Händelser av väsentlig betydelse

Covid-19

Året har till stor del präglats av covid-19, och pandemin har påverkat all kommunal verksamhet. Kommunen aktiverade krisledningsstaben till nivå 1 den 4 mars. Samtliga verksamheter har arbetat med att säkerställa kommunens funktioner och att göra de anpassningar som krävs enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Kommunen lyckades hålla smittan ute från verksamheterna till andra halvan av december månad, strax innan vaccineringarna kommit igång, då den tyvärr tog sig in på Orsagården vilket resulterade i flera dödsfall. Omsorgen och dess anställda har dragit ett tungt lass under året. Pandemin har också inneburit att miljökontoret fått omprioritera då de har fått en ytterligare uppgift i att övervaka trängselrestriktionerna. Livsmedelskontrollen har prioriterats som samhällsviktig funktion.

Vision 2050

Kommunfullmäktige antog i mars månad Vision Orsa 2050. Visionen i sin helhet kan läsas i inledningen av årsredovisningen. Visionen är ledande i kommunens arbete. Arbetet med att förankra och börja arbeta enligt kommunens vision har fortsatt under året. Det märks tydligt i målarbetet, strategier, invånardialoger och verksamhetsplaner.

Styrmodell

I november tog kommunfullmäktige beslut om styrmodell för Orsa kommun. Styrmodellen tydliggör hur vision, övergripande mål och verksamhetsmål hör samman; den beskriver styrkedjan av planering, beslut och uppföljning från vision till kommunplan och verksamhetsplaner innehållande ekonomi-, mål- och resultatstyrning.

Hållbarhetsstrategi

Tidigt under våren 2020 beslutade Kommunstyrelsen om en hållbarhetsstrategi för 2020 som bygger på Agenda 2030 och det faktum att barnkonventionen blivit lag. Då barnkonventionen går hand i hand med Agenda 2030´s perspektiv på social hållbarhet kommer vi i fortsättningen att hänvisa till vårt hållbarhetsarbete. Detta för att få in frågorna i ordinarie arbete och för att förhindra att de blir särintressen.

Det görs redan mycket i våra verksamheter inom ramen för hållbarhetsstrategin. Som exempel har kuratorer och skolsköterskor arbetat med psykisk ohälsa bland elever. Arbetsmarknadsenhetens projekt ”Arbete till Alla” syftar till att snabbare få ut människor på den privata arbetsmarknaden och är direkt kopplat till målet om hållbar konsumtion och hälsa och välbefinnande. Inom bostadsbolaget jobbas ständigt med energismarta lösningar och med dialog med sina hyresgäster.

Fortbildning om Agenda 2030 och barnperspektivet inom olika verksamheter har påbörjats så att hållbarhetsstrategin blir ett riktigt verktyg när mål sätts och verksamhetsplaner upprättas.

Internkontroll

Kommunstyrelsen beslutade i november om internkontrollplan 2021. Kontrollmomenten är förändrade från tidigare år och bygger nu på en risk och väsentlighetsanalys med utgångspunkt från reglemente för internkontroll. Prioriterade risker för kommande år är bristande styrning av kommunala bolag, felaktig hantering av löner, bristande underlag i politiska beslutsunderlag samt risk för brister i likvärdighet mellan skolorna.

Digitalisering

En dalagemensam e-tjänsteplattform är upprättad under andra halvan av 2020 och kommunen undersöker nu behovet av e-tjänster och arbetar med processkartläggningar. Bland annat genomförs digital hantering av barnomsorgskön och skolskjuts. Inom omsorgen har e-tjänster införts gällande alkoholtillstånd och tobaksförsäljning. Miljökontoret och IT har inlett ett projekt för att se över möjligheterna att införa ytterligare e-tjänster. De övergripande mål som satts upp uppfylls dock inte (se målredovisningen). Se också avsnittet Gemensamma nämnder, Servicenämnd IT.

Särskilt boende – Slipstenen

Arbetet med projektering och framtagande av detaljplan och ramprogram för det särskilda boendet Slipstenen på Storgärdet har fortgått under hela året. Boendet planeras innehålla 12 avdelningar med totalt 108 nya lägenheter, 90 platser för särskilt boende och 18 korttids-platser för växelvård. Boendet planeras ersätta dagens befintliga platser på Orsagården som hyrs externt samt platserna på Lillåhem som byggs om till trygghetsbostäder. Under projekteringsfasen framkom att investeringskostnaden för byggnationen sannolikt ökar väsentligt med anledning av att det inledningsvis räknats på för få kvadratmeter till för lågt produktionspris.

