Grästorpselevernas måluppfyllelse ökade i alla årskurser 2019. Flickorna hade fortfarande högre måluppfyllelse än pojkarna. För att minska skillnaderna ska skolan arbeta mer med undervisningens kvalitet. I svenska och svenska som andraspråk i de lägre årskurserna gav tydliga lektionsstrukturer och förutsägbarhet bra resultat.
Antalet behöriga och legitimerade lärare i kommunens skolor ökade från 70 till 95 procent. I och med att lärare introducerades på fritidshemmen blev de professionella rollerna tydligare för alla.
De senaste åren har vårdnadshavarna blivit allt nöjdare, främst när det handlar om trygghet och studiero, där skolans fokus låg 2019. Bemötande, dialog och goda relationer har varit viktiga ingredienser i denna utveckling.
SILO, tidigare elevhälsan, stöttar arbetslagen när det gäller att utveckla kvaliteten i undervisningen genom hälsofrämjande lärmiljöer. För att underlätta det förebyggande hälsoarbetet finns samarbetet Bryggan, som består av bildningsverksamheten, social verksamhet, hälso- och sjukvård samt tandvård.
Kulturskolan firade 50 år 2019 med större och fler evenemang. Pengar från Kulturrådet gör att kulturskolan kan erbjuda bland annat streetdance förutom det gängse instrument- och sångutbudet 2020.
Ett omfattande omställningsarbete gjorde att bildningsverksamheten kunde vända det befarade underskottet till överskott. Fyra saker påverkade resultatet positivt: lägre personalkostnader, billigare skolskjutsavtal, lägre interkommunal ersättning för grundsärskolan och ökat statsbidrag i förskolan.
Konkurrensen om utbildad arbetskraft är hård. Kommunen undersökte vad som gör att personal väljer att arbeta i Grästorp. Flera faktorer bidrog: satsningar på förskola och skola, en tydlig verksamhetsidé, mentorskap, kollegialt lärande, förtroende, närhet, trivsel, arbetsglädje och bra rekryteringsprocess.
Det är viktigt att förskola och skola lyckas anpassa sig till digitaliseringen och den snabba förändringstakten i samhället. De två viktigaste frågorna gäller hur digitaliseringen kan ske i enlighet med läroplanen och hur man kan använda digitaliseringens möjligheter i undervisningen.
Vi välkomnar framtiden, vi välkomnar förändring, vi välkomnar dig!
Bildningsverksamheten ansvarar för de lagstadgade skolformerna förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola och fritidshem samt frivilliga skolformer som kulturskolan och Kvällskvisten för kvälls- och nattomsorg. Vidare ansvarar verksamheten för gymnasie- och vuxenutbildning. Uppdraget omfattas av nationella mål i bland annat skollag och läroplaner samt kommunala mål och prioriteringar.
Utgångspunkterna för arbetet är kommunens två visioner: Vision 2020 – I Grästorp finns energi och Skola 2020 – En modern skola i framtiden. En viktig aspekt av visionen om den moderna skolan är att förskola och skola lyckas anpassa sig till digitaliseringen och den snabba förändringstakten i samhället.
Kommunen står inför stora demografiska och ekonomiska utmaningar i välfärden. Samtidigt väntar genomgripande förändringar av samhället och de möjligheter som digitalisering innebär. Därför har kommunen skapat Grästorp 5.0, som handlar om omställningsarbete för framtiden, arbete som bygger välfärd som skapar värde för andra.
(tkr) | Bokslut 2019 |
Bokslut 2018 |
Bokslut 2017 |
---|---|---|---|
Intäkter | 16 335 | 17 731 | 20 398 |
Kostnader | 139 425 | 138 743 | 149 296 |
Nettokostnader | 123 090 | 121 012 | 128 898 |
Budget | 124 694 | 119 883 | 125 037 |
Budgetavvikelse | 1 604 | – 1 129 | – 3 861 |
Förklaring till färgmarkeringar och symboler som används i rapporten framgår av tabellen nedan.
