trots anpassningar.

Kommunen erbjuder grundsärskola i Sjöbo tätort och i viss mån individintegrerad verksamhet på respektive skola.

I alla kommundelar erbjuds kommunal verksamhet i form av förskola, fritidshem och skola från förskoleklass till skolår 6. I Sjöbo finns dessutom ett samlat högstadium som erbjuder verksamhet från skolår 7 till 9.

Elevhälsans uppdrag är att främja elevernas hälsa och lärande samt förebygga ohälsa och hinder för lärande. I samverkan med öppenvården erbjuds familjer och föräldrar vägledning i föräldraskapet genom bland annat föräldrautbildning.

Förändringar i verksamheten

Antalet barn i åldrarna 1–5 år beräknas öka med 6 jämfört med budget 2022. Antalet barn i skolåldern beräknas minska med 15 2023. Ökning finns endast i åldersgruppen 10–12 år med 14 barn. Störst minskning finns i åldersgruppen 13–15 år som minskar med 20 barn. Förändringarna i respektive åldersgrupp medför att kommunbidraget minskar med 1,3 mnkr enligt resursfördelningsmodellen.

Behovet av förskola för åldersgruppen 1–5 år ökar från 92,9 till 93,5 procent och därför ökar ersättningsnivåerna i resursfördelningsmodellen med 0,8 mnkr.

Behovet av fritidshemsplats för åldersgruppen 6–12 år ökar från 59,8 till 60,1 procent och därför ökar ersättningsnivåerna i resursfördelningsmodellen med 0,2 mnkr.

När staten förändrar kraven på verksamheten, förändrar statsbidragen eller vill stötta kommunerna att erbjuda stöd påverkar det verksamheten. Staten har lagt statsbidrag avseende utökad undervisningstid och utökad lovskola i de generella statsbidragen. För att hantera de ökade kraven utökas därför kommunbidraget med sammanlagt 1,0 mnkr.

För att hantera efterverkningar av pandemin tillfördes skolan temporärt 1,8 mnkr 2022. Resurserna kvarstår ej 2023. Likaså tillfördes skolan temporärt 0,7 mnkr avseende skolmiljarden 2022. Resurserna kvarstår ej 2023.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,6 mnkr.

Översyn och förändring av organisationen görs inför läsåret 2023/2024 för att kunna säkerställa en kvalitativ och likvärdig utbildning samt en hållbar organisation och god arbetsmiljö. Under 2022 har arbetet med säkerhetsfrämjande insatser initieras i samtliga verksamheter. Det är särskilt prioriterat 2023 och kommer påverka den interna fördelningen av investeringar och resurser.

För att skapa förutsättningar för att kunna återanvända möbler inom kommunens verksamheter finns en Ge och Få-verksamhet. Då Ge och Få-verksamheten nu är etablerad förväntas kostnader för möbelinköp minska med 0,1 mnkr.

Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,9 mnkr. Effektiviseringskravet gäller ej grundskolan.

Flytt av hyreskostnader till turism- och fritidsverksamheten minskar kommunbidraget med 0,5 mnkr samtidigt som flytt av hyreskostnader från individ- och familjeomsorg ökar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 25,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 22,6 mnkr.

Investeringarna gäller bland annat it-infrastruktur i för- och grundskola samt mindre inventarier och it-system.

Framtid

Fram till och med 2032 förväntas antalet barn i skolåldern 6–15 år öka med drygt 130 vilket motsvarar 6 procent. Det ställer stora krav på verksamheten att tillgodose utökat behov av lokaler och personal. Skolans behov av lokaler förändras också som en följd av en ojämn inflyttning till de olika orterna. Därmed uppstår lokalbrist och överskott på samma gång i de olika orterna.

Efter kapacitetsutredningens slutförande i december 2022 samt efter att en uppdaterad befolkningsprognos är färdigställd kan en analys och planering genomföras för en tydligare bild av lokalutnyttjandet. Hänsyn behöver även tas till den nya timplanen som beräknas träda i kraft till läsåret 2023/2024 samt till profilklasser på Färsingaskolan.

