Händelser av väsentlig betydelse

Händelser av väsentlig betydelse

Sjöbohem

Året präglades av globala utmaningar och ekonomisk osäkerhet. Trots högre kostnader och ökad styrränta fortsatte arbetet mot att bli fossilfritt 2030. Bolagets solida ekonomiska grund gör det möjligt att fortsätta att modernisera med fokus på kundcentrerad fastighetsförvaltning.

Under året genomfördes en omfattande renovering av omklädningsrum, takbyte på flera platser och fönsterbyte. Sjöbohem satsade på energieffektivisering genom bergvärme, fjärrvärmeuppgradering och solceller på skolor. Utemiljöerna förbättrades vid Linnéstugan och Lövestads skola. Det övergripande målet är att skapa enhetliga utemiljöer med gräsmattor, perenner och träd. Bolaget planerar att successivt omvandla parkeringsplatser till gräsarmerade områden.

En mild vinter i början av året resulterade i lägre kostnader för vinterväghållning. Bolaget investerade i underhåll, såväl i byggnader som markytor och energibesparande åtgärder. Det blev ett positivt resultat på 9,5 mnkr.

Sjöbo Elnät

Elpriserna låg fortfarande högt jämfört med snittet de senaste fem åren. Sjöbo Elnät märkte av förändringarna i form av ökade kostnader och ett växande intresse för lokala produktionsanläggningar.

Energimarknadsinspektionens nya föreskrifter begränsar nätföretagens arbetsområde till ”ledningsbunden verksamhet”. Det gjorde att Sjöbo kommun beslutade att starta ett systerbolag till Sjöbo Elnät. Vissa tjänster tas över av det nya bolaget, tjänster som ej lagmässigt kan utföras i Sjöbo Elnät.

Sjöbo Elnät ersatte luftledningar med jordkabel för att upprätthålla god leveranssäkerhet. Det gjordes även insatser på arbetsmiljöområdet genom att personsäkra kabelskåp och nätstationer.

Intäktsregleringen gjorde att varierande avgifter drabbade bolagets nätförluster och regionnätskostnader. Bolaget motverkade kostnadsökningarna genom att justera taxorna för konsument och producent. Årets resultat blev 7,5 mnkr, vilket var 5,2 mnkr lägre än budgeterat.

Kommunövergripande verksamhet

En fortsatt uppbyggnad och etablering av säkerhetsorganisationen pågår. Sjöbo delar organisationen med Tomelilla och Simrishamn. Gemensamma områden är tjänsteperson i beredskap, arbete med risk- och sårbarhetsanalyser, samordning av trygghetsfrågor samt kris- och krigsorganisationsfrågor.

Arbetet med digitalisering fortsatte och kommunen fick tillgång till en plattform för e-tjänster och automatiseringar. Nu finns ett nytt system för anmälning och avanmälning i kulturskolan och detaljplaner digitaliseras. Höör, Kristianstad och Sjöbo påbörjade ett projekt om AI (artificiell intelligens) för att försöka förutse och förhindra att barn blir hemmasittare.

Måltidsverksamheten skola och förskola hade ett underskott på 1,6 mnkr. Avslutad försäljning till enskilda skolor och förskolor innebar lägre intäkter, men kostnaderna minskade inte i motsvarande omfattning. Den kommunövergripande verksamheten hade totalt en negativ budgetavvikelse på 1,7 mnkr.

Politisk verksamhet

Digitala verktyg för närvaro och votering ska upphandlas. Målet är att hitta en lösning som ger en så samlad plattform som möjligt. Den nya mandatperioden innebar ökade kostnader för utbildning av förtroendevalda samt nämnd- och styrelsespecifika uppdrag.

Familjenämndens ledamöter hade tre utbildningstillfällen om myndighetsutövning gällande skollagen och socialtjänstlagen. Syftet var att skapa större kunskap kring uppdraget som huvudman för utbildningsverksamheter. Den politiska verksamheten hade totalt ett överskott på 0,2 mnkr.