Målvärdet är uppnått | ||||
Målvärdet är delvis uppnått | ||||
Målvärdet är inte uppnått |
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Nöjda vårdnadshavare i skola och förskola, procent | 92 | 85 | ||
Andel nöjda vårdnadshavare i förskolan, procent | 93 | 85 | ||
Andel nöjda vårdnadshavare i förskoleklass, procent | 90 | 85 | ||
Andel nöjda vårdnadshavare årskurs 1–9, procent | 88 | 85 | ||
Andel nöjda vårdnadshavare grundsärskolan årskurs 1–9, procent | 98 | 85 |
Resultatet i förskola, förskoleklass, F–3 och grundsärskola är från hösten 2018.
Resultatet i grundskolan kommer från Skolinspektionens enkät i årskurs 5 och 9 våren 2019.
Generellt har vårdnadshavarnas nöjdhet i förskola och skola ökat under senare år, främst i synen på trygghet och studiero. På både enhets- och verksamhetsnivå märktes tydligt att antalet vårdnadshavare som hör av sig med synpunkter och klagomål minskade. Vi vill stärka nöjdheten genom bemötande och undervisningens kvalitet. Verksamheten arbetar därför på att stärka kvaliteten i bemötande, kommunikation och dialog samt relationerna mellan förskola, skola och hem. Undervisningens kvalitet utvecklas genom det pågående systematiska kvalitetsarbetet.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Antal elever i kulturskolan | 138 | 140 |
Kulturskolan firade 50 år med fler och större uppträdanden, varav spelningen med Chris Kläfford vid Kulturhuset i maj var årets höjdpunkt. Vidare bjöds grundskolans elever på spelningar både vår och höst. En allsångskonsert arrangerades i samarbete med årskurserna F–5 i konserthuset, liksom en adventsspelning. Höstterminen inleddes med ett spelläger på Flämslätt, där 14 elever från Grästorp deltog. I samband med det inleddes ett samarbete med Essunga och Herrljunga kring olika orkestrar som uppträdde på Ljusfestivalen.
Kulturskolan fortsätter med samma instrument- och sångutbud som tidigare. Med stöd av medel från Kulturrådet breddas utbudet med bland annat streetdance 2020.
Förskolor och skolor fortsatte att utveckla hälsofrämjande lärmiljöer. Det berör alla och allt som möter barnen och eleverna under dagen: fysisk miljö, pedagogik, undervisning, relationer, rörelse. Rörelse integrerad i undervisningen blir vanligare i både förskola och skola. I Bryggan samverkar bildningsverksamheten, social verksamhet, hälso- och sjukvård samt tandvård. Samverkan utvecklas fortlöpande.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Elevens syn på skolan och undervisningen i årskurs 5, procent positiva | 85 | 85 | ||
Elevens syn på skolan och undervisningen i årskurs 9, procent positiva | 68 | 85 | ||
Varje skolform och enhet har ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling, andel enheter, procent | 100 | 100 | ||
Digitaliseringen används för att tydliggöra förskolans och skolans planering samt stödja och synliggöra barnen och elevernas lärande, arbetslagens självskattningsgrad, procent | 75 | 100 |
Resultatet om elevernas syn på skolan kommer från Skolinspektionens enkät i årskurserna 5 och 9 våren 2019.
Resultaten från Skolinspektionens enkät förbättrades markant när det gällde att veta vad som krävs, anpassningar efter elevens behov, utmaningar i undervisningen, delaktighet, inflytande och trygghet i både årskurs 5 och 9. I årskurs 5 ligger stimulans lägre än övriga områden. Området innefattar utsagor som skolarbetet är intressant, skolarbetet är roligt, skolarbetet gör mig nyfiken och gör att jag får lust att lära mig mer. I årskurs 9 ligger grundläggande värden lägre än övriga. Området omfattar undervisning som utgår från mänskliga rättigheter, jämställdhet, etiska ställningstaganden, förutsättningar för flickor och pojkar, respekt för varandras olikheter samt respekt mellan lärare och elever.
