God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning
Målredovisning
Då god ekonomisk hushållning är ett vidare begrepp än bara den ekonomiska delen, redovisas samtliga mål under samma avsnitt.
Orsa kommun har fem övergripande mål för år 2020. Varje verksamhet sätter verksamhetsmål som sorterar in under de övergripande målen och som stöttar uppfyllandet av det övergripande målet. I några fall jobbar verksamheterna direkt mot de övergripande målen.
Övergripande mål Digitalisering
Orsa kommun ska arbeta strategiskt och långsiktigt med digitaliseringen för att skapa en enklare vardag för invånare, företagare och besökare och senast år 2020 ska kommunen erbjuda minst 50 e-tjänster.
Samtliga verksamheter har jobbat direkt mot övergripande målet, utan underliggande verksamhetsmål.
Verksamheternas kommentarer
Kommunstyrelsen
Det har inte funnits förutsättningar att uppnå målet. Upprättandet av en gemensam e-tjänsteplattform drog ut på tiden men blev under året upphandlad i samarbete med 13 dalakommuner. Ett e-tjänstekontor har inrättats i den gemensamma IT-nämnden. Processkartläggning krävs av de tjänster som ska digitaliseras.
Objektförvaltningarna inom omsorg och lärande fungerar och där prioriteras e-tjänster. Objekten inom teknik och samhälle har startat under våren. Det största objektet, ”Leda och styra” har inletts. Antalet e-tjänster planeras öka inom respektive objekt under 2021.
Service och utveckling
Ett stort arbete med en ny digitaliserad identitetshantering påbörjades under hösten. Ett nytt passage- och tjänstekort ska införas och även det vara i ett gemensamt system med Mora och Älvdalen. Ett nytt ärendehanteringssystem för hela kommunen införs i samband med att Kontaktcenter startar under året.
Samhälle
E-tjänster var i planeringsfasen hösten 2020 inom förvaltningsobjektet Mora, Orsa, Älvdalen. Prioriterat är e-tjänster för stadsbyggnadskontoret och miljökontoret. Processkartläggning pågår.
Omsorgen
Under året har det införts 15 stycken e-tjänster för frågor kopplade till serveringstillstånd för alkohol och för näringsidkare som vill sälja tobak, e-cigaretter och folköl. I det löpande digitaliseringsarbetet inom förvaltningsobjektet har arbetet med e-tjänster varit ett prioriterat område. Förberedande arbeten har gjorts för att under 2021 kunna lansera ett större antal e-tjänster inom omsorgen, till exempel en e-tjänst för ansökan om försörjningsstöd.
Lärande
Under 2020 har inga nya digitala tjänster införts inom lärande. Digitaliseringen av förskolekön har skjutits på framtiden i väntan på att ett nytt grundsystem (IST) för skolan ska upphandlas.
Förberedelser har pågått 2020 för att införa digital hantering av skolskjutshanteringen i februari 2021. Inför denna digitalisering har bland annat det lokala skolskjutsreglementet justerats och upptagningsområdena till skolorna har ändrats.
Övergripande mål Företagsklimat
Orsa ska senast 2020 vara bland de högst rankade kommunerna i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat och bland de 100 högst rankade kommunerna i SKR:s skolranking (SKR:s skolranking har tagits bort av SKR).
Underliggande verksamhetsmål: | |
---|---|
Samhälle – Bedömningen av kommunens service till företagen ska vara minst 3,8 i Svenskt Näringslivs ranking. Utfall 3,54. | |
Samhälle – Orsa kommun ska senast 2020 vara bland de 100 högst rankade i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat. Utfall 83. | |
Lärande – Kommunen ska ligga bland de 100 högst rankade i SKR:s skolranking. Se kommentar. |
Verksamheternas kommentarer
Kommunstyrelsen
Orsa kom på plats 83 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Omdömet i service och bemötande, tjänstemäns attityder till företagande, tillgång till kompetens, kommunpolitikernas attityder till företagande samt vägnät, tåg- och flyg fick lägre omdömen jämfört med föregående år. Trots att omdömet sjunker något i dessa bedömningar så ökar vi i placering jämfört med andra kommuner. Till exempel går vi från plats 60 till plats 36 gällande kommunens service och bemötande trots att omdömet sjönk från 3,69 till 3,54 (riskgenomsnitt 3,16). Omdömet gällande tillgång till mobilnät och bredband ökade till strax över riksgenomsnittet och går därmed från plats 153 till plats 140.
