Förvaltningsberättelse |
Väsentliga personalförhållanden
Sjöbo kommun som arbetsgivare
Sjöbo ska vara en attraktiv arbetsgivare och med hjälp av kommunens personalpolitiska program Sjöbo kommun – en arbetsplats att längta till drivs en tydlig personal- och lönepolitik.
De kommunala verksamheternas personalomsättning har varit hög de senaste åren; i genomsnitt slutar och anställs cirka 200 medarbetare varje år. En del av omsättningen beror på pensionsavgångar och byte av tjänst inom kommunen, men huvuddelen orsakas av konkurrenssituationen i offentlig sektor. Det råder generell brist på arbetskraft i en rad yrkeskategorier som är väsentliga för Skånes kommuners verksamheter. I de kommunala bolagen är den totala personalomsättningen betydligt lägre och understiger 10 personer. Kommunkoncernen behöver fortsätta att arbeta strategiskt med att vara en attraktiv arbetsgivare och på så vis kunna såväl rekrytera som behålla kompetent personal.
Tillsvidareanställd personal
Den 31 december hade Sjöbo koncern 1 271 tillsvidareanställda medarbetare. Det var en ökning med 36 personer, varav 27 i kommunens verksamheter.
Huvuddelen berodde på att visstidsanställningar i vård och omsorg övergick i tillsvidareanställningar.
Antalet tillsvidareanställda män och kvinnor
Nämnd | 2018 | 2019 | 2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kvinnor | Män | Totalt | Kvinnor | Män | Totalt | Kvinnor | Män | Totalt | |
Familjenämnden | 386 | 94 | 480 | 384 | 91 | 475 | 393 | 91 | 484 |
Kommunstyrelsen | 39 | 17 | 56 | 31 | 13 | 44 | 33 | 13 | 46 |
Samhällsbyggnadsnämnden | 15 | 7 | 22 | 16 | 7 | 23 | 15 | 5 | 20 |
Tekniska nämnden | 13 | 36 | 49 | 20 | 38 | 58 | 23 | 31 | 54 |
Vård- och omsorgsnämnden | 492 | 49 | 541 | 507 | 52 | 559 | 522 | 60 | 582 |
Kommunen totalt | 945 | 203 | 1 148 | 958 | 201 | 1 159 | 986 | 200 | 1 186 |
AB Sjöbohem | 45 | 17 | 62 | 46 | 18 | 64 | 46 | 23 | 69 |
Sjöbo Elnät AB | 2 | 13 | 15 | 3 | 13 | 16 | 3 | 13 | 16 |
Koncernen totalt | 992 | 233 | 1 225 | 1 007 | 232 | 1 239 | 1 035 | 236 | 1 271 |
Heltid som norm
Sjöbo kommun arbetar efter en handlingsplan för heltid som norm. Målet är att förvaltningarna ska nå önskad sysselsättningsgrad i alla yrken och verksamheter. Det finns ett system för att registrera oönskade deltidsanställningar, där utvecklingen till önskad sysselsättningsgrad kan följas upp. I medarbetarundersökningen följdes intresset för förändrad sysselsättning upp. De flesta arbetar redan i önskad sysselsättningsgrad, men det finns medarbetare som önskar öka respektive minska den.
Andelen medarbetare och sysselsättningsgrad i procent
Jag är nöjd med min nuvarande sysselsättningsgrad | Jag vill arbeta på en lägre sysselsättningsgrad | Jag vill arbeta på högre sysselsättningsgrad | |
---|---|---|---|
Familjenämnden | 90,6 | 4,2 | 5,2 |
Kommunstyrelsen | 85,7 | 5,7 | 8,6 |
Samhällsbyggnadsnämnden | 94,4 | 5,6 | 0,0 |
Tekniska nämnden | 95,3 | 2,3 | 2,3 |
Vård- och omsorgsnämnden | 86,5 | 4,4 | 9,3 |
Kommunen totalt | 89,0 | 4,0 | 7,0 |
Det finns skillnader i fördelning mellan heltid och deltid mellan såväl verksamheter som kön. Andelen med deltidsarbete är högre för kvinnor generellt och i vård- och omsorgsförvaltningen särskilt, där en majoritet är deltidsanställda.
