Redovisningsprinciper 2020

Kommunen följer Kommunal bokförings- och redovisningslag samt de rekommendationer som Rådet för kommunal redovisning utfärdat vad gäller redovisningen. Undantaget är redovisning av finansiell leasing.

I noterna till resultaträkningen lämnas upplysning om ej uppsägningsbara operationella leasingavtal. Några leasingobjekt är att betrakta som finansiell leasing enligt RKR R5. Nedan lämnas upplysningar om dessa avtal. Finansiella leasingavtal med en avtalstid överstigande tre år:

Avgifter (tkr) 2020 2019
-med förfall inom 1 år 9571 103
-med förfall inom 1–5 år 1 333944
-med förfall senare än 5 år00

Det totala finansiella leasingbeloppet bedöms vara mycket lågt i förhållande till totala balansomslutningen (ca 0,5%) och skulle sannolikt inte påverka en ekonomisk bedömning av kommunens ställning.

Kommunalskatten har periodiserats enligt rekommendation nummer R2 från RKR. Det innebär att kommunen i bokslutet för år 2020 har bokfört den definitiva slutavräkningen för 2019 samt en preliminär slutavräkning för år 2020. Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på Sveriges Kommuner och Regioners (SKR:s) decemberprognos.

Kommunen följer RKR R2 vad gäller avgift eller bidrag till anläggningstillgångar.

Arbetsgivaravgifter har bokförts i form av beräknade, procentuella personalomkostnadspålägg i samband med löneredovisningen enligt SKR´s rekommenderade nivå.

Avsättningar och ansvarsförbindelser redovisas enligt RKR R9.

Pensionsskulden har beräknats av Skandikon enligt RKR´s rekommendation R10. Pensionsåtaganden som intjänats före år 1998 redovisas som en ansvarsförbindelse i enlighet med den kommunala redovisningslagen.

Pensioner intjänade från och med 1998 redovisas som en avsättning i balansräkningen.

Semesterlöneskulden avser intjänade men ej uttagna semesterdagar. Skuld för okompenserad övertid har också beräknats och bokförts per sista december.

Tillsammans med skuld till timanställda mm för arbete som utförts i december 2020 och upplupen arbetsgivaravgift redovisas semesterlöneskulden och skuld för okompenserad övertid som en kortfristig skuld.

Kommunen följer RKR R4 för redovisning av materiella anläggningstillgångar. Anläggningstillgång bedöms en tillgång vara när anskaffningsvärdet uppgår till ett basbelopp (för närvarande 47,3 tkr) och den är avsedd för stadigvarande bruk eller innehav.

Anläggningstillgångarna värderas till anskaffningsvärde med avdrag för planenliga avskrivningar.

Avskrivningstiden för byggnader och tekniska anläggningar är 10–50 år samt för maskiner och inventarier 3–10 år. Linjär avskrivningsmetod tillämpas. En bedömning av anläggningarnas värde görs och i de fall där anläggningens värde bedöms varaktigt förändrats görs en justering av det bokförda värdet. För tillgångar i form av konst och pågående arbeten görs inga avskrivningar. Internräntan har beräknats med 1,5% på tillgångarnas bokförda värde enligt SKR´s rekommendation.

Komponentindelning av materiella anläggningstillgångar har införts från 2014 för befintliga tillgångar. För investeringar i nya anläggningar tillämpas komponentindelning och en komponent definieras som en utgift som är relativt stor i relation till den totala investeringen och bedöms ha en avvikande avskrivningstid. Årligen görs en bedömning av kvarvarande objekt i anläggningsreskontran om det finns något nedskrivningsbehov utifrån att anläggningen inte längre används, alternativt nyttjas, som det var tänkt från början.

Prövning av om återföring av tidigare nedskrivning är motiverad genomförs vid upprättande av årsredovisning enligt RKR R6. Om återföring är motiverad görs en beräkning av tillgångens värde och återföringen redovisas i resultaträkningen.

Redovisning av finansiella tillgångar och skulder följer RKR R7.

Vissa aktier klassificeras som kortfristig placering då syftet med innehavet är avyttring för att lösa framtida pensioner. Kostnadsräntor som hör till redovisningsperioden har skuldbokförts och belastat periodens resultat.

Exploateringsfastigheter redovisas som omsättningstillgångar från och med 2009.

Osäkra fordringar, det vill säga kundfordringar äldre än 6 månader, har värdereglerats.

Kommunen följer i allt väsentligt RKR R13 kassaflödesanalys och RKR R14 drift- och investeringsredovisning.

Från och med 2020 följer kommunen RKR R15 avseende förvaltningsberättelse i stora drag. Arbetet med att anpassa förvaltningsberättelsen till den nya rekommendationen pågår fortlöpande.

Under året har byte av redovisningsprincip tillämpats enligt RKR R12. Bytet avser redovisning av anslutningsavgifter som från och med 2020 redovisas enligt RKR R2.

Kommunen följer RKR R16 om sammanställda räkenskaper. Den sammanställda redovisningen för koncernen har upprättats enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Transaktioner och mellanhavanden mellan kommunen och dotterföretagen har eliminerats för att ge en rättvisande bild av koncernens totala ekonomi. I den kommunala koncernen ingår bolag där kommunen har minst 20 procents inflytande. Kommunen äger Oreälvens kraft till 35 procent men inflytandet beräknas inte vara så stort att kommunens del av företaget ska konsolideras.

Från och med år 2020 konsolideras inte längre Nodava AB och Brandkåren Norra Dalarna enligt undantagsregler i RKR R16. Siffrorna för 2019 räknas inte om då de inte påverkar bedömningen mellan åren.