Kommunfullmäktiges mål och måluppfyllelse
Måluppfyllelse | |
---|---|
Målområde: Ett ekonomiskt hållbart Nynäshamn | |
Mål 1. Nynäshamn växer som kommun | |
Mål 2. Nynäshamn är en företagsvänlig kommun | |
Mål 3. Nynäshamns kommun bedriver en effektiv verksamhet med god service och ett gott bemötande | |
Mål 4. Nynäshamns kommun är en attraktiv arbetsgivare | |
Målområde: Ett socialt hållbart Nynäshamn | |
Mål 5. Nynäshamn är attraktivt att bo och leva i och besöka | |
Mål 6. Nynäshamn präglas av gemenskap och jämlika livschanser | |
Mål 7. Alla barn och ungdomar växer upp med goda villkor för utveckling, lek och lärande | |
Målområde: Ett ekologiskt hållbart Nynäshamn | |
Mål 8. Nynäshamns kommuns verksamheter främjar utvecklingen av ett långsiktigt hållbart och klimatneutralt samhälle |
MÅLOMRÅDE: ETT EKONOMISKT HÅLLBART NYNÄSHAMN
Mål 1. Nynäshamn växer som kommun
Utvärdering: Målet uppfylldes
Antalet invånare i kommunen fortsatte att öka. Den 30 december 2019 hade Nynäshamns kommun preliminärt 28 575 invånare, en ökning med totalt 285 personer sedan årsskiftet 2018/2019. Invandringen till kommunen var större än utvandringen vilket gav ett positivt invandringsnetto på 151 personer. Även inrikes inflyttade personer var fler än inrikes utflyttade personer vilket gav ett inrikes flyttnetto på 121 personer. Den slutgiltiga befolkningsutvecklingen för 2019 blir tillgänglig i slutet av februari 2020.
Ett sätt att ge kommunen förutsättningar att växa är att bygga nya bostäder. Kommunen arbetar efter samhällsbyggnadsprocessen för att möta medborgares, politikers och exploatörers förväntningar och behov. Två gånger om året ses projektlistan för samhällsbyggnadsprojekten över för eventuella omprioriteringar. Första uppdateringen skedde i januari och andra uppdateringen i september.
Målet att antalet byggrätter ska ligga på en hög nivå ser ut att delvis uppfyllas. Detaljplanen för Kullsta 2 med flera överklagades till mark- och miljödomstolen och domstolen dömde till de klagandes fördel. Kommunen valde att inte överklaga domstolens beslut vilket gör att bygget av de planerade hyresrätterna kommer att försenas. Detaljplanen Älgen 18 överklagades också och handlingarna skickades till mark- och miljödomstolen under mars 2019. Ärendet har ännu inte behandlats.
Totalt 233 bygglov beviljades och 137 startbesked lämnades, vilket totalt genererade 102 nya möjliga bostäder. Byggnadstakten minskade något jämfört med tidigare år.
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
1A. Antal byggrätter ska ligga på en hög nivå | |||||||||
Bostäder som beviljats bygglov under de två senaste åren, antal/1 000 invånare | 8 | 29,5 | 2,8 | 16,9 (2017) |
8,5 (2017) |
Progression | |||
Bostäder som planlagts under de två senaste åren, antal/1 000 invånare | 4,1 | 27,5 | 5,2 | 12,7 (2017) |
7,9 (2017) |
Progression |
Mål 2. Nynäshamn är en företagsvänlig kommun
Utvärdering: Målet uppfylldes delvis
Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Alla som deltagit i undersökningen har haft kontakt med kommunen i ett av fem myndighetsområden nedan. Därefter har de fått ge sin åsikt om kommunens service. Tabellen nedan visar resultatet bland gruppen företagare. Antal svar är i vissa myndighetsområden lågt men resultatet ger ändå en fingervisning om hur servicen fungerar. Mätningen har gjorts av ett externt företag i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Index - Myndighetsområden | 2016 | 2017 | 2018 | Riket, ovägt medelvärde 2018 |
---|---|---|---|---|
Totalt, NKI | 68 | 70 | 71 | 73 |
Bygglov - Totalt, NKI | 58 | 55 | 64 | 66 |
Livsmedelskontroll - Totalt, NKI | 78 | 82 | 77 | 77 |
Markupplåtelse - Totalt, NKI | 65 | 69 | – | – |
Miljö- och hälsoskydd - Totalt, NKI | 65 | 62 | 60 | 70 |
Serveringstillstånd - Totalt, NKI | – | 71 | 74 | 77 |
Index - Serviceområden | 2016 | 2017 | 2018 | Riket, ovägt medelvärde 2018 |
---|---|---|---|---|
Totalt - Bemötande, NKI | 76 | 77 | 76 | 79 |
Totalt - Effektivitet, NKI | 64 | 70 | 68 | 72 |
Totalt - Information, NKI | 66 | 71 | 72 | 71 |
Totalt - Kompetens, NKI | 70 | 71 | 73 | 74 |
Totalt - Rättssäkerhet, NKI | 69 | 74 | 76 | 74 |
Totalt - Tillgänglighet, NKI | 66 | 67 | 73 | 73 |
Färgkodningen visar hur kommunens resultat ligger till jämfört med andra. För varje nyckeltal rangordnas alla kommuner efter sina resultat. Den fjärdedel av kommunerna som får bäst resultat får grön färg, den fjärdedel med sämst resultat får röd färg och de resterande i mitten får gul färg.
Resultatet av servicemätningen visar en positiv utveckling för kommunens service mot företag. Kommunen har under de tre senaste åren förbättrat Nöjd-kund-index (NKI) från 68 till 71. Det är dock något lägre än snittet för riket som ligger på 73. Många värden är gulmarkerade vilket innebär att kommunens resultat jämfört med andra kommuners resultat ligger relativt nära medianvärdet (läs mer under färgkodning under tabellen ovan).
Bland de myndighetsområden som ingår i mätningen utgör bygglov det största med flest antal ärenden. Det kan glädjande konstateras att kundnöjdheten inom bygglov har förbättrats markant från 55 till 64, och låg vid den senaste mätningen 2018 nästan i nivå med rikssnittet.
Tabellen med index för serviceområden visar en positiv utveckling över tid. Främst är det rättssäkerhet, information och tillgänglighet som har förbättrats. Effektivitetsvärdet har förbättrats sedan 2016 men sticker ändå ut på ett negativt sätt (68). Det ligger strax under rikssnittet 72.