Under 2023 är det särskilt fokus på undervisningens kvalitet i förskola och skola. Förskolan kommer under åren 2023–2025 i samverkan andra kommuner och lärosäten fokusera på språkutvecklingen i förskolan.

Under hösten 2022 tas en åtgärdsplan fram i samverkan med Skolverket och Linnéuniversitetet inom ramen för samverkan bästa skola (SBS). SBS är ett arbete där huvudmannen och verksamheterna får stöd i kvalitets- och analysarbetet från både Skolverket och lärosätet för att ta fram en strategisk åtgärdsplan för likvärdig och kvalitativ utbildning. Samtliga verksamheter i grundskolan och gymnasieskolan deltar i detta arbete. Under 2023–2024 kommer kompetensutveckling och andra insatser att genomföras utifrån analyserna.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 54,2 50,2 49,5
Kostnader 456,7 479,9 501,8
Kommunbidrag 402,5 429,7 452,3
Investeringar 1,8 2,0 2,8

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal barn 1–5 år 1 097 1 076 1 082
Antal barn i förskoleverksamhet 1 026 999 1 012
Andel barn som efterfrågar förskoleplats (%) 93,5 92,9 93,5
 
Antal barn 6–12 år
1 582 1 622 1 628
Antal barn i fritidshem 950 970 978
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats (%) 60,1 59,8 60,1
 
Antal barn 6–15 år
2 229 2 299 2 284
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 195 2 299 2 284
– varav antal barn i grundsärskola 27 25 25

GYMNASIESKOLA

Verksamhetsbeskrivning

Alla ungdomar i åldern 16–20 år erbjuds utbildning i gymnasieskolan. Utbildningen utformas efter elevernas individuella behov och erbjuds i form av nationella program och gymnasiesärskola. Ungdomar som saknar full behörighet erbjuds introduktionsprogram.

Det fria skolvalet innebär att eleverna fritt kan välja gymnasieskola inom samverkansområdet, som i huvudsak består av de skånska kommunerna. I Sjöbo bedrivs gymnasieverksamhet vid Malenagymnasiet, som erbjuder yrkes- och introduktionsprogram.

Förändringar i verksamheten

Antalet ungdomar 16–18 år minskar med 11 och förändringen medför att kommunbidraget minskar med 1,9 mnkr i enlighet med resursfördelningsmodellen. Samtidigt har behovet av gymnasieutbildning för ungdomar som inte är 16–18 år ökat med 4 jämfört med budget 2022 och därför ökar ersättningsnivåerna i resursfördelningsmodellen med 0,6 mnkr.

Dimensioneringsutredningen och beslut i samband med utredningen kommer att påverka både utbud samt studie- och yrkesvägledningen. Det ställs ökade krav på samverkan och strategiska beslut. Gymnasieskolans ansvar kopplat till arbetsmarknadens kompetensförsörjning stärks. Staten har lagt statsbidrag avseende bland annat planering av gymnasial utbildning i de generella statsbidragen. För detta utökas kommunbidraget med 0,3 mnkr.

Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 6,0 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 4,8 mnkr.

Investeringarna gäller utbyte av fordon på Malenagymnasiet samt inventarier.

Framtid

Antalet ungdomar i åldern 16–18 år ökar 2023–2032 med i genomsnitt 15 per år, dock med stora svängningar mellan åren. Prognosen är att åldersgruppen kommer att bestå av 672 personer 2024 och 670 i slutet av 2025. Det är en betydande ökning jämfört med 2023.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 43,9 27,1 25,9
Kostnader 146,3 131,5 135,1
Kommunbidrag 102,4 104,4 109,2
Investeringar 4,6 6,4 1,3

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal ungdomar i åldern 16–18 år 626 622 611
Antal elever i gymnasieskolan 655 647 639

VUXENUTBILDNING, ARBETSMARKNADSÅTGÄRDER OCH INTEGRATIONSVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Grundläggande vuxenutbildning, gymnasial vuxenutbildning, svenska för invandrare (sfi) och särvux bedrivs i egen regi. Yrkesinriktad vuxenutbildning bedrivs i såväl egen som extern regi.