Antalet deltider respektive heltider per verksamhet
Deltid | Heltid | Kvinnor deltid |
Kvinnor heltid |
Män deltid |
Män heltid |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Familjenämnden | 64 | 424 | 56 | 341 | 8 | 83 |
Kommunstyrelsen | 5 | 41 | 4 | 29 | 1 | 12 |
Samhällsbyggnadsnämnden | 3 | 17 | 2 | 13 | 1 | 4 |
Tekniska nämnden | 3 | 51 | 2 | 21 | 1 | 30 |
Vård- och omsorgsnämnden | 345 | 239 | 326 | 198 | 19 | 41 |
Kommunen totalt | 420 | 772 | 390 | 602 | 30 | 170 |
AB Sjöbohem | 31 | 38 | 31 | 15 | 0 | 23 |
Sjöbo Elnät AB | 0 | 16 | 0 | 3 | 0 | 13 |
Koncernen totalt | 451 | 826 | 421 | 620 | 30 | 206 |
Antal heltider och deltider per år i kommunens verksamheter
Lediga tjänster
Antalet utannonserade tjänster var 348, en minskning från 2019. Av dessa annonserades 9 internt. Antalet annonserade tillsvidaretjänster i koncernen ökade till 158. Av dem var 89 heltidstjänster och 7 hade lägre sysselsättningsgrad än 75 procent.
Vidare utannonserades 190 tidsbegränsade anställningar med varierande sysselsättningsgrad. Många av de tidsbegränsade anställningarna är sommarvikariat, främst i vård och omsorg samt säsongsanställning inom park och grönyteskötsel. Till det kommer personal till friluftsbaden under sommaren.
Antalet utannonserade tjänster
Förvaltning | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Antal tjänster |
Varav tillsvidare |
Antal tjänster |
Varav tillsvidare |
Antal tjänster |
Varav tillsvidare |
|
Familjenämnden | 118 | 96 | 93 | 63 | 85 | 54 |
Kommunstyrelsen | 21 | 8 | 5 | 4 | 7 | 6 |
Samhällsbyggnadsnämnden | 3 | 3 | 1 | 0 | 3 | 1 |
Tekniska nämnden | 12 | 2 | 37 | 10 | 33 | 5 |
Vård- och omsorgsnämnden | 173 | 22 | 222 | 65 | 215 | 87 |
Kommunen totalt | 327 | 131 | 358 | 142 | 343 | 153 |
AB Sjöbohem | – | – | 7 | 7 | 5 | 5 |
Sjöbo Elnät AB | – | – | 3 | 3 | 0 | 0 |
Koncernen totalt | 327 | 131 | 368 | 152 | 348 | 158 |
Kommunen ökade sin närvaro på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Det visade sig vara framgångsrikt för rekryteringar. Fler verksamheter visades upp i kommunens sociala kanaler i samband med att lediga tjänster utannonserades. Syftet var att visa olika aktiviteter och vad verksamheterna gör. Det ger en insyn i den kommunala vardagen och skapar intresse för att jobba i Sjöbo kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
Alla planerade utbildningar och friskvårdsaktiviteter fick ställas in under våren på grund av pandemin. Istället gjordes insatser för att ställa om dem till digitala alternativ. Under hösten kunde därför introduktionen för nya chefer liksom företagshälsovårdens arbetsmiljöutbildning för nya chefer och skyddsombud genomföras på distans.
De insatser HR-avdelningen normalt gör, som att besöka arbetsgrupper och tillsammans med chefer utveckla arbetsklimat, kommunikation och den sociala arbetsmiljön, kunde genomföras i viss utsträckning och i enlighet med instruktionerna för ”säkra möten”. Mycket av det löpande chefsstödet anpassades till digitala lösningar med minskad restid som följd.
Friskvård
Friskvården är en uppskattad förmån och en viktig aspekt i kommunens ambition att vara en attraktiv arbetsplats. Sjöbos friskvårdssubvention är förhållandevis hög, 80 procent av friskvårdsutläggen ersätts, maximalt 2 500 kr. Antalet medarbetare som nyttjade subventionen var 612 (616 år 2019).
Medeluttaget per person var 2 014 kr (2 032 kr).