Svenskt Näringsliv mäter årligen företagsamheten i riket, länen och kommunerna, uppgifterna hämtas från Upplysningscentralen, UC AB. Syftet är att visa om antalet personer som har ett juridiskt och strategiskt ansvar för ett företag ökar eller minskar. Företagsamheten visar andel företagsamma personer av befolkningen i åldrarna 16–74 år. Våren 2019 släpptes rapporten som avser 2018. Den visar att företagsamheten ökar i 14 av Stockholms läns 26 kommuner och att Nynäshamn är den Stockholmskommun där företagsamheten ökat mest, om än blygsamt (+0,3 procent). Andelen företagsamma uppgick i slutet av 2018 till 12,9 procent (2 632 personer), att jämföra med 15,3 procent i länet och 12,4 procent i riket.
Bland de som startade företag 2014 var det 61,4 procent som fortfarande hade företaget kvar 2018 (220 nyföretagsamma 2014, 135 personer fortsatt aktiva 2018). I länet var motsvarande andel 66,2 procent och i riket 66,8 procent. Överlevnadsgraden är därmed lägre i Nynäshamns kommun jämfört med både länet och riket. I länet är det endast Södertälje, Upplands Väsby, Botkyrka och Sigtuna som har lägre överlevnadsgrad än Nynäshamn. I Haninge är överlevnadsgraden samma som i Nynäshamn medan den är lägst i Sigtuna (57,2 procent).
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
2A. Företag som har haft kontakt med kommunen ska vara nöjda med kontakten | |||||||||
Servicemätning, samtliga fem myndighetsområden, Nöjd-kund-index (NKI) | 70 | 71 | – | 71 | 73 | Progression | |||
2B. Företag som har deltagit i aktiviteter anordnade av kommunen ska vara nöjda med aktiviteten (företagsmöten, frukostseminarier med mera) | |||||||||
Andel företag som är nöjda med företagsaktiviteten de deltagit i | – | – | – | – | – | Progression |
Mål 3. Nynäshamns kommun bedriver en effektiv verksamhet med god service och ett gott bemötande
Utvärdering: Målet uppfylldes
Tillgänglighet och bemötande utgör viktiga delar av servicen gentemot medborgarna. Tillgängligheten har successivt förbättrats under de senaste åren både när det gäller telefoni och e-post. Vid senaste kvalitetsmätningen fick kommunen ett toppbetyg när det gäller att besvara e-post då samtliga får svar inom en dag. Topplaceringen delas med sex andra kommuner. Mätningen genomfördes av ett externt företag inom ramen för Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) hösten 2019.
Även tillgängligheten via telefon var mycket god. Nästan sju av tio som ringde kommunen via kontaktcenter fick ett direkt svar på en enkel fråga. Samtal som inte kunde besvaras av kontaktcenter kopplades vidare till förvaltningarna. Om resultatet ska förbättras ytterligare är det främst de vidarekopplade samtalen som kan besvaras i högre grad. Diagrammet nedan visar kommunens resultat jämfört med andra. Samtliga kommuners resultat är rangordnade och varje stapel utgör en kommun. De gröna staplarna är de 25 procenten av kommunerna som visar bäst resultat. Den blå pilen visar stapeln för Nynäshamns kommun och det kan konstateras att kommunen tillhör en av de bästa.
Andel i procent som får ett direkt svar på en enkel fråga när de ringer kommunen, jämförelse mellan kommuner som deltog i KKiK 2019
De som ringde in till kommunen via kontaktcenter fick så gott som alltid ett mycket gott bemötande. Kommunens bemötande fick 90 procent av maxpoängen när det gäller bemötande (vid maxpoäng 100 procent får samtliga telefonkontakter omdömet ”mycket bra”). Den blå pilen i diagrammet visar stapeln för Nynäshamns kommun.
Kommunens bemötande via telefon, andel av maxpoäng (procent), jämförelse mellan kommuner som deltog i KKiK 2019
I räkenskapssammandraget presenteras nettokostnadsavvikelser i kommunens stora verksamheter. Avvikelsen jämför kommunens nettokostnad mot referenskostnad som är den statistiskt förväntade kostnaden. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Tabellen nedan visar Nynäshamns kommuns nettokostnadsavvikelser totalt samt inom fritidshem, skola, individ- och familjeomsorg (IFO), LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och äldreomsorg. Det kan konstateras att den totala nettokostnadsavvikelsen var negativ, vilket visar på att kommunen hade lägre kostnader än statistiskt förväntat. Det tyder på att kommunen hade god effektivitet ur kostnadssynpunkt. Analys av kvaliteten kan studeras parallellt för att säkerställa att inte den höga kostnadseffektiviteten påverkat resultatet negativt.
