Samhället förändras snabbt och nya behov uppstår. Från och med 2020 börjar teknisk verksamhet arbetet med att byta inriktning till samhällsbyggnad, för att på ett mer strategiskt sätt kunna möta behovet av utveckling.
Flera nyrekryteringar gjordes och det var många sökande till varje tjänst. Det är tydligt att Grästorps kommun är en attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt att se till att medledarna är delaktiga i rekryteringar. Att verksamheten har god måluppfyllelse med nöjda kunder spelar också in.
Kostenheten fick bra betyg i kundundersökningar. Måltidens mervärde är ett arbetssätt som tillämpas i samarbete med bildningsverksamheten. Det bidrar till att elever och andra kunder uppskattar måltidsstunden på ett annat sätt. Dessutom minskade matsvinnet när enheten informerade om kostnader och konsekvenser.
Renhållningen fungerar väl i kommunen och man arbetar med att öka tillgängligheten. Ett streck i räkningen är att den optiska utläsningen av matavfall slutat fungera. Enheten söker nya lösningar på problemet.
Fastighetsenheten arbetar med privata fastighetsägare för att Grästorps ungdomar ska hitta små hyresrätter som förstagångsboende.
Det byggs för fullt i kommunen och nya detaljplaner behövs, inte bara för bostäder och industrimark, utan också för infrastrukturen i form av till exempel vägar och vatten- och avloppsledningar som krävs när kommunen växer. Det finns pengar avsatta för investeringar, men för att kunna sätta igång behövs ett bättre beställar- och utförardirektiv med möjlighet att upphandla fler entreprenörer.
Vi välkomnar framtiden, vi välkomnar förändring, vi välkomnar dig!
Uppdraget för teknisk verksamhet är att åstadkomma högsta möjliga kvalitet efter ekonomiska och personella resurser. Verksamheten behöll sin ekonomiska och kvalitativa nivå i alla enheter. Uppdraget utfördes enligt verksamhetens intentioner. Investeringsnivån ställde höga krav på organisationen, som levererade bra efter personalförutsättningarna. Förvaltningen lyckades dock inte nå 100 procent av investeringsbudgeten. För en bättre måluppfyllelse behövs en förstärkning av beställarorganisationen.
Kostenheten förbättrade sitt resultat genom minskat matsvinn och genom att fortsätta laga alla måltider i grundskolan och förskolan från grunden med råvaror av hög kvalitet. Endast kvällsmålet på helger i äldreomsorgen lagades inte alltid från grunden. Alternativa rätter erbjöds till barn och unga och cirka 30 procent bestod av ekologiska livsmedel. Sammantaget höll måltiderna hög klass. Kostenheten tog ett helhetsansvar för alla måltider i bildningsverksamheten, gjorde en större satsning på vegetariska alternativ till eleverna i grundskolan och sänkte kostnaderna genom smarta inköp.
Enheten gata, park, vatten och avlopp (VA) ombesörjde skötsel av skogsområden och grönytor. Drift av vägnätet, där gatubelysning och snöröjning ingår, utfördes enligt plan. Enheten arbetade förebyggande med underhållet på ledningsnätet samt med fortsatt va-sanering. Återvinningscentralen (ÅVC) tar emot och hanterar stora mängder avfall. Enheten märker att mängden avfall på ÅVC ökar, vilket är positivt ur miljösynpunkt. Att inrätta tjänsten projektledare för va har haft effekt i form av ökad måluppfyllelse i va-projekten.
Fastighetsenheten förvaltade objekten via planerade underhållsåtgärder för att behålla nuvarande fastighetsskick med investeringsmedel som tilldelades via investeringsplanen. Det största pågående projektet är ombyggnaden av Lunnevibadet. Även en rad andra investeringar påbörjades och slutfördes, såsom familjecentralen och seniorcentret. Lokalvården fungerar bra och ser till att fastigheterna är i gott skick. Renoveringen av lägenheterna på Velandagatan slutfördes under sista delen av året.