Verksamhet för personer med funktionsnedsättning

Kundernas behov av stöd inventerades vid samtliga LSS-bostäder och i daglig verksamhet. Resultatet för LSS-bostäder visade att den totala budgeten överensstämmer med behoven, men att viss fördelning behöver ske mellan boendena. Resultatet för daglig verksamhet visar att kostnaderna är högre än det uppskattade behovet.

Inom socialpsykiatrin omvandlades en tjänst till metodutvecklare för att garantera kvaliteten och för att utveckla metoder i arbetet. Boendestöd införde ett planeringssystem för kunder. Det används även i hemtjänsten.

Arbetet med önskad sysselsättningsgrad, höjd grundbemanning och samplaneringspass fortsätter. Det krävs ett systematiskt och långsiktigt arbete för att tillgodose god kompetensförsörjning framöver. En lokalöversyn påbörjades mellan daglig verksamhet och socialpsykiatrin.

Verksamheten för personer med funktionsnedsättning hade ett underskott på 5,7 mnkr. Det berodde på högre volymer och kostnader i daglig verksamhet. Antalet kunder ökade kraftigt 2022 och fortsatte att öka. Förutom nya beslut var det fler deltagare. Underskottet för daglig verksamhet uppgick till 6,8 mnkr. Delar av underskottet täcktes av budgeten för nya LSS-servicelägenheter som inte tagits i bruk.

För LSS-boenden i egen regi uppgick underskottet till 4,2 mnkr. Underskottet ökade för att enskilda kunder behövde högre bemanning. De ökade kostnaderna för egna LSS-boenden och daglig verksamhet vägdes upp av färre externa placeringar.

Personlig assistans enligt socialförsäkringsbalken hade lägre volymer. Det innebar ett överskott på 1,4 mnkr. Verksamheten hade ett överskott centralt för administration och utbildning på 1 mnkr med bland annat en vakant tjänst som verksamhetschef.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal personer med personlig assistans 21 24 25 23
Antal personer med personlig assistans över 20 timmar per vecka 16 18 19 16
Antal personer med personlig assistans enligt LSS 5 6 6 7
Antal platser i kommunal bostad med särskild service enligt LSS 51 51 57 51
Antal personer i externa boenden enligt LSS och psykiatri, genomsnitt 8 9 9 6
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS 72 75 80 84
Antal timmar hemtjänst till personer under 65 år per månad 485 543 450 624
Antal personer under 65 år med insats enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 115 124 125 123

Äldreomsorg

Hemtjänsten tillsatte en kundplanerare för att skapa bra planering för medarbetare och se till att kunder får rätt insatser. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) gjorde en tillsyn av medicinsk vård och behandling. Kommunen behöver förbättra samverkan med primärvården.

Arbetet med önskad sysselsättningsgrad, höjd grundbemanning och samplaneringspass fortsätter. För att förebygga självmord samarbetar vård- och omsorgsförvaltningen med familjeförvaltningen för att ta fram en rutin som en del av folkhälsoarbetet.

Underskottet i äldreomsorgen blev 5,9 mnkr. Utfallet förbättrades av prestationsbaserade statsbidrag på 8,1 mnkr för att minska andelen timanställda samt för sjuksköterskebemanning på särskilda boenden. Efter RKR:s (Rådet för kommunal redovisning) besked periodiseras 1,4 mnkr till 2024.

Störst underskott fanns i särskilt boende på 7,6 mnkr. Utan det prestationsbaserade statsbidraget hade underskottet uppgått till 9,7 mnkr. Störst underskott fanns på Björkbackens särskilda boende, där kunder med särskilda behov genererade ökad bemanning med upp till nio årsarbetare delar av året.

För hemtjänsten försämrades resultatet och blev ett underskott på 0,5 mnkr. Utfallet utan prestationsbaserat statsbidrag hade varit –2,5 mnkr. Det finns dock en klar tendens att hemtjänsten närmar sig ett utfall i nivå med resursfördelningen. Det är en effekt av de centrala kundplanerarnas åtgärder. Underskotten i särskilt boende och hemtjänsten avsåg personalkostnader som sjuklöner, övertid och ökad arbetad tid.