Lyfta Orsa

Kommunstyrelsen beslutade i maj att samhälle skulle genomföra ett renoveringspaket Lyfta Orsa då kommunen prognosticerade ett gott resultat. Syftet var att stärka Orsas attraktivitet för boende och besökare genom att bland annat förbättra inom centrum, gata/park, leder och skyltning och samtidigt bidra med arbete åt företag under covid-19.

VA-plan

Arbetet för att ta fram en ny vatten- och avloppsplan har fortgått under året. Planen är något försenad. Dialog har genomförts med de större vattenföreningarna och planen beräknas bli färdig under 2021.

Gemensam miljö- och byggnadsnämnd

Kommunstyrelsen tog under oktober månad ett inriktningsbeslut för en gemensam miljö- och byggnadsnämnd med tillhörande förvaltning. Underlag för att kommunfullmäktige ska kunna ta beslut om gemensam nämnd och förvaltningen ska vara färdigt under våren 2021.

Lärande

Under 2020 har beslut fattats om att två förskoleavdelningar ska byggas till på förskolan Trimsarvet. Förskolorna Lindan 1 och 2 flyttade i juli 2020 från lokalerna på Digerberget till centrala lokaler i centrum under tiden som Trimsarvets förskola byggs om.

Grundskolorna har beslutat om att göra om grundskolornas upptagningsområden inför höstterminen 2021. Den största skillnaden är att Hansjö, som nu tillhör Bergetskolans upptagningsområde, från och med 2021 kommer att tillhöra Kyrkbyns skola. Anledningen till förändringen är att upptagningsområdena varit ojämna barnantalsmässigt.

Näringslivsklimat och arbetsmarknad

Orsa nådde åter målet "Topp 100" med plats 83 (plats 80 2019) i Svenskt Näringslivs ranking av Företagsklimat.

Arbetsmarknadsenheten har trots stark påverkan av covid-19 kunnat nå målet att minst 25 % (29,5 %) av de inskrivna ska ut i arbete och 10 % (12,75 %) till studier.

En lokal besöksnäringsutvecklingsgrupp har bildats för att i samverkan med det regionala destinationsbolaget Visit Dalarna stärka Orsa som besöksdestination.

Årets Stadsnät

Stadsbyggnadsutbyggnaden fortskrider och enligt Post och Telestyrelsen är Orsa den enda kommunen i Dalarna som redan nått regeringens mål om 98% täckning. Tillsammans med Mora och Älvdalen utsågs Orsa till Årets stadsnät 2020 främst för sitt föredömliga samarbete och för att man vågat anta utmaningen att ligga i framkant trots stora geografiska avstånd.

Kultur

En biblioteksplan har beslutats inför samgåendet med Bibliotek Dalarna.

Plan- och byggärenden

Antalet byggärenden har under året ökat med hela 40% vilket naturligtvis påverkat arbetsbelastningen. Förberedande arbeten med detaljplaner för Styversbacken och reviderad vindbruksplan har genomförts. Inmätning av stadsnätsutbyggnaden har skett i Skattungbyn, Oljonsbyn, Kallmora, Nederberga samt Lindorna.

Heltid som norm

Under 2020 har projektet Heltid som norm gått in i en aktivare fas. Fyra arbetsgrupper med både chefer, medarbetare och skyddsombud har analyserat olika förutsättningar utifrån schema och arbetsuppgifter. Varje enhetschef inom Omsorgen har dessutom haft dialog med sina medarbetare angående projektets mål, som är ett långsiktigt hållbart arbetsliv med jämnare arbetsbelastning och flexibla arbetssätt samt värdet av att ta tillvara på medarbetarnas kompetens.

Gemensamma nämnder och verksamheter

Gemensam servicenämnd lön

Nämnden är gemensam för Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.

Från och med mars 2020 arbetar Löneservice i tre funktioner. Kvalitet och utveckling, Lön och kontroll och Support och service. Fler arbetar med support och utveckling och färre med registreringar.

Bytet av teknisk plattform från klient- till webbmiljö har successivt fortsatt under 2020. Det gäller både schema- och bemanningssystemet och Lön/HR-systemet. Flera åtgärder har genomförts för att öka prestandan/snabbheten i systemen.