Lunnevi bad och camping är stängd på grund av renovering av badhuset. Personalen är utplacerad på övriga enheter i kommunen. Hälsa Grästorp tog fram ett program som ger alla kommunanställda möjlighet till friskvård.
(tkr) | Bokslut 2019 |
Bokslut 2018 |
Bokslut 2017 |
---|---|---|---|
Intäkter | 66 540 | 65 319 | 60 842 |
Kostnader | 97 933 | 97 362 | 90 988 |
Nettokostnader | 31 393 | 32 043 | 30 146 |
Budget | 32 300 | 33 227 | 30 423 |
Budgetavvikelse | 907 | 1 184 | 277 |
Förklaring till de färgmarkeringar och symboler som används i rapporten framgår av tabellen nedan.
Målvärdet är uppnått | ||||
Målvärdet är delvis uppnått | ||||
Målvärdet är inte uppnått |
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Medborgarnas betyg på renhållning relativt rikssnittet (skala 1–100) | 71 | 67 | ||
Medborgarnas betyg på vatten och avlopp relativt rikssnittet (skala 1–100) | 79 | 79 | ||
Webbinformation till medborgare relativt rikssnittet, procent | 89 | 85 |
Medborgarnas betyg på renhållningen kan troligtvis ha sjunkit något. Det beror på att den optiska utläsningen av matavfall inte fungerar längre. Tekniska arbetar intensivt med att hitta lösningar på problemet. Förhoppningen är att matavfallshanteringen ska vara i drift 2020. Det befintliga avtalet löper annars till 2022. Målet är att hitta en långsiktig lösning på hur matavfallet ska hanteras på ett hållbart sätt.
Samhällsbyggnadsverksamheten rekryterade en ny projektledare för att arbeta med va-frågor.
En medborgarundersökning genomfördes våren 2016. Verksamheten har sedan dess fortsatt att prioritera arbetet med värdskapet, eftersom effekterna är goda. Verksamhetens arbete med ökad tillgänglighet för interna och externa kunder trappas upp tack vare synpunkter via sociala medier och synpunktshanteraren. Samhällsbyggnadsverksamheten var aktiv i ett antal medborgardialoger och samråd.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Antalet besökare på badet under året | 10 650 | 10 000 |
Grästorps kommun utvecklar verksamheten på Lunnevibadet. Det innebär ett utökat utbud av friskvårdsaktiviteter som gäller för både kommunens medborgare och medarbetare. Utomhusmiljön förstärks på Lunneviområdet med en ny konstgräsplan och kiosk. Campingplatserna blir bättre anpassade för dagens storlek på husvagnar och husbilar. Paddeltennis är under projektering. Renoveringen av Lunnevibadet startade i samarbete med konsultbolaget Weedo Tech och kommunens ramleverantörer.
Hälsa Grästorp erbjuder ett stort utbud av aktiviteter. Teknisk verksamhet är en aktiv del i det lokala folkhälsorådet och ser fram emot att utveckla folkhälsan tillsammans med andra i enlighet med de regionala ambitionerna.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Matlagning från grunden, procent | 95 | 90 |
Det interna arbetet mellan kost- och bildningspersonal utvecklas varje år för att ge Måltidens mervärde till kunder och elever. Det gäller hela måltidssituationen, bland annat miljö, mat och klimat. Måltiden ska vara en prioriterad stund på dagen. Positiv återkoppling har kommit från kunderna i bildningsverksamheten. Matsvinnet minskade efter information, vilket är positivt för ekonomin och miljön. Enhetens upphandlingsarbete fokuserar på att pressa priser på råvaror och samtidigt hålla hög kvalitet. Kostenheten erbjöd varierade måltider som lockade barn och ungdomar att äta skolmåltiderna. Enheten skapade också så kallade likvärdiga måltider i grundskolan. Det gällde främst frukost och mellanmål och startade fullt ut under höstterminen. Samma resa med äldreomsorgen som genomförts med bildningsverksamheten påbörjades.