För måltidsverksamheten i äldreomsorgen ökade det beräknade underskottet till 1,2 mnkr. Underskottet avsåg främst höga kostnader för livsmedel och kemtekniska förbrukningsvaror. Enligt SCB:s statistik har priserna på livsmedel ökat med 24,1 procent på två år. Priserna för kemtekniska produkter har stigit med upp till 50 procent för specifika varor.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal invånare över 65 år 4 572 4 589 4 617 4 632
Antal invånare 65–79 år 3 429 3 417 3 425 3 428
Antal invånare 80–89 år 948 991 1 010 1 037
Antal invånare ≥ 90 år 195 181 184 167
Antal platser i särskilt boende totalt 150 150 152 151
Antal platser i särskilt boende, demens 69 69 71 69
Beläggningsgrad särskilt boende (%) 94 95 95 97
Antal dygn korttidsvård per månad 207 275 250 207
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad 46 46 50 46
Antal personer över 65 år med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 568 600 600 624
Varav antal personer över 65 år med hemtjänst 258 268 260 257
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad 8 716 8 715 9 000 8 841
Andel av befolkning över 65 år med insats (%) 15,4 16,3 15,1 16,3
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster 0 72 200 179

Individ- och familjeomsorg

De senaste tre åren har antalet orosanmälningar ökat från 896 till 1 392, en ökning med 35,6 procent. Anmälningarna avser främst misstanke om brott mot barn, barn som bevittnat våld, omsorgsbrist, ungdomskriminalitet och psykisk ohälsa hos föräldrar. En förändring som påverkar arbetsbelastningen är det ökade antalet rättsliga processer, som omedelbara omhändertaganden och ansökningar om LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga). Vårdnadshavares överklagande och upprepade omprövningar av socialnämndens bedömningar och beslut påverkar arbetsbördan.

Handlingsplanen för att uppfylla lagkravet om utredningstider gav effekt. Under det första kvartalet var snittet 77 utredningar som inte genomfördes på lagstadgad tid, jämfört med fjärde kvartalets 18 utredningar. Handlingsplanen innehåller ett introduktionsprogram för nyexaminerade socialsekreterare och inrättande av socialadministratörer.

Socialtjänstens öppenvård har en längre tid erbjudit stöd via egen ansökan, föräldrar som själva tar kontakt och erbjuds olika former av föräldrastödjande insatser. För att hantera den höga arbetsbelastningen i myndighetsutövningen påbörjades ett arbete med förenklade utredningar samt möjlighet att erbjudas initialt stöd. Det ligger i linje med den kommande socialtjänstlagen som betonar lättillgängligt och biståndslöst stöd till föräldrar.

Individ- och familjeomsorgen redovisade ett underskott på 3,6 mnkr. Det var den lagreglerade verksamheten (institutionsvård av barn och unga, institutionsvård för vuxna samt familjehemsvård) och den övergripande administrationen som bidrog till underskottet. Försörjningsstöd hade ett överskott på 1,1 mnkr.

Den lagreglerade verksamheten genererade ett underskott på 2,9 mnkr. Underskottet är hänförbart till familjehemsvård (1,8 mnkr), institutionsplaceringar av vuxna (0,7 mnkr) samt institutionsvård av barn och unga (0,5 mnkr).

Familjehemsvården genererade ett underskott på 1,8 mnkr. Under 2023 var 31 barn placerade i familjehem, en ökning med tre barn. Familjehemsvården tog emot ett riktat bidrag på 1,2 mnkr för subvention av familjehemsplaceringar. Det var familjehemsarvoden som stod för underskottet, vilket framför allt berodde på ett systemfel när personalomkostnadspålägget beräknades.

Institutionsplaceringar för vuxna redovisade ett underskott på 0,7 mnkr. Antalet vårddygn var 1 378, en ökning med 498 jämfört med 2022.

Öppen verksamhet redovisade ett underskott på 1,8 mnkr. Individ- och familjeomsorgens övergripande administration hade ett underskott på 1,7 mnkr och öppenvården 0,1 mnkr. Underskottet för den övergripande administrationen handlade om högre konsultkostnader för att klara lagkrav i utredningar.

