Förväntad utveckling

Ekonomi

Även om det kan kännas som upprepningar så är den största osäkerhetsfaktorn på kort sikt hur pandemin utvecklas. När kan vi återgå till ett normalt liv igen? Kommer vi kunna återgå till det liv som gällde före pandemin? Vad betyder detta för den framtida ekonomin? Även om vi gör prognoser, långsiktiga planer, har krisövningsplaner för olika framtida skeenden och så vidare så har det senaste året visat att det är svårt att förutspå framtiden.

Det vi vet är att den äldre befolkningen kommer att öka mer än under senare år och vi har stora framtida investeringsbehov. Det vi hoppas, men inte vet, är att den fortsatta digitaliseringen skall underlätta den omställning i arbetssätt som kommer att bli nödvändig.

Även om logiken i aktiebörserna tyder på att vi går mot ljusare tider så vet ingen idag om vi hamnar i ännu en covid-19 våg och vad det kommer innebära sett ur ett ekonomiskt makroperspektiv. Därmed inte sagt att vi inte ska planera för framtiden även vad gäller vår ekonomi då vi ändå tror oss veta vilka största ekonomiska utmaningar vi står inför: demografiutvecklingen och investeringsbehovet. Kommunkoncernen har stora investeringar framför sig i och med byggande av äldreboendet Slipstenen, ny VA-plan och behov inom de kommunala bolagen. Dessa utmaningar har behandlats i tidigare avsnitt i förvaltningsberättelsen.

Näringslivsklimatet

Arbetet med främjande myndighetsutövning fortskrider, det ska vara lätt för företag att göra rätt och ambitionerna är att Orsa ska vara topp 50 i svenskt näringslivs ranking av företagsklimatet. Handläggningsprocesserna ska effektiviseras och service och bemötande ska ytterligare förbättras. Den beslutade Näringslivsstrategin 2021–2022 visar på ett tydligare gemensamt ansvar i kommunen. Näringslivsrådet som startades under 2020 blir fortsatt en viktig del i det strategiska arbetet.

Gemensam miljö- och byggnadsnämnd

Underlag för att kunna ta beslut om en gemensam miljö- och byggnadsnämnd kommer att presenteras tidigt under 2021. Det är en stor omorganisation både på politisk och tjänstemannanivå. En ny förvaltningschef börjar under första halvåret av 2021 och förberedelser för att få en gemensam organisation kommer att intensifieras.

Heltid som norm

Heltid som norm, det vill säga att heltidsarbete ska vara det normala vid anställning i kommunen, behöver konkretiseras och genomföras med en tydlig tidsplan.

Ny kursplan för grundskolan

I augusti 2021 börjar nya kursplaner att gälla för grundskolan. Ändringarna gentemot de förra kursplanerna är stora och ett implementeringsarbete har påbörjats inom skolorna och kommer att intensifieras under vårterminen.

Moderna skollokaler

Utskottet för lärande har gett i uppdrag att utreda vad som skulle krävas för att Orsas fyra skolor ska få moderna lokaler. Orsa Lokaler AB, OLAB, har fått i uppdrag att ge en kostnadsindikation för att bygga till grupprum på Digerbergets- och Kyrkbyns skolor, bygga ut matsalarna på Bergetskolan och Digerbergets skola, samt bygga om hemkunskaps- och träslöjdsalen på Orsaskolan.

Verksamhetssamordning och kvalitetsarbete

Under 2021 fortsätter arbetet med ökad samordning mellan verksamheterna inom Samhälle. Det är även en förutsättning för att framåt klara de ekonomiska utmaningarna. Verksamheterna följs upp med fokus på rätt prioriteringar för att nå våra mål och budget.

Omsorgen kommer att fortsätta att sätta särskilt fokus på det systematiska kvalitetsarbetet, för att fortsätta den utveckling som hittills gett positiva resultat.

Infrastruktur

Infrastrukturenheten fortsätter stadsnätsutbyggnaden mot målet 98 % 2025. Mark och exploatering prioriterar färdigställande av Styversbacken etapp 2 och övriga exploateringsprojekt samt försäljning av befintliga tomter för en ökad bostadsförsörjning.

Integration

En plan för ökad integration i Orsa är ett politiskt uppdrag och arbetas fram i samverkan både internt och externt med våra medborgare.

Kontaktcenter

Under 2021 förväntas ett Kontaktcenter etableras. Detta bör leda till betydligt kortare svarstider och på andra sätt förbättra servicen till kommuninvånare och andra som söker kontakt med kommunen. De kommer också att avlasta handläggare från en hel del ärendehantering.

Kompetensförsörjning

Under året fortsätter arbetet med att omarbeta den gamla kompetensförsörjningsstrategin som gäller till och med 2022. Arbetet sker i samarbete med Mora och Älvdalen.