Utbetalt friskvårdsbidrag i de kommunala verksamheterna
År | Antal | Summa tkr |
Snitt per person, kr |
---|---|---|---|
2020 | 612 | 1 232 | 2 014 |
2019 | 616 | 1 251 | 2 032 |
2018 | 634 | 1 249 | 1 979 |
AB Sjöbohems och Sjöbo Elnät AB:s friskvårdssubventioner nyttjades av 24 respektive 11 personer. Medeluttaget var 1 428 kr för AB Sjöbohem och 2 393 kr för Sjöbo Elnät AB.
Ett antal friskvårdsaktiviteter kunde genomföras i början av året, exempelvis workshop för att bli smärtfri, yoga, teaterföreställning, introduktion till fotokurs och en nybörjarträning i padel. Därefter ställdes aktiviteterna in på grund av pandemin.
I medarbetarundersökningen ställs ett antal frågor kring friskvård. En stor andel av medarbetarna nyttjade ingen förmån alls. I fritextsvar angavs bland annat att arbetsbelastningen var ett hinder för att nyttja friskvård på arbetstid. Samtidigt var det många som angav att de olika möjligheterna till friskvård är uppskattade.
Svar om friskvård i medarbetarundersökningen
Jag deltar i kommunens friskvårdssatsningar (flera svar är möjliga), procent | 2020 | 2018 |
---|---|---|
Friskvårdsaktiviteter | 31 | 33 |
Subventionerad friskvård | 54 | 55 |
Friskvård på arbetstid max 60 min | 31 | 29 |
Jag deltar inte i kommunens friskvårdssatsningar | 27 | 28 |
Jag känner inte till kommunens friskvårdssatsningar | 7 | 6 |
Sjukfrånvaro
År 2020 var ett prövande år med hög sjukfrånvaro. I samband med pandemins utbredning infördes tydliga restriktioner om när medarbetarna fick vistas på arbetsplatsen och inte. Redan vid lindriga, diffusa symtom gällde sjukskrivning eller om möjligt hemarbete, med återgång till arbetsplatsen först efter 48 timmars symtomfrihet. För att underlätta för vården krävdes dessutom läkarintyg först dag 22 i sjukperioden. Ordinarie åtgärder för att begränsa sjukfrånvaron i form av rehabutredningar och förstadagsintyg fick begränsad effekt.
Medicinska insatser från vården som skulle kunna lindra och rehabilitera uteblev eller försenades och Försäkringskassan deltog inte vid fysiska möten. Vården kunde inte prioritera avstämningsmöten, vilket ledde till att en del långtidssjuka inte kunde fullfölja sin rehabilitering.
Kommunens sjuktal ökade markant och många utmaningar och förutsättningar delades med andra arbetsgivare.
Sjukfrånvaro per verksamhet
Sjukfrånvaro per nämnd, procent | År | Total sjukfrånvaro | Långtids- frånvaro* |
Kvinnor | Män | Anställda | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
≤ 29 år |
30–49 år | 50≤ | ||||||
Familjenämnden | 2020 | 6,45 | 31,54 | 7,15 | 3,61 | 6,37 | 6,04 | 7,0 |
2019 | 5,83 | 43,53 | 6,68 | 2,69 | 5,01 | 5,21 | 7,03 | |
2018 | 5,40 | 32,96 | 5,95 | 3,50 | 5,20 | 5,13 | 5,85 | |
Kommunstyrelsen | 2020 | 2,01 | 34,41 | 2,49 | 0,00 | 0,32 | 3,28 | 0,93 |
2019 | 1,23 | 1,50 | 1,38 | 0,86 | 0,59 | 1,09 | 1,49 | |
2018 | 2,66 | 19,67 | 3,38 | 0,99 | 1,74 | 3,40 | 2,10 | |