Prestationstal Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal hushåll, i genomsnitt per månad, som erhåller försörjningsstöd 112,6 119,0 121,5
Utbetalt ekonomiskt bistånd per hushåll 10 591 11 534 10 708
Vård av barn och ungdomar, antal vårddygn på institution 2 802 3 094 3 574
Genomsnittligt dygnspris, barn och ungdomar på institution (kr) 3 679 4 254 3 639
Vård av vuxna, antal vårddygn på institution 755 837 1 378
Genomsnittligt dygnspris, vuxna på institution (kr) 2 882 5 522 2 834
Antal barn och unga placerade i familjehem 28 21 31
Antal barn och unga som är vårdnadsöverflyttade 8 8 12

Förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamhet

Under våren planerades en förbättrad ledningsorganisation i för- och grundskolorna. Den trädde i kraft den 1 augusti. Den nya organisationen består av fyra områden med en rektor och flera biträdande rektorer i varje område. Skolledarna bildar ett ledningsteam tillsammans med skolhandläggare och administratörer. Arbetet med att införa organisationen beräknas pågå i 18 månader. I samband med den nya skolorganisationen rekryterades tre nya biträdande rektorer samt en rektor till Färsingaskolan.

Förskolorna arbetar med ”språkutvecklande förskola” med Göteborgs universitet genom Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola), som är ett fristående forskningsinstitut. Arbetet pågår i tre år och syftet är att ge förskolans pedagoger språkutvecklande kompetens, så att de kan ge barnen de bästa förutsättningarna för att utveckla sitt språk.

I början av året gick skolchefen in som rektor på Färsingaskolan. Flera stora, akuta behov uppdagades, bland annat saknades personal för att bedriva undervisning. I två dagar avbröts arbetet på skolan av arbetsmiljöskäl. Skyddsstoppet resulterade i en åtgärdsplan för att garantera en trygg och säker arbetsmiljö. Skolinspektionen utförde tillsyn på Emanuelskolan och en riktad tillsyn på Färsingaskolan. I december avslutades ärendet gällande Emanuelskolan. Färsingaskolans åtgärder följs upp i juni 2024.

Förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamheten redovisade ett överskott på 4,5 mnkr, vilket var en försämring med 2,3 mnkr sedan augusti. Förskoleverksamheten redovisade ett underskott på 0,4 mnkr och fritidshem och grundskola visade ett överskott på 4,9 mnkr. Befolkningsansvaret (antal barn) för förskoleverksamheten visade ett överskott på 1,7 mnkr. Kommunens egen verksamhet (förskolorna och central administration) visade ett underskott på 2,1 mnkr. Antalet barn i verksamheten var 19 färre än budgeterat, totalt 993 barn. Volymreserven på 1,3 mnkr togs inte i anspråk.

Två förskoleenheter hade ett underskott på totalt 2,9 mnkr. Det berodde på högre personalkostnader och färre barn. De ökade personalkostnaderna berodde på att antalet barn med särskilda behov ökade.

Resultatet för skol- och fritidshemsverksamheten blev 4,9 mnkr i överskott. Kommunens egen verksamhet (rektorsområden och central administration) hade ett underskott på 4,7 mnkr och befolkningsansvaret (antal elever) ett överskott på 7,7 mnkr. Befolkningsansvaret för fritidshemsverksamheten var 63 barn färre och överskottet var 3 mnkr. Antalet barn i åldersklassen 6–12 år var 61 färre än budgeterat.

Befolkningsansvaret för skola redovisade ett överskott på 4,7 mnkr. Det var 61 barn färre i grundskola och förskoleklass. Antalet elever i den egna verksamheten var 47 färre än budgeterat.

Resultatet för kommunens skolor totalt var ett underskott på 4,7 mnkr. Sex skolor redovisade ett underskott på totalt 5,3 mnkr. Lägre volymer och högre personalkostnader var orsaken. Skolornas totala underskott förbättrades tack vare överskott på övriga enheter.