Dialogen mellan verksamheten och föreningslivet är ständigt aktiv för att skapa bra barn- och ungdomslokaler, liksom dialogen med folkhälsorådet för att förbättra ungas uppväxtvillkor. Verksamheten arbetar med privata fastighetsägare för att Grästorps ungdomar ska hitta små hyresrätter som förstagångsboende.
Verksamheten arbetade med markförvärv enligt översiktsplanens intentioner. Arbetet med att projektera och färdigställa nya detaljplanerade områden var prioriterat. Markanvisningar upprättades för företag att etablera boenden på orten. Va-samverkan fortsatte och gick in i nya faser, för att kunna garantera vattentillgången på lång sikt i Grästorps kommun. Tillsammans med Trafikverket arbetade verksamheten med att flytta genomfartstrafiken från Södra vägen till Östra vägen. Projektet förväntas vara klart 2023. En ny detaljplan arbetas fram för att det ska gå att genomföra.
Antalet hushåll ökade, samtidigt som antalet invånare minskade.
Verksamheten klarade inte att nå anslagen investeringstakt, på grund av försenade projekteringar. Marknaden är överbelastad när det gäller byggenskap och det är svårt att finna tillgängliga resurser när det gäller arbetskraft.
Ingen medborgardialog genomfördes 2019, men planeras till 2020.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Antal nyproducerade boenden under året | 11 | 10 | ||
Antal hushåll i kommunen jämfört med föregående år | 2 674 | 2 658 | ||
Medborgarnas uppfattning om tillgänglighet och utbud av bostäder i kommunen relativt rikssnittet (medborgarundersökning), NRI | 54 | 53 | ||
Utförandegrad av tilldelade uppdrag, procent | 60 | 80 |
Industrimark söder om järnvägen håller på att detaljplaneras. Arbetet förväntas vara klart våren 2020. Arbetet med Arena Skubbet fortsätter, dock saknas beslut och underlag för att slutföra detaljplanen.
Inköp och exploatering av mark sker löpande de närmaste åren.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Medborgarnas betyg på gator och vägar relativt rikssnittet (skala 1–100) | 56 | 55 | ||
Medborgarnas betyg på gång- och cykelvägar relativt rikssnittet (skala 1–100) | 59 | 55 | ||
Medborgarnas betyg på kommunens miljöarbete relativt rikssnittet (skala 1–100) | 65 | 56 |
Den senaste mätningen gjordes 2016, och arbetet med att utveckla samhället är i full gång. En ny gång- och cykelväg anlades vid Rönnvägen. Det var en del i arbetet med att skapa säkra vägar för barn och unga för att ta sig till och från skol- och idrottsområden. Planen är att fortsätta utvecklingen och binda samman hela området från Brännebacka till Lunnevi och Centralskolan med gång- och cykelvägar.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Antal nya va-abonnenter utanför verksamhetsområdet | 44 | 200 |
Måttet bygger på va-föreningens (Vatten och avlopp i Flo ekonomisk förening) arbete med anslutningar av landsbygden i Grästorps kommun 2019. Kommunens ansvar är att ta hand om sina verksamhetsområden inom va-kollektivet vid till exempel ett nytt bostadsbygge, där de nya bostäderna ansluts till det kommunala va-kollektivet, och påverkar inte resultatet när det gäller landsbygdens anslutningar.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Nöjd medarbetarindex (NMI) | 80 | 80 | ||
Alla verksamheter har ett mål som för dem mot Grästorp 5.0 | Ja | |||
Alla arbetsgrupper och medledarteam har gjort en självskattning och valt ett framtidsfokus för utveckling | Ja |
Verksamheten upplevs som en attraktiv arbetsgivare. Grunden för antagandet är det goda resultatet i medarbetarundersökningen och verksamhetens analyser i samband med medarbetarsamtal. Framgången är ett resultat av stort engagemang, tydlighet, lyssnande och tillgänglighet.