Både de förbättrade och de lägre resultaten berör områden som skolan prioriterar. Skolans fokus 2019 låg på trygghet och studiero, vilket påverkade resultatet positivt, medan resultaten för normer och värden, liksom för kunskaper, utveckling och lärande inte påverkades i samma grad. Hälsofrämjande lärmiljöer inriktas på meningsfullt lärande, där elever möter frågor som är viktiga för dem när det gäller grundläggande normer och värden. Arbetet med trygghet, studiero och stimulerande lärmiljö ska fortsätta att utvecklas.
Förskolors och skolors systematiska arbete mot kränkande behandling tar sin utgångspunkt i en årlig kartläggning av normer och värden, kränkande behandling och diskrimineringsgrunderna. En ny plan tas fram varje år, där nuläge, målinriktade åtgärder samt uppföljning och utvärdering ingår. Kartläggningen ska förbättras och bli tydligare och barns och elevers delaktighet större.
Medledarnas digitala kompetens ökade i förskola och skola. De två viktigaste frågorna rörande digitalisering handlar om hur den kan ske i enlighet med läroplanerna och hur man kan använda digitaliseringens möjligheter i undervisning och lärande. Upphandlingen av ett nytt verksamhetssystem för V6-kommunerna fortsätter. System som stödjer förskolans och skolans uppdrag och behov ses också över i upphandlingen.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Andel behöriga elever till något nationellt program på gymnasiet, procent | 96,7 | 100 | ||
Meritvärde årskurs 9 | 238,4 | 230 | ||
Andel elever som fullföljer sina studier på gymnasieskolan inom fyra år, procent | 73,1 | 70 | ||
Andel elever som kommer in på sitt förstahandsval på gymnasiet, procent | 92,9 | 75 | ||
Andel elever som når minst godtagbara kunskaper i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 3, procent | 94 | 100 | ||
Andel elever som når minst godtagbara kunskaper i matematik i årskurs 3, procent | 96 | 100 | ||
Andel elever som når minst E i alla ämnen i årskurs 6, procent | 79,1 | 100 | ||
Andel elever som kan läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1, procent | 92 | 100 | ||
Andel elever i årskurs 1 som i en problemlösningssituation kan göra ett val av lösningsstrategier* i addition och subtraktion inom talområdet 0–20, procent | 82 | 100 | ||
Andel elever som förstår vad texten handlar om och känner igen en del ord, förskoleklass, procent | 94 | 100 | ||
I vår förskola får barnen möjlighet att utveckla sitt språk och sin förmåga att kommunicera och förmedla upplevelser, erfarenheter och idéer, andel barn i procent | 100 | 100 | ||
I vårt fritidshem ser vi utforskande, nyfikenhet och lust att lära som en grund för verksamheten, grad i procent | 50 | 50 | ||
I vår grundsärskola tar vi ansvar för att de elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås får ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling, grad i procent | 100 | 100 | ||
Förskola och skola samarbetar med näringsliv och andra verksamheter i meningsfulla sammanhang som berikar lärandet, andel förskolor och skolor, procent | 65 | 100 |
* Eleven kan visa sin lösning exempelvis genom att rita, skriva, använda matematiska symboler etc.
Elevernas måluppfyllelse ökade i samtliga stadier och årskurser. Mönstret att flickor har högre måluppfyllelse än pojkar består. Skillnaden i måluppfyllelse mellan pojkar och flickor följer tydligt måluppfyllelsen i stort och ökar de år då den totala måluppfyllelsen är lägre. För att minska skillnaderna fokuserar utvecklingsarbetet på undervisningens kvalitet, så att måluppfyllelsen totalt ska bli jämnare och mer stabil.
Ökad kunskap om källkritik, samband, analys och resonemang hänger bland annat samman med ämnesövergripande arbeten eller teman som exempelvis inför programmeringstävlingen First Lego League. Elevernas kunskapsutveckling ses i ett helhetsperspektiv. Deras förmågor utvecklas i flera ämnen, vilket stimulerar dem att nå de högre betygsstegen.