Den centrala skoladministrationen hade ett överskott på 1,9 mnkr. Överskottet berodde framför allt på minskade personalkostnader i det mobila skolteamet och verksamheten för studie- och yrkesvägledning. Skolskjutsen redovisade ett underskott på 1,7 mnkr till följd av fler enskilda elevresor.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal barn i åldern 1–5 år 1 097 1 080 1 082 1 053
Antal barn i förskoleverksamhet totalt 1 026 1 028 1 012 993
Varav i kommunal förskola i egen regi 652 668 669 619
Antal barn i förskoleverksamhet, enskilt bedriven förskola 337 334 323 337
Antal barn i förskoleverksamhet, familjedaghem 18 19 17 18
Andel barn som efterfrågar plats i förskoleverksamhet (%) 93,5 95,4 93,5 94,2
Antal barn i åldern 6–12 år 1 579 1 600 1 628 1 587
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats (%) 60,2 58,5 60,1 53,0
Antal barn i fritidshem totalt 950 936 978 915
Varav i kommunala fritidshem i egen regi 693 696 733 665
Antal barn i åldern 6–15 år 2 226 2 256 2 284 2 239
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 195 2 236 2 260 2 223
Antal barn i träningsskola och anpassad grundskola 27 26 25 26

Gymnasieskola

En strategisk samverkan med att dimensionera och planera gymnasieskolan och vuxenutbildningen pågick, för att möta elevernas önskemål och arbetsmarknadens behov av kompetensförsörjning. De nationella programmen anpassades efter lagändringen som innebär att gymnasieskolans yrkesprogram från hösten 2023 ska innehålla det som krävs för att eleverna ska kunna nå grundläggande behörighet till högskola.

Färre elever än beräknat påbörjade studier vid Malenagymnasiet. Det systematiska kvalitetsarbetet sågs över inom Samverkan för bästa skola (SBS light) och fokusområden identifierades. Det gällde främst psykisk hälsa, motivation och närvaro.

Totalt hade gymnasieverksamheten ett överskott på 4,7 mnkr hänförbart till befolkningsansvaret. Resultatet var 1,7 mnkr bättre än prognosen i augusti. Antalet gymnasieelever var 597, vilket var 42 färre än budgeterat. Antalet elever i anpassad gymnasieskola var 16, vilket var enligt prognosen. På grund av färre elever uppgick resultatet till 6,5 mnkr.

Kommunens gymnasieverksamhet hade ett underskott på 1,8 mnkr. Verksamheten vidtog åtgärder på grund av det lägre elevantalet. Central administration inklusive elevhälsa visade ett överskott på 0,1 mnkr, beroende på lägre personalkostnader.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal ungdomar i åldern 16–18 år 626 600 611 601
Antal elever i gymnasieskola 655 614 639 597
Varav antal elever i anpassad gymnasiesärskola 23 20 16 16

Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integrationsverksamhet

Vuxenutbildningen inom sfi (svenska för invandrare) hade färre elever på lärlingsutbildningen. Sysselsättningen hos företagen har sjunkit vilket gör det svårare att få APL-platser (arbetsplatsförlagd utbildning), som är en väg till arbete och anställning. Yrkesvux för bussförare förbättrade antalet färdigutbildade genom en ny förberedande orienteringskurs i yrkessvenska.

Totalt hade vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integration ett överskott på 0,4 mnkr. Integrationen stod för 0,5 mnkr och vuxenutbildningen för 0,2 mnkr. Arbetsmarknadsenheten hade underskott (0,2 mnkr) liksom sfi (0,1 mnkr). Integrationsverksamhetens positiva resultat berodde på högre ersättning från Migrationsverket för placeringar.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal helårsstuderande 332 263 215 224
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen 27 21 25 11

Turism- och fritidsverksamhet

Fokus på årets stora träff ”En livsviktig kväll” för föreningar med barn- och ungdomsverksamhet var psykisk hälsa. Träffen arrangerades med Riksidrottsförbundet.

Med bidrag från Region Skåne kunde verksamheten bygga en naturlekplats längs Skåneleden, med placering i utkanten av Blentarp. Skåneleden uppgraderades med en ny toalett i Lövestads åsar.