Den kommunala vuxenutbildningen i samverkan med arbetsmarknadsenheten är den resurs som ger medborgaren utrymme för självförsörjning, motverkar utanförskap och höjer bildningsnivån. Friskfaktorer identifieras och resurser fokuserar på samhällsnyttan.

Kommunen ansvarar för att ta emot och tillhandahålla lämpligt boende, skolgång och stöd för ensamkommande barn och unga som anvisats Sjöbo.

I etableringsuppgiften ingår att svara för boende och mottagande med bland annat samhällsorientering och svenska för invandrare för dem som fått uppehållstillstånd och som anvisats till Sjöbo. För samordnade insatser samverkar enheten internt med försörjningsstödet, vuxenutbildningen och HR-avdelningen samt externt med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne.

Förändringar i verksamheten

Från och med den första augusti 2022 finns en skyldighet för kommunerna att inom komvux tillhandahålla en sammanhållen utbildning för de individer som tar del av det arbetsmarknadspolitiska programmet etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare (etableringsprogrammet) och som på grund av kort utbildning inte bedöms kunna matchas mot arbete under tiden i programmet. Detta kommer påverka organisation och samverkan samt prioriteringar i verksamheten.

Ny lagstiftning medför att arbetsmarknadens behov kommer få en förnyad och större betydelse vid planering och dimensionering av vissa utbildningar inom gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr. Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,1 mnkr.

Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,0 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 1,0 mnkr.

Investeringarna består av mindre inventarieinköp.

Strategiskt uppdrag

Som en följd av hårdare krav på arbetsmarknaden har vissa utsatta grupper som nyanlända och personer utan gymnasieutbildning fått svårare att få ett arbete och därmed försörja sig själva. Arbetsmarknadens utmaning handlar till stor del om ett samspel mellan två områden som behöver samordnas: kompetensutveckling och kompetensförsörjning. Det finns därmed behov av att stärka den enskildes förmåga till självförsörjning.

Uppdraget är att öka självförsörjningen.

Framtid

Kommunens skyldighet att efter anvisning ta emot nyanlända för bosättning kräver även fortsättningsvis långsiktighet i mottagandet. Det ställer krav på utvecklad extern och intern samverkan.

Ny lagstiftning medför att arbetsmarknadens behov kommer få en förnyad och större betydelse vid planering och dimensionering av vissa utbildningar inom gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 25,5 23,2 24,3
Kostnader 38,4 38,0 40,1
Kommunbidrag 12,9 14,8 15,8
Investeringar 0,0 0,1 0,1

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal helårsstuderande 332 215 215
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen 27 25 25

TURISM- OCH FRITIDSVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Kommunen har fem idrottsplatser, tre friluftsbad samt fem sporthallar och Sjöbo Simanläggning. Anläggningarna upplåts till skolor, allmänhet och föreningar. Verksamhet bedrivs alla veckans dagar, både dag- och kvällstid.

Sjöbo Simanläggning erbjuder såväl allmänhet som föreningsliv, skolor och andra aktörer bad-, sim- och relaxverksamhet genom tillgång till anläggning, upplåtelse av del av anläggning eller som verksamhetsaktör.

Kommunens friluftsbad finns i Sjöbo, Lövestad och Fränninge. Vid baden erbjuds tre veckors sommarsimskola och märkestagning för barn och ungdomar samt möjlighet för föreningar, skolor eller andra aktörer att boka simbanor.

Föreningslivet kan få olika former av stöd för sin verksamhet, vanligtvis i form av lokalupplåtelse. Därutöver kan stödberättigade föreningar söka ekonomiskt bidrag för sin verksamhet.

Kommuninvånare och besökare erbjuds fritids- och rekreationsmöjligheter genom Skåneleden, naturområden och motionsspår. Vintertid finns vid snötillgång möjlighet till skid- och skridskoåkning.