(%) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Snitt samtliga kommuner 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Nettokostnadsavvikelse fritidshem inklusive öppen fritidsverksamhet | – 12,7 | – 5,4 | – 0,3 | – 27,1 | – 3,1 |
Nettokostnadsavvikelse förskola inklusive öppen förskola | – 5,7 | – 1,2 | 1,3 | – 3,3 | 2,1 |
Nettokostnadsavvikelse grundskola F–9 | – 10,0 | – 4,7 | – 3,8 | – 6,4 | 3,3 |
Nettokostnadsavvikelse gymnasieskola | – 2,7 | 0,4 | – 0,6 | – 2,6 | 3,7 |
Nettokostnadsavvikelse individ- och familjeomsorg | – 22,2 | – 15,7 | – 15,4 | – 16,2 | 8,3 |
Nettokostnadsavvikelse LSS | – 1,4 | 2,3 | 4,3 | 3,9 | – 0,6 |
Nettokostnadsavvikelse totalt (exklusive LSS), andel | – 13,6 | – 9,1 | – 8,7 | – 12,6 | 3,1 |
Nettokostnadsavvikelse äldreomsorg | – 23,4 | – 20,2 | – 22,0 | – 25,2 | 3,2 |
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
3A. Kommunens resultat ska vara på en god nivå | |||||||||
Kommunens ekonomiska resultat, i procent av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag | 0,90 | 1,60 | 0,85 | 0,8 (2018) |
2,5 (2018) |
1 | 2 | 2 | 2 |
3B. Tillgängligheten via telefon ska vara god | |||||||||
Andel som får svar på en enkel fråga när de ringer kommunen (besvaras av kontaktcenter eller kopplas vidare), procent | 58 | 69 | 69 | 53 | 56 | Progression | |||
3C. Tillgängligheten via e-post ska vara god | |||||||||
Andel som skickar in en enkel fråga via e-post och får svar inom en arbetsdag (e-post besvaras av kontaktcenter eller skickas vidare), procent | 98 | 94 | 100 | 89 | 84 | Progression | |||
3D. Det ska ta kort tid att få ett bygglovsbeslut | |||||||||
Handläggningstid av en komplett bygglovsansökan, antal dagar i genomsnitt | 32 | 36 | – | – | – | Regression | |||
Bygglovsärendens effektivitet enligt privatpersoner, företag och organisationer, index 1–100 | 40 | 47 | – | – | – | Progression | |||
3E. Effektiviteten inom gymnasieskolan ska vara hög | |||||||||
Fullföljd utbildning med examen inom 3 år, andel av nybörjarelever, skolkommun, procent | 39 | 48 | 45 | 59 | 66 | Progression |
Mål 4. Nynäshamns kommun är en attraktiv arbetsgivare
Utvärdering: Målet uppfylldes delvis
Resultatet från medarbetarundersökningen 2019 visade att medarbetarnas benägenhet att på en mer aktiv nivå rekommendera sin arbetsplats till andra kan i stort ses som godkänd då kommunens ”employee net promotor score” (eNPS) hamnade strax under värdet 0 (eNPS –5). Medarbetarna fick på en 11-gradig skala uppge sannolikheten att de skulle rekommendera Nynäshamns kommun som arbetsplats. De som gav betyget 0–6 kallas för kritiker (38,3 procent), de som gav betyget 7–8 kallas passiva (28,9 procent) och de som gav betyget 9 eller 10 benämns ambassadörer (32,9 procent). eNPS beräknas genom att subtrahera andelen kritiker från andelen ambassadörer (eNPS = 32,9–38,3 = –5,4). Ofta talar man om att ett värde över 0 är bra, över 20 är mycket bra och över 50 är extremt bra. Eftersom frågan är ny kan jämförelser med tidigare resultat inte göras.
Ett sätt att mäta engagemanget på en arbetsplats är genom HME-index, hållbart medarbetarengagemang. Det mäter såväl nivån på medarbetarnas engagemang som chefernas och organisationens förmåga att ta tillvara och skapa engagemang. År 2019 sjönk HME-index från ett relativt stabilt värde på 80 till 77. Vid en granskning av de frågor som indexet är baserat på kan det bland annat konstateras att andelen som ansåg att det känns meningsfullt att gå till arbetet var mycket hög men att andelen som ansåg att arbetsplatsens mål följs upp och utvärderas på ett bra sätt var relativt låg. Kommunen arbetar för ett förbättrat mål- och uppföljningsarbete genom att implementera en målstyrningsmodul i beslutsstödet under 2020, vilket kommer att förenkla och förtydliga målstyrningsprocessen i hela organisationen.
Sjukfrånvaron fortsatte att minska. År 2016 var sjukfrånvaron i kommunen 8,6 procent och 2018 hade sjukfrånvaron minskat till 7,4 procent. Under 2019 minskade sjukfrånvaron till 6,5 procent. Den långvariga sjukfrånvaron (mer än 59 dagar) minskade även den och utgjorde 43 procent av antalet sjuktimmar (jämför 50 procent 2018 och 57,6 procent 2016).
Sjukfrånvaron var totalt sett nästan dubbelt så hög bland kvinnor än bland män, och bland åldersgrupperna är sjukfrånvaron något lägre i gruppen som är 29 år eller yngre. Eftersom det inte finns någon könsbetingad skillnad för sjuklighet blir förklaringen istället en brist på jämställdhet och skillnader i arbetsmiljön kopplat till bransch eller yrke. I ett främjande och förebyggande perspektiv görs insatserna inom dessa områden.
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
4A. En hög andel av kommunens medarbetare rekommenderar Nynäshamns kommun som arbetsgivare | |||||||||
Andel medarbetare som kan rekommendera sin arbetsplats till andra, procent | – | 73 | – | – | – | Progression | |||
4B. Sjukfrånvaron ska vara låg | |||||||||
Sjukfrånvaro kommunalt anställda totalt, som andel av den ordinarie arbetstiden, procent | 7,90 | 7,40 | 6,54 | 6,50 (2018) |
6,60 (2018) |
Regression |
MÅLOMRÅDE: ETT SOCIALT HÅLLBART NYNÄSHAMN
Mål 5. Nynäshamn är attraktivt att bo och leva i och besöka
Utvärdering: Målet uppfylldes delvis
Medborgarundersökningen mäter medborgarnas inställning till att bo och leva i kommunen. Undersökningen genomförs av statistikmyndigheten SCB på uppdrag av kommunen. Det senaste resultatet är från hösten 2019. Det visade ett Nöjd-region-index (NRI) på 53, vilket var lägre än rikssnittet som låg på 59. Kommunens resultat har inte förändrats nämnvärt under de tre senaste mätningstillfällena (2019, 2017 och 2016). Inte heller har benägenheten att rekommendera kommunen som en plats att leva och bo på förändrats under samma period. I resultatet från medborgarundersökningen låg den upplevda tryggheten kvar på en fortsatt något lägre nivå, både 2019 och 2017 jämfört med 2016.
Brottsförebyggande rådets (Brås) statistik över anmälda brott visade att anmälningarna gällande brott mot person ökade något från 2018 men minskade något jämfört med 2013. Antal anmälda brott mot förmögenhet ökade något. Här utmärker sig skadegörelsebrotten där antalet anmälningar har ökat från 550 anmälningar 2017 till 975 anmälningar 2019. Observera att värdena för 2019 är preliminära, och att statistiken visar antalet anmälningar, inte antalet genomförda brott. Benägenheten att anmäla kan variera vilket gör att statistiken bör tolkas med försiktighet.
Anmälda brott i Nynäshamn - brott mot person
Anmälda brott i Nynäshamn - brott mot förmögenhet
Den återkommande trygghetsmätningen som genomförs av en extern leverantör på uppdrag av kommunen genomfördes 2018 och i en nationell och regional jämförelse upplevde invånarna i Nynäshamn sig trygga. Dock uppgav var tredje tillfrågad att de känner en konkret känsla av otrygghet. Segersäng och stationsområdet vid Nynäs gård upplevdes som mindre trygga och där genomförde kommunen tillsammans med polis och räddningstjänst medborgardialoger under 2019.