Samhällsbyggnadsnämnden | 2020 | 4,53 | 33,40 | 3,58 | 7,65 | 0,00 | 5,42 | 2,75 |
2019 | 3,0 | 0,00 | 3,92 | 1,04 | 1,49 | 2,12 | 4,49 | |
2018 | 2,39 | 0,00 | 3,56 | 0,47 | 1,91 | 1,20 | 4,72 | |
Tekniska nämnden | 2020 | 5,82 | 40,28 | 3,37 | 7,58 | 1,94 | 2,95 | 14,85 |
2019 | 2,71 | 20,51 | 1,86 | 3,21 | 1,30 | 1,63 | 4,31 | |
2018 | 2,45 | 11,07 | 2,45 | 2,45 | 1,41 | 2,02 | 3,08 | |
Vård- och omsorgsnämnden | 2020 | 9,70 | 29,86 | 10,36 | 4,86 | 6,77 | 9,53 | 10,66 |
2019 | 7,78 | 39,82 | 8,47 | 2,42 | 6,47 | 6,55 | 9,14 | |
2018 | 7,81 | 41,37 | 8,40 | 3,56 | 5,01 | 7,45 | 8,97 | |
Kommunen totalt | 2020 | 7,68 | 30,50 | 8,44 | 4,34 | 6,20 | 7,15 | 8,71 |
2019 | 6,31 | 40,32 | 7,22 | 2,57 | 5,36 | 5,28 | 7,72 | |
2018 | 6,10 | 36,65 | 6,90 | 3,09 | 4,91 | 5,69 | 7,00 | |
Sveriges kommuner | 2020 | |||||||
2019 | 6,70 | 44,2 | 7,40 | 4,4 | 5,9 | 6,3 | 7,3 | |
2018 | 6,80 | 43,90 | 7,50 | 4,40 | 6,10 | 6,50 | 7,50 | |
AB Sjöbohem | 2020 | 6,01 | 23,71 | 7,76 | 2,91 | 1,29 | 5,14 | 7,64 |
2019 | 3,65 | 15,93 | 4,03 | 2,83 | 0,99 | 2,74 | 4,86 | |
Sjöbo Elnät AB | 2020 | 6,07 | 96,65 | 32,68 | 0,25 | 0,19 | 24,51 | 0,28 |
2019 | 3,60 | 45,54 | 17,15 | 1,28 | 2,57 | 6,68 | 1,61 |
*) sjukfrånvaro mer än 60 dagar.
Det var främst korttidsfrånvaron (kortare än 60 dagar) som ökade i vård- och omsorgs- respektive familjeförvaltningens verksamheter, vilket var väntat i och med pandemirestriktionerna. I andra verksamheter fanns större möjligheter till distansarbete vid lindriga luftvägssymtom och sjuktalet påverkades inte i samma utsträckning.
Kommunen fortsatte i övrigt att arbeta för att förebygga sjukskrivningar och på ett tidigt stadium utreda rehabåtgärder för att identifiera orsakerna till ohälsan. Under hösten beslutades att tre enheter i vård och omsorg som hade hög sjukfrånvaro skulle ingå i ett pilotprojekt för att sänka framför allt korttidsfrånvaron. Ett koncept utvecklades i samverkan mellan HR-avdelningen och förvaltningsledningen, byggt på den evidensbaserade metoden ADA+ (ArbetsplatsDialog för Arbetsåtergång). Konceptet förankrades hos fackliga representanter med målet att insatserna kan påbörjas 2021.
Ett planerat samverkansarbete Kraftsamling Sjöbo mellan primärvården, Försäkringskassan och kommunen pausades, eftersom vården behövde omprioritera. Ett annat projekt med målet att nyttja vårdcentralen för förstadagsintyg på kvällar och helger blev även det pausat.
Företagshälsovård
Köpen av insatser från företagshälsovården ökade med 44,5 procent, från 666 till 962 timmar. Det var framför allt beteendevetar- och psykologtjänsterna som ökade, från 295 till cirka 500 timmar.
Rehabiliterande tjänster ökade från 27 till 48 procent. En möjlig orsak var att liknande insatser i primärvården i princip avstannade helt med en väntetid på 20 veckor eller mer. För att underlätta återgång i arbetet eller för att förebygga sjukskrivning var cheferna mer benägna att bevilja insatser via företagshälsovården.