Besökande turister erbjuds boende på Orebackens camping. Turistinformation bedrivs i samarbete med näringslivet vid infopoints runt om i kommunen.

Sjöbo marknad är kommunens största evenemang med två årliga marknader, sommarmarknad och Mikaeli marknad.

Fritidsgårdsverksamhet finns i Sjöbo tätort och i Blentarp och ingår i den öppna verksamheten. Genom kultur- och hälsofrämjande arbete utvecklas individen och samhället.

Förändringar i verksamheten

Den öppna fritidsverksamheten är under utveckling och förändring och ska bidra till individens upplevelse av sammanhang, gemenskap och möjlighet till att påverka utifrån intresse.

För att utveckla och effektivisera campingverksamheten planeras för en entreprenad, vilket minskar kommunbidraget med 0,3 mnkr.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr.

Flytt av hyreskostnader från förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamheten ökar kommunbidraget med 0,5 mnkr. Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,3 mnkr.

För att budgeten bättre ska spegla redovisningen flyttas 0,8 mnkr från teknisk skattefinansierad verksamhet avseende området fritidsteknik. Kompensationen för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 3,1 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 3,9 mnkr.

Investeringarna avser bland annat omläggning av konstgräsplan, Orebadet, Orebackens camping samt energioptimeringar.

Framtid

Fortsatt utveckling av det tätortsnära Sjöbo Ora-området med camping, friluftsbad och friluftsområde bidrar till att öka attraktiviteten för Sjöboborna och besöksnäringen.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 9,0 10,7 11,1
Kostnader 53,3 55,3 59,6
Kommunbidrag 44,3 44,6 48,5
Investeringar 3,2 10,4 4,5

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Föreningsverksamhet
Lokalt aktivitetsstöd deltagartillfällen per år efter kön
– pojkar 34 226 55 000 55 000
– flickor 48 440 55 000 55 000
Sporthallar
Antal bokningsbara timmar 12 120 12 500 12 500
Beläggningsgrad (%) 25 60 60
Bad
Antal badande vid simanläggningen 30 867 68 000 68 000
Antal badande vid friluftsbaden 32 020 25 000 25 000
Fritidsgårdar
Antal besökare på fritidsgårdarna 2 903 7 000 7 000
Sjöbo marknad
Sjöbo marknad, antal sålda 3-metersstånd 0 1 300 1 000
Mikaeli marknad, antal sålda 3-metersstånd 281 300 300

KULTURVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Biblioteken erbjuder informationsförmedling och mediaförsörjning, samtidigt som de utgör viktiga mötesplatser. Bibliotek finns i Sjöbo, Blentarp, Lövestad och Vollsjö. Alla folkbibliotek är meröppna bibliotek. Det ger låntagarna tillgång till bibliotek med självservice utanför bemannade öppettider.

Folkbiblioteken i Sjöbo, Skurup, Tomelilla, Simrishamn och Ystad har ett långtgående samarbete, Bibliotek Skåne Sydost, vilket ger låntagarna tillgång till ett större utbud av medier, bland annat genom gemensam medieplan och gemensamt system.

Kulturskolan erbjuder kommunens barn och unga (6–19 år) en meningsfylld fritid. Det finns tillgänglig utbildning i musik inom olika individuella instrument som sång, blås, slagverk och stränginstrument samt i musikproduktion. Utöver detta erbjuder kulturskolan även kurser i dockteater och drama.

Kulturaktiviteter samordnas och arrangeras för barn och unga i förskolor och skolor. Aktiviteterna har ökat de senaste åren och finansieras genom externa medel som Skapande skola, Kulturrådet och bidrag från Svenska Filminstitutet.

I Sjöbo finns allmän kommunal kulturverksamhet som muséet Elfstrands krukmakeri, biografverksamhet på Flora och utställningar på Sjöbo konsthall.

Kulturbyggnader som kommunen äger och underhåller är Elfstrands krukmakeri, Pumphuset, Stampabron, Åsumsbron, Frenninge brydestuga, Kullamöllan och Sjöbo mölla.

