Ekonomisk redovisning verksamheterna
Kommunfullmäktige
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Kommunfullmäktige | 300 | 395 | 95 | 343 | 313 |
Kommunalt partistöd | 357 | 377 | 20 | 377 | 336 |
Revision | 649 | 750 | 101 | 630 | 680 |
Valnämnd | 1 | – 1 | 73 | 79 | |
Överförmyndare | 436 | 667 | 231 | 542 | 469 |
Budgetavvikelse | 481 | 147 |
Kommunstyrelsen
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Politisk verksamhet | 7 604 | 8 686 | 1 082 | 8 831 | 6 231 |
varav Medel till KS förfogande | 4 837 | 5 800 | 963 | 5 671 | 3 668 |
Kommunchef | 8 896 | 8 395 | – 501 | 8 394 | 1 394 |
Ekonomi | 4 466 | 4 704 | 238 | 4 570 | |
Personal | 2 819 | 2 876 | 57 | 2 346 | |
Löneservice | 1 543 | 1 426 | – 117 | 1 435 | |
Budgetavvikelse | – 1 442 | 1 575 |
Kommunen har ett historiskt högt ekonomiskt resultat som till stor del består på statsbidrag med anledning av Covid-19. Samtidigt har verksamheterna trots ansträngt läge förmått att i det stora hela hålla sina ramar.
Utskott för Strategi
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Utskott för Strategi | 1 | – 1 | 1 | 6 | |
VO chef Service o Utveckling | 3 140 | 2 526 | – 614 | 2 383 | 2 608 |
Gemensamt stöd | 6 026 | 6 507 | 481 | 5 963 | 8 084 |
Administrativt stöd | 4 493 | 4 810 | 317 | 4 372 | 4 163 |
Utredning och utveckling | 1 923 | 2 195 | 272 | 2 741 | 2 137 |
Kostenhet | 2 413 | 3 829 | 1 416 | 3 586 | 3 602 |
Ekonomi | 0 | 4 343 | |||
Personal | 0 | 2 737 | |||
Budgetavvikelse | – 416 | – 1 083 |
Verksamheten har under året arbetat mycket med att komma till rätta med många års underskott. Kosten har tillsammans med chefer inom främst omsorgen förbättrat rutiner kring livsmedelsbeställningar och man har följt upp valet av varor där det är möjligt att spara pengar. Arbetsledare inom kosten har också förbättrat rutiner kring beställningar inom skolan. Ett arbete kring matsvinn pågår ständigt. Mat ska inte slängas!
Detta arbete kommer att fortsätta och kommer att fokuseras på lärandes verksamhetsområde under 2021.
Service och utveckling har också haft två tjänster som inte direkt blivit tillsatta och detta har också bidragit till ett överskott.
Minusposterna inom verksamheten är oväntade utgifter för uppdateringar av system, kostnader som inte är budgeterade. Service och utveckling ser med oro på att sådana kostnader kan öka framöver. Vi måste ha bra avtal och kontrollåtgärder under året för att minimera dessa utgifter.
Utskott för Samhälle
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Utskott för Samhälle | 66 | 70 | 4 | 66 | 76 |
VO chef Samhälle | 1 973 | 1 934 | – 39 | 2 384 | 2 307 |
Näringsliv | 2 242 | 3 907 | 1 665 | 3 737 | 3 607 |
Integration | – 336 | – 900 | – 564 | – 5 033 | – 3 354 |
Arbetsmarknad | 6 083 | 4 928 | – 1 155 | 6 138 | 4 449 |
Infrastruktur | 13 644 | 15 584 | 1 940 | 16 823 | 16 737 |
Skog och mark | – 410 | 563 | 973 | 579 | 662 |
Fastighet | 2 015 | 1 449 | – 566 | 1 510 | 1 447 |
Kultur och bibliotek | 6 136 | 6 897 | 761 | 6 894 | 7 166 |
Fritid | 10 490 | 10 082 | – 408 | 10 288 | 10 265 |
Budgetavvikelse | – 582 | 1 050 |
Samhälle har sammantaget ett positivt resultat för 2020. Det har varit en snöfattig vinter och därmed lägre kostnader. Flertalet driftsåtgärder har genomförts inom projektet "Lyfta Orsa" och aktiviteter för ett starkare företagsklimat har till stor del finansierats via "Buchtmedel" från Tillväxtverket.
Avvikelser AME gäller dels lån av personal till fritid, dels minskad försäljning i Returbutiken på grund av Covid-19.Detta är en engångsavvikelse som varit med i beräkningen under året.
Till det positiva resultatet för infrastruktur bidrar stadsnätet med stor del på grund av ändrade redovisningsprinciper och ökat antal anslutningsavgifter.
Utskott för Lärande
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Utskott för Lärande | 88 | 160 | 72 | 131 | 241 |
Musikskola | 4 596 | 4 662 | 66 | 4 464 | 4 362 |
Förskola | 32 527 | 33 105 | 578 | 33 261 | 30 520 |
Grundskola/fritids | 78 950 | 76 442 | – 2 508 | 78 840 | 75 805 |
Grundsär | 1 421 | 1 480 | 59 | 1 674 | 1 936 |
Gymnasieskola | 39 496 | 42 575 | 3 079 | 42 530 | 37 783 |
Insatser barn o unga | 75 | – 75 | |||
Administration | 5 298 | 5 374 | 76 | 4 587 | 4 138 |
Budgetavvikelse | – 5 124 | 2 448 |
Utskottet för Lärande prognostiserar för helåret ett överskott i driften på verksamheten. Det överskottet kommer från gymnasiet och beror troligen på det faktum att få elever från Orsa går på introduktionsprogrammen. Anledningen till det är i sin tur att så många elever från Orsa går ut grundskolan med godkända betyg.