En stabil lärarsituation och kooperativt lärande påverkade resultatet positivt. Lärande i meningsfulla sammanhang, interaktion och samskapande, effektiv återkoppling samt möjligheter till delaktighet och inflytande anges som kraftfulla verktyg.
För första gången var måluppfyllelsen högre i matematik än i svenska. Återkommande repetition och problemlösning var framgångsfaktorer. I svenska och svenska som andraspråk var framgångsfaktorerna tydliga lektionsstrukturer, där eleverna vet vad som ska göras och vad som förväntas. Kooperativt lärande genom lärpar, läskompisar och kamratbedömningar samt strategier för läsförståelse påverkade resultatet positivt. Grundläggande mellanmänskliga relationer var bärande i arbetet, liksom höga förväntningar, tillit och fokus på varje elevs styrkor, behov och framgångar. Arbetslaget följer kontinuerligt upp elevernas utveckling, för att kunna anpassa undervisningen till varje elev.
Det finns skillnader mellan årskurs 1 och 3 i matematik när det gäller val av återkommande repetition, undervisningsmaterial, lärmiljö och undervisningsdesign i form av till exempel variation och differentiering. I svenska och svenska som andraspråk var struktur och förutsägbarhet framgångsfaktorer.
Arbetslaget fångade elevernas intresse för text och ordbild i lek och samtal. Olika former av kooperativt lärande användes framgångsrikt för att lära tillsammans och av varandra. Elevernas delaktighet var också en framgångsfaktor för att skapa intresse för text, läsning och skrivning.
Resultatet förbättrades när det gällde att åstadkomma en bra miljö för utveckling och lärande i fritidshemmet i samarbete med skolans arbetslag. Introduktionen av lärare i fritidshem ledde till tydlighet i rollerna. Att skapa en meningsfull fritid är en styrka hos fritidshemmen sedan tidigare. Fritidshemmens pedagogiska planeringar gav struktur och förankring i läroplanen. Samarbete mellan fritidshemmen ska stärka likvärdigheten för eleverna.
Läslyftet bidrog till ökad kvalitet i arbetet med språk och kommunikation och gjorde att lärmiljön blev mer inkluderande. Även digitala verktyg och multimodala arbetssätt (där olika uttrycksformer kombineras) bidrog till att barnen utvecklade språk och kommunikativ förmåga.
Grundsärskolan håller en hög kvalitet i undervisning och lärande. Det bidrar till den höga måluppfyllelsen. Här finns en självklar kultur av att anpassa och variera undervisningen efter elevernas behov i nära samarbete mellan elev, skola och hem. Inte minst bidrog den pedagogiska tjänstehunden till den höga måluppfyllelsen.
Stöd i lärande organisation, SILO, (tidigare elevhälsan) coachar och handleder arbetslagen när det gäller att utveckla kvaliteten i undervisningen genom hälsofrämjande lärmiljöer och i det systematiska kvalitetsarbetet. Hälsofrämjande lärmiljöer handlar om att hälsa och lärande går hand i hand, förutsätter varandra och stärker barnens och elevernas inneboende resurser att lära och utvecklas så långt som möjligt.
Samverkan fortsatte med bland annat yrkesmässa och PRAO. För de yngre årskurserna och i förskolan utgör närmiljön med dess företag en viktig del i undervisningen.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Nöjd medarbetarindex (NMI) | 75 | 70 | ||
Alla verksamheter har ett mål som för dem mot Grästorp 5.0 | Ja | |||
Alla arbetsgrupper/medledarteam har gjort en självskattning och valt ett framtidsfokus för utveckling | Ja |
Senaste mätning för NMI är från 2016.
Bildningsverksamheten har gjort en kartläggning av vad som har betydelse när man väljer att arbeta och stanna kvar i Grästorp. Satsningarna på förskola och skola med en tydlig verksamhetsidé, mentorskap för nyanställda, kollegialt lärande, förtroende för och från rektorerna, närhet inom organisationen och till det omgivande samhället, bra rekryteringsprocess samt trivsel och arbetsglädje bidrar till att medledarna ser Grästorps kommun som en attraktiv arbetsgivare som man väljer. Även strategin för rekrytering bidrar. Den omfattar verksamhetsförlagd utbildning, kompetensutveckling, kollegialt lärande, permanent lärarlönelyft, annonsering av alla vakanta tjänster samt kompletterande kompetenser i form av elevkoordinatorer och förskolebiträden.