Förändringar i verksamheten

Bibliotekens betydelse för läsning, lärande och samhällets demokratiutveckling uppmärksammas alltmer. Läsning lyfts fram som en av framtidens centrala förmågor. Biblioteken har ett stort uppdrag i demokratiutvecklingen för att motverka polarisering i samhället.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr.

Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,2 mnkr. Strategiska lönesatsningar 2022 ökar kommunbidraget med 0,1 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,1 mnkr.

Sammanlagt ökar kommunbidraget med 1,1 mnkr.

Investeringarna avser inventarier till kulturskola, bibliotek och konsthall samt ny teknisk utrustning till Flora.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 1,8 1,0 1,5
Kostnader 21,8 21,0 22,6
Kommunbidrag 20,0 20,0 21,1
Investeringar 0,6 0,8 1,1

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Kulturskola
Antal elever i kulturskolan 312 300 315
Bibliotek
Antal besökare 69 862 85 000 80 000
Antal utlån på samtliga bibliotek 71 258 75 000 75 000
Antal utlån per invånare 3,7 4,0 4,0
Övrigt
Antal besökare på Elfstrands krukmakeri 375 500 700
Antal besök på publika biografprogram 7 799 5 000 5 000
Antal besökare i konsthallen 10 831 11 000 11 000

TEKNISK VERKSAMHET
AVGIFTSFINANSIERAD

Verksamhetsbeskrivning

Va-verksamheten ansvarar för att tillhandahålla konsumtionsvatten och omhänderta avloppsvatten (dag- och spillvatten) från fastigheter i kommunen. Vattenförsörjningen erhålls mestadels genom egna grundvattentäkter.

Avfallshanteringen (hämtning av kommunalt avfall i kärl och hämtning av slam och fosforfilter från enskilda avlopp från hushåll och verksamheter) utförs av en utomstående entreprenör. Insamlingen sker genom fastighetsnära källsortering, där det är obligatoriskt att sortera matavfall.

Förändringar i verksamheten

Va-verksamhetens investeringar innebär ökade driftkostnader vilket har lett till högre avgifter för konsumenten. För 2023 har den tekniska, avgiftsfinansierade verksamheten tilldelats netto 29,3 mnkr för investeringar. Merparten avser mindre investeringar på netto 17,3 mnkr. Större projekt 2023 är kopplade till Sjöbo avloppsreningsverk där delar av verket ska moderniseras och gasåtgärder genomföras.

Från och med 2023 tar renhållningsverksamheten bort containrarna för returpapper vid kommunens återvinningsstationer, som en följd av att returpapper har blivit ett kommunalt avfall. Från och med 2024 kommer även förpackningar ingå i kommunalt insamlingsansvar. Under 2023 kommer ett intensivt arbete pågå för att uppfylla de nya lagkraven. Sjöbo kommun ligger bra till i och med att en full utbyggnad av fyrfackssystemet skedde redan 2020.

Framtid

Utbyggnad av kommunalt va i enlighet med den framtagna va-planen och fastställda verksamhetsområden pågår ytterligare något år. Innan verksamhetsområdet utökas ytterligare bör va-planen först ses över.

Arbetet med vattendomar och vattenskyddsföreskrifter för kommunens vattenuttag är långa processer och kommer att pågå i flera år framgent.

Verksamheten ser ett behov av att införa ny teknik avseende smarta vattenmätare till hushållen. Tekniken har utvecklats snabbt och fördelarna för både huvudmannen och abonnenterna är stora.

I och med att Sjöbo växer och det planeras för bostäder på Bränneriet behöver huvudledningsnätet för spillvatten samt avloppsreningsverkets och vattenverkets kapacitet uppgraderas. Ledningsnätet är i stora delar från 1950- och 1960-talen och kapaciteten för fler fastigheter är begränsad.

Kommunen får från och med 2024 ett formellt ansvar för insamling av förpackningsavfall från hushåll och från verksamheter som har avfallshantering som är samlokaliserad med hushåll, som har anmält att de vill ha kommunal insamling. Från och med 2027 ska fastighetsnära insamling vara införd för alla hushåll samt verksamheter som har avfallshantering som är samlokaliserad med hushåll.