Ärendehanteringssystemet i Löneservice support är nu infört för en säkrare och effektivare uppföljning av ärenden. Systemet är detsamma som används i kommunernas Kontaktcenter.

Pensionsinformationen för alla kommuner och de flesta bolag genomfördes via Teams under september. Informationen spelades in för tillgänglighet på intranätet.

Gemensam servicenämnd IT

Nämnden är gemensam för Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.

Under året har ett samverkansavtal mellan 12 dalakommuner för koordinering av support för e-tjänsteplattformen samt samordning av e-tjänsteutveckling beslutats. E-tjänsteplattformen är upphandlad och införd.

Rekrytering av sju tjänster inom drift, strategi, projekt, process, objektförvaltning och e-tjänsteutveckling har genomförts. Fem av dessa har börjat under året.

Tack vare återvinning och återanvändning av elektronik har vi bidragit till minskade utsläpp med totalt 269 626 kg CO₂ vilket motsvarar energiförbrukningen från 31,11 hushåll per år.

På grund av covid-19 har personalresurser säkrats upp genom att låta hälften av medarbetarna jobba hemma en vecka för att sedan bytas av mellan april och oktober. Från början av november har alla som har möjlighet arbetat hemifrån. Andra effekter av pandemin är att vi har ett ökat tryck på supporten via telefon och samtidigt ett minskat tryck på supporten via fysiska besök. Resurser har fördelats om för att möta det förändrade beteendet. Antalet distansarbetsplatser har ökat med ca 55 procent, från strax över 500 st. till strax under 800 st. Antalet supportfrågor avseende digitala möten har även de ökat.

Gemensam nämnd för social myndighetsutövning

Nämnden är gemensam för Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.

Inom äldreomsorgen har ett samverkansarbete genomförts tillsammans med Mora kommuns avdelning för Ordinärt boende med fokus på beslutade hemtjänsttimmar. Arbetet har lett till ett antal revideringar av rutiner och arbetssätt med syfte att öka tydlighet och effektivitet. Vidare har det påbörjats ett arbete kring ökad samverkan och bättre kvalitet i omsorgen i samband med utskrivning genom så kallade utskrivningsteam.

Familjerätt har efter en lång period av hög ärendemängd under året haft en återhämtningsperiod med normal belastning. Tack vare detta har verksamheten trots viss personalvakans kunnat hanteras utan större inköp av konsulttjänst.

Införande av flera olika del-/stödsystem har genomförts eller påbörjats såsom Lifecare Utförare, Lifecare Mobil Omsorg (LMO) och nytt system för registrering och uppföljning av avvikelser. Det finns stora behov av översyn av bland annat ansvarsfördelning och samverkan mellan objektförvaltning och linjeverksamhet, vilket inletts under senare delen av året och kommer att fortgå under 2021.

Gemensam gymnasienämnd

Nämnden är gemensam för Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.

Pandemin har varit oerhört slitsam för både elever och personal. Trots detta har förvaltningen klarat omställningarna mellan närundervisning och fjärrundervisning bra.

Ansökningssiffrorna till Mora gymnasium visar att verksamheten når upp till målet att 70 procent av eleverna från samverkanskommunerna ska välja Mora gymnasium som sitt första val. Svaga ansökningssiffror ses i år till Vård- och omsorgsprogrammet och Restaurang- och livsmedelsprogrammet. Klasser från Estetprogrammet och Samhällsprogrammet har samläst kurser för att effektivisera organisationen utifrån söktrycket. Det behövs platser kvar på programmen för att möta elever som går på introduktionsprogrammen och som ska ges plats på program samtidigt som de läser upp sin behörighet till gymnasiet.

Gymnasienämndens fokus på Ungföretagsamhet har resulterat i att Mora Gymnasium nu är Dalarnas största UF-skola och fick pris för årets UF-skola i Dalarna.

Värdegrundsarbetet har fortsatt och förstärkts under året. Tryggheten har ökat på hela förvaltningen och kränkningsanmälningarna har minskat under 2020.

För vuxenutbildningen har förändringen där staten finansierar större del av yrkesutbildningarna utifrån covid-19 påverkat vuxenutbildningen positivt ekonomiskt. Det är dock oklart hur medfinansieringen för kommunen kommer att se ut för 2021.