Service och utveckling
Ett utvecklingsarbete har påbörjats för att bilda ett Kontaktcenter som stöd till näringsliv, invånare och våra interna verksamheter. Service och utveckling ansvarar för uppföljningen med att förbättra kommunikation och bemötande bland kommunens medarbetare gentemot medborgare men även internt inom organisationen och deltar årligen i en servicemätning. Service och utveckling samordnar och utbildar i upphandlingsfrågor och administrerar Löpande insikt för att få ett underlag för hur företagare och privatpersoner tycker att vi sköter vår myndighetsutövning.
Vi ser över möjligheterna att styra kommande upphandlingar inom kostenheten till lokala produkter. Service och utveckling har träffat Företagarna och berättat om arbetet med den nya visionen Orsa 2050.
Samhälle
Under året har många aktiviteter genomförts på samtliga verksamhetsområden och förvaltningar. Dialogen har stärkts genom bland annat företagsbesök och företagarfrukostar. Projektet "Främjande myndighetsutövning" har slutförts och vi mäter även våra kunders nöjdhet genom enkätutskick i SKR:s verktyg Löpande Insikt. Samarbete skola/näringsliv pågår och resulterar i bland annat praktikplatser, yrkesmässa och företagsbesök. Nyföretagarcentrum genomförs i samverkan med Mora och Älvdalen där det erbjuds rådgivning.
Lärande
Sveriges kommuner och regioners (SKR) skolranking har avskaffats. Målet bedöms ändå som uppnått eftersom Orsa låg på topp 100 innan skolrankingen avskaffades och sedan dess har resultaten i Orsa ökat.
Miljö
Enligt insiktsmätningen som görs har verksamheten nått målen för nöjd-kund-index för livsmedelskontrollen i båda kommunerna samt för miljö- och hälsoskydd i Mora kommun. De olika serviceområdena som mäts i insiktsmätningen är:
- Information
- Tillgänglighet
- Bemötande
- Kompetens
- Rättssäkerhet och Effektivitet
I Mora kommun ligger vi högt inom samtliga områden, och mycket högt på bemötande, tillgänglighet och effektivitet. I Orsa ligger vi mycket högt på bemötande, godkänt inom information och effektivitet, samt högt på övriga delar. Det skiljer alltså en del mellan kommunerna och inom de olika serviceområdena trots att miljökontoret har samma arbetssätt för båda kommunerna och att alla handläggare arbetar i båda kommunerna.
Stadsbyggnadsförvaltning
Stadsbyggnadsförvaltningen har deltagit på en frukostträff med näringslivet. Bygglovsenheten har inte deltagit på frukostmöten men däremot haft möten med enskilda företagare. Enheten har även deltagit i projektet ”Främjande myndighetsutövning”, bland annat genom två halvdagars workshop.
Övergripande mål Invånarantal
Underliggande verksamhetsmål: | |
---|---|
Miljö – Miljönämnden planerar och utför kontroll/tillsyn med fokus på de största hälso- och miljöriskerna. | |
Miljö – Miljönämndens specifika mål för livsmedelskontrollen. | |
Service och utveckling – Invånarna ska vara nöjda med vår kommun som en plats att leva och bo på, vi ska nå indextalet 68 enligt Nöjd-region-index. – Utfall 66 | |
Service och utveckling – Invånarna ska vara nöjda med vår kommuns verksamheter. Målet är att nå Nöjd-medborgarindextalet 62. – utfall 54 | |
Service och utveckling – Invånarna ska vara nöjda med sitt inflytande i kommunen, Målet är att nå Nöjd-invånarindextalet 48 – utfall 43 | |
Service och utveckling – Barn och unga ska ha vetskap om sina möjligheter att påverka i samhället. Mäts i Ungdomsenkäten Lupp (lokal uppföljning av ungdomspolitiken) som genomförs nästa gång 2021. Målet är att nå 40 % nöjda ungdomar eller fler. | |
Service och utveckling – Arbetet med Agenda 2030 ska intensifieras under året och minst sex konkreta åtgärder ska genomföras. – utfall fler än sex konkreta åtgärder har gjorts inom ordinarie verksamhet. | |