Planering av kommande upphandling av renhållningsentreprenad kommer påbörjas 2023. Arbetet med att utreda kommunens framtida behov är ett viktigt steg inför att upphandlingen.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 66,9 67,0 78,5
Kostnader 66,9 67,0 78,5
Kommunbidrag 0,0 0,0 0,0
Investeringar 14,5 31,4 29,3

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Vatten och avlopp
Antal va-abonnemang 5 834 6 000 6 000
Antal meter förnyat va-ledningsnät - 1 200 1 200
Mätare över 10 år som inte är utbytta 302 30 30
 
Avfall
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kg per invånare 194 195 195
Avvikelserapportering felsorterat avfall 320 210 180
Antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) 144 144 145
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper 73 70 100

TEKNISK VERKSAMHET
SKATTEFINANSIERAD

Verksamhetsbeskrivning

Verksamheten ansvarar för drift, underhåll, förnyelse och nyttjande av allmän platsmark och utbyggnad av kommunens gator, torg, vägar, grönytor, rekreationsområden och allmänna parkeringsplatser. Dessutom finns exploateringsverksamhet och allmän markreserv inom ansvarsområdet.

Långsiktig planering av trafiken sker genom trafiksäkerhetsprogram och trafikledsplaner, som ligger till grund för framtida projektering och byggande.

Förändringar i verksamheten

Förändringen av antalet kvadratmeter gator och gång- och cykelleder kompenseras via resursfördelningsmodellen för att täcka underhållskostnader och skötsel. Förändringen jämfört med föregående år är dock inte tillräckligt stor för att påverka kommunbidraget.

Under 2022 undersöktes de sista av de nedlagda deponierna i enlighet med den åtgärdsplan som beslutades 2018. Under 2023 kommer fokus ligga på att ta fram en ny åtgärdsplan som omfattar elva deponier. Åtgärdsplanen ska baseras på de rapporter som tagits fram under de senaste åren. Åtgärder kan exempelvis vara nya kontrollprogram, täckning, sanering med mera.

Ommadeponin kommer fortsätta med kontrollprogram i enlighet med de lagkrav och beslut som finns.

För att budgeten bättre ska spegla redovisningen flyttas 0,8 mnkr till turism- och fritidsverksamheten avseende området fritidsteknik.

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr.

Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,4 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 1,8 mnkr. Sammanlagt ökar kommunbidraget med 0,7 mnkr.

Investeringarna är alla av mindre karaktär och berör bland annat belysningsåtgärder, utveckling och utbyggnad av lekplatser samt beläggningar på gator och gång- och cykelvägar.

Framtid

I takt med att Sjöbo växer och centralorten förtätas, blir utrymmet för och regleringen av parkering viktiga frågor att ta ställning till. Kommunen står inför stora uppgifter när det gäller anläggningar på alla områden: va, gatubelysning, fritid och camping. Anläggningarna är i många avseenden föråldrade och kräver helt andra nivåer på nyinvesteringar och reinvesteringar än vad som nu medges. Mycket av arbetet kring anläggningar handlar om förvaltning och lite om utveckling.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 11,5 13,9 7,1
Kostnader 37,0 42,4 36,3
Kommunbidrag 25,5 28,5 29,2
Investeringar 6,4 23,3 13,1

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Gata i kommunen, kommunal, meter per invånare 5,8 5,9 5,8
Cykelväg i kommunen, meter per invånare 1,9 2,1 2,2
Antal ljuspunkter – statligt vägnät som kommunen helt bekostar 801 801 799
Antal hektar grönytor inklusive naturmark och skog inom detaljplan 265 265 265

MILJÖ- OCH HÄLSOSKYDDSVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Strategiskt miljöarbete samt natur- och vattenvård bedrivs bland annat genom klimat- och energirådgivning, medverkande i vattenråd, kandidatur biosfärområde, utarbetande av planeringsunderlag, deltagande i översikts- och detaljplanering och framtagande och implementering av lokala miljömål.