En genomlysning av ekonomin beställdes externt och genomfördes under våren. Gymnasienämnden har utifrån genomlysningen och processen i arbetslagen tagit fram en handlingsplan för ökad måluppfyllelse och en budget i balans.

Överförmyndare i samverkan

Samverkan mellan överförmyndare i Mora, Orsa, Älvdalen, Vansbro, Rättvik och Leksands kommuner.

Ekonomiskt har verksamheten gått med ett relativt stort överskott. Orsaken till överskottet förklaras till största delen av låg personaltäthet och övrig personalbrist. Under året har ärendena med ensamkommande barn fortsatt att minska för att i stort sett upphöra för en del kommuner. Överförmyndarkansliet har under året hanterat ett ökat antal mycket svåra och juridiskt komplexa ärenden, samtidigt som vi har haft stor personalomsättning.

Språktolknämnd

Språktolknämnden i Dalarna är en gemensam nämnd för Region Dalarna, Avesta, Borlänge, Falu, Gagnefs, Hedemora, Leksands, Ludvika, Smedjebackens, Säters, Orsa, Rättviks och Mora kommuner med ansvar för språktolkförmedlingsverksamhet. Verksamheten regleras genom nämndens reglemente samt ett samverkansavtal.

Under året har nämnden fortsatt lansering av tjänsten tolk-online som är till för korta akuta samtal.

Projektet med kulturkommunikatörer fortsätter i syfte att underlätta integration och förbättra möten mellan olika kulturer.

På grund av covid-19 har antal uppdrag under 2020 minskat med ca 15 % jämfört med 2019.

BRAND Brandkåren Norra Dalarna

Brandkåren Norra Dalarna är ett kommunalförbund mellan kommunerna Mora, Orsa, Älvdalen, Vansbro och Leksand.

Till följd av pandemin har en stor del av myndighetsutövningen inom förbundet försenats. En stor del av uppföljningen av förelägganden har dock kunnat genomföras.

Övergången till digitala kommunutbildningar stoppades då förbundet inte längre fick använda mjukvaran. Därmed har man inte kunnat genomföra utbildningar av kommunanställda och skolelever i den takt man tänkt 2020.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ställde även in samtliga grundutbildningar för RIB - anställda brandmän (Räddningstjänstpersonal i beredskap). Detta fick till följd att de brandmän som redan beviljats tjänstledigt från sina huvudarbetsgivare stod utan utbildning och utan möjlighet att gå tillbaka till sitt ordinarie arbete. Brandkåren Norra Dalarna fattade därför beslut om att genomföra en preparandutbildning, vilket är en grundutbildning som genomfördes innan MSB:s nya utbildningssystem togs i bruk. Preparandutbildningen gör att de nyanställda brandmännen får grundläggande kunskaper i exempelvis trafikolycka, sjukvård och rökdykning och kan ingå i utryckningsstyrkan.

Under 2020 inkom 1084 larm, varav 271 av dessa var onödiga automatiska brandlarm, 235 brand-tillbud och 129 trafikolyckor. Antalet larm har minskat med 164 stycken i förbundet. Minskningen av antalet larm kan bero på flera orsaker så som årliga fluktuationer, resultatet av bra förebyggande arbetet etc. Ett troligt antagande är dock att minskningen beror på förändrade levnadsvanor i samband med pandemin.

Bolagen

Orsabostäder AB

På grund av covid-19 har bolaget tvingats prioritera akuta fel och inte kunnat utföra felanmälningar i samma utsträckning som tidigare hos våra hyresgäster. Bo-butiken har varit stängd för besök vilket påverkat våra intäkter negativt och kostnader positivt gällande VLU (valfritt lägenhetsunderhåll). Vi har drabbats av ett flertal bränder i våra fastigheter under året. Turligt nog har ingen personskada skett, däremot omfattande materiella skador. Detta har medfört en ökad otrygghet i samhället. Bolaget och kommunen gjorde utökande insatser med mer bevakning och ronderingar med väktare under en period för att på så sätt öka tryggheten igen.

Vi har haft en vakansgrad för 2020 på 1,1 % och en omflyttningsfrekvens på ca 19 % i våra bostäder. Apotek Hjärtat flyttade in i sina nya lokaler på Kyrkogatan under våren.