Utförda uppdrag av företagshälsovård i kommunens verksamheter
Timmar | Rehabilitera | Förebygga | Främja | Totalt |
---|---|---|---|---|
Organisation | – | 82 | – | 82 |
Grupp | – | 52 | – | 52 |
Individ | 458 | 367 | 4 | 829 |
Totalt | 458 | 501 | 4 | 963 |
Procent | Rehabilitera | Förebygga | Främja | Totalt |
---|---|---|---|---|
Organisation | – | 8 | – | 8 |
Grupp | – | 5 | – | 5 |
Individ | 48 | 39 | 0 | 87 |
Totalt | 48 | 52 | 0 | 100 |
Timmar per personalkategori och tjänsteområde
En del av företagshälsovårdens rehabiliterande insatser kan härledas till den ökade arbetsbelastningen som pandemin inneburit i framför allt vård och omsorg. Svårigheter att rekrytera vikarier ökade stressrelaterade besvär hos medarbetarna.
De flesta insatserna var förebyggande med bland annat grupputveckling för att främja samarbete och förbättra arbetsmiljön. Företagshälsovården utförde även hälsokartläggningar för att hjälpa medarbetare till en hälsosammare livsstil och därigenom minska korttidsfrånvaron.
De kommunala bolagen använder företagshälsovården till andra insatser, bland annat lagstadgade undersökningar och intyg för att få arbeta i master och torn, men även för rehabilitering i individärenden.
Utförda uppdrag av företagshälsovård i bolagen
Sjöbo Elnät AB
Timmar | Rehabilitera | Förebygga | Främja | Totalt |
---|---|---|---|---|
Organisation | – | – | – | – |
Grupp | – | 18 | – | 18 |
Individ | 5 | 60 | – | 65 |
Totalt | 5 | 78 | – | 83 |
Procent | Rehabilitera | Förebygga | Främja | Totalt |
---|---|---|---|---|
Organisation | – | – | – | – |
Grupp | – | 21 | – | 21 |
Individ | 6 | 73 | – | 79 |
Totalt | 6 | 94 | – | 100 |
AB Sjöbohem
Timmar | Rehabilitera | Förebygga | Främja | Totalt |
---|---|---|---|---|
Organisation | – | 5 | – | 5 |
Grupp | – | – | – | – |
Individ | 17 | 7 | – | 24 |
Totalt | 17 | 12 | – | 29 |
Procent | Rehabilitera | Förebygga | Främja | Totalt |
---|---|---|---|---|
Organisation | – | 17 | – | 17 |
Grupp | – | – | – | – |
Individ | 58 | 25 | – | 83 |
Totalt | 58 | 42 | – | 100 |
Arbetsmiljö
År 2020 anmäldes 218 olycksfall, 9 färdolycksfall och 14 arbetssjukdomar i koncernen. Det var en liten ökning. De vanligaste skadeorsakerna var hot och våld, skadad av annan person och fall i samma nivå.
Det anmäldes 582 tillbud, vilket var en ökning. Därutöver anmäldes 30 riskobservationer. Den klart största skaderisken var hot och våld. Andra vanliga risker var psykisk överbelastning, skadad av person och arbetsbelastning.
Kommunen har i några år haft en partsgemensam arbetsgrupp som tittat närmare på hur förvaltningarna kan stödjas i det förbyggande arbetet med att minska hot och våld. Utbildning för chefer och skyddsombud planerades, men kunde inte genomföras på grund av pandemin. Gruppen fortsätter med sitt arbete 2021.
Löner
Årets avtalsrörelse blev uppskjuten för flera av koncernens avtalsområden. Under senhösten blev de sista avtalen klara, men löneöversynen för en stor del av kommunens anställda hann inte slutföras. Kommunen jämför löneskillnader mellan kvinnor och män, men eftersom löneöversynerna inte avslutades ger kartläggningen inte korrekta uppgifter.
Sjöbo har som mål att erbjuda konkurrenskraftiga löner. Kommunen konkurrerar främst med andra kommuner i södra Skåne om arbetskraften. Därför jämfördes tidigare löneutvecklingen i Sjöbo med den i övriga kommuner i södra Skåne. Underlaget kom från medlemsorganisationen Skånes kommuner (tidigare Kommunförbundet Skåne). Sedan 2020 tillhandahålls inget sådant underlag, vilket försvårar jämförelser. Eftersom det råder en konkurrenssituation med löneglidning som följd, är det viktigt att följa löneutvecklingen. En överenskommelse träffades mellan kommunerna i sydöstra Skåne om att dela med sig av lönestatistik, för att man ska kunna följa upp om kommunernas löner är konkurrenskraftiga.