Noter
Not 1: Redovisningsprinciper
Den kommunala redovisningen regleras av kommunallagens kapitel 11 Ekonomisk förvaltning, och av den nya kommunala bokförings- och redovisningslagen. Därutöver lämnar Rådet för kommunal redovisning (RKR) rekommendationer för kommunsektorns redovisning. Hallsbergs kommun följer den kommunala bokförings- och redovisningslagen, och tillämpar med få undantag rekommendationerna från RKR.
Anläggningstillgångar
Anläggningstillgångarnas värde i balansräkningen 2020 motsvarade anskaffningsvärdet efter avdrag för eventuella investeringsbidrag och planenliga avskrivningar. Anläggningstillgångar som maskiner och inventarier aktiveras1 i möjligaste mån månaden efter inköp. Vid större projekt, som till exempel byggnader, aktiveras tillgången vid årsskiftet som pågående. Efter att byggnationen är klar tillämpar kommunen komponentavskrivning. När det gäller anskaffning av maskiner, inventarier och liknande av mindre värde har kommunen oftast tillämpat beloppsgränsen ett halvt prisbasbelopp. Anskaffningar till högre belopp och med en varaktighet på mer än tre år redovisas som investering.
Avskrivningar
Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar görs huvudsakligen linjärt för den bedömda nyttjandetiden, baserat på anskaffningsvärdet.
Komponentavskrivning
Hallsbergs kommun följer RKR:s rekommendationer och inför komponentavskrivning successivt. Alla förskolor, skolor och de flesta fastigheter är komponentavskrivna. Det gäller även vatten, avlopp, gator och vägar. Hallsbergs kommun införde generell komponentavskrivning 2017 för nya investeringar.
Leasing
Alla leasingavtal redovisas som operationell leasing. Leasingavgiften fördelas linjärt över leasingperioden. Hallsbergs kommun redovisar leasing och hyra av lös egendom i enlighet med RKR 5 (november 2018). Avtal som startade före den 1 januari 2018 redovisas som operationella. Framtida leasingavgifter redovisas som ansvarsförbindelser.
Särskild löneskatt
Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation för redovisning av särskild löneskatt. Det innebär att löneskatten periodiseras på samma vis som pensioner. Löneskatt på intjänade pensioner och utbetalda pensioner belastar årets resultat.
Skatteintäkter
För periodisering av skatteintäkter använder kommunen Sveriges Kommuner och Regioners (SKR:s) decemberprognos.
Timlöner
Timlöner och OB-ersättningar som avser december, men utbetalas i januari, periodiseras för att kostnaden ska belasta rätt period.
Löner och lönerevision
Retroaktiva lönekostnader för Kommunals medlemmar under perioden november–december 2020 har bokförts i bokslutet med sammanlagt 0,6 mnkr.
Riskkostnader
Ett försäkringsbolag krävde ersättning från Hallsbergs kommun för två privatfastigheter som skadades i samband med den stora översvämningen 2015. Kommunen menar att händelsen var extraordinär och att man inte hade ansvar för följderna – något som underkänns av mark- och miljödomstolen, som dömt kommunen att betala 3,3 mnkr i ersättning.
Kommunens VA-försäkring bedöms täcka kostnaderna. Självrisken på 0,3 mnkr är redovisad i bokslutet.
Konkurrensverket har i förvaltningsrätten yrkat på att kommunen ska betala en upphandlingsskadeavgift med 0,8 mnkr på grund av otillåten direktupphandling. Kommunens LOU-försäkring bedöms täcka kostnaderna. Självrisken på 0,2 mnkr är redovisad i bokslutet.
Särredovisning av vatten- och avloppsverksamhet
VA-lagen säger att VA-verksamhetens intäkter, kostnader, resultat och ställning ska särredovisas. Redovisningen finns därför i en separat bilaga.
Resultat avgiftsfinansierad verksamhet
Över- och underskott för verksamheter med särskilda avgiftskollektiv ska redovisas som skuld respektive fordran till avgiftskollektivet. Överskotten för VA-verksamheten bokförs därför som en kortfristig skuld till avgiftskollektivet.