Tillsynsinsatserna styrs i stor utsträckning av lagar och föreskrifter. Till de mest omfattande uppgifterna hör tillsyn och prövning enligt miljöbalken för att minimera riskerna för människors hälsa och miljön. Verksamheten utför även tillsyn och prövning enligt livsmedelslagen. Det syftar till att konsumenterna ska kunna handla, äta mat, dricka vatten och serveras livsmedel som är både säkra och redliga.

Förändringar i verksamheten

Övergången till IT-kommuner i Skåne har bland annat medfört en ny debiteringsmodell. För detta utökas kommunbidraget med 0,1 mnkr.

För likvärdigheten och för att öka möjligheten att styra ekonomiresurserna flyttas 0,1 mnkr i kommunbidrag till kommunövergripande verksamhet.

Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,4 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,4 mnkr. Sammanlagt är kommunbidraget oförändrat.

Framtid

Strategiskt och operativt hållbarhetsarbete genom bland annat tillsyn och prövning är viktigt för kommunens strävan att nå Vision 2034. Omvärldens förväntningar på att kommunen ska arbeta för ett hållbarare samhälle i linje med de globala målen för hållbar utveckling, Agenda 2030, ökar ständigt. Hållbarhetsarbetet är dessutom en viktig del i arbetet med förbättrad folkhälsa.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 3,3 2,9 4,1
Kostnader 9,0 9,6 10,8
Kommunbidrag 5,7 6,7 6,7
Investeringar 0,0 0,0 0,0

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal inspektionsbesök 606 700 700
Antal ansöknings- och anmälningsärenden 207 220 230
Antal klagomålsärenden 123 125 130

PLAN- OCH BYGGVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Verksamheten svarar för översiktlig planering under ledning och samordning av kommunstyrelsen, upprättar detaljplaner, utvecklar och förvaltar geodata samt handlägger bygglovsansökningar, anmälningar och tillsynsärenden enligt plan- och bygglagen.

Förändringar i verksamheten

Bostadsförsörjningsprogrammet från 2017 pekar på ett årligt behov av 70 nya bostäder fram till 2030, vilket innebär att antalet invånare då skulle uppgå till 21 000.

Som grund för behoven av nya detaljplaner, förtätning av tätorten och uppdatering av detaljplaner behöver den fördjupade översiktsplanen (FÖP) för Sjöbo tätort ses över. En översyn görs för att beakta förändringar och utveckling som behövs. För att göra om FÖP utökades kommunbidraget med 2,1 mnkr. Då arbetet med FÖP planerats om minskas budget med 1,1 mnkr 2023 och kvarstår även 2024.

I ett särskilt budgetbeslut utökades kommunbidraget med 0,5 mnkr för att minska handläggningstiderna för bygglov. Beslutet avsåg endast 2022 och kommunbidraget minskas därför med 0,5 mnkr.

Effektiviseringskrav minskar kommunbidraget med 0,3 mnkr. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,6 mnkr. Sammanlagt minskar kommunbidraget med 1,3 mnkr.

Framtid

Sjöbo kommun befinner sig mitt i en expansiv period och antalet ansökningar om detaljplaner och bygglov har ökat kraftigt de senaste åren, men utvecklingen framåt är osäker utifrån vad som händer i omvärlden med krig, inflation, räntehöjningar samt höga priser på bland annat el, drivmedel och byggmaterial. På kort sikt är det framför allt bygglovsverksamheten och framtagandet av nybyggnadskartor som påverkas av konjunktursvängningar. Enligt Byggföretagens prognos kommer bygginvesteringarna i Sverige att gå ner med 12 procent 2023.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 5,1 3,6 5,4
Kostnader 10,6 11,8 12,3
Kommunbidrag 5,5 8,2 6,9
Investeringar 0,6 1,5 0,0

Nyckeltal

Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Antal ansökningar om planbesked 14 8 6
Antal ansökningar om bygglov 318 250 200
Antal bygganmälningar 137 200 220
Plan och bygg, antal klagomålsärenden 39 50 50
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade 1 555 1 600 1 500

RÄDDNINGSTJÄNST

Verksamhetsbeskrivning

Räddningstjänsten ska bidra till att skapa en trygg och säker miljö för människor att bo, vistas och verka i.

