Kommunkansli redovisade ett överskott på drygt 3 miljoner.
Ett nytt ärendehanteringssystem sjösattes under året, liksom möjlighet till digital signering i diariesystemet och en tjänst för Säkra Meddelanden samt digital myndighetspost. Alla handlingar till politiska sammanträden levereras nu också digitalt och kommunfullmäktiges sammanträden sänds på webben.
År 2021 präglades av stora leveransproblem inom it- och telefoniområdet vilket påverkade planeringen av datorbyten och annan ny utrustning.
Det dalagemensamma projektet för e-handelslösningar fortsatte och skolskjutskorten var först med att få en digital betallösning. Flera tjänster ska sedan kunna kopplas till betallösningen på kommunens e-handelsplattform.
Kommunkansli | 2021 |
---|---|
Budget (tkr) | 36 997 |
Drift (tkr) | 33 931 |
Budgetavvikelse (tkr) * | 3 066 |
Antal årsarbetare | 34,9 |
varav män | 13,0 |
varav kvinnor | 21,9 |
Frisktal (%) | 94,21 |
* Överskottet beror främst på vakanta tjänster och olika typer av frånvaro under året. Upphandlingar har även bidragit till minskade kostnader inom it-funktionen.