Lovaktiviteter för barn och unga i åldern 0–19 år hade ett program med över 110 aktiviteter och 3 000 besökare. Aktiviteterna koncentrerades till Sjöbo tätort på grund av personalomställningen som gjordes när fritidsgårdarna stängdes.

Vid årets slut redovisade turism- och fritidsverksamheten ett överskott på 1,4 mnkr. Lägre kostnader för förbrukningsinventarier, el och fjärrvärme samt lägre kapitalkostnader bidrog till överskottet. Även kostnaderna för administrativa tjänster blev lägre än budgeterat.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Föreningsverksamhet, lokalt aktivitetsstöd per antal deltagartillfällen/år i föreningsaktiviteter, flickor 34 226 41 260 55 000 44 659
Föreningsverksamhet, lokalt aktivitetsstöd per antal deltagartillfällen/år i föreningsaktiviteter, pojkar 48 440 59 884 55 000 67 197
Sporthallar, antal bokningsbara timmar 12 120 13 460 12 500 13 947
Sporthallar, beläggningsgrad (%) 25 40 60 43,5
Bad, antal badande i simanläggning 30 867 58 004 68 000 62 402
Bad, antal badande på friluftsbad 32 020 33 513 25 000 21 411
Sjöbo marknad, antal sålda tremetersstånd 0 865 1 000 838
Mikaeli marknad, antal sålda tremetersstånd 0 262 300 248

Kulturverksamhet

Implementering av kulturplanen med ett tydligt fokus på medborgarnas rätt till kultur och demokratifrågor blir allt viktigare. Årets satsning, en kulturfest, besöktes av 3 000 personer. Dagen utgick från kulturverksamheterna i samverkan med gymnasiet, föreningslivet och handelsföreningen.

Särskilda digitala satsningar gjordes med externa medel med fokus på Mik (Medie- och informationskunnighet), där uppdraget är att skapa kunskap och minska den digitala klyftan i samhället.

Kulturaktiviteterna på biblioteken – även på filialerna och i byarna – ökade. Efterfrågan ökar framför allt från barnfamiljer där biblioteken fyller en viktig funktion som mötesplats.

Ett språkutvecklingsprojekt startades med fokus på kvalitetshöjande åtgärder för 4–5 åringar i Sjöbos förskolor. Fokus är att främja barns språkutveckling och öka läslusten samt att kompetensutveckla pedagogerna i förskolan. Ett annat av målen är att öka medvetenheten hos föräldrar kring barns språk.

Kulturverksamhetens resultat blev ett underskott på 0,2 mnkr. Anledningen var ökade säkerhetskostnader för biblioteken på grund av hotelser samt högre personalkostnader.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Kulturskola, antal elever 312 316 315 308
Bibliotek, antal besökare 69 862 78 823 80 000 77 285
Bibliotek, antal utlån på samtliga bibliotek 71 258 85 614 75 000 80 722
Bibliotek, antal utlån per invånare 3,7 4,4 4,0 4,1
Antal besökare på Elfstrands krukmakeri 375 787 700 723
Antal besök på publika biografprogram 2 067 6 403 5 000 6 373
Antal besökare i konsthallen 5 365 7 463 11 000 5 542

Teknisk verksamhet – avgiftsfinansierad

VA-enheten tog fram en vattentjänstplan som beskriver prioriteringen av utbyggnadsområdena för kommunalt vatten och avlopp. I vattentjänstplanen ingår en beskrivning av hur vattenverk, reningsverk och större pumpstationer påverkas av skyfallsliknande nederbörd.

Insamlingsansvaret för returpapper övergick till kommunerna och 200 abonnemang upprättades. I samband med det togs behållarna bort från samtliga återvinningsstationer. Insamlingen har fungerat utan anmärkning sedan starten.

År 2022 beslutade regeringen att all insamling av förpackningar av papper, plast, metall och glas ska ske fastighetsnära med kommunalt insamlingsansvar. Ansvaret övergick från producenterna till kommunerna den 1 januari 2024. Även driften av alla återvinningsstationer är nu kommunalt ansvar.