Förebyggande arbete bedrivs för att minska olyckorna, genom att räddningstjänsten bistår med råd och anvisningar.

Räddningstjänsten är organiserad i kommunalförbundet Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF). I förbundet ingår Simrishamns, Tomelilla, Ystads och Sjöbo kommuner.

Brandvärn finns i Klasaröd, Äsperöd och Bjärsjölagård.

Förändringar i verksamheten

Kommunbidraget utökades 2022 temporärt med 0,3 mnkr som ett engångsstöd till räddningsvärnen för upprustning. Då det finns ytterligare behov kvarstår medlen även 2023.

Medlemsavgiften är baserad på invånarantalet. Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,5 mnkr.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 0,0 0,0 0,0
Kostnader 15,4 16,1 16,6
Kommunbidrag 15,4 16,1 16,6

Framtid

Förbundet planerar för investering i flera höjdenheter och släckbilar. Inköpen sker i olika etapper.

EXPLOATERINGSVERKSAMHET

Verksamhetsbeskrivning

Exploateringsverksamheten ska stödja Sjöbo kommuns vision. För att skapa tillväxt och attraktivt boende krävs att det finns möjligheter för människor att få bra och ändamålsenliga bostäder och att kommunen kan tillgodose företagens behov av exploaterad mark.

Förändringar i verksamheten

Kompensation för ökade pris- och lönekostnader inklusive kapitalkostnader gör att kommunbidraget ökar med 0,3 mnkr.

Sjöbo kommun har haft en positiv utveckling med tomtförsäljning de senaste åren. Viktigt är att kommunen bibehåller ett proaktivt förhållningssätt i samhällsbyggandet samtidigt som de ekonomiska riskerna vägs in. Därför finns investeringsmedel 2023 uppgående till 14,5 mnkr. Bland annat görs större investering i va och gator på Grimstofta etapp 3, vilket beräknas ge tomter till 11 bostäder. Till det kommer att exploateringen av Sjöbo Väst etapp 1–2 samt Grimstofta 4:1 etapp 1 slutförs.

Inom verksamhetsexploatering beräknas etapp 2 på Redskapsgatan kunna genomföras under 2023. Samtidigt slutförs delar av etapp 1 på Redskapsgatan. Stora osäkerheter angående bland annat kostnader och efterfrågan gör att Åsums företagspark inte finns med i budget och planerna framåt.

Framtid

Exploateringen av Kv Bränneriet är påbörjat och det förväntas byggas cirka 400 bostäder där under en 10-årsperiod. Villatomter är under framtagande inom Sjöbo tätort på Sjöbo Väst samt Grimstofta 4:1. Förändring och nya detaljplaner är i sin uppstart för att ge flexiblare, tätare byggnation i Sjöbo och Blentarp.

Det är många frågor som behöver lösas kring resecentrum i Sjöbo tätort. Området utgör i dag en barriär mellan södra och norra delen av Sjöbo och behöver utvecklas till ett nav. Området är Sjöbos entré för de som kommer med buss och upplevs i dag som otryggt. En utveckling av området är nödvändig för att kunna genomföra detaljplanen för Bränneriet i sin helhet. Effektiviseras markanvändningen kring resecentrum skapas mycket byggbar central mark i attraktivt läge, mark som i nuläget är uppbunden av bland annat bussuppställning och markparkeringsytor. Bussuppställningen kommer att flyttas inom ett par år.

Ekonomi

mnkr Bokslut
2021
Budget
2022
Budget
2023
Intäkter 11,0 0,2 0,5
Kostnader 3,4 4,4 5,0
Kommunbidrag -7,6 4,2 4,5
Investeringar 10,7 13,8 14,5