Bidrag från Migrationsverket
Kommunen har gjort avsteg från rättvisande redovisning för bidrag som inte resultatförts i bokslutet. Outnyttjade bidrag från Migrationsverket för flyktingverksamhet och ensamkommande barn (EKB) redovisas som kortfristig skuld i bokslutet för 2020, liksom tidigare år. De outnyttjade bidragen till flyktingenheten uppgick till 11,3 mnkr till och med bokslut 2020. Inom EKB uppgick outnyttjade bidrag till 16,1 mnkr. Sammantaget uppgick de balansförda bidragen till 27,4 mnkr.
Kommunen ska hantera kostnader för flyktingverksamhet som sträcker sig längre in i framtiden än de enskilda år då överskotten uppkommit. Samtidigt beslutade staten att kraftigt sänka bidragen från Migrationsverket från och med den 1 juli 2017. De nyanländas möjlighet till försörjning genom arbetsinkomster är en faktor som har stora effekter på kommunens kostnader för ekonomiskt bistånd. Bosättningsuppdraget enligt bosättningslagen kan bli en mycket svår utmaning för Hallsbergs kommun, liksom för många andra kommuner i Sverige. De ekonomiska konsekvenserna är mycket svåra att bedöma. För att undvika förhastade beslut om hur kommunen ska hantera bidragen, har ekonomiavdelningen tillsammans med social- och arbetsmarknadsförvaltningen tagit fram en plan över beräknad användning av de samlade bidragen. De framtida beräknade kostnaderna kräver en ansvarsfull hantering av samlade bidragsöverskott, vilket motiverar kommunens redovisning i bokslutet 2020.
Avsättningar
Avsättningar är en skuld som är oviss vad gäller förfallotidpunkt och/eller belopp. Avsättningar för lakvattenrening vid Vissberga deponi har tagits upp till det belopp som kommunen bedömer krävs för att reglera förpliktelsen på balansdagen. Beloppet baseras på beräkningar som ursprungligen gjordes 2012 då kommunen gjorde en första avsättning med 7 mnkr. Efter det har kommunen gjort både avsättningar och tagit i anspråk avsättningar. Kalkylen uppdateras när det finns underlag för nya bedömningar. I bokslutet 2020 har kommunen tagit i anspråk 0,5 mnkr. Avsättningarna för lakvattenrening uppgick totalt till 10,6 mnkr.
Kommunen har gjort flera utredningar 2010–2016 och byggt en provisorisk driftanläggning där tester har gett mycket goda reningsresultat. Processen har försenats på grund av svårigheter att rekrytera projektledare med rätt kompetens för att utveckla anläggningen. Under 2020 har kommunen gjort fortsatta studier av de förändringar som togs i bruk 2017–2018. Anläggningen tycks fungera bra när vattnets temperatur stiger under sommaren. Tyvärr är detta bara under en kort del av året. Slutsatsen är att med nuvarande konstruktion går det att klara utsläppsvärdena på sensommaren med en relativt låg arbetsinsats och tillsyn några gånger per vecka. De järnvägstunnlar som ska byggas i utkanten av Hallsbergs tätort och Östansjö kommande år kommer att kräva reningsanläggningar. Avloppsvattnet kan komma att få den karaktär som Vissberga deponi i nuläget genererar. Om tekniken fungerar och är ekonomiskt godtagbar kan det vara ett intressant alternativ för Hallsbergs kommun i framtiden. Kommunen fortsätter sin omvärldsbevakning för att bygga en kunskapsbank som underlättar framtida investeringsbeslut.
Kommunen har inte gjort någon årlig nuvärdesberäkning. I dessa delar följer alltså inte kommunen RKR:s rekommendation 10.2 Avsättningar och ansvarsförbindelser och ianspråktaganden.