Även Brås årliga nationella trygghetsmätning visade ett liknande kommunresultat. Där mäts bland annat otrygghet vid utevistelse sen kväll i det egna bostadsområdet. Andel av befolkningen (16–84 år) som uppgav att de är ganska eller mycket otrygga eller som avstår från att gå ut på grund av otrygghet var ungefär 30 procent i Nynäshamns kommun, i länet och i riket.
Skolinspektionen mätte tryggheten i kommunens skolor 2018 (årskurs 5 och 9 samt år 2 på gymnasiet). Både i gymnasiet och i årskurs 5 var tryggheten lägre än rikssnittet. På gymnasiet var tryggheten lika mellan pojkar och flickor men i årskurs 5 var tryggheten större bland pojkar. I årskurs 9 var tryggheten totalt sett i nivå med rikssnittet, men flickor var trygga i högre grad än pojkar. Kommunens egen mätning av tryggheten i grundskolan sker årligen och 2019 års resultat låg på samma nivå som 2018.
Socialstyrelsens årliga brukarundersökning för äldreomsorgen visade att nästan nio av tio hemtjänsttagare känner sig trygga att bo hemma med stöd av hemtjänsten. På äldreboenden i kommunen uppgav 91 procent att de känner sig trygga att bo där.
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
5A. Elever ska känna sig trygga i skolan | |||||||||
Trygghetsindex för elever i årskurs 9 – flickor, skala 1–10 | – | 8 | – | – | 7,7 | Progression | |||
Trygghetsindex för elever i årskurs 9 – pojkar, skala 1–10 | – | 7,6 | – | – | 8 | Progression | |||
5B. Brukare inom hemtjänsten och i särskilt boende ska känna sig ganska eller mycket trygga med stödet respektive boendet | |||||||||
Andel brukare inom hemtjänsten som uppger att det känns ganska eller mycket tryggt att bo hemma med stöd från hemtjänsten, procent | 82 | 87 | 85 | 83 | 86 | Progression | |||
Andel brukare inom särskilt boende som uppger att det känns ganska eller mycket tryggt på äldreboendet, procent | 86 | 82 | 91 | 86 | 88 | Progression |
Mål 6. Nynäshamn präglas av gemenskap och jämlika livschanser
Utvärdering: Målet uppfylldes delvis men resultat kring ungas folkhälsa är oroande
Resultat från den nationella folkhälsoenkäten 2018 visar att den psykiska ohälsan har ökat. Självrapporterade besvär av ängslan, oro och ångest har ökat, särskilt bland yngre kvinnor. Denna trend visar sig stark även i Nynäshamn, där andelen elever som ofta känner sig deppiga utan att veta varför har ökat. Alarmerande är det faktum att andelen som tycker att det är ”riktigt härligt att leva” har minskat bland flickor i årskurs 9 från 61 procent (2016) till 51 procent (2018). Bland pojkarna är minskningen inte lika kraftig, från 70 procent till 66 procent. Inom länet är skillnaden marginell: runt 60 procent av flickorna och 70 procent av pojkarna. Arbetet med att främja barns psykiska hälsa har bedrivits ute i skolorna men det finns mer kvar att göra.
Jämlika livschanser utifrån uppväxthemmets ekonomiska förutsättningar har försämrats. Andelen invånare i åldern 0–19 år som lever i ekonomiskt utsatta hushåll uppgick 2018 till 8 procent, och ligger därmed i samma nivå som 2015. Med ekonomiskt utsatta avses hushåll med låg inkomst eller ekonomiskt bistånd, tidigare kallat socialbidrag, som ska ha erhållits minst en gång under året. I riket låg motsvarande andel på 8,9 procent. Andelen barn och ungdomar (0–19 år) som har minst en förälder som är långtidsarbetslös har ökat under de senaste åren och uppgick 2017 till 17 procent (jämför riket 18,6 procent).
Nynäshamns kommuns invånare har betydligt högre sjukpenningtal än riket. Sjukpenningtalet beskriver antal utbetalda dagar med sjukpenning och rehabiliteringspenning per registrerad försäkrad i åldrarna 16–64 år. I Nynäshamn var sjukpenningtalet 13,7 dagar per invånare 2018, vilket var högre än rikets 9,7 dagar. Ohälsa är mycket starkt kopplat till utbildningsnivå som även den är utmärkande låg i Nynäshamns kommun. Andelen yngre invånare (25–44 år) med eftergymnasial utbildning uppgick till 31 procent 2018. Motsvarande andel för riket var 47,6 procent.
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
6A. Barn och ungdomar ska inte röka | |||||||||
Andel elever i årskurs 9 som röker ibland eller dagligen, hemkommun – flickor, procent | – | 18 | – | 13 | – | Regression | |||
Andel elever i årskurs 9 som röker ibland eller dagligen, hemkommun – pojkar, procent | – | 6 | – | 13 | – | Regression | |||
6B. Barn och ungdomar i kommunen ska må bra | |||||||||
Andel elever i årskurs 9 som ofta känner sig ledsna och deppiga utan att veta varför, hemkommun – flickor, procent | – | 52 | – | 39 | – | Regression | |||
Andel elever i årskurs 9 som ofta känner sig ledsna och deppiga utan att veta varför, hemkommun – pojkar, procent | – | 26 | – | 17 | – | Regression | |||
6C. Andel hemtjänsttagare, 65 år eller äldre, som besväras av ensamhet ska vara låg | |||||||||
Andel hemtjänsttagare, 65 år eller äldre, som ofta besväras av ensamhet, procent | 13 | 11 | 11 | 13 | 13 | Regression |
Mål 7. Alla barn och ungdomar växer upp med goda villkor för utveckling, lek och lärande
Utvärdering: Målet uppfylldes delvis
Nynäshamns kommun ska verka för en utbildningsorganisation som är likvärdig och präglas av en god arbetsmiljö så att samtliga barn och elever är trygga och kan växa och utvecklas.