Avgiftsfinansierad verksamhet redovisade totalt ett överskott på 3,2 mnkr. VA-verksamheten hade ett underskott på 0,1 mnkr. Underskottet minskade skulden till avgiftskollektivet som uppgick till 5,2 mnkr vid årets slut. Avfallsverksamheten redovisade ett överskott på 3,3 mnkr, vilket berodde på lägre kostnader för köp av huvudverksamhet och personalkostnader. Skulden till avgiftskollektivet vid årets slut var 5,9 mnkr.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal VA-abonnemang totalt 5 834 5 876 6 000 5 989
Antal meter förnyat VA-ledningsnät 790 841 1 200 1 320
Va-mätare över 10 år som inte är utbytta 302 292 30 20
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kilo per invånare 194 181 180 163
Avvikelserapportering för felsorterat avfall 320 152 180 320
Avfall, antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) 144 143 145 157
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper 73 217 100 201

Teknisk verksamhet – skattefinansierad

Utbyggnader och underhåll av lekplatser fortsatte under året. Numera finns det en naturlekplats i Rallyskogen i Sjöbo. Fallskydd byttes ut på befintliga lekplatser och på utegymmet i Blentarp.

Arbetet med en gång- och cykelväg intill Tolångavägen, mellan Sandåkravägen och Badgatan, fortsatte. Vägen ansluter även till Trafikverkets projekt gång- och cykelväg mellan Marielundsvägen och Sandåkravägen.

Ett arbete med att förbättra trafikmiljön i anslutning till skolorna inleddes genom planering för säkra överfarter på Planteringsgatan och Västergatan. Projektet genomförs 2024.

Skattefinansierad verksamhet redovisade ett positivt resultat på 0,3 mnkr. Överskottet berodde på högre intäkter, lägre konsultkostnader och lägre kostnader för administrativa tjänster.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Bilväg i kommunen, meter per invånare 5,8 5,8 5,8 5,8
Cykelväg i kommunen, meter per invånare 1,9 2,1 2,2 2,1
Antalet ljuspunkter, statligt vägnät som kommunen bekostar 812 799 799 799
Antal hektar grönytor inklusive naturmark och skog inom detaljplan 265 265 265 265

Miljö- och hälsoskyddsverksamhet

Arbetet med kommunens gamla deponier fortskred och börjar närma sig nästa etapp. En miljökonsult påbörjade en sammanställning och ett förslag på fortsatta åtgärder. Den oljeskadade fastigheten Björkeröd 5:1 i Äsperöd sanerades klart och arbetet godkändes av tillsynsmyndigheten.

Biosfärområde Storkriket tog fram ansökan till UNESCO. Under hösten var förslaget ute på remiss. Efter beslut i de tre samarbetskommunernas fullmäktige skickas ansökan till regeringen i april 2024.

Miljö- och hälsosk yddsverksamhetens resultat blev et t överskot t på 0,2 mnkr. Personalkostnaderna var lägre på grund av sjukskrivningar och tjänstledighet.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Miljö- och hälsoskydd, antal inspektionsbesök 606 669 700 603
Miljö- och hälsoskydd, antal ansöknings- och anmälningsärenden 207 167 230 122
Miljö- och hälsoskydd, antal klagomålsärenden 123 97 130 102

Plan- och byggverksamhet

Strategienheten arbetade med att ändra detaljplanen på kommunal mark för bostäder och skola på Sjöbo väst och bostäder på Grimstofta. Detaljplanen för Orans camping antogs i kommunfullmäktige och vann laga kraft.

Antalet inkomna ärenden till bygglovenheten stämde överens med de nationella prognoserna från 2022. Intresset för att bo och bygga är fortfarande stort och många investerar i sina byggnader. Trots det rådande läget beviljades 18 enbostadshus och 11 nya lägenheter i flerbostadshus bygglov.

E-tjänster för bland annat planbesked, samråd, granskning, nybyggnadskartor och lägeskontroll togs fram och lanserades under hösten. Resultatet för plan- och byggverksamheten blev ett underskott på 0,2 mnkr.