SAMMANSTÄLLDA RÄKENSKAPER
Enligt den kommunala redovisningslagen ska årsredovisningen innehålla sammanställda räkenskaper som ger en helhetsbild av kommunens ekonomi och åtaganden. En del av kommunens verksamhet bedrivs i andra former än via kommunala nämnder, till exempel i bolag, förbund och stiftelser.
De sammanställda räkenskaperna för kommunkoncernen upprättas enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Metoden innebär att kommunens bokförda värden på aktier, andelar och grundfondskapital i dotterbolagen elimineras mot dotterbolagens egna kapital vid förvärvstillfället. Proportionell konsolidering innebär att endast den ägda andelen av dotterbolagens räkenskapsposter tas med i sammanställningen.
Inom koncernen förekommer omfattande transaktioner mellan bolagen. Alla transaktioner av väsentlig betydelse mellan bolagen elimineras i den sammanställda redovisningen. Inga förvärvade övervärden eller undervärden fanns i koncernen.
I de sammanställda räkenskaperna ingår bolag, stiftelser och kommunalförbund där kommunen har ett väsentligt inflytande genom minst 20 procent av rösterna. Nerikes Brandkår ingår trots att kommunens andel endast är 7,5 procent. Verksamheten bedrivs som ett kommunal-förbund och kommunen anses ha ett väsentligt inflytande.
Hallsbergs Bostadsstiftelse, Hallbo, redovisade ett högre grundfondskapital än kommunen. Eftersom kommunen tillämpar försiktighetsprincipen har värdet på grundfondskapitalet skrivits ner i tidigare bokslut.
De sammanställda räkenskaperna bygger på preliminära uppgifter från de enheter som ingår.
Kommunen har inte utvärderat om koncernföretagens redovisningsprinciper avviker från kommunens principer, och därmed gjordes heller inga justeringar för eventuella avvikelser. Det är endast för Hallbo som det skulle kunna vara aktuellt. Sydnärkes Utbildningsförbund, Nerikes Brandkår och Sydnärkes kommunalförbund drivs som kommunalförbund. Hallsbergs Bostads AB, HBAB, drivs på uppdrag av Hallsbergs kommun och följer den kommunala redovisningslagen.
Belopp i mnkr | Kommun 2020 |
Kommun 2019 |
Koncern 2020 |
Koncern 2019 |
---|---|---|---|---|
RESULTATRÄKNING |
||||
Not 2: Verksamhetens intäkter | ||||
Försäljningsmedel | 26 | 35 | 26 | 36 |
Taxor och avgifter | 62 | 62 | 77 | 77 |
Hyror och arrenden | 24 | 25 | 112 | 108 |
Bidrag | 104 | 105 | 164 | 165 |
Försäljning av verksamheter och entreprenader | 38 | 39 | 69 | 64 |
Försäljning av exploateringsfastigheter | 3 | 2 | 2 | 2 |
Försäljning av anläggningstillgångar | 2 | 1 | 3 | – 1 |
Övrigt | – | 30 | 24 | |
Summa | 259 | 269 | 483 | 475 |
Not 3: Verksamhetens kostnader | ||||
Löner och sociala avgifter | – 643 | – 626 | – 770 | – 752 |
Pensionskostnader | – 59 | – 56 | – 72 | – 67 |
Inköp av anläggnings- och underhållsmaterial | – 8 | – 11 | – 26 | – 30 |
Bränsle, energi och vatten | – 23 | – 24 | – 51 | – 54 |
Entreprenader och köp av verksamhet | – 201 | – 212 | – 233 | – 234 |
Lokal- och markhyror | – 32 | – 31 | – 22 | – 18 |