Teknisk verksamhet tog till vara medarbetarnas kompetens och engagemang. Teknisk verksamhet är en innovativ och lärande organisation där kollegialt lärande är en viktig framgångsfaktor. Arbetet genomsyrar hela organisationen. Verksamheten startade arbetet med Grästorp 5.0 som ger organisationen en tydlig riktning om vad som behövs för att kommunen ska vara en effektiv organisation. Det gör att man snabbt kan ändra riktning och prioritera om för välfärdens bästa.
Sårbarheten minskade tack vare rekryteringar och rutiner i verksamheten. Rekrytering till nyckelfunktioner inom teknisk verksamhet är en viktig faktor som enheten lyckats bra med. Grästorps kommun är en attraktiv arbetsgivare och har förvånansvärt lätt att rekrytera kompetenta medledare. Kommunen kommer alltid att behöva göra ett antal rekryteringar varje år. Att skapa delaktighet i rekryteringar ger förståelse och hållbarhet i medledarskapet.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Andel inköpta ekologiska livsmedel, procent | 29 | 27 | ||
Kommunens byggnaders normalårskorrigerade energiförbrukning (kWh/kvm, år) | 198 | 171 | ||
Årets energisparåtgärder (kWh/år) | 205 000 | 213 000 | ||
Minskad andel kött i måltiderna, procent | 8,9 | 8 |
Verksamheten visade effektivitet inom flera ansvarsområden. Kostenheten var personaleffektiv och målmedveten i sin satsning på att utveckla verksamheten till att fortsätta vara en av Sveriges bästa. Fastighet och städ levererade ett gott underhåll av fastighetsbeståndet.
Park, gata, va och återvinningscentralen arbetade hårt för att upprätthålla god service till medborgarna trots begränsade resurser. För att ta ytterligare steg inom park, gata och va krävs fortsatt samverkan med föreningar, medborgare och näringsliv.
Ett nytt elavtal upphandlades och trädde i kraft under hösten. Verksamheten behöver etablera fler samverkansavtal för att klara behoven och kraven. Framtida satsningar på att bygga fler bostäder i kommunen medför behov av mer personal.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Budgetavvikelse | Ja |
Verksamheten visade god ekonomisk hushållning och redovisade en budget i balans. De beräknade kapitalkostnaderna minskade med anledning av lägre investeringsvolym och resulterade i ett överskott på 907 tkr. Samtliga enheter bidrog till det goda resultatet.
Arbetet med ekonomin är ett fokusområde för ledningsgruppen och har gett positivt resultat. Flera år i rad har verksamheten levererat en budget i balans, vilket skapar tillit och förtroende för att förvalta Grästorps kommuns fortsatta samhällsbyggnadsutveckling. Alla medledare har förståelse och kunskap om förutsättningarna och visade ett resultat inom budgetram.
Färgmarkeringarna och symbolerna i grönt respektive rött visar om garantin är uppfylld eller inte (se illustration nedan).
Kvalitetsgarantin uppfylls | ||||
Kvalitetsgarantin uppfylls inte |
Kvalitetsgarantier | |
---|---|
Snöröjningsarbete ska påbörjas vid snödjup som överstiger 6 centimeter där kommunalt ansvar gäller. | |
Gräsklippning ska ske när gräsets längd överstiger 7 centimeter. | |
Efter larm och jour- eller beredskapstid ska insats vara påbörjad inom 30 minuter. | |
Säkerhetsbesiktningar av lekplatser ska utföras i egen regi vid minst två tillfällen per år. | |
Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) genomförs på alla kommunens fastigheter. | |
Vi lovar att frågor via e-post från medborgare besvaras inom två arbetsdagar. | |
Kvartalsrapporter brandlarm | |
Månadskontroll reservkraft |
Verksamheten nådde målen för kvalitetsgarantier. Medledarnas engagemang är nyckeln till bra service. Beredskap och snabba inställelsetider finns inom Grästorps kommun. Medborgarna har alltid nära till medledarna genom ständig närvaro i kommunen. Fastighet arbetade kontinuerligt med att skapa rutiner för underhåll, vilket ger resultat på lång sikt.