Uppföljningen av läsåret 2018/2019 visade på fortsatta skillnader mellan kommunens grundskolor avseende resultat med undantag från årskurs 7 där skolorna höll sig på en liknande nivå. Även vad gäller närvaro kunde skillnader utläsas mellan grundskolorna. Skillnader i resultat fanns mellan pojkar och flickor, mellan elever födda i Sverige och elever födda utomlands och mellan elever med vårdnadshavare som har en eftergymnasial utbildning jämfört med de vars vårdnadshavare inte har det. Flera åtgärder vidtogs för att öka likvärdigheten mellan kommunens skolor. Ett nytt resursfördelningssystem implementerades fullt ut och ska följas upp.
Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag vilket innebär att alla elever ska ha möjlighet att nå så långt som möjligt i sin utveckling och sitt lärande och kompenseras för sina olika förutsättningar på såväl strukturell som individuell nivå. Uppdraget ställer stora kvar på skolans organisation. Två målgrupper är särskilt viktiga att fokusera på för att tillse att skolan erbjuder likvärdiga livschanser: de elever som har svårt att nå kunskapskraven och de elever som har stor skolfrånvaro. Insatser för att möta dessa gruppers behov genomfördes med utarbetandet av en handlingsplan för att säkerställa skolnärvaro. Implementering av handlingsplanen pågick under 2019. Enheten för närvarostöd arbetade systematiskt med uppföljning, utvärdering samt utveckling av insatser för elever med problematisk skolfrånvaro. De kommungemensamma särskilda undervisningsgrupperna (KSU) utreddes och Barn- och utbildningsnämnden fattade beslut kring att avveckla dessa till förmån för inrättandet av en resursskola från vårterminen 2020 samt utveckling av stödinsatser inom ramen för respektive skolenhet.
Nedan presenteras resultat för elever som går i kommunens egna skolor, oavsett var de bor. Spindeldiagrammet visar kommunens läge i förhållande till de 10 procent kommuner som har bäst (grön linje) respektive sämst (röd linje) resultat. Ljusgrå linje visar medelvärdet. Det kan konstateras att Nynäshamns kommun hade bättre resultat jämfört med rikssnittet både i årskurs 6 och 9.
Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)
Andel gymnasieelever som uppnått grundläggande behörighet till universitet och högskola inom fyra år på Nynäshamns gymnasium förbättrades 2019 från 30,9 procent till 35,0 procent. Andelen var dock lägre än rikssnittets 52,5 procent. Andel gymnasieelever med gymnasieexamen inom fyra år på Nynäshamns gymnasium ökade 2019, från 50 procent till 55,8 procent. Andelen var dock lägre än rikssnittets 70 procent. En bidragande förklaring kan vara av strukturell karaktär då kommunen har en högre andel elever som läser på introduktionsprogrammet jämfört med riket (jämför kommunen 26 procent med riket 17 procent). Både i kommunen och i riket är det en lägre andel som tar examen inom fyra år på introduktionsprogrammet (jämför kommunen 17 procent med riket 15 procent).
Delmål med tillhörande resultatindikatorer | Utfall Nynäshamn | Andra kommuner Snitt |
Flerårsplan 2019–2022 Mål |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | länet | riket | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
7A. Vårdnadshavare ska vilja rekommendera sitt barns förskola | |||||||||
Andel vårdnadshavare som definitivt kan rekommendera sitt barns förskola, samtliga huvudmän, procent | 67,8 | 68,7 | 64,8 | – | – | Progression | |||
7B. Kunskapsnivån i grundskolan ska vara hög | |||||||||
Andel elever i årskurs 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, hemkommun, procent | 75,6 | 72,2 | 73,5 | 83,0 | 75,6 | Progression | |||
Genomsnittligt meritvärde i årskurs 9 (17 ämnen), hemkommun | 217,0 | 218,0 | 226,0 | 246,7 | 230,0 | Progression | |||
7C. Kunskapsnivån i gymnasiet ska vara hög | |||||||||
Andel gymnasieelever som uppnått grundläggande behörighet till universitet och högskola inom 4 år, kommunala skolor, procent | 37,0 | 30,9 | 35,0 | 52,5 | 56,5 | Progression |
MÅLOMRÅDE: ETT EKOLOGISKT HÅLLBART NYNÄSHAMN
Mål 8. Nynäshamns kommuns verksamheter främjar utvecklingen av ett långsiktigt hållbart och klimatneutralt samhälle
Utvärdering: Målet uppfylldes delvis
Enligt Nynäshamns kommuns mål och budget ska uppföljningen av kommunens klimat- och miljömål ske genom de fyra målområden som målen är indelade i. Upplägget för uppföljning av respektive målområde går ut på att flera olika variabler (målindikatorer) summeras till ett genomsnittligt målområdesvärde, dessa värden kompletteras sedan med en förklarande text till utvecklingen av måluppfyllelsen. Vid uppföljningen tilldelas respektive målindikator en siffra mellan 1 och 3 beroende på utvecklingen sedan föregående år enligt:
1 = negativ utveckling
2 = det går inte att se en tydlig utveckling
3 = positiv utveckling eller målet har uppnåtts
På nästkommande sidor presenteras resultatet av 2019 års uppföljning av målområdesvärdena samt en förklarande text till utvecklingen av måluppfyllelsen. Värt att notera är att mycket statistik har ett års fördröjning, vilket innebär att 2019 års uppföljning av målområdesvärdena baseras på målutvecklingen mellan 2017 och 2018. De kvalitativa utvärderingarna görs dock med utgångspunkt i den senaste statistiken som finns tillgänglig.
Efter de kvalitativa utvärderingarna presenteras fyra tabeller som innehåller de delmål med tillhörande målindikatorer som ligger till grund för beräkningen av målområdesvärdena (och i de fall det har varit möjligt även statistik för 2019). I tabellerna presenteras även respektive måls prognos för måluppfyllnad, det vill säga en sammanvägd bedömning av huruvida målet kommer att vara möjligt att uppnå inom angiven tidsram eller ej. Prognoserna delas in i tre kategorier:
Klimat- och miljömålsområde 1: Klimat, energi och luft
Målområde 1 beskriver hur kommunen ska arbeta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målen fokuserar på ökad andel förnybara energikällor, minskad energiintensitet och kunskapshöjande insatser.
Målområdesvärde 2,76
Målområdesvärdet indikerar att de flesta mål inom målområde 1 utvecklades positivt mellan åren 2017 och 2018. Trots den positiva utvecklingen är det flera mål som högst troligt inte kommer att hinna uppnås inom utsatt tidsram.