Förbrukning inventarier och material | – 40 | – 43 | – 50 | – 53 |
Lämnade bidrag och transfereringar | – 35 | – 31 | – 36 | – 33 |
Realisationsförluster | – | – | – | |
Övriga kostnader | – 93 | – 82 | – 63 | – 62 |
Summa | – 1 134 | – 1 116 | – 1 323 | – 1 303 |
Sammanlagd kostnad räkenskapsrevision | – 100 | – 100 | ||
Not 4: Avskrivningar | ||||
Planenliga avskrivningar på materiella anläggningstillgångar | – 29 | – 25 | – 54 | – 47 |
Nedskrivning | – 1 | – | – 6 | – |
Övriga nedskrivningar | ||||
Summa | – 30 | – 25 | – 60 | – 47 |
Not 5: Skatteintäkter | ||||
Preliminära skatteintäkter | 713 | 712 | 713 | 712 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | – 4 | – 7 | – 4 | – |
Slutavräkningsdifferens föregående år | – 11 | – | – 11 | – 7 |
Summa | 698 | 705 | 698 | 705 |
Not 6: Generella statsbidrag och utjämning | ||||
Inkomstutjämning | 181 | 175 | 181 | 175 |
Strukturbidrag | – | – | – | – |
Regleringsbidrag/-avgift | 16 | 11 | 16 | 11 |
Kostnadsutjämningsavgift/-bidrag | 13 | – 10 | 13 | – 10 |
LSS-utjämningsavgift | – 9 | – 6 | – 9 | – 6 |
Kommunal fastighetsavgift | 34 | 33 | 34 | 33 |
Generella statsbidrag | 36 | 9 | 36 | 9 |
Övriga bidrag | ||||
Summa | 271 | 212 | 271 | 212 |
Not 7: Finansiella intäkter | ||||
Ränteintäkter | – | – | – | 1 |
Ränteintäkter och inkassoavgifter kundfordringar | – | – | – 1 | – |
Borgensavgift | 2 | 2 | 2 | – |
Realisationsvinst finansiella anläggningstillgångar | – | – | ||
Övriga finansiella intäkter | 1 | 1 | 1 | 2 |
Summa | 3 | 3 | 2 | 3 |
Not 8: Finansiella kostnader | ||||
Räntekostnader långfristiga lån | – 3 | – 3 | – 7 | – 7 |
Räntekostnader pensioner | – 2 | – 2 | – 2 | – 2 |
Räntekostnader leverantörs- och bankskulder | – | – | ||
Övriga finansiella kostnader | – 3 | – 1 | – 3 | – 1 |
Summa | – 8 | – 6 | – 12 | – 10 |
BALANSRÄKNING | ||||
Not 9: Materiella anläggningstillgångar | ||||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | ||||
Ingående bokfört värde | 663 | 583 | 1 469 | 1 259 |
Nyanskaffningar | 80 | 102 | 226 | 253 |
Försäljning med mera | – 1 | – 2 | – 2 | – 2 |
Nedskrivning | – 1 | – | – 6 | |
Årets avskrivningar | – 23 | – 19 | – 43 | – 37 |
Realisationsvinst | ||||
Omklassificeringar | – | – 1 | – | – 4 |
Summa | 718 | 663 | 1 643 | 1 469 |
Genomsnittlig nyttandeperiod, år | 28 | 29 | ||
Bokfört värde per fastighetskategori |
||||
Markreserv (0 år) | 53 | 54 | 58 | 58 |
Verksamhetsfastigheter (20–67 år) | 330 | 359 | 1 098 | 952 |
Fastigheter för affärsverksamhet (20–50 år) | 126 | 125 | 222 | 224 |
Publika fastigheter (33 år) | 137 | 97 | 136 | 97 |
Fastigheter för annan verksamhet (20 år) | 5 | 5 | 5 | 5 |
Pågående byggnadsarbeten (0 år) | 67 | 23 | 125 | 133 |
Summa | 718 | 663 | 1 643 | 1 469 |
Maskiner, fordon och inventarier |
||||
Ingående bokfört värde | 34 | 33 | 49 | 48 |
Nyanskaffningar | 4 | 6 | 6 | 11 |
Försäljning med mera | ||||
Årets avskrivningar | – 6 | – 6 | – 10 | – 10 |
Omklassificeringar | – | 1 | ||
Summa | 32 | 34 | 45 | 49 |