Service och utveckling – Medborgare och medarbetare ska uppleva hög tillgänglighet och gott mottagande. 100 % av e-post ska besvaras inom ett dygn. För telefonin ska tillgängligheten öka till 92. – Utfall e-post 80%, telefoni 54. | |
Omsorg – Systematiska kvalitetsarbetet ska fortsätta. – Uppfyllt | |
Omsorg – Alla individuella vård- och genomförandeplaner ska revideras minst två gånger per år. – Uppfyllt | |
Omsorg – Samtliga överväganden som görs inom individ- och familjeomsorgen ska göras inom stipulerad tid. – Uppfyllt | |
Omsorg – En sammanfattande analys av avvikelser för hela omsorgens verksamhet som rapporteras till utskottet två gånger per år. – Uppfyllt | |
Samhälle – Andel ut i arbete av personer inskrivna på Arbetsmarknadsenheten, AME, ska vara minst 25 % – utfall 20 % | |
Samhälle – Andel ut i studier av personer inskrivna på Arbetsmarknadsenheten, AME, ska vara minst 10 % – Utfall 11 % |
Verksamheternas kommentarer
Kommunstyrelsen
Antalet invånare var 6 877 den 31 december 2020. Totalt sett är nettoinflyttningen något positiv. Det avlider fler än vad det föds samtidigt som antalet födda ökar. Antalet invandrade är betydligt lägre än tidigare år och betydligt lägre än Statistiska centralbyråns prognos.
Service och utveckling
Verksamheten ansvarar för uppföljning av förvaltningsmålet Invånarna ska vara nöjda med att leva och bo i vår kommun. Kommunen har förbättrat men inte nått fram till målet. Målet Nöjd Medborgar-Index, NMI, Hur ser medborgarna på kommunens verksamheter har indextalet 62. Kommunen ligger på index 54, precis under det nationella indextalet 55.
Förvaltningsmålet gällande möjligheten till medborgarnas inflytande är inte heller uppnått. Det målet heter Nöjd Invånar-index, NII, Hur ser medborgarna på möjligheten att ha inflytande i kommunen? Vi ligger över rikssnittet (40) med indextalet 43 men har en bit kvar till målet, 48.
Barn och unga ska ha vetskap om sina möjligheter att påverka i samhället. Detta möjliggörs i alla verksamheter genom att kommunen skapar mötesplatser och forum för inflytande. 2018 tyckte 29,3 % av ungdomarna som deltog i Lupp-undersökningen att möjligheterna var mycket stora eller stora. Målet 2020 var att höja den siffran till 40 %. Hur vi lyckats med detta mål kommer att mätas i november varje år. Ungdomsenkäten Lupp (lokal uppföljning av ungdomspolitiken) görs var tredje år. Åren då ingen Lupp görs, görs en egen enkät med frågan ovan. Vi frågar årskurs 7 till 9. Den visade 2020 att kommunen har mer arbete att göra med barn och ungas inflytande. Siffrorna ligger kvar på liknande nivåer som 2018.
Nästa Lupp-undersökning sker 2021.
Samhälle
Samhälle har under året fokuserat på försäljning av befintliga tomter och i samverkan med stadsbyggnadskontoret och Norra Dalarnas vatten och avfall, Nodava, påbörjat planarbetet med Styversbacken etapp 2.
Samhälle har nått verksamhetsmålet för "Andel ut i arbete respektive studier av inskrivna på AME (Arbetsmarknadsenheten)" minst 25 respektive 10 %. Verksamhetsmålet att "Öka turistomsättningen med 8 procent" uppnås inte. Resultatet är 4,5 % jämfört med 2018. Det har ännu inte analyserats av Visit Dalarna, men en del felkällor har uppmärksammats i statistiken. Målet utgår 2021.
Omsorg
För att bidra till måluppfyllnaden har verksamheten Omsorg fokuserat på det systematiska kvalitetsarbetet. Det systematiska kvalitetsarbetet spänner över hela vårt grunduppdrag och årets mål sätter ljus på några delar av arbetet. För år 2020 har målen konkretiserats i tre mått, vilka samtliga kunnat uppfyllas. Det kan därutöver noteras att bland de resultat som hittills publicerats i SCB:s kommunjämförande databas Kolada för 2020 så går samtliga värden uppåt gällande äldreomsorgen övergripande, vilket är ytterligare glädjande tecken på att kvalitetsarbetet leder till resultat.