Verksamhetens och enheternas arbete med Grästorp 5.0 och de så kallade kärnkvadranterna bidrog till att medledarskapet utvecklades. Tilliten, förmågan till förändring och att se sig som lärande utvecklades.
Principerna i Grästorp 5.0 bidrar till förmågan att tänka och göra nytt samt till effektiviseringar för att få en budget i balans. Rektorer och medledare besitter en hög grad av kostnadsmedvetenhet, som bland annat visar sig i vikarietillsättningen. Budgetarbete och uppföljning genomfördes gemensamt i ledningsgruppen, vilket resulterade i transparens och helhetsperspektiv kring budget och prognos.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
Budgetavvikelse | Ja |
Bildningsverksamheten redovisade ett överskott med 1 604 mkr 2019. Den ekonomiska prognosen inför året var negativ, men genom gemensamt omställningsarbete kunde verksamheten redovisa ett överskott vid årets slut. Det var främst fyra budgetposter som påverkade resultatet positivt: lägre personalkostnader, billigare skolskjutsavtal, lägre interkommunal ersättning för grundsärskolan och ökat statsbidrag i förskolan. Verksamheten utvecklade resurseffektiva arbetssätt och hög medvetenhet kring hur personella och ekonomiska resurser används.
Personalkostnader stod för den största delen av verksamhetens kostnader. Personalkostnaderna för undervisning var högre än budgeterat, vilket främst berodde på en ökning från 70 till 95 procent behöriga och legitimerade lärare. Förskolans resultat var däremot positivt när det gällde personalkostnader. Det berodde dels på vakanta tjänster, dels på strategiskt arbete vid behov av vikarier.
Övriga poster för bildningsverksamheten är kostnader för lokaler, för olika typer av avtalade tjänster samt för barn och elever som går i andra huvudmäns förskolor och skolor. Ett nytt skolskjutsavtal och lägre interkommunal ersättning för grundsärskolan påverkade resultatet positivt. Gymnasiekostnaderna var högre än budgeterat.
Verksamhetens intäkter består främst av avgifter och statsbidrag för riktade insatser i förskolan, grundskolan, grundsärskolan och fritidshemmet samt bidrag från Migrationsverket för asylsökande barn och elever. Intäkterna var högre än budgeterat, främst på grund av bidrag för arbete med mindre barngrupper i förskolan, statsbidrag för studier i specialpedagogik, Läslyftet i förskolan och bidrag för lärarassistent.
Uppföljningen av de nationella målen för utbildningen skedde systematiskt i enlighet med årshjulet, där läroplanens områden är uppdelade på kvartal. Uppföljning, analys och nya utvecklingsområden identifierades. Resultaten diskuterades i dialog mellan verksamhetens ledningsgrupp och bildningsutskottet.
Kommunens nya tillitsbaserade styrmodell från 2020 skapar ännu bättre förutsättningar för arbetet med ökad kvalitet och förbättrade resultat samt för likvärdigheten i förskola och skola för barn och elever 0–16 år. Huvudmannens vision, mission och prioriterade mål för bildningsverksamheten samt förvaltningens verksamhetsidé skapar fokus på att utveckla kvaliteten i undervisningen. Genom uppföljning, analys och dialog om mål och mått identifieras samband mellan resultat, processer och strukturer. Så kan nya utvecklingsområden identifieras. Helhetsidén gör att alla nivåer i styr- och stödkedjan kan fokusera på hur kvaliteten i undervisningen kan utvecklas enligt det nationella uppdraget. Styrmodellen innefattar det systematiska kvalitetsarbetet på huvudmannanivå enligt skollagen (2010:800) och som bedrivs efter ett årshjul.