Genomsnittlig nyttandeperiod, år | 5 | 6 | ||
Avskrivningstid för maskiner, fordon och inventarier (3–10 år) |
||||
Summa materiella anläggningstillgångar |
||||
Linjär avskrivning tillämpas för huvuddelen av de materiella anläggningstillgångarna, avvikelse finns för hyresbostäder. Ingen avskrivning av pågående investeringar. Inom parentes anges de huvudsakliga avskrivningstiderna för respektive kategori. | ||||
Not 10: Finansiella anläggningstillgångar | ||||
Andelar i HBAB | 10 | 10 | 10 | 10 |
Andelar i Kommuninvest ekonomisk förening | 2 | 2 | 2 | 2 |
Långfristiga fordringar HIBA | 1 | 2 | 1 | 3 |
Förlagslån Kommuninvest | – | 2 | – | 2 |
Bostadsrätter | 0 | 0 | – | – |
Grundfondskapital Hallbo | 24 | 24 | 24 | 24 |
Eliminering koncern | – 34 | – 34 | ||
Övriga finansiella anläggningstillgångar | ||||
Summa | 37 | 40 | 3 | 7 |
Not 11: Förråd med mera | ||||
Förråd och lager | – | – | – | – |
Exploateringsfastigheter | 7 | 7 | 7 | 7 |
Summa | 7 | 7 | 7 | 7 |
Not 12: Kortfristiga fordringar | ||||
Kundfordringar | 17 | 18 | 18 | 18 |
Statsbidragsfordringar | – | – | 11 | – |
Skattefordringar | – | – | 1 | 1 |
Moms | 7 | 7 | 10 | 9 |
Kommunal fastighetsavgift | 25 | 23 | 25 | 23 |
Övriga kortfristiga placeringar | – | – | 2 | 2 |
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter | 16 | 17 | 31 | 36 |
Övriga kortfristiga fordringar | 13 | 9 | 12 | 5 |
Summa | 78 | 74 | 110 | 94 |
Not 13: Kassa och bank | ||||
Bank | 109 | 63 | 184 | 129 |
Plusgiro | – | – | – | – |
Summa | 109 | 63 | 184 | 129 |
Not 14: Eget kapital | ||||
Ingående balans eget kapital | 286 | 244 | 410 | 371 |
Årets resultat | 59 | 42 | 58 | 35 |
Summa | 345 | 286 | 468 | 410 |
Not 15: Avsättningar för pensioner | ||||
Specifikation – avsatt till pensioner | ||||
Särskild avtals-/visstidspension | 4 | 4 | ||
Förmånsbestämd/kompletterande pension | 48 | 43 | 49 | 44 |
Ålderspension | 11 | 12 | 11 | 12 |
Pension till efterlevande | 1 | 1 | 1 | 1 |
Summa pensioner | 60 | 56 | 65 | 62 |
Löneskatt | 14 | 14 | 16 | 15 |
Summa avsatt till pensioner | 74 | 70 | 81 | 77 |
Antal visstidsförordnanden | ||||
Politiker | ||||
Avsatt till pensioner | ||||
Ingående avsättning | 57 | 52 | 62 | 58 |
Nya förpliktelser under året | ||||
Nyintjänad pension | 5 | 4 | 5 | 5 |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 2 | 2 | 2 | 2 |
Ändring av försäkringstekniska grunder | ||||
Pension till efterlevande | ||||
Övrigt | ||||
Pensionsutbetalningar | – 2 | – 2 | – 3 | – 3 |
Utgående avsättning | 60 | 56 | 66 | 62 |
Förändring av löneskatt | 14 | 14 | 15 | 15 |
Summa | 74 | 70 | 81 | 77 |
Aktualiseringsgrad | 96 % | 96 % | 95 % | 95 % |
Not 16: Andra avsättningar | ||||
Lakvattenrening | ||||
Ingående balans | 11 | 13 | 13 | 14 |
Avsättningar under året | ||||
Ianspråktaget belopp under året | – | – 1 | – 1 | – 1 |
Outnyttjat belopp som återförts | ||||
Utgående balans | 11 | 13 | 13 | 14 |
Andra avsättningar | ||||
Summa | 11 | 11 | 13 | 13 |
Not 17: Långfristiga skulder | ||||