Utsläppen av växthusgaser inom Nynäshamns kommuns geografiska område låg på ungefär samma nivå som vid förra årets uppföljning. En nedåtgående utsläppstrend kan dock urskiljas och utsläppen har minskat med 35 procent sedan basåret 1990. Detta indikerar att målet om 40 procents utsläppsminskning till år 2020 skulle kunna nås inom tidsram. Vad gäller målet om fossilfrihet till 2045, som även omfattar utsläppen från kommunens tunga industrier, har utsläppen dock istället ökat med 2 procent sedan 1990 och målet bedöms vara mycket svårt att uppnå inom utsatt tidsram. Hanteringen av utsläpp från tunga industrier ligger dock utanför kommunens kontroll och här är istället internationella och nationella styrmedel viktiga.
Vad gäller utsläppen av växthusgaser från Nynäshamns kommunala organisation ses en positiv utveckling inom samtliga områden förutom privat bil i tjänst där utsläppen ökade med 26 procent mellan 2017 och 2018. Den positiva utvecklingen kan till viss del förklaras av en ökad andel fossilbränslefria verksamhetsbilar och minskad energiförbrukning i kommunala lokaler. Trots att utsläppen av växthusgaser minskar inom flera områden indikerar utvecklingstrenden att utsläppsminskningarna går för långsamt för att målet om en fossilbränslefri organisation till 2021 ska kunna uppnås. För måluppfyllelse krävs följaktligen kraftigare åtgärder för att reducera utsläppen från energianvändning, resor och finansiella placeringar.
Klimat- och miljömålsområde 2: Hållbar planering och god bebyggd miljö
Målområde 2 har sin utgångspunkt i hur kommunen ska planeras och bebyggas för att främja en långsiktigt god hushållning med mark, energi och andra resurser.
Målområdesvärde 2,25
Den övergripande målsättningen inom målområde 2 är att andelen biltrafik i kommunen ska minska med 10 procent till förmån för gång-, cykel- och kollektivtrafik (jämfört med 2015). Körsträckan per invånare ökade under 2016 för att sedan successivt minska under 2017, och 2018 minskade körsträckan per invånare med 1,4 procent jämfört med 2015. Detta är dock en alltför svag procentuell utveckling för att målet ska kunna uppnås inom angiven tidsram vilket talar för att kraftigare åtgärder krävs för måluppfyllelse.
Antalet påstigningar på buss och tåg per invånare samt antalet cyklar vid kommunens pendeltågsstationer minskade. Det indikerar att andelen kommuninvånare som väljer kollektivtrafik som transportmedel har minskat. Även detta talar för att kraftigare åtgärder krävs för måluppfyllelse.
Klimat- och miljömålsområde 3: Fungerande ekosystem och friska vatten
Målområde 3 beskriver hur kommunens ekosystem ska värnas samt hur kommunen ska arbeta för att djur- och växtarter ska kunna leva i långsiktigt livskraftiga bestånd med tillräcklig genetisk variation.
Målområdesvärde 2,00
Samtliga indikatorer inom målområde 3 visar en positiv eller oförändrad utveckling sedan föregående uppföljning. Prognosen visar dock att åtminstone mål 3.2 som slår fast att andelen skyddad natur i kommunen ska uppgå till minst 12 procent 2021 inte kommer att vara möjligt att uppnå inom angiven tidsram. Detta motiveras med att andelen skyddad natur skulle behöva öka med 5 procent för måluppfyllnad, vilket motsvarar en areal som är mycket större än det tilltänkta naturreservatet i Stora Vika. Det är inte troligt att kommunen skulle hinna upprätta ytterligare naturskyddsområden innan 2021 eftersom det är en tidskrävande process.
Mängden näringsämnen i referensobjektet Fitunaån minskade mellan 2017 och 2018. Detta indikerar att kommunen i viss mån uppfyller målet om att löpande arbeta för att näringsämnen och andra föroreningar inte ska påverka kommunens sjöar, vattendrag och hav negativt. Andelen vattenförekomster som uppnår god ekologisk status är dock oförändrat och ligger fortfarande bara på 8 procent.
Uppföljningen av målområde 3 indikerar att kommunen tar alltmer hänsyn till ekosystemtjänster i kommunal planering. Som exempel har andelen antagna detaljplaner som tar upp ekosystemtjänster ökat från 0 procent 2017 till 100 procent 2019.
Klimat- och miljömålsområde 4: Giftfria och resurssnåla kretslopp
Målområde 4 beskriver hur spridningen av miljöskadliga ämnen ska förebyggas och minska. Målen inriktar sig även på minskat avfall genom mindre matsvinn och ökad återvinning och återanvändning i kommunen.
Målområdesvärde 1,82
Enligt målprognoserna kommer de flesta av målen inom målområde 4 att vara möjliga att uppnå inom angiven tidsram. Somliga av målen bedöms kunna uppnås inom ramarna för kommunens nuvarande hållbarhetsarbete medan andra kräver att ytterligare åtgärder sätts in.
Uppföljningen av andelen skadliga ämnen i naturliga kretslopp visar att halten av både bly, fosfor och kadmium i avloppsslam har minskat. Vidare är andelen vattenförekomster som uppfyller god kemisk status oförändrat sedan den senaste uppföljningen.
Kommunen arbetar med att öka tillämpningen av kemikaliefri städning i sina verksamhetslokaler men metoden tillämpas ännu inte i samtliga lokaler varför målet ännu inte uppnåtts. Andelen ekologiska livsmedel i kommunens matserveringar var 32 procent 2018. Det innebär en minskning med 2 procent sedan 2017 och utvecklingen måste vändas för att målet om 40 procent ekologiska livsmedel till 2020 ska kunna uppnås. Bedömningen är att den negativa utvecklingen beror på att möjligheten att öka andelen ekologiska livsmedel vid inköp begränsas av budgetutrymmet.
Klimatpåverkan från den totala mängden livsmedelsinköp till kommunala verksamheter fortsatte att minska 2019. Bedömningen är att det finns goda chanser att målet om 20 procents utsläppsreduktion från livsmedelsinköp till 2021 uppnås inom ramarna för kommunens befintliga hållbarhetsarbete.