Verksamheten är redo att få nya, mätbara mål och arbetar aktivt med att införa Grästorp 5.0, som är ett verktyg för att skapa och växa inom tillitsbaserad styrning.
Verksamheten vill öka detaljplanerandet av nya områden 2020, vilket medför mer projektering och utbyggnad inom kommunen. Va-sanering för att få bort ovidkommande vatten i reningsverket ska prioriteras. Det strategiska arbetet med att utveckla samverkan kring vattenförsörjningen fortgår 2020, liksom det med markförvärv för att stärka Grästorps kommuns långsiktiga planer enligt översiktsplanens intentioner. Verksamheten vill arbeta på att få en bättre måluppfyllelse kring investeringsplanen och fortsätta att verka för att Grästorp ska vara en bra företags- och föreningskommun att verka, bo och leva i.
År 2019 | År 2018 | År 2017 | |
---|---|---|---|
Antal anställda | 56 | 60 | 55 |
Antal män | 20 | 37 | 21 |
Antal kvinnor | 36 | 23 | 34 |
Personalkostnad (tkr) | 28 030 | 28 066 | 26 017 |
Personalkostnad i % av verksamhetens kostnader | 29 | 29 | 28 |
Gator inklusive p-platser och GCM-vägar* per kvm | 285 000 | 285 000 | 271 000 |
* Väg för gående, cyklister och mopeder
Verksamhet (tkr) |
Anslagsnivå | Budget 2019 | Redovisning 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Kostnad | Intäkt | Kostnad | Intäkt | |||
03 | Allmän kommunadministration | 320 | 373 | 39 | ||
05 | Teknisk administration | 5 514 | 505 | 5 307 | 610 | |
08 | Särskilda serviceverksamheter | 5 061 | 5 141 | 5 207 | 5 409 | |
11 | Särskilda servicefunktioner | 6 489 | 6 061 | 6 780 | 6 614 | |
15 | Personal fastighetsavdelning | 4 582 | 4 652 | 4 183 | 4 179 | |
21 | Markförsörjning | 156 | 55 | 141 | 63 | |
27 | Tillhandahållande av bostäder | 144 | 500 | 1 121 | 614 | |
31 | Kommunala vägar | 4 466 | 110 | 4 775 | 126 | |
32 | Arbetsmaskiner externa arbeten | 2 598 | 1 200 | 5 253 | 5 104 | |
33 | Enskilda vägar exkl tätortsvägar | 400 | 398 | |||
34 | Personal förråd | 6 663 | 6 471 | 7 137 | 6 428 | |
36 | Resecentrum | 253 | 68 | 298 | 65 | |
41 | Parkverksamhet | 1 733 | 1 603 | |||
42 | Fritidsanläggningar | 10 317 | 1 578 | 9 970 | 1 454 | |
44 | Övriga fastigheter | 216 | 240 | 210 | 251 | |
54 | Vattenförsörjning och avloppshantering | 6 806 | 7 775 | 6 892 | 8 320 | |
56 | Avfallshantering | 4 712 | 4 456 | 5 183 | 4 458 | |
63 | Skolbarnomsorg (kost) | 840 | 0 | 840 | ||
64 | Grundskola (fastigheter och kost) | 18 093 | 13 541 | 17 554 | 13 721 | |
72 | Förskoleverksamhet (fastigheter och kost) | 7 791 | 4 197 | 8 028 | 4 197 | |
78 | Jon Jespers restaurang | 5 735 | 4 162 | 6 215 | 4 587 | |
88 | Räddningsstation | 388 | 265 | 465 | 301 | |
SUMMA | Teknisk verksamhet | 93 277 | 60 977 | 97 933 | 66 540 |
Kostnad | Intäkt | Netto | |
---|---|---|---|
Budget | 93 277 | 60 977 | 32 300 |
Redovisning | 97 933 | 66 540 | 31 393 |
Resultat | – 4 656 | 5 563 | 907 |