Miljökontoret
Miljönämnden har följande underliggande mål för att nå måluppfyllelsen:
Miljönämnden ska fokusera på arbete som leder till att förbättra och säkerställa vattenkvaliteten i sjöar, vattendrag, grundvatten och dricksvatten.
Målet är delvis uppnått. Tillsynen av enskilda små avlopp har genomförts som planerat i både Orsa och Mora kommuner. Vi har även påbörjat kontrollen inom samtliga operativa mål som rör dricksvatten. När det gäller tillsynen av förorenad mark har det under året varit många och tidskrävande ärenden. Flera saneringsprojekt har genomförts och vi har arbetat med flera ansvarsutredningar.
På grund av covid-19 har miljökontoret fått ansvar för ett helt nytt lagstiftningsområde, trängseltillsyn på matserveringar. Detta har inneburit att vi behövt prioritera bort en stor del av den planerade tillsynen av mindre miljöfarliga verksamheter.
Stadsbyggnad
Stadsbyggnadsförvaltningens förvaltningsmål för att bidra till det övergripande målet har handlat mycket om leveranstider och kvalitet. De flesta målen kopplat till leverans har uppfyllts. Endast produktion av nybyggnadskartor har haft längre leveranstider vilket föranletts av en avsevärd ökning av efterfrågan (ökning med 76 %). Antalet tillsynsärenden har ökat kraftigt. Arbetet med en ny vindkraftsplan har också bäring på målet.
Övergripande mål Attraktiv arbetsplats
Orsa kommun ska vara en attraktiv arbetsplats med kompetenta, engagerade, friska och nöjda medarbetare. Nöjd medarbetar-index ska år 2020 uppgå till minst 75.
Underliggande verksamhetsmål: | |
---|---|
Personal – Resultatet av medarbetarundersökningen ska uppgå till lägst index 72. – Inte relevant då mätningen ändrats. | |
Personal – Ohälsotalet ska uppgå till högst 6 % – Utfall 8,2 % | |
Miljö – Miljökontoret ska vara en arbetsplats där arbetsglädjen ökar, där vi ger varandra uppskattning och feedback och där våra idéer till förbättring och utveckling genomförs. Målet är LedMedindex 72 – Utfall 73 |
Verksamheternas kommentarer
Kommunstyrelsen
På grund av ändringar i Statistiska Centralbyråns beräkningar av medarbetarindex går inte en jämförande mätning mot tidigare år att göra 2020. Först 2021 kan vi se trenden.
Personal
Orsa kommun arbetar med att implementera medarbetarskap som utvecklingsfilosofi. Medarbetarskap handlar om att medarbetarna är delaktiga, engagerade och ansvarstagande. Medarbetarna ska ges inflytande att påverka och ta initiativ samtidigt som ledarna stöttar medarbetarna i deras aktiva medarbetarroll. Det är viktigt att fastslå medarbetarnas uppdrag och att tydliggöra de rättigheter och skyldigheter som finns. Nyckeln till framgång ligger i dialogen. 2020 har varit ett speciellt år med färre fysiska möten och försvårande omständigheter kring att ha dialog. Kommunen har ändå kunnat arbeta vidare med Medarbetarskap då både utvecklingssamtal och lönekriterier bygger på modellen.
Miljö
Resultatet från senaste medarbetarundersökningen visar att vi är på god väg att nå målet. Vi har under 2020 genomfört en del aktiviteter som syftar till att öka arbetsglädjen på kontoret. På grund av covid-19 har situationen på arbetsplatsen förändrats rejält. Nästan samtliga medarbetare arbetar numera hemifrån och alla gemensamma möten sker digitalt. Vi har fått skapa nya arbetssätt och många medarbetare har fått andra eller nya arbetsuppgifter.
Stadsbyggnad
Förvaltningen har inte kunnat erbjuda praktikplatser som planerat, men har genomfört medarbetar/arbetsmiljöenkät.
Ekonomi
Övergripande mål Kommunens resultat
Kommunfullmäktige beslutade 2016 att de ekonomiska målen ska gälla enligt de ekonomiska riktlinjer som beslutades vid samma tillfälle.
De ekonomiska riktlinjerna ska grunda sig på god ekonomisk hushållning över tid. I budgetsammanhang innebär det att innevarande år och kommande budget och planperiod ska resultatet uppgå till minst 1,5 procent av skatteintäkterna (sammanlagt en period om fem år). I riktlinjerna ingår även möjligheten att använda en resultatutjämningsreserv som kan täcka underskott vid en eventuell framtida lågkonjunktur.