Kompetensförsörjningen är ett prioriterat område i Näringslivstrategin. Samarbetet skola/näringsliv för grundskolan stärks ytterligare och nu initieras även samverkan med Mora Gymnasium och deras möjligheter att erbjuda utbildningar efter företagens behov.

Gemensamma nämnder och verksamheter

Gemensam servicenämnd lön

De senaste två åren har tekniklyftet av HR-systemet stått i fokus. Systemen har integrerats och blivit webbaserade. Målet är att få ett framtidsanpassat och säkert HR/löne-system som även är användarvänligt för chefer att arbeta i och för medarbetare att själv rapportera i.

Löneservice ingår från och med december 2020 i det större kommunövergripande förvaltningsobjektet Styra och administrera internt. Objektets prioriterade mål där Löneservice har en viktig roll är:

  • digitalisering av anställningsprocessen
  • flytta kvarvarande delar i systemen från klient till webbmiljö
  • mobilanpassat gränssnitt för Löneportalen
  • fler digitala möjligheter till lönerapportering
  • automatisering av manuella, återkommande och regelmässiga processer

Gemensam servicenämnd IT

De närmsta åren kommer digitaliseringen och e-tjänsteutvecklingen att öka explosionsartat i Mora, Orsa och Älvdalen. Pandemin gav en rejäl skjuts framåt när det gäller digitalisering. En mix mellan att vara på kontoret och jobba hemifrån kommer sannolikt att vara den nya normen. Viktigt är att servicen till medborgarna inte får äventyras, men även här kommer digitalisering och e-tjänster vara en viktig del i ökad service till medborgarna.

Den utmaning som IT står för är kompetensväxlingen från "På golvet-tekniker" till utvecklingstekniker. Vi kommer inte att ersätta pensionsavgång under 2021 med likvärdig kompetens utan siktar på att anställa tekniker med den nya kompetensen.

Samverkan och samarbete mellan alla dalakommuner kommer att öka och bli bättre både inom projekt och inom delning av resurser och kompetens.

Gemensam nämnd för social myndighetsutövning

Med anledning av genomförda åtgärder för att minska smittspridning har ett antal nya IT-stöd varit nödvändiga att införa, detta utöver andra nödvändiga nya eller ändrade system och stöd. Verksamheten har kunnat anpassa sig väl till detta och implementering har fungerat bra, men man uttrycker nu en tydlig tekniktrötthet och behov av återhämtning inom området, vilket kommer att påverka verksamhetens möjlighet till fortsatt digitalisering under 2021.

Gemensam gymnasienämnd

Utbildningsdepartementet arbetar med en utredning gällande landets Riksidrottsgymnasier, RIG, och Nationell idrottsutbildning, NIU, som är helt avgörande för hur idrottsgymnasiets utveckling kommer att se ut på Mora gymnasium. Gymnasienämnden har fått i uppdrag att svara på promemorian.

På Mora gymnasium är en relativt hög andel lärare behöriga men kompetensbristen kommer att göra sig gällande även här. Nämnden behöver vara i framkant vad gäller god arbetsmiljö för att behålla nuvarande lärare och attrahera nya lärare.

En utmaning är det växande antal elever som inte är behöriga till nationellt program på Mora gymnasium.

Gymnasienämnden behöver säkerställa att det finns platser på de nationella programmen för elever som går yrkesintroduktion eller programinriktat val. Detta är en utmaning då flera av programmen på Mora gymnasium är fyllda av behöriga elever.

Antalet elever ökar till gymnasiet de närmaste fem åren. Utmaningen är att det saknas tillräckligt med ändamålsenliga lokaler för att möta fler elever. Gymnasiet har även behov av att få till bygg- och anläggningslokaler för att möjliggöra en flytt av andra verksamheter.

Gymnasienämnden kommer fortsatt att påverkas av pandemin och hur undervisningen kan bedrivas under 2021 på Mora gymnasium kommer att ha betydelse för måluppfyllelsen. Fjärrundervisningen har skapat många nya möjligheter både vad gäller organisation, didaktik och digitalisering vilket gymnasienämnden behöver arbeta vidare med under 2021.

Att hitta tillräckligt med APL-platser, platser för arbetsplatsförlagd utbildning, är en utmaning. Många konkurrerar om dessa, både inom kommun och privata företag.

Under 2021 ska nya kurs- och ämnesplaner för gymnasiet implementeras. Utredningen av idrottsgymnasiets verksamheter kommer att presenteras under 2021. Under våren 2021 inleds en dialog med SF, Specialidrottsförbunden.

Överförmyndare i samverkan

Även om ärendeutvecklingen inte ökar i någon större mängd så ändrar sig ärendena i sin komplexitet hela tiden. Ärendena idag ställer mycket högre krav på både ställföreträdaren i uppdraget och tjänstemannen i handläggningen.