Andelen miljödiplomerade skolor har minskat successivt sedan 2016 och låg på 47 procent 2018. Målet är att samtliga kommunala skolor ska vara miljödiplomerade 2020 vilket innebär att kommunen ligger långt ifrån måluppfyllelse.
Den totala mängden hushållsavfall per invånare ökade med 15 procent mellan 2017 och 2018 samtidigt som andelen avfall insamlat för materialåtervinning minskade. Det är en utveckling åt fel håll och ytterligare åtgärder krävs för måluppfyllelse. Vad gäller matavfall ses dock en mer positiv utveckling. Andelen hushåll som samlade in matavfall för återvinning ökade nämligen från 49 procent till 58 procent mellan 2017 och 2018. Den årliga andelsökningen har legat runt 10 procent sedan 2014 och prognosen är därmed att målet om 70 procents matavfallsåtervinning till 2020 kommer att uppnås. Även inom den kommunala organisationen återvinns alltmer matavfall. Här är dock målet att samtliga kommunala verksamheter ska sortera ut matavfall år 2020 vilket skulle kräva en ökning med 66 procent på två år för måluppfyllelse.
Delmål med tillhörande resultatindikatorer tillhörande mål 8. | Utfall Nynäshamn | Prognos för måluppfyllnad |
||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | ||
8A. Utsläppen per invånare i kommunen minskar med 40 % till 2020, (jämfört med år 1990) och år 2045 har kommunen netto-noll-utsläpp | ||||
Förändring Koldioxidutsläpp (CO2e) per invånare, exklusive raffinaderi och bränslehantering | – 35 % | – | – | |
Koldioxidutsläpp (CO2e) per invånare, inklusive raffinaderi och bränslehantering | 2 % | – | – | |
8B. År 2021 är den kommunala organisationen fossilbränslefri [1] gällande energianvändning, resor och finansiella placeringar och minskar utsläppen med minst 80 % (jämfört med 2015) | ||||
Utsläpp från flyg, tåg och taxi | – 56 % | – 72 % | – 73 % | |
Utsläpp från kommunal fordonsflotta | – 14 % | – 32 % | – | |
Utsläpp från privat bil i tjänst | – 9 % | 15 % | – 1 % | |
Utsläpp från tjänsteresor med bil per årsarbetare | – 19 % | – 35 % | – | |
Utsläpp från energianvändning (värme och el) | 439 ton co2e |
426 ton co2e |
258 ton co2e |
|
Andel Bra miljövalmärkt el eller motsvarande i kommunens verksamheter och helägda bolag | 100 % | 100 % | 100 % | |
Andel förnybart/återvunnet av inköpt värme | 99 % | 92 % | – | |
Kommunens finanspolicy förbjuder investeringar i fossil energi | Nej | Nej | Nej | |
Kommunen har en fungerande plattform för resfria möten | Nej | Ja | Ja | |
8C. Kommunala upphandlingar ska följa Upphandlingsmyndighetens avancerade kravnivå eller spjutspetsnivå gällande hållbarhet | ||||
Andel upphandlingar som uppfyller ”avancerad” eller ”spjutspets” | – | – | – | – |
8D. Genom informations- och kunskapsspridning ökar kommunen kunskapen om miljö, klimat och energifrågor | ||||
Antal genomförda kampanjer/event/projekt med koppling till klimat och miljö | 10 | 11 | 12 | |
Antal kontakter (procent av invånarantal) till kommunal EKR | 0 % | 0 % | 0,04 % | |
Elevenkäten: andel ”vi diskuterar miljö” (åk 8) | 2,57 av 5 |
2,42 av 5 |
2,58 av 5 | |
8E. Den totala energianvändningen i Nynäshamn minskar med 20 procent till år 2020 (jämfört med 2009) | ||||
Slutanvändning MWh per invånare | – 25 % | – | – | |
8F. Energianvändningen i kommunala lokaler minskar med 20 % till 2020 jämfört med 2009 | ||||
El- och värmeförbrukning per m2 (förändring sedan 2009) | 0 % | – 4 % | 8,40 % | |
8G. I Nynäshamn finns år 2020 minst 400 kW installerad effekt solenergi, varav minst 200 kW i kommunala lokaler | ||||
Installerad effekt kW i kommunen | 460 kW | 1 240 kW | – | |
Installerad effekt på kommunala fastigheter | 0 kW | 36 kW | 36 kW | |
Andel plandokument som tar upp förnybar energi | 100 % | 100 % | 100 % | |
8H. All nybyggnation av kommunala fastigheter sker enligt minst Miljöbyggnad Silver (eller motsvarande definition) | ||||
Andel av påbörjade byggnader | 33 % | 75 % | Ingen nybyggnation | |
8I. 2020 har totala antalet publika tankställen för el och/eller biogas minst fyrdubblats | ||||
Antal publika laddplatser för elfordon | 6 | 6 | 10 | |
Antal publika tankställen för fordonsgas | 0 | 0 | 0 | |
8J. År 2020 finns en heltäckande ladd (och/eller biogas) infrastruktur installerad för kommunens interna transporter | ||||
Antal laddplatser för internt bruk | 15 | 17 | – | |
Relevanta verksamheter har tillräckligt med laddinfrastruktur | Nej | Nej | Nej | |
8K. Endast fossilbränslefria fordon erbjuds vid nyinköp av fordon till kommunala verksamheter | ||||
Andel fossilbränslefria fordon av antalet kommunala fordon | 10 % | 11 % | 12 % |
Utfall Nynäshamn | Prognos för måluppfyllnad |
|||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | ||
8L. Andelen biltrafik i Nynäshamn minskar med minst 10 % till fördel för gång, cykel och kollektivtrafik (jämfört med 2015) | ||||
Förändring av antalet påstigningar på buss och tåg per invånare och år sedan 2008 | 0,4 % | – 0,3 % | ||
Körsträcka per invånare | 0,3 % | – 1,4 % | – | |
Andel bilresor till och från kommunen som arbetsplats | – | 49 % | – | |
Andel bilresor i Landstingets Resvaneundersökning (baserat på statistik från 2015) | 61 % | 61 % | 61 % | |
Antal genomförda kampanjer/event för hållbart resande | 2 | 6 | 6 | |
Antal cyklar vid pendeltågsstationerna | 175 | 155 | 85* | |
8M. Kommunen prioriterar gång, cykel och kollektivtrafik i all planering och bebyggelse | ||||
Andel bostäder med maximalt 700 m gångavstånd till en buss- eller tåghållplats | – | 74,9 % | 75,6 % | |
Andel bostäder med maximalt 1 000 m gångavstånd till en buss- eller tåghållplats | – | 83,7 % | 85,4 % | |
Andel nybyggda gång och cykelbanor sedan 2008 | 65,7 % | 66,5 % | 76,0 % | |
8N. All kommunal planering sker utifrån målbilden om ett fossilfritt Nynäshamn till 2030 och ett klimatneutralt Nynäshamn till 2045 | ||||
Andel antagna detaljplaner som tar upp kommunens klimat- och miljömål | – | 50 % | 50 % | |
Andel fossilbränslefria fordon i kommunen | 5 % | 5 % |
*Inventeringen genomfördes i januari 2020.