Låneskuld | 257 | 258 | 1 086 | 947 |
Förinbetalda anslutningsavgifter | 24 | 22 | 24 | 22 |
Investeringsbidrag | 1 | 2 | 3 | 3 |
Utvecklingsåtgärder Länstrafiken | – | – | – | – |
Övriga långfristiga skulder | – | – | ||
Summa | 282 | 282 | 1 113 | 972 |
Not 18: Kortfristiga skulder | ||||
Kreditinstitut och kunder | – | – | – | – |
Leverantörsskulder | 68 | 56 | 92 | 78 |
Moms | 1 | 1 | 4 | 4 |
Personalens skatter och avgifter | 11 | 10 | 18 | 16 |
Upplupna kostnader/förutbetalda intäkter | 142 | 113 | 167 | 138 |
Övrigt | 46 | 52 | 48 | 59 |
Summa | 268 | 232 | 329 | 295 |
Not 19: Ansvarsförbindelser | ||||
Pensionsförpliktelser | ||||
Ingående pensionsförpliktelse | 269 | 280 | 296 | 308 |
Pensionsutbetalningar | – 18 | – 18 | – 21 | – 20 |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 7 | 9 | 8 | 10 |
Aktualisering | ||||
Övriga ansvarsförbindelser | 2 | – 2 | 3 | – 2 |
Summa pensionsförpliktelser exklusive löneskatt | 260 | 269 | 286 | 296 |
Löneskatt | 63 | 65 | 69 | 72 |
Övriga pensionsförpliktelser inklusive löneskatt | – | – | ||
Summa ansvarsförbindelser | 323 | 334 | 355 | 368 |
Aktualiseringsgrad | 96 % | 96 % | ||
Borgensåtaganden |
||||
Kommunägda företag | ||||
Hallsbergs Bostadsstiftelse (Hallbo) | 451 | 360 | 451 | 360 |
Sydnärkes Utbildningsförbund | 63 | 55 | 63 | 55 |
Hallsbergs Bostads AB (HBAB) | 313 | 275 | 313 | 275 |
Delsumma | 827 | 690 | 827 | 690 |
Egna hem och småhus |
||||
SBAB | ||||
Delsumma | ||||
Bostadsrättsföreningar |
||||
Brf Transtenen | 41 | 41 | 41 | 41 |
Brf Terassen | 34 | 34 | 34 | 34 |
Delsumma | 75 | 75 | 75 | 75 |
Summa borgensåtaganden |
||||
Leasing |
||||
Bilar | 7 | 7 | 7 | 7 |
SUF:s hyresavtal | 11 | 6 | ||
Övrigt | 6 | 2 | ||
Summa | 7 | 7 | 24 | 15 |
Borgen för kommunens egna lån hos Kommuninvest i Sverige AB | ||||
Hallsbergs kommun har i maj 1993 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 288 kommuner som per den 31 december 2018 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Hallsbergs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse kan noteras att per den 31 december 2020 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 501 229 801 864 kronor och totala tillgångar till 525 483 415 941 kronor. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 1 191 870 776 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 1 241 641 012 kronor. | ||||
Upplysning om framtida lokalhyreskostnader | ||||
Externa hyresavtal med avtalstid över 3 år: totalt 7 objekt med 3 olika hyresvärdar. | ||||
Hyresavtal som förfaller: | ||||
Inom 1 år | 23 | 22 | 28 | 29 |
Senare än 1 år men inom 5 år | 89 | 86 | 101 | 100 |
Senare än 5 år | – | – | ||
KASSAFLÖDESANALYS |
||||
Not 20: Övriga ej likviditetspåverkande poster | ||||
Realisationsförlust mark och byggnader | 1 | 1 | ||
Realisationsvinst finansiella anläggningstillgångar | ||||
Justering ökning långfristiga fordringar | ||||
Justering bokfört värde | ||||
Övriga poster | 3 | |||
Summa | 1 | 4 | – |