De större projekten under året är start av vårt första ”ROT” renoveringsprojekt av ett trapphus på Dalagatan 16 som kommer fortsätta under 2021, balkongrenovering Sturegatan, fönsterbyten Malmgatan och Storgatan, sista etappen renovering parkeringar med tillhörande motorvärmarstyrningar på Storgärdet samt installation av frånluftsvämepump på Kv Hästen som energiprojekt.

Vi har tillskapat 4 nya lägenheter av tidigare kontorslokaler på Storgärdet vilket gör att bolaget nu har 757 lägenheter.

I vårt arbete med boendeinflytande har vi i ett samarbete med hyresgäster, Nodava och hyresgästföreningen börjat arbeta med våra boendes avfallshantering och fastighetsnära insamling.

Orsa lokaler AB

Vårt samarbetsforum med kommunens verksamheter har fått ”vila” under året då vår förvaltning inte haft tillräckligt med resurser under en tid. Bolaget har granskat sin lokalvård för att se om den är konkurrenskraftig mot marknaden enligt bolagets ägardirektiv. Jämförelse har gjorts mot nyckeltal inom lokalvård och utfallet blev att lokalvården är konkurrenskraftig och kommer fortsättningsvis bedrivas inom bolaget.

Större projekt som pågått under året är hyresgästanpassningar på Borns industriområde samt takbyte på Kulturhuset.

I projektet med nyproduktion av nytt särskilt boende är funktionsprogram och programhandling i princip klara och projektering påbörjad. Kostnaderna har blivit högre än tidigare beräknat, dels för att byggkostnaderna stigit och dels för att byggnaden blir större än tidigare beslutsunderlag.

Orsa vatten och avfall AB

2020-01-01 höjdes VA-avgifterna med 5 % vilket innebär att brukningsavgifter höjdes med 35 kr per månad för småhus.

Arbetet med överföringsledningar till och från Grönklitt är framskjutet då man inte vet om eller när det ska genomföras.

Nytt avtal har tecknats mellan Nodava AB och Boliden avseende mottagning av slam från Orsa Vatten och Avfall AB:s avloppsanläggningar vilket säkrar avsättning av slam för de kommande 10 åren. Frågan är av stor betydelse då slamhanteringen står för en stor kostnad för Orsa Vatten och Avfall AB.

Orsa Vatten och Avfall AB har under året införskaffat läcksökningsutrustning och genomfört ett antal sökningar nattetid för att hitta läckage i vattennätet. Det har resulterat i att vi för första gången hade en dygnsproduktion på under 1000 m3 vatten på flera årtionden. Den aktiva läcksökningen förväntas fortsätta under våren 2021.

En ny avfallstaxa för Orsa började gälla från 1 juli 2020. Nya avfallsföreskrifter har beslutats gälla från 1 juli 2020.

Med anledning av den nya "lag om skatt på avfall som förbränns" som trädde i kraft 1 april 2020 har priserna i nuvarande förbränningsavtal justerats i enlighet med de ökningar som följer av lagen.

Upphandling av ÅVC-transporter och slam är genomförd och ny entreprenad startar 2021-01-01. Tidigare fanns många olika avtal för olika avfallsfraktioner, nu har vi en entreprenör som sköter alla transporter vilket förväntas effektivisera och förenkla transportarbetet.

Nodava kommer från och med 2021-01-01 sluta ta emot farligt avfall från verksamheter på Orsa återvinningscentral då vi inte har skyldighet att göra det och då alla företag själva kan anlita godkänd transportör som hämtar på egen fastighet, enligt nya regler.

Nodava AB

Norra Dalarnas Vatten och avfall, samägd av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner med säte i Orsa.

Nodava tog under året en ny vision och börjat arbetet med strategier för att nå denna. Utgångspunkterna är krav, förväntningar och utveckling i omvärlden. Ett antal kortsiktiga strategiska mål har tagits fram.

Arbetet med att ta fram grafisk profil för att bli tydligare i vår kommunikation inleddes under november månad i samband med att ny kommunikatör är på plats. Den grafiska profilen är tänkt att vara klar under första kvartalet 2021.

VA-verksamheten har genomgått organisationsförändringar, både på bland tjänstemannen och på driften. Förändringen innebär sammanslagning av grupperna på tjänstemannasidan där antalet chefer minskades med två personer och en gemensam driftorganisation i Mora och Orsa med två chefer istället för tre.

Riktlinjer för anslutning utanför verksamhetsområde har reviderats för att öka fokus på fastigheter innanför verksamhetsområdet och minska mängden tid som läggs på utredningar.