Utfall Nynäshamn | Prognos för måluppfyllnad |
|||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | ||
8O. Värdet av ekosystemtjänster bevaras och utvecklas i all kommunal planering och relevanta ekonomiska ställningstaganden | ||||
Andel antagna detaljplaner som tar upp ekosystemtjänster | 0 % | 25 % | 100 % | |
Andel bostäder med maximalt 300 meter till grönområde | 98,6 % | 98,7 % | 98,8 % | |
En tydlig modell finns för att värdera ekosystemtjänster i ställningstaganden kring markfrågor och ekonomi | Nej | Nej | Nej | |
8P. Kommunen värnar värdefull natur genom markskydd och andelen skyddad natur uppgår till minst 12 % | ||||
Andel av kommunarea som är skyddad enligt SCB:s definition | 7 % | 7 % | – | |
8Q. Kommunen tillåter ingen nybyggnation på odlingsbar mark | ||||
Andel areal odlingsbar mark i förhållande till kommunens landareal | 14,7 % | 14,3 % | 14,3 % | |
8R. Kommunen bibehåller och utvecklar förutsättningarna för lokala indikatorarter och biologisk mångfald | ||||
Andel lövskog på kommunalägd mark | 22 % | 22 % | 22 % | |
Databas finns över ekar (över 40 cm i diameter) på kommunens fastigheter | Nej | Nej | Påbörjad | |
Kommunen frihugger ekar på kommunalägd mark | Ja | Ja | Ja | |
Förekomst av 8 utvalda indikatorarter i olika naturtyper i kommunen (tjäder, mindre hackspett, sånglärka, enkelbeckasin, fiskgjuse, ejder, apollofjäril och havsöring) | 7 av 8 | 7 av 8 | 7 av 8 | |
Kommunen arbetar med tillskapande av faunadepåer | Ja | Ja | Ja | |
8S. Kommunen arbetar löpande för ingen negativ påverkan av näringsämnen och andra föroreningar i sjöar, vattendrag och hav | ||||
Förändring av andel fosfor i Fitunaån sedan 2000 | – 51 % | – 77 % | ||
Förändring av andel kväve i Fitunaån sedan 2000 | – 42 % | – 71 % | ||
Andel vattenförekomster (sjöar, vattendrag och kustvatten) som uppnår god ekologisk status | 8 % | 8 % | 8 % | |
Samarbeten kring vatten med markägare och andra intressenter | Ja | Ja | Ja |
Utfall Nynäshamn | Prognos för måluppfyllnad |
|||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | ||
8T. År 2020 är samtliga kommunala skolor miljödiplomerade (enligt Grön Flagg eller motsvarande) | ||||
Andel miljödiplomerade skolor | 50 % | 47 % | – | |
8U. Kommunen minskar andelen skadliga ämnen i naturliga kretslopp | ||||
Andel ekologiskt odlad mark | 8,9 % | 10 % | – | |
Andel ekologiska jordbruk av kommunens utarrenderade mark | 10 % | 10 % | 10 % | |
Tungmetaller i avloppsslam: bly | 9,2 mg/kg | 8,6 mg/kg | ||
Tungmetaller i avloppsslam: kadmium | 0,64 mg/kg | 0,55 mg/kg | ||
Tungmetaller i avloppsslam: kvicksilver | 0,83 mg/kg | 0,49 mg/kg | ||
Antal enskilda avlopp | 3 288 | 3 198 | ||
Andel vattenförekomster som uppnår god kemisk status | 84 % | 84 % | ||
Verksamheter i kommunen har handlingsplaner för utfasning av så kallade u-ämnen | Nej | Nej | Nej | |
Kommunen arbetar med återvinning av fosfor från slam | Ja | Ja | Ja | |
Kommunen tillämpar kemikaliefri städning i samtliga lokaler | Nej | Nej | Nej | |
8V. Återanvändningen och återvinningen i Nynäshamn ökar och den totala avfallsmängden minskar till max 500 per invånare | ||||
Andel hushållsavfall insamlat för materialåtervinning | 29 % | 25 % | ||
Total avfallsmängd (per invånare) | 515 kg | 530 kg | ||
8W. År 2020 samlas matavfall in från minst 70 % av hushållen i Nynäshamn | ||||
Andel av alla hushåll som sorterar ut matavfall | 49 % | 58 % | ||
8X. År 2020 sorterar alla kommunala verksamheter ut matavfall | ||||
Andel kommunala verksamheter som sorterar ut matavfall | 42 % | 54 % | ||
8Y. I Nynäshamn ökar återvinningen av plast och all kommunal verksamhet återvinner plastavfall | ||||
Andel kommunala verksamheter som återvinner plast | 29 % | 27 % | ||
Mängd insamlad plast per capita | 4,53 kg | 6,08 kg | ||
8Z. År 2020 är 40 % av kommunens inköpta livsmedel ekologiskt | ||||
Andel ekologiskt per helår | 34 % | 32 % | ||
8Å. Kommunen minskar miljöpåverkan (mätt i CO2e) från livsmedelsinköpen med minst 20 % jämfört med 2016, med fokus på minskning av nötkött | ||||
CO2 från inköpta livsmedel | – 6 % | – 9 % | – 19 % | |
8Ä. Matsvinnet i kommunala verksamheter minskar (till 32 gram/portion för kökssvinn samt 12 gram/portion tallrikssvinn) år 2020 | ||||
Kökssvinn per portion | 9,0 g | 17,5 g | 20,9 g | |
Tallrikssvinn per portion | 26 g | 27,4 g | 22,7 g |