För- och grundskolan i Orsa prognostiseras att gå med underskott. Det underskott som Orsas för- och grundskolor står för kan dels härledas till elevers särskilda behov i verksamheterna och dels till ett stort behov av platser i förskolorna.
Utskott för Omsorg
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Utskott för Omsorg | 79 | 250 | 171 | 98 | 316 |
Färdtjänst | 808 | 1 078 | 270 | 1 000 | 992 |
HS-enheten | 14 338 | 13 761 | – 577 | 14 025 | 12 199 |
Äldreomsorg | 74 661 | 74 560 | – 101 | 70 353 | 67 492 |
Socialpsykiatri | 2 176 | 2 457 | 281 | 2 034 | 2 292 |
LSS | 28 001 | 27 464 | – 537 | 26 054 | 23 802 |
Individ och familjeomsorg | 10 733 | 8 398 | – 2 335 | 12 352 | 10 117 |
Insatser vuxna | 3 368 | 3 250 | – 118 | 2 964 | 2 815 |
Insatser barn och ungdom | 5 474 | 6 518 | 1 044 | 4 537 | 3 635 |
Ekonomiskt bistånd | 7 014 | 7 184 | 170 | 8 960 | 7 919 |
Familjerätt/familjerådgivning | 1 468 | 1 465 | – 3 | 1 412 | 1 758 |
Flyktingmottagning | – 1 319 | – 500 | 819 | – 3 550 | – 1 285 |
Administration | 14 456 | 14 699 | 243 | 14 770 | 12 829 |
Budgetavvikelse | 948 | 4 587 |
Omsorgen gör ett mindre underskott för 2020. Huvudförklaringen till detta är pandemisituationen. Det har dels krävts mer personal (vikarier), dels krävts mer skyddsutrustning än tidigare. Den utrustningen har dessutom många gånger varit en bristvara över hela världen vilket har påverkat inköpspriserna kraftigt åt det dyrare hållet. Därtill har vi som en lärdom av Covid-19 tidigt beslutat oss för att bygga upp ett större lager av skyddsutrustning än tidigare. Numera vill vi ha tillräckligt med material för att klara tio veckors förbrukning, i stället för bara någon enstaka veckas lagerhållning och det innebär en ökad engångskostnad under perioden.
Det är dock glädjande att se att Individ och familjeomsorgen, IFO visar upp ett bättre resultat än föregående år vilket huvudsakligen beror på två saker. Dels har trenden med ökande försörjningsstöd brutits under första delen av året, dels har vi inte alls behövt ta in konsulthjälp i samma utsträckning som tidigare.
Ekonomin har varit ovanligt svårprognostiserad under året - det har både som redan nämnts dykt upp ett flertal oväntade utgifter pga. den extraordinära situationen och det har samtidigt kommit ett flertal statliga stöd, både för pandemin och annat. Framför allt stöden för merkostnader kopplade till pandemin har krävt särskilt ansökningsförfarande varefter det fattats tilldelningsbeslut. I skrivande stund återstår fortfarande ett antal frågetecken kring hur dessa kommer utfalla.
Miljönämnd
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Miljönämnd | 148 | 138 | – 10 | 159 | 59 |
Energirådgivning | 7 | 2 | – 5 | 19 | 0 |
Adm miljö och hälsa | 920 | 872 | – 48 | 953 | 899 |
Livsmedel | 161 | 174 | 13 | 201 | 177 |
Miljötillsyn | 433 | 329 | – 104 | 409 | 425 |
Kalkning | 115 | 137 | 22 | 99 | 140 |
Budgetavvikelse | – 196 | – 173 |
På grund av Covid-19 och utökat tillsynsansvar för trängsel har vi inte kunnat genomföra den planerade miljötillsynen på mindre verksamheter som inte betalar årlig avgift. Detta innebär att intäkterna uteblir från den planerade tillsynen som inte blir av. Vi kommer att bli kompenserade från staten med totalt ca 200 tkr för Mora och Orsa men det kommer inte att kunna täcka intäktsbortfallet.
Byggnadsnämnd
Ekonomisk översikt
Driftredovisning
2020 | 2019 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|
Utfall | Budget | Avvikelse | Utfall | Utfall | |
Byggnadsnämnden | 115 | 157 | 42 | 155 | 141 |
Stadsbyggnad adm | 1 126 | 1 123 | – 3 | 1 244 | 1 221 |
Bygglov | 728 | 634 | – 94 | 741 | 810 |
Planer | 690 | 773 | 83 | 433 | 578 |
Översiktsplan | 0 | 172 | 224 | ||
Karta, Mät, GIS | 855 | 970 | 115 | 812 | 738 |
Budgetavvikelse | 23 | – 378 |
Underskottet beror av att Bostadsanpassningen har utbetalat mer än budgeterat under året.