Sammanställningen visar verksamhetens redovisade resultat och fördelningen mellan kommunens olika verksamheter. I driftredovisningen ingår verksamheternas interna kostnads- och intäktsposter. Dessa poster elimineras sedan i finansförvaltningens redovisning för att resultatet ska bli detsamma som visas i kommunens externredovisning – resultaträkningen. De stora budgetavvikelserna som redovisas på kostnads- respektive intäktssidan i finansförvaltningen beror på elimineringen av dessa poster.
Sammantaget för kommunen blev kostnaderna 1,2 mkr lägre än budgeterat samtidigt som intäkterna blev 10,1 mkr högre än budgeterat.
Verksamheterna redovisade ett sammanlagt överskott mot budget med 2,7 mkr, en avvikelse som motsvarade 0,8 procent av nettobudgeten. Allmän verksamhets underskott på 5,0 mkr vägs upp av överskott i övriga verksamheter, som tillsammans lämnade ett överskott på 7,7 mkr. En del av underskottet i allmän verksamhet beror på att ansvaret för Lunnevibadets personal och verksamhet flyttades från samhällsbyggnadsverksamhet till allmän verksamhet. Resultatet påverkas också av att kostnader för fysisk planering och bostadsanpassning var höga under året. Även en del av överskottet i samhällsbyggnadsverksamhet beror på organisationsförändringen för Lunnevibadets personal eftersom dessa kostnader redovisas i allmän verksamhet. Måltidsverksamheten hade lägre kostnader samtidigt som intäkterna från fastighetsservice var högre än planerat vilket bidrog till överskottet i verksamheten.
Både social verksamhet och bildningsverksamhet hade lägre personalkostnader än budgeterat. För bildningsverksamhetens del bidrog de lägre personalkostnaderna till att täcka kostnader för gymnasieskolan. Intäkterna från riktade statsbidrag bidrog till överskottet för verksamheten. Social verksamhet har hanterat konsekvenserna av pandemin på ett kostnadseffektivt sätt. Verksamheten har haft höga kostnader för åtgärder på grund av covid-19, samtidigt som personalkostnaderna varit lägre då flera verksamheter varit stängda under pandemin och övertalig personal har kunnat styras om. Statlig ersättning för merkostnader (”covid-19 bidraget” från Socialstyrelsen), täckte en stor del av extrakostnaderna i verksamheten. I social verksamhets intäkter ingår bidraget med 3,1 mkr.
Finansförvaltningen redovisade ett överskott med 8,7 mkr exklusive avskrivningar. Grästorps kommuns övertagande av konserthuset gav en jämförelsestörande intäkt på 6,5 mkr som redovisas i finansförvaltningen. Statlig ersättning för sjuklönekostnader uppgick till 3,3 mkr. Av dessa har 2,2 mkr fördelats till verksamheterna utifrån hur stora sjuklönekostnader varje verksamhet haft till augusti. Resten av ersättningen, 1,1 mkr, redovisas i finansförvaltningen. Personalen har fått värdecheckar till lokala butiker, restauranger och service. För detta ändamål har 0,9 mkr tagits ur den finansiella reserven och resterande 0,2 mkr redovisas som överskott.
Arbetsgivaravgifter, försäkringsavgifter och pensionskostnader gav ett nettoöverskott mot budget med 1,4 mkr. Lägre kostnader vägdes delvis upp av lägre intäkter i finansförvaltningen. Pensionskostnaderna var lägre än kalkylerat, vilket främst beror på kostnaderna för den avgiftsbestämda pensionen. Även lägre personalomkostnader och tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter bidrog till överskottet. I finansförvaltningen redovisades även en kostnad på 0,3 mkr som motsvarande 1/25-del av kostnaden för den statliga medfinansieringen av E20-utbyggnaden.
Nivån på avskrivningarna var en följd av årets investeringar. Avskrivningarna uppgick till 15,4 mkr, vilket var 0,7 mkr lägre än budgeterat men högre än tidigare år.
Budgetföljsamhet, mkr
Budgetföljsamhet, procent
NÄMND | KOSTNAD | INTÄKT | NETTOKOSTNAD | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Redovisning | Avvikelse mot budget |
Redovisning | Avvikelse mot budget |
Redovisning | Avvikelse mot budget |
|||
Kommunstyrelsen |
||||||||
– allmän verksamhet | 63 533 | – 12 199 | 10 680 | 7 248 | 52 853 | – 4 951 | ||
– samhällsbyggnadsverksamhet | 97 713 | 596 | 64 134 | 2 204 | 33 579 | 2 800 | ||
– bildningsverksamhet | 140 760 | 655 | 15 530 | 1 275 | 125 230 | 1 930 | ||
– social verksamhet | 184 781 | – 270 | 55 773 | 2 989 | 129 008 | 2 719 | ||
Miljö- och byggnämnd | 2 101 | 216 | 1 155 | – 11 | 946 | 205 | ||
Summa | 488 888 | – 11 002 | 147 272 | 13 705 | 341 616 | 2 703 | ||
Finansförvaltningen | – 60 363 | 12 247 | – 39 479 | – 3 572 | – 20 884 | 8 675 | ||
Summa | 428 525 | 1 245 | 107 793 | 10 133 | 320 732 | 11 378 | ||
Avskrivningar | 15 439 | 661 | 15 439 | 661 | ||||
SUMMA | 443 964 | 1 906 | 107 793 | 10 133 | 336 171 | 12 039 |