Vi väntar med stort intresse på Ställföreträdarutredningen som enligt sista besked ska redovisas den 23 april 2021.

Språktolknämnd

Flyktingströmmar och covid-19-påverkan är mycket svåra att beräkna. Flyktingströmmar påverkar i stor utsträckning tolkförmedlingens verksamhet då det kan leda till stora förändringar vad gäller efterfrågan på tolkuppdrag och efterfrågade språk.

BRAND, Brandkåren Norra Dalarna

Verksamheten har att se fram emot lönekostnadsökningar, ökade utbildningskostnader samt ökade investeringskostnader.

Arbete pågår för att ta fram en långsiktig fordons- och investeringsplan då flera fordon behöver bytas för att upprätthålla en ändamålsenlig och modern vagnpark. Planen bedöms vara klar under 2021. Personalomsättningen är hög för RIB-brandmän, räddningstjänstpersonal i beredskap. För riket som helhet är personalomsättningen för RIB-brandmän cirka 10 % per år. Det skulle ge förbundet ett utbildningsbehov om cirka 20 brandmän per år. Vi ser fortsatt en rekryteringsproblematik gällande RIB-personal på mindre orter.

Bolagen

Orsabostäder AB

Orsabostäder AB har ett stort underhållsbehov på sina fastigheter under många år framöver. För att klara ekonomin och se till att våra hyresgäster kan bo kvar måste bolaget arbeta med långsiktiga underhållsplaner och en hållbar förvaltning.

Orsas bostadsutveckling kommer också att påverka bolaget beroende på hur marknaden blir. Ingen avmattning, men inte heller någon ökning av efterfrågan av hyresrätter, utan en ganska stabil och jämn efterfrågan förväntas.

Orsa lokaler AB

Projektet med det nya särskilda boendet kommer ta kraft och tid från förvaltningen vilket gör att Orsa lokaler måste hitta effektivitet i det framtida arbetet. Projektet beräknas vara klart under 2024.

Då ekonomin blir ansträngd för kommunen påverkar det även bolaget, samtidigt som underhållsbehovet på bolagets fastigheter är stort.

Verksamheterna har också önskemål kring deras utveckling som man måste ta hänsyn till, vilket kräver en bra dialog mellan alla instanser. Den lokalförsörjningsplan som håller på att tas fram gemensamt kommer bli ett bra styrdokument för framtida planeringar.

Orsa vatten & avfall AB

Investeringsbehovet för perioden 2021 till 2024 uppgår till ca 168 mkr varav ca 78 mkr utgör överföringsledningar till och från Grönklitt, utbyggnad i Bunk avloppsreningsverk och där ca 28 mkr är kostnader från VA-plan. Ändras eller upphävs tidigare fattade kommunala beslut har det stor inverkan på investeringsbehovet. Generellt finansieras investeringarna genom lån.

VA försörjningen i Orsa kommun är ovanlig då här finns flera stora vattenledningsföreningar och gemensamhetsanläggningar. Det innebär både utmaningar och möjligheter att lösa allmän VA försörjning på det viset. Orsa kommun planerar att även i framtiden ha ett nära samarbete med vattenledningsföreningar och låta dem vara en del av kommunens strategi för VA försörjning.

Arbetet med Orsa kommuns avfallsplan fortgår. Avfallsplanen är kommunens strategiska dokument och ett krav enligt miljöbanken.

En förändring i insamlingssystemen kommer troligtvis att ske då insamling av förpackningar kommer att utföras bostadsnära inom några år. Det kommer sannolikt att påverka även insamlingen av mat- och restavfall.

2023 kommer Sveriges kommuner att bli ansvariga för att behandla allt bygg- och rivningsavfall som inte har producerats i en yrkesmässig verksamhet. Idag tar vi emot en mindre mängd men från och med då kan vi inte neka större mängder. Detta kommer att belasta taxekollektivet.

Sveriges kommuner kommer att få ansvar för att samla in returpapper år 2022 vilket kommer leda till ökade kostnader för avfallskollektivet.

Nodava

Arbetet med att stärka bolagets identitet fortsätter. Trots rådande omständigheter, där medarbetarna inte kan samlas i stora grupper, ska de nya strategiska målen och värdegrunden, som alla var med och tog fram, förankras. Nodavas varumärkesplattsform tar form och värdegrunden ska bäras av alla medarbetare i sitt dagliga arbete och i varje kontakt med andra.

Kompetens ska finnas för att klara de allt högre krav som ställs i bolaget idag och många år framåt. Bolaget ska skapa mervärde för ägarna så att de får valuta för sina pengar.

Nodava fortsätter arbetet för ett hållbart liv. Rese- och fordonspolicyn ska främja ett miljömedvetet resande.

Digitaliseringsarbetet liksom nya arbetssätt och nya sätt att tänka i syfte att utveckla Nodava och alla anställda fortsätter.