Det systematiska kvalitetsarbetet på huvudmanna- och enhetsnivå planeras och utvecklas gemensamt i ledningsgruppen. Genom tillit och mandat ges alla medledare inflytande och ansvar för att leda verksamhetens värdeskapande arbete för barnen och eleverna.
De fyra läroplansområdena följdes upp och analyserades inom ramen för olika kommunala mål. Från 2020 följs områdena upp och analyseras inom ramen för målet Vi utbildar barn och elever till världsmedborgare som kan göra skillnad för sig själva och andra.
Färgmarkeringarna och symbolerna i grönt respektive rött visar om garantin är uppfylld eller inte (se illustration nedan).
Kvalitetsgarantin uppfylls | ||||
Kvalitetsgarantin uppfylls inte |
Kvalitetsgarantier | |
---|---|
Garanterad förskoleplats inom fyra veckor. | |
Näringsriktiga skolmåltider. | |
Kvällskvisten genomförs enligt fastställda riktlinjer. | |
Kulturskolan genomförs enligt fastställda riktlinjer. | |
20 timmars allmän förskola erbjuds alla barn. |
När det gäller 20 timmars allmän förskola, erbjuds det för barn mellan 3 och 5 år. Barn mellan 1 och 3 år erbjuds 15 timmars förskola i veckan i enlighet med skollagen.
Bildningsverksamhetens strategier för 2020 är att vidareutveckla kvaliteten i undervisningen, den tillitsbaserade styrningen och ledningen samt den lärande organisationen.
År 2019 | År 2018 | År 2017 | |
---|---|---|---|
Antal elever per lärare | 11,9 | 12,7 | 12,4 |
Antal barn per årsarbetare* | 5,0 | 4,6 | 5,1 |
Antal gymnasieelever i medeltal** | 198 | 204 | 206 |
Antal gymnasieelever med språkintroduktion i Grästorp i medeltal | 0 | 0 | 32 |
Antal grundskoleelever i medeltal | 626 | 637 | 654 |
Antal förskolebarn i medeltal | 268 | 268 | 266 |
Snittkostnad per gymnasieprogram och elev*** | 111 375 kr | 110 674 kr | 107 344 kr |
Antal elever i kulturskolan | 138 | 154 | 147 |
Exklusive resursteam och fritidshemmets samverkan.
*Antal barn per heltidstjänst i förskola och familjedaghem per den 15 oktober, exklusive kök, lokalvård, vaktmästeri och rektor.
**Antal gymnasieelever i friskolor och andra kommuner.
***Snittkostnad för elevernas programkostnader för gymnasieskola (exklusive skolbuss och inackorderingstillägg).
Verksamhet (tkr) |
Anslagsnivå | Budget 2019 | Redovisning 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Kostnad | Intäkt | Kostnad | Intäkt | |||
03 | Allmän kommunadministration | 1 050 | 0 | 1 211 | 0 | |
44 | Fritidsverksamhet | 2 569 | 569 | 2 292 | 290 | |
60 | Gemensam administration | 1 586 | 0 | 1 578 | 0 | |
62 | Skolformsövergripande aktiviteter | 3 455 | 2 071 | 3 476 | 2 138 | |
63 | Skolbarnsomsorg | 8 988 | 1 759 | 9 703 | 1 924 | |
64 | Grundskolan | 58 356 | 4 272 | 57 783 | 4 681 | |
65 | Ungdomsutbildning, gymnasieskola | 22 632 | 1 717 | 24 174 | 1 581 | |
66 | Vuxenutbildning | 2 488 | 440 | 2 449 | 251 | |
67 | Särskola | 6 292 | 17 | 6 422 | 541 | |
69 | Kulturskola | 900 | 120 | 1 183 | 293 | |
72 | Förskoleverksamhet | 31 386 | 4 043 | 29 154 | 4 636 | |
SUMMA | Bildningsverksamhet | 139 702 | 15 008 | 139 425 | 16 335 |
Kostnad | Intäkt | Netto | |
---|---|---|---|
Budget | 139 702 | 15 008 | 124 694 |
Redovisning | 139 425 | 16 335 | 123 090 |
Resultat | 277 | 1 327 | 1 604 |