Prestationstal Utfall
2021
Utfall
2022
Budget
2023
Utfall
2023
Antal ansökningar om bygglov 318 236 200 208
Antal bygganmälningar 137 169 220 225
Plan och bygg, antal klagomålsärenden 39 51 50 95
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade 1 555 1 500 1 500 1 500
Antal ansökningar om planbesked 5 6 2

Räddningstjänst

Sammanslagningen av brandstationerna i Lövestad och Vollsjö sker i februari 2024. Stationerna bildar ett insatsområde där två personer utgår från brandstationen i Lövestad och en person med FIP-enhet (Första insats person) från hemmet eller arbetsplatsen i Vollsjö. Bedömningar vid utalarmering påverkas inte, utan lika många brandmän larmas vid insats.

Förbundets resultat blev –1,5 mnkr. Underskottet berodde främst på att den föreslagna budgetåtgärden inte genomfördes. Det var även högre kostnader för utbildning, löner och pensioner än budgeterat. De externa utbildningarna hade en positiv budgetavvikelse på 0,7 mnkr. Brandskyddskontrollerna var fler och genererade ett överskott på 0,4 mnkr.

Exploateringsverksamhet

Försäljningen av tomter för bostäder och verksamheter var lägre än tidigare år. De tomter som såldes var från ärenden påbörjade 2022. Exploateringsområdet Grimstofta 4:1 etapp 3 satte i gång med lantmäteriförrättning och byggnation. Det kommer att finnas 11 tomter när området är slutfört.

Förprojekteringen av exploateringsområdet Åsums företagspark genomfördes. Detaljplansändringar är beställda för resterande delar av bostadsexploateringen för Sjöbo väst och norra delarna av Grimstofta 4:1. Exploateringsverksamheten redovisade ett överskott på 2,5 mnkr. Förutom tomtförsäljningar bidrog lägre kapital- och personalkostnader samt konsultkostnader till resultatet.

Finansiering

I det sammantagna personalomkostnadspålägget (PO) ingår dels arbetsgivaravgifter som bestäms av riksdagen (lagstadgade socialavgifter), dels avgifter som bestäms i kollektivavtal mellan SKR och fackföreningarna i offentlig sektor (till försäkringar och avtalspensioner).

Arbetsgivaravgifterna och påläggen är lika för kommuner och regioner, förutom vad gäller kollektivavtalad pension. PO för pensionskostnaden utgör ett snitt för kommuner respektive regioner, men den faktiska kostnaden varierar vid olika lönenivåer.

Prisbasbeloppet är en summa som används för att beräkna och sätta nivåer för exempelvis pensioner. Uppräkningen av löner ingår i pensionsunderlaget, vilket är det lönebegrepp som används för att fastställa den förmånsbestämda ålderspensionen. Pensionsunderlaget räknades upp med prisbasbeloppet som var 8,7 procent. Personalomkostnadspålägget genererade ett underskott på 7,8 mnkr.

Äldre intjänade pensionsrätter och livränta enligt tidigare pensionsavtal genererade ett underskott på 8 mnkr. Dessa pensionsavtal gäller från den 31 december 2022 och bakåt i tiden. De kan fortfarande vara giltiga för vissa arbetstagare i kommuner, kommunalförbund och kommunala bolag. Även historiska löner räknas upp och påverkas av inflationen.

Ett förtydligade av regler kring redovisning av bidrag från staten gjorde att finansieringen belastades med en kostnad för statsbidrag. Förtydligandet innebär att statsbidraget redovisas som en intäkt under generella statsbidrag i stället för ett riktat bidrag till nämnden. För att nämnden inte ska påverkas, hanterades statsbidragen som ett köp från finansieringen.

Sjöbo kommun erhöll prestationsbaserade statsbidrag på 8,1 mnkr för att minska andelen timanställda samt för sjuksköterskebemanning på särskilda boenden. Periodiseringen av det prestationsbaserade statsbidraget ändrades enligt RKR (Rådet för kommunal redovisning). Det innebär att delar av statsbidraget periodiserades till 2024. Budgetavvikelsen för finansieringen blev ett underskott på 23,9 mnkr.