Kommunfullmäktige kompletterade 2020 de ekonomiska målen med att höja gränsen för avsättning till resultatutjämningsreserven från 15 mkr till 35 mkr.
Nedan följer en sammanfattning av de beslutade ekonomiska målen.
Kommunen
Årlig avsättning till resultatutjämningsreserv ska ske tills den uppgår till 35 mkr.
Kommentar: Målet är uppnått, under 2020 ökades avsättningen med 20 mkr till 35 mkr.
Kommunens soliditet, inklusive samtliga pensionsåtaganden, ska varje år öka för perioden.
Kommentar: Målet är uppnått då kommunens soliditet inklusive samtliga pensionsåtaganden ökade med 7,9 procentenheter till 30,4 procent.
Kommunens resultat ska under perioden i genomsnitt uppgå till minst 1,5 procent av skatteintäkterna Med skatteintäkter avses summan av skatteintäkter, generella bidrag och kommunalekonomisk utjämning.
Kommentar: Målet är uppnått för 2020 och budget 2021 samt plan 2022–2024 följer de ekonomiska riktlinjerna. År 2020 uppgick resultatet till 6,7 procent av skatteintäkterna.
Kommunen ska klara sina investeringar utan att ta upp några nya lån.
Kommentar: Målet uppnått då kommunen inte tagit upp några nya lån under året.
Bolagen
Orsabostäder AB:s direktavkastning (rörelseresultat före avskrivningar / fastigheternas värde) ska under perioden uppgå till minst 5 procent.
Kommentar: Målet uppnått, nyckeltalet uppgår till 9,8 procent
Orsa Vatten och Avfall AB ska över tid generera ett positivt resultat så att inte det egna kapitalet urholkas.
Kommentar: Målet är inte uppnått. Under 2019 löste bolaget upp sina sista obeskattade reserver och hade vid utgången av året en ansamlad förlust om -0,3 mkr. År 2020 redovisade bolaget en förlust om -1,3 mkr och den ansamlade förlusten uppgår nu till -1,6 mkr.
Orsa Lokaler AB, Resultatet efter finansiella poster ska uppgå till minst 500 tkr i genomsnitt över en period som sammanfaller med kommunens budget och planperiod.
Kommentar: Målet uppnått. Resultatet efter finansiella poster uppgår till 3,4 mkr.
Vad gäller de ekonomiska målen så kommer dessa ses över och de kommer sannolikt mer utgå ifrån mål på koncernnivå. Detta främst då vi ser ett betydande investeringsbehov i dotterbolagen under de kommande tio åren.
Övergripande resultatmål
Kommunens resultat ska under perioden 2019 till 2023 i genomsnitt uppgå till minst 1,5 % av skatteintäkterna.
Samtliga verksamheter har jobbat direkt mot det övergripande målet, utan underliggande verksamhetsmål. | |
---|---|
Kommunstyrelsen Kommunen har ett historiskt högt resultat som till stor del består av statsbidrag med anledning av covid-19. Samtidigt har verksamheterna trots ansträngt läge förmått att i det stora hela hålla sina ramar. | |
Service och utveckling I år lämnar Service och utveckling ett stort överskott i sin helhet. | |
Samhälle Samhälle har sammantaget ett positivt resultat för 2020. | |
Lärande Utskottet för lärande redovisar ett överskott i driften av verksamheten. | |
Omsorgen Omsorgen gör ett mindre underskott för 2020. Huvudförklaringen till detta är pandemisituationen. Det har dels krävts mer personal (vikarier), dels krävts mer skyddsutrustning än tidigare. Glädjande är att Individ- och familjeomsorgen, IFO, visar upp ett bättre resultat än föregående år. | |
Miljö Miljökontoret kommer att redovisa ett negativt resultat. På grund av covid-19 och utökat tillsynsansvar för trängsel har vi inte kunnat genomföra den planerade miljötillsynen på mindre verksamheter som inte betalar årlig avgift. Den statliga kompensationen kompenserar inte bortfallet. | |
Stadsbyggnadsförvaltningen Prognosen förutsa ett nollresultat. Resultatet blev ett mindre underskott som gav en differens av 